جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نه سیاه، نه سفید، فقط به رنگ فرانسه


نه سیاه، نه سفید، فقط به رنگ فرانسه
لیلیان تورام باسابقه‌ترین ملی‌پوش تیم فرانسه با اظهارات ژان ماری لوپن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه پاسخ شدید الحنی داده است. لوپن گفته است که تعداد بازیکنان رنگین‌پوست در تیم ملی فرانسه بسیار زیاد است، اما تورام پاسخ داده که لوپن بافت جامعه و کشورش را نادیده گرفته است.
تورام ۳۴ ساله، هافبک میانی یوونتوس سه‌شنبه شب صد و هجدهمین بازی ملی خود را که برابر اسپانیا بود با پیروزی به پایان رساند. وی یکی از ۱۶ بازیکن رنگین‌پوست تیم ۲۳ نفره فرانسه است. اظهارات لوپن زمانی به گوش بازیکنان فرانسه رسید که آنان خود را برای بازی برابر اسپانیا که در هانوفر برگزار شد آماده می‌کردند، اما بازیکنان فرانسه توانستند با نتیجه ۳ بر یک به پیروزی برسند و راهی مرحله یک‌چهارم نهائی شوند.
لوپن که نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۰۷ است به انتقادات اخیر از تیم فرانسه دامن زد و با توصیف این تیم به‌عنوان یک تیم ”مصنوعی“ اعلام کرد که این تیم منعکس‌کننده جامعه فرانسه نیست.
لوپن در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۰۲ توانست از لیونل ژوسین کاندیدای سوسیالیست پیشی بگیرد و به همراه ژاک شیراک راهی دور دوم شود که در آنجا از شیراک شکست خورد.
لوپن گفته است که ”فرانسه نباید خود را در تیم ملی شناسائی کند“ و شاید مربی در انتخاب بازیکنان رنگین‌پوست اغراق کرده و باید اندکی مراقب این وضعیت می‌بود“.
تورام پاسخ داده است: ”در مورد موسیو لوپن چه می‌توانم بگویم. او نمی‌داند که فرانسوی‌ها هم سیاه، هم سفید و هم بور هستند. این اظهارات برای کسی‌که قصد ریاست جمهوری در فرانسه را دارد عواقب بدی دارد. او در مورد تاریخ و جامعه فرانسه چیزی نمی‌داند“.
تورام افزود: ”لوپن از جمله افرادی است که پای تلویزیون می‌نشیند و بسکتبال آمریکا را تماشا می‌کند، سپس با تعجب از خود می‌پرسد: یک لحظه صبر کنید، آن بازیکنان سیاه هم برای آمریکا بازی می‌کنند؟ آنجا چه خبر است؟ ما هم زمانی‌که وارد زمین می‌شویم به‌عنوان افرادی فرانسوی برای کشورمان بازی می‌کنیم. زمانی‌که مردم پیروزی ما را جشن می‌گیرند، این‌کار را به‌عنوان شهروندان فرانسوی انجام می‌دهند و به سیاه یا سفید بودن پوست توجهی نمی‌کنند. اهمیتی ندارد که ما سیاه هستیم یا سفید، زیرا ما فرانسوی هستیم، می‌خواهم به ژان ماری لوپن این را بگویم که تیم فرانسه به فرانسوی بودن خود افتخار می‌کند. اگر او با ما مشکل دارد به خودش ربط دارد، اما ما به خودمان می‌بالیم که برای فرانسه بازی می‌کنیم. پس زنده باد فرانسه، اما فرانسه واقعی؛ نه فرانسه‌ای که او می‌خواهد“.
پاسخ تورام تحسین و تمجیدهای فراوانی را در رسانه‌ها برانگیخته است. از سوی دیگر فابین بارتز، دروازه‌بان تیم فرانسه که سال ۱۹۹۸ به همراه تیم کشورش قهرمان جام جهانی شد، معمولاً سرود ملی کشورش را نمی‌خواند، زیرا او معتقد است که این مسئله تأثیری در فرانسوی بودن با نبودنش ندارد. او می‌گوید: ”خواندن این سرود تأثیری در فرانسوی شدن یا نشدن شما ندارد. شاید بهتر باشد که موسیو لوپن را دعوت کنیم تا موفقیت‌های آینده ما را از نزدیک ببیند و او خواهد دید که ما به فرانسوی‌ بودن خود می‌بالیم و شاید وی ذهنیتش را عوض کند“.
منبع: گاردین
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید