پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

زین‌الدین زیدان


زین‌الدین زیدان
● فرانسه یک - برزیل صفر
وقتی بهترین بازیکن تاریخ فوتبال (با این لقب مخالفتی دارید؟) پشت ضربه آزاد ایستاد، ۸ سال پیرتر از آن شب جادوئی سال ۱۹۹۸ بود و آن مقدار اندک مو را نیز در سر نداشت، اما ذره‌ای از هنر ساق‌هایش کاسته نشده بود. زین‌الدین زیدان این بار ترجیح داد به‌جای نوازنده، سازنده و به‌جای بازنده به زمین افتاده (اتفاق تلخ جام جهانی ۲۰۰۲) برنده سربلند باشد و همین ”خواست“ برای نابود کردن برزیلی‌های جادوگر کافی می‌نمود. وقتی تصاویر تلویزیونی چهره آرام وی هنگام دست دادن با برزیلی‌ها را نشان داد، می‌شد حدس زد چه طوفان بزرگی به لشکر سامبا هجوم خواهد آورد. داستان از دقیقه ۳ آغاز شد. ”زیزو“ به راحتی هر چه تمام برزیلی‌های تکنیکی را علاوه بر دریبل، تحقیر و به زمین می‌انداخت؛ با این وجود برای ایمان آوردن به توانائی‌های وی کمی زود بود.
آن صحنه را به یاد بیاورید که او فوتبال را تبدیل به ”توپ‌بازی“ کرد! دریبل زدن با وی پا، دریبل برزیلی‌ها با ساده‌ترین حرکات ممکن و هزاران هنر دیگر زیزو قدرت باشکوه‌ترین تیم جهان را تا حد یک تیم محلی تنزل داد و برای ”جوکوبونیتو“ (اصطلاح خاص برزیلی‌ها برای تعریف فوتبال زیبا) یک تعریف فرانسوی ساخت. زیدان آنقدر درخشید که عملکرد سایر فرانسوی‌ها در سایه قرار بگیرد. باید از زیدان آینده فوتبال فرانسه ”فرانک ریبری“ نام برد. او به‌خصوص در نیمه دوم، خط میانی فرانسه را مقابل همتایان برزیلی سربلند کرد.
دقایق ابتدائی ۴۵ دقیقه اول از آن زردهای آمریکای‌جنوبی بود. هواداران این تیم از جبران باخت ۳ بر صفر فینال جام جهانی ۱۹۹۸ سخن می‌گفتند، اما با گذشت تنها ۳۰ دقیقه از زمان بازی، برتری روحی فرانسوی‌ها، واقعیت مسابقه را عیان کرد. نکته عجیب، فشار بیش از اندازه خروس‌ها در دقایق پایانی نیمه اول بود. پاس‌های زیدان، دفاع برزیل را مستأصل کرده بود، اما مهاجمان فرانسه دقت لازم را نداشتند. ۴۵ دقیقه دوم یک حکایت متفاوت داشت. به‌نظر می‌رسید با فرا رسیدن دقایق میانی، این بازی نیز به وقت اضافه کشیده شود، اما سانتر زیدان و ضربه دیدنی تیه‌ری آنری این تصور را از بین برد.
هیچ‌کس جرأت نمی‌کرد از خود بپرسد برزیل حذف می‌شود، اما در ۱۰ دقیقه پایانی این سؤال پرسیده نشده، یک واقعیت محض و دارای جواب مثبتی بود. فرانسه برای گل دوم تلاش می‌کرد و بارنز و مدافعان این تیم با تمام وجود حملات کم‌دامنه برزیل را خنثی می‌نمودند. وقتی رونالدینیو در غیاب ریبری فرصت یافت حمله‌ای روی دروازه فرانسه ترتیب دهد، هواداران برزیل به آخرین معجزه او دل بستند. جادوگر سابق! هیچ‌چیز برای عرضه نداشت تا با پایان ۳ دقیقه سرانجام فینالیست ۳ دوره اخیر جام جهانی با جام وداع کند.
فرانسه در مرحله نیمه‌نهائی با پرتغال روبرو می‌شود. این ۲ تیم در یورو ۲۰۰۰ نیز در نیمه‌نهائی مقابل هم صف‌آرائی کرده‌اند. از جمع ۴ تیم پایانی آن رقابت‌ها ایتالیا نیز حاضر است. جالب آنکه آنها هم مانند مرحله مشابه مسابقات به مصاف یک میزبان می‌روند. شاید بهتر باشد ادامه مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ را جام ملت‌های اروپا خطاب کنیم. حضور ۴ تیم اروپائی در مرحله نیمه‌نهائی جام جهانی، اتفاقی است که در جام ۱۹۸۲ تاکنون رخ نداده بود تنها، پرتغال جایگزین لهستان شده و ۳ نیمه دیگر مرحله نیمه نهائی جام ۲۰۰۶ همان تیم‌های حاضر در جام جهانی ۱۹۸۲ هستند. شاید نیازی نباشد به چنین مسائلی فکر کنیم. تصویر پایانی دیدار فرانسه - برزیل که زیدان را فاتحانه، تنها و قدم‌زنان در حال ترک چمن و حضور در رختکن نشان می‌داد، برای رقبای فرانسه معانی بسیاری خواهد داشت. اعجوبه قصد دارد قبل از خداحافظی، جهان فوتبال را به آتش بکشد!
● واکنش‌ها
▪ کارلوس آلبرتو پریه‌را: ”برای تیم بسیار ناراحتم. ما در وضعیت پیش‌بینی‌نشده‌ای گرفتار شدیم. بازی را خوب شروع کردیم و پاسکاری ما در سطح مطلوبی بود. مهاجمان قادر به ارائه بازی همیشگی نبودند؛ چرا که فرانسه تیم متفاوتی نشان داد. بازیکنان فرانسه به‌خوبی یکدیگر را پوشش می‌دادند. قدرت روحی آنها در حد بسیار بالائی بود. توصیف قدرت زیدان بیهوده است. همه او را می‌شناسیم. زیزو یکی از بزرگترین بازیکنان دهه اخیر فوتبال دنیا محسوب می‌شود. دفاع ما نه در مقابل او که حتی در ضربات ایستگاهی حریف غیر از دفع توپ عاجز نشان می‌داد. به‌طور کلی تکنیک و تجربه، ۲ فاکتور مثبت ما بود، اما وقتی قهرمان نمی‌شوید، همه چیز به‌مثابه یک فاجعه تلقی می‌شود. برای این قهرمانی به آمادگی بیشتری نیاز بود. راجع به آینده کاری هیچ‌گونه نگرانی ندارم“.
▪ ریموند دومه‌نش: ”به‌طور کلی مقابل برزیل استراتژی مطلوبی داشتیم. بازی فردی آن هم مقابل تیمی که نمی‌دانید در طول ۹۰ دقیقه چه تاکتیکی اتخاذ خواهد کرد، بسیار دشوار است. مسابقه را کنترل کرده و از تعادل خوبی برخوردار بودیم. ما مقابل ۱۱ ستاره تیم قهرمان جهان، از ارزش مساوی برخوردار بودیم و این، خاصیت فوتبال است. از سبک بازی زیدان شگفت‌زده شدم، با این وجود زیدان همراه تیم بود و تیم همراه زیدان. هدف فرانسه، حضور در دیدار پایانی است، اما هنوز یک مرحله دیگر باقی مانده. ما به مراحل هیجان‌انگیزی رسیده‌ایم. تا ۲ سال پیش در تاریکی مطلق روزگار سپری می‌کردیم، اما هم‌اکنون دوباره لبخند را به هواداران هدیه کرده‌ایم. مطمئن باشید رؤیای شیرین فرانسه ادامه خواهد یافت“.
زین‌الدین زیدان: ”یک بار با اتکاء به قدرت بدنی و تاکتیک مناسب برزیل را مغلوب کردیم. به فتح جام فکر می‌کنیم. توقف، معنائی ندارد. جام جهانی چقدر جالب شده است!“.
▪ رونالدو: ”بسیار ناراحت و عصبانی هستم. نقشه‌های زیادی در سر داشتیم، اما در میدان مسابقه، فرانسه تیم برتر بود. خروس‌ها ما را شگفت‌زده نکردند. می‌دانستیم آنها تیم خوب و باکیفیتی هستند. ضریب هوشی آنها بالاتر از ما بود“.
▪ تیم ری‌آنری: ”پیروز شدیم چون تاکتیک مناسبی اتخاذ کرده بودیم. نمی‌خواهم بگویم شانس ما برای حضور در فینال بیش از پرتغال است. در مورد گل باید بگویم از تک فرصت خود نهایت بهره را برده و در لحظه مناسب در جای موردنظر حضور داشتم. وظیفه من گلزنی است، اما پیروزی تیم از گل‌های من اهمیت بیشتری دارد. نباید بیش از حد به برزیل احترام بگذارید. در آن‌صورت آنها شما را نابود خواهند کرد!“.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید