سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مشاهیرتوپ گرد


مشاهیرتوپ گرد
● پله
▪ متولد: ۲۳ اكتبر ۱۹۴۰، ترس كوراكواز، برزیل
▪ بازیهای ملی: ۹۲
▪ گل های بین المللی: ۷۷
▪ تیم ها: سانتوز، نیویورك كاسموس
▪ افتخارات تیمی: جام جهانی ۱۹۵۸، ۱۹۶۲، ۱۹۷۰
▪ قهرمانان كلوپ جهانی: ۱۹۶۲، ۱۹۶۳
▪ قهرمان ایالت ساوپولو: ۱۹۵۶، ۱۹۵۸، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱، ۱۹۴۲، ۱۹۴۴، ۱۹۵۶، ۱۹۶۷، ۱۹۶۸
▪ افتخارات شخصی: مرد سال فوتبال آمریكای جنوبی در سال ۱۹۷۳
« همانطور كه بتهون برای موسیقی متولد شد، من برای فوتبال به دنیا آمدم» جملاتی با شكوه و مبتكرانه مگر زمانی كه در مورد نابغه فوتبال برزیل، پله، مطرح شوند.
یك خبر، با چهار بار قهرمانی جام جهانی، ربته اول، ۲۸۳ گل درجه یك، كه ۱۲ تای آن را در فینال مسابقات جام جهانی زد.
یكی از اعضای بازیكنان جادویی برزیل كه بزرگترین جوایز سالهای ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ را به خود اختصاص داد. ولی همانطور كه مجموعه ای از نت های درهم و برهم یك سمفونی را برای بتهون نمی ساختند، آمار هم نمی توند عظمت بازی این نوابغ را به معرض نمایش گذارد، مهارتهای زیبا، سرعت حیرت آور،‌قدرت كنترل توپ و در آخر لباس های زرد و آبی معروفشان در بین این همه ستاره، پله بهترین بود.
باید بی انعطاف پذیر، چابك و قوی به نظر می رسید قادر بود با توپ هر كاری كه می خواهد بكند. به راحتی از عوامل دفاعی می گذشت و هر بار كه موقیتی پیش می آمد همه منتظر عملیاتی خیره كننده از او بودند و برزیل فوتبالی پر ماجرا را ارائه می كرد، همواره درحمله بود همه چشمها خیره به نتیجه مسابقه هیچ كس نمی تواندصداهای تشویق تماشاگران به هیجان آمده را فراموش كند: « برا – زیل ش ش ش ، برا – زیل ش ش ش » این نوع تشویق اولین بار در شیلی در بازیهای جام جهانی ۱۹۶۲ به گوش رسید و طرفداران انگلیسی برزیل نیز به تقلید آن پرداختند. ابتدا نام بازیگران بلند گفته می شود كه با انفجار از صدای دست زدن تماشاچیان و به دنبال آن آوای: ایی – یه ادو (ee- ay-adeo) تمامی ورزشگاه را فرا می گرفت . بعد از سه دهه ممكن است این آوازها دستخوش تغییرات شده باشند ولی این فوتبال برزیلی پله بود كه به جهانیان نایان می شد.
پله در یك محله فقیر نشین «ترزكوآكوز» (Tres coracoes) در سال ۱۹۴۰ بدنیا آمد. پدرش كه به دوندینو معروف بود یك فوتبالیست بود ولی به شهرت پسرش دست نیافت. پله از زمانی كه یاد گرفت به توپ ضربه بزند عاشق فوتبال بود ولی مادرش از این علاقه زیاد راضی نبود زیرا شوهرش از مسابقات پول كمی برای خانه می آورد و مادر پله به دنبال راه بهتری برای سرنوشت پسرش بود.
مهارت زودرس پله خیلی زود مورد توجه دی بریتو (debrito) یكی از اعضای تیم ملی برزیل قرار گرفت و او مهارتهای لازم را به پله آموخت در سال ۱۹۵۴ در ۱۴ سالگی به عضویت باشگاه قهرمانان جوانان «باورو» (bauro) در «ساوپولو» درآمد. در ۱۶ سالگی علیرغم جراحت زانو كه می رفت تا مشكلاتی را در زندگی حرفه ای ایجاد كند، پله به «سنتوز» رفت و تا پایان سال ۱۹۷۴ در آنجا ماند. پله و سانتوز با هم افسانه شده بودند در اروپا سفر می كردند و بازیهای دوستانهای را پشت سر می گذاشتند اما در سال ۱۹۷۲ پله دوباره به باشگاه معروف خود بازگشت.
جام جهانی ۱۹۵۸ در سوئد بود كه عرصه را برای نشان دادن نبوغ پله باز كرد. او ۱۷ ساله بود و یك سال پیش برنده اولین جام دوران ورزشی اش شده بود. اما با جراحت به سوئد آورده شد آخرین بازی گروه كه بین برزیل و روسیه در گوتنبرگ انجام شد اجازه بازی پیدا نكرد. برزیل این بازی را ۲-۰ برد و با پاس گلی كه برای واوا آماده كرد نوید تولد یك قهرمان را داد.
در مرحله ۴. ۱ نهایی برزیل در مقابل ولز بازی می كرد. برزیل در این بازی ۱-۰ پیروز شد و پله زننده تك گل بازی بود.
این اولین گل ملی پله در جام جهانی بود و در پایان بازی های فینال پله ۶ امتیازی شده بود.
۳ حرت عالی او در مقابل فرانسه در بازیهای ۲. ۱ نهایی با دو گلی كه در بازی فینال به سوئد زد تكمیل شد. یكی از گلهای او توسط كارشناس و نویسنده فوتبال «برایان گرانویل» در كتابش به نام داستان جام جهانی «تلاش نفس بر» نام گرفت:
در منطقه پلانتی توپ بلندی را با ران پایش مهار كرد و به سرش رساند و با چرخشی آن را از سوسون گذراند[. پله همه گل ها را ساخته بود و باعث شكست ۵-۲ سوئد در مقابل دیدگان هموطنان خود و در مهین خودشان شده بود. برزیل برای اولین بار قهرمان جام جهانی شده بود و قهرمان جوان ما می رفت كه در راه شهرت و ترقی بین المللی خود گام بردارد.
در سال ۱۹۶۲ برزیل پادشاه بی شك فوتبال و پله قهرمان بازیكن جهانی بود او تنها ۲۱ سال داشت و به نظر می رسد كه بازیهای فینال شیلی به محبوبیت پله خدشه وارد كند!!!
اولین بازی آنها در برابر مكزیك بود. برزیل این بازی را ۲-۰ برد و پله با گل درخشان خود كه پس از رد كردن ۴ بازیكن خط دفاعی آن را به ثمر رساند دوباره درخشید ولی در بازی بعدی با نتیجه ۰-۰ در مقابل چك و اسلواكی پله دچار كشیدگی و پارگی عضلات شد و از بازیهای بعدی كناره گرفت. برزیل در این مسابقات برای دومین بار قهرمان شد و در فینال چك اسلواكی را ۳-۱ شكست داد. ولی اگر سال ۱۹۶۲ برای پله سال خوبی نبود سال ۱۹۶۴ بدتر بود چه برای پله و چه برای تیم كشورش .
سال افتخار و پیروزی تیم انگلیس، سالی كه برزیل كاپ را بعد از ۱۲ سال واگذار كرد و بعد تیم برزیل در اولین مرحله دوره بازیها جام جهانی را ترك گفت. این درست وقتی بود كه پله توسط بازیكنان پرتقال ضربه خورده بود. برزیل در این سال فقط ۳ بازی داشت كه هر سه در «ورزشگاه گودیسون پارك باشگاه اورتون» انجام شد. آنها با یك نتیجه قابل قبولی ۰-۲ بلغارستان را شكست دادند كه یكی از گلها را په از روی یك ضربه آزاد به ثمر رساند. در بازی دوم كه پله مجروح شد تیم برزیل ۱-۳ مغلوب تیم لهستان شد. پله دربازی تهاجمی با پرتغال حضورداشت ولی به زودی معلوم شد كه هنوز سلا متی كامل خود را باز نیافته است. مربی تیم بعد از شكست باور نكردنی در مقابل لهستان هدف تغییر در وضعیت تیم ایجاد كرده بود كه در این بازی هیچ تفاوتی ایجاد نكرد. علیرغم جراحتهای زیاد به پله با وضع نامناسبی كه داشت از طرف داور انگلیسی، جورج مك كیب، (George Mc cobe) اجازه بازی در زمین داده شد و پرتقال ۳ بر ۱ برزیل راشكست داد.
پله عهد كرد كه دیگر در هیچ جام جهانی ظاهر نشود ولی در سال ۱۹۷۰ او نظر خود را عوض كرد. اینبار بازی ها در مكزیك سوزان برگزار می شد و برزیل یكی از بهترین و مقاومترین تیم های حاضر بود.
پله كه در آن سالها یك مرد ۲۹ ساله بود، بازیكن كار كشته ای شده بود كه اینبار به همراه بزرگانی چون دی ولینو، توستائو و جیرزینو یك تیم تهاجمی را ساخته بودند. در اولین بازی در برابر چك و اسلواكی به نتیجه ۴ بر ۱ دست یافتند. گل اول توسط ری ولینودریك ضربه آزاد و دومی توسط پله زده شد و دوتای آخر را جیوزینو به ثمر رساند.
بازی بعد در مقابل انگلستان بود و چه بازی هیجان آوری بود بسیاری از كارشناسان به تیم انگلستان به خاطر پیروزی سال ۱۹۶۶ بسیار با احترام می نگریستند.
آلن مولری (Alan Mullery) به عنوان بازیگر كنترل كننده پله گماشته شده بود تا به نوعی جلوی بازی هنرمندانه اش را بگیرد ولی آیا می توان یك نابغه را كنترل كرد. دو دقیقه دهم، پله نه تنها از او بلكه از خط دفاع تیم انگلیس هم گذشته بود تا توپ را به جیزنیو برساند. این توپ چیزی كمتر از یك گل نداشت و درست در هنگامی كه توپ وارد دروازه لی شد توپ با ضربه دست، گوردون بانلكس مهار شد. پله در مقابل میلیون ها نیز به مقام «وزیر ورزش برزیل» دست یافت و هنوز بعد از گذشت سالها او چنان عظمتی دارد كه هر بار نام تیم برزیل مطرح می شود اولین نامی كه بر لبها جاری می شود« پله » است....یكه و تنها.
منبع : شبکه خبری ورلد نیوز


همچنین مشاهده کنید