سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

مراقبت از دست


مراقبت از دست
اکثر مواقع وقتی صحبت از پوست و زیبایی می شود همه به یاد صورت می افتند ، درحالی که مراقبت از دست و ناخنها هم جزو مقوله پوست و زیبایی است و اهمیت بسیار دارد . به دلیل این که در طول روز اکثر اعمال ما با دست انجام می شود ، امکان آسیب به پوست و ناخنهای دست بسیار زیاد است.بنابراین مراقبت از آن بسیار ضروری است. قدردستهایتان را بدانید .
ْْْْْْْْْوضعیت دستهای شما به نحوه مراقبت از آنها بستگی دارد . پوست پشت دست ، نازک و مستعد چروک شدن است ، د رحالی که پوست کف دست ضخیم و زبر است ، کف دست غدد سباسه ندارد ، بنابر این به طور طبیعی نرم نمی شود . و اغلب خشک و زبر است.
۱ ) بعد از شستشوی دست و یا استحمام ، همیشه دستهایتان را با کرم مرطوب کننده و نرم کننده ماساژ دهید .
۲) اگر ناخن شما شکننده است ، باید از مواد استحکام بخش ناخن استفاده شود .
۳ ) هر شب قبل از خواب ، با یک کرم ، دستهایتان را ماساژ دهید .
۴) اگر پوستتان شدیدا زبرو خشک شده ، قبل از خواب به آن کرم بمالید و با دستکش نخی بخوابید .
●انجام ورزش دست باعث انعطاف بیشتر آن وبهبود جریان خون پوست دست می شود.بهتر است حد اقل ۱۰- ۶ بار در روز ورزشهای زیر را انجام دهید :
- دستتان را محکم مشت کنید و بعد از چندثانیه آن را کاملا" باز کنید و به انگشتانتان کشش دهید .
- کف دستتان را روی میز بگذلرید و بعد انگشتانتان را محکم به هم فشار دهید و سپس تا حد ممکن از هم باز کنید .
- کمی دستتان را شل کنید وسپس از مچ آنها را در جهت عقربه ساعت و خلا ف جهت عقربه ساعت بچرخا نید .
- بعد از این که از سر کار به منزل برگشتید ، دستتان رابا روغن زیتون و لرم ما ساژ دهید . می توانید در صورت امکان دستتان را در روغن زیتون فرو ببرید و چند دقیقه د این حالت نگه دارید و سپس روغن را به دستهایتان بمالید .
▪« نوع ناخنهایتان را می شنا سید »
▪ناخن خشک : این ناخنها زبر و خشک هستند و وقتی روی آنها دست می کشید ، حالت سر خوردگی ندارند و خشن هستند .. رمز مراقبت از این ناخنها آن است که آنها را دوباره هیدراته کنید . ویتامین E برای این منظور بسیار مفید است . کپسول ویتامین E را باز کنید و هر روز صبح و عصر آن را روی ناخنها بمالید.
▪ناخنهای نرم : اگر ناخن شما به راحتی خم می شود و رشد کمی دارد ، شما دارای ناخن نرم هستید و باید آنها را محکم کنید . برای این منظور از مواد محکم کننده ناخن استفاده کنید . معمولا آب باعث نرمی ناخن می شود و این افراد بعد ا ز شستشوی دست باید با روغن ( نارگیل ، بادام ،‌ زیتون و..... ) ناخن را از حالت نرم در آورند و به آ ن استحکام بدهند . ضمنا این افراد برای شستشو باید حتما از دستکش استفاده کنند .
▪ناخن طبیعی : اگر هیچکدام از مشکلا ت ذکر شده را ندارید ، ناخن شما طبیعی است با فشار ، اندکی خم می شود بستر آن صورتی رنگ است ، شفاف است و رشد خوبی دارد . این افراد هم باید برای حفظ طبیعی ناخن ، آنها را با کرمهای دست ، مرطوب کند و از آب داغ ومواد شوینده به طور مستقیم و بدون دستکش استفاده نکنند .
●این چند نکته را رعایت کنید :
همیشه قبل از استفاده از لاک و برق لاک ، با یک پارچه تمیز ناخنهایتان را پاک کنید . چربی باقیمانده روی ناخنها نمی گذارد لاک روی ناخن بنشیند و خطر پریدگی و شکستگی نوک ناخن بیشتر می شود. اگر براثر مصرف لاک و فراورده های این چنینی با مشکل ناخن مواجه می شوید ، حد اقل برای مدتی از آنها استفاده نکنید . اگر ناخن دائم می شکند تنها راه آن است که آنها را کوتاه نگه دارید . سعی کنید در انجام کارهایتان از ایجاد فشار مستقیم به ناخن خودداری کنید .
منبع : سایت آسمونی


همچنین مشاهده کنید