جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


۱۰ پله تا آرامش


۱۰ پله تا آرامش
آیا آرزو دارید كه آرام و خونسرد و خوددار باشید و فرصت كافی برای آنچه دلخواه شماست در اختیار داشته باشید؟ اگرچه رسیدن به این هدف مشكل به نظر می رسد، اما با كمی تلاش و تجدیدنظر در افكار و اعمال می توان به آن نزدیك شد.
●بهتر است راهكارهای پیشنهادی ما را رعایت كنید:
فراموش نكنیددر دنیای شلوغ و پر استرس امروز به دست آوردن تكه ای آرمش می تواند غنیمت بزرگی باشد آیا ذاتا همیشه مسوول امور و عهده دار نظم و ترتیب هستید؟
افراد پركار و فعال اغلب احساس می كنند همه كارها باید تحت كنترل آنها باشد، خصوصا مواقعی كه هدف خاصی مدنظرشان است.
بنابراین سعی كنید برای یك بار هم این عادت كنترل كردن را رها كنید و بگذارید زندگی مسیر خود را بپیماید.
به عنوان مثال بگذارید دیگران برنامه سفر دستجمعی یا پیك نیك را سازماندهی كنند و نتیجه حاصله را بدون هیچ اظهارنظری بپذیرید و ببینید چه احساسی به شما دست می دهد. این كار ممكن است برای شما پردغدغه و برای دیگران شگفت انگیز باشد، ولی آرامشی كه برایتان به ارمغان می آورد، ارزش دارد.
●مسوولیت های متعدد را نپذیرید
ممكن است از این كه همواره كارهای بسیاری را با هم انجام می دهید به خود ببالید، ولی قطعا در عین كار احساس عدم تمركز، نگرانی و خستگی می كنید.
خانمها اكثرا از این كه قادرند چندین كار را همزمان انجام دهند به خود می بالند ولیكن در نهایت از این عمل آسیب می بینند.
بنابراین در عهده داری كارها هوشیار باشید؛ یعنی كارها را یك به یك و به نوبت انجام دهید. قدر لحظه های عمر خود را بدانید و از انجام كاری كه عهده دار هستید، لذت ببرید تا پس از این كه كار را به نحو احسن انجام دادید، احساس موفقیت كنید.
●به موفقیت های خود بها دهید
همیشه توجه داشته باشید كه موفقیت ، پیروزی های بعدی را به دنبال می آورد و احساس خود كم بینی را از انسان دور می كند. كافی است تنها به یك چیز كه موجب بالندگی شماست و یا یك زمینه كه در آن موفق بوده اید فكر كنید. ارزشمند بودن خود را مورد تایید قرار دهید.
این بار كه در مسیر كم ارزش پنداشتن خود قرار می گیرد، سعی كنید موفقیت هایتان را مرور و تامل كنید. با این عمل همه امور را در دورنمایی مثبت قرار می دهید و احساس آرامش خواهید كرد.
●به نیازهایتان اهمیت دهید
همیشه به فكر راضی و خوشحال كردن دیگران بودن كافی نیست ، كمی هم به فكر نیازهای معقول و مقبول خود باشید. این دلیل بر خودخواهی نیست.
به نقطه نظرات دیگران گوش دهید، ولی اگر لازم می دانید برای این كه فرصت كافی برای پاسخ داشته باشید به آنها بگویید برای فكر كردن و تصمیم گرفتن درباره آن موضوع نیاز به زمان دارید. در عین حالی كه انعطاف پذیر هستید نسبت به احساسات و عواطف خود نیز واقع گرا و بی رودربایستی باشید.
این را بدانید كه این گونه برخورد با مسائل حتما با موفقیت توام خواهد بود. اگر رك بودن شما را به وحشت می اندازد ابتدا از مسائل كوچك شروع كنید و بعد به مسائل بزرگتر بپردازید تا بدین وسیله گستره آرامش خود را افزایش دهید.
●از كار خود لذت ببرید
اگر همواره در حال مسامحه و طفره رفتن از انجام كاری هستید و یا احساس می كنید برای انجام كاری تحت فشار هستید، علامت این است كه از كاری كه انجام می دهید لذت نمی برید. واقعیت امر این است كه شما به هر حال ناچارید این كار را انجام دهید، پس روی جنبه های لذت بخش آن تمركز كنید؛ مثلا حس خوبی كه به نظم درآوردن امور می دهد و یا مورد تقدیر و ستایش قرار گرفتن از بابت رسیدن به نتایج مطلوب تكیه كنید.
این دیدگاه مثبت می تواند تنش های درون شما را بزداید و به شما فرصت دهد كه دریابید چه تغییرات درازمدتی را می توانید ایجاد كنید.
انعطاف پذیر باشید لزوم یك برنامه روزمره برای تنظیم نیازهای زندگی بسیار خوب و معقول است ولی نباید اصرار و اجبار در رعایت آن موجب تنش و اضطراب شما شود.
سختگیری و جدی بودن زیاد سبب می شود فرصتها را از دست بدهید و تاكید برای اجرای آن برنامه انرژی خود را بیهوده تلف كنید در مواقعی كه لازم می دانید روش و تاكتیك خود را تغییر دهید تا در كارهایتان موفق تر و در رسیدن به اهدافتان خلاق تر شوید.
انعطاف پذیری به شما آرامش بیشتری می دهد چون به شما فرصت می دهد حین انجام كار روش خود را انتخاب كنید.
●بین كار و زندگی تعادل برقرار كنید
تداخل و ادغام زندگی كاری و اداری با زندگی خصوصی باعث اختلالات فیزیكی و عاطفی است برنامه و زمانی را برای توقف كار انتخاب كنید و به آن پایبند باشید. در خانه به كار فكر نكنید و توجه خود را به زندگی خانوادگی معطوف دارید.
مواردی پیش می آید كه این كار برایتان مقدور نیست ، ولی سعی كنید بیشتر موارد این مساله را رعایت كنید.
●عكس العمل هایتان را عوض كنید
ممكن است همواره در تغییر شرایط تنش آفرین موفق نباشید، لیكن باتغییر دادن دیدگاه خود نسبت به آن می توانید احساسات خود را عوض كنید.
اگر كسی دیر به سر وعده می آید شانه هایتان را به علامت بی تفاوتی بالا نیندازید و از وقت آزادی كه به دست آورده اید لذت ببرید. اگر كسی بی ادب و پرخاشگر است این گونه تلقی كنید كه او مبتلا به فشار خون بالا می شود و نه شما.
●ذهن و روح خود را شاد كنید
ذهن و روان خود را با دیدن و شنیدن كارهای هنری ، زیبا و آراسته كنید. از نمایشگاه های هنری دیدن كنید و به موسیقی گوش فرا دهید و بر زیبایی های یك گل تمركز كنید.
كاغذ و قلمی را بردارید و منظره زیبایی را نقاشی كنید و یا در پارك قدم بزنید و یا در یك كلاس هنری ثبت نام كنید.
●برای آینده برنامه ریزی كنید
حتما برای خود برنامه های تفریحی تدارك ببینید؛ چرا كه چشم انتظار بودن برنامه های تفریحی نیز آرام بخش بسیار خوبی است.
فهرستی از برنامه های لذت بخش تهیه كرده و برای انجام آن برنامه ریزی كنید؛ مثلا برنامه ای برای تهیه بلیت تئاتر و یا قرار ملاقات با یك دوست و یا خرید كتاب مورد علاقه تان تهیه كنید. با این كارها بلافاصله احساس دلپذیری خواهید كرد.
به تقل از سایت عیاران
منبع : شبکه خبری ورلد نیوز


همچنین مشاهده کنید