سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ / Tuesday, 17 July, 2018

پیروزی اراده


پیروزی اراده
● نگاهی به فیلم پای چپ من
پای چپ من اثر جیم شریدان ماجرای غلبه «اراده قوی» بر «ضعف بدنی» و «خواستن» بر «نخواستن و سستی» است. كریستی جوانی است كه همه جای بدنش جز پای چپش فلج است و تنها عاملی كه او را سر پا نگه می دارد، اراده و امید است و البته در این مسئله نباید نقش مادر سخت كوش و منبع امید او و مربی فداكار او را هم از یاد برد. كریستی جوان با «استمرار و تلاش»، دو عنصر اساسی در موفقیت نه تنها بر ناتوانی بدنی غلبه می كند بلكه از سایر خواهران و برادرانش هم فراتر می رود.
مراسم تجلیل از او نه فقط به واسطه ترحم به او بلكه به خاطر آثار بزرگی است كه او همانند دیگر هنرمندان می آفریند و همه را به تحسین وامی دارد و به این اصل كه استعداد در پرمشقت ترین شرایط هم می تواند خود را نشان دهد مهر تاییدی می زند. سخنگوی كریستی نه زبان الكن او بلكه پای چپ او است. پایی كه همه كار می كند و جور سایر اعضای بدنش را برعهده می كشد، به آفرینش هنری می پردازد، در كارها یاری دهنده اش است و هنگامی كه غریبه ای به پدر فوت كرده اش توهین می كند از او انتقام می گیرد.
همین پا است كه ملاط سیمان درست می كند تا كمك حال مادرش باشد و این در حالی است كه سایر برادران همانند پدر آن چنان خاصیتی از خود بروز نمی دهند، آنها محافظه كار و ترسو هستند و حتی جسارت اعتراض را هم ندارند و همین روحیه جسورانه كریستی است كه به اتكای آن به خودباوری و اعتماد به نفس می رسد و با وجود شرایط نامساعد بدنی، پوسته ناتوانی اش را پاره می كند و دست به خلق آثاری بزرگ می زند.
فیلم نه تنها درباره اراده قوی یك انسان بلكه در ستایش روح لطیف و هنرمندانه ای است كه با عواطف و شعور انسانی خود سرانجام خانم مربی اش را وادار به پذیرش عشقش می كند. محیط نقش دوگانه ای برای سیر زندگی كریستی ایفا می كند؛ گاه در یك طرف با پدری سختگیر و بی تفاوت به اضافه تنگدستی خانواده مواجهیم كه آثار منفی خود را در بروز استعداد كریستی به هرحال می نهد و از طرفی هم با پشتیبانی مادر و مربی روبه روایم كه مایه دلگرمی او هستند و حمایت كافی را از كریستی می كنند.
نقش مادر در بروز استعداد و خلاقیت او چشمگیر است. اوست كه همه بار زندگی را به تنهایی بر دوش می كشد و با وجود بیكاری شوهر زندگی را اداره می كند و با صبر و طمانینه از فرزندانش بخصوص كریستی افلیج در برابر اخلاق تند شوهرش حمایت می كند. مادر در اوج تنگدستی و اوضاع وخیم اقتصادی آن سال های ایرلند كه ناشی از استعمار بود فرزندانش را از پا فراتر گذاردن از دایره اخلاق منع می كند و آنها را به واسطه سرقت زغال سنگ نهیب می زند تا به شرافت این نوع زندگی ها لطمه نخورد، شرافتی كه حاصلش ظهور شاعر و نویسنده و نقاشی بزرگ است و جالب است كه آنكه بیشتر رنج می برد به مراتب بالاتری هم می رسد. كارگردان گاه با نشان دادن ناكامی و سرخوردگی و یاس كریستی او را آدمی معمولی به تصویر می كشد، انسانی كه گاهی هم كم می آورد و شكست بر او غلبه می كند اما با این وجود ادامه می دهد.
او قدرتی ماورایی و فوق بشری ندارد و تنها پشتكار و استعداد است كه موجب پیروزی او می شود. شریدان در این فیلم در به وجود آوردن فضای واقعی خانواده ای فقرزده و روابط متشنج بین آنان موفق عمل می كند. عشق شكل گرفته بین كریستی و خانم مربی ابتدا تصور ترحم را به وجود می آورد ولی با دقت در آن لایه های عمیق تر درك و فهم متقابل بین دو روح آشنا را می توان در آن جست.
فیلم با وجودی كه بیانگر مشكلات خانوارهای پرجمعیت و فقیر است اما تا حد امكان در وادی احساسات و ملودرام نمی افتد و سعی دارد بیوگرافی كریستی براون نویسنده ایرلندی را كه سرشار از موانع بوده است بازگو نماید، بدون اینكه دلسوزی تماشاگر را به خود جلب كند. بازی زیبای دانیل وی لوییس كه سه مرحله از زندگی كریستی را به خوبی بازی می كند با بردن جایزه اسكار تایید و ستایش می شود.


منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

داستان های ساوت لند Southland Tales

داستان های ساوت لند Southland Tales
▪ نویسنده و کارگردان: ریچارد کلی.
▪ موسیقی: Moby.
▪ مدیر فیلمبرداری: استیون بی. پاستر.
▪ تدوین: سام بائر.
▪ طراح صحنه: الک هموند.
▪ بازیگران: دواین جانسون[باکسر سانتاروس/جریکو کین]، شون ویلیام اسکات[رولند تاورنر/رونالد تاورنر]، سارا میشله گلار[کریستا ناو/کریستا کاپاوسکی]، مندی مور[مدلین فارست سانتاروس]، جاستین تیمبرلیک[سرباز ابلین]، نورا دان[سیندی پینزیکی]، چری اوتری[زورا کارمایکلز]، هولمز آزبورن[سناتور بابی فراست]، میرندا ریچاردسون[نانا می فراست]، والاس شاون[بارون فون وستفالن]، کوین اسمیت[سایمون تئوری]، کریستوفر لمبرت[والتر مانگ].
▪ ١٤٥ و ١٦٠ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آلمان، آمریکا، فرانسه.
▪ نامزد نخل طلای جشنواره کن.
▪ ژانر: کمدی، درام، علمی تخیلی، مهیج.
در سال ٢٠٠٥ حمله ای اتمی به تگزاس و نابودی بخش هایی از آن ایالت، سبب می شود تا در سال های بعد دولت آمریکا خود را در آستانه فاجعه ای زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی بیابد. از این رو برای پیشگیری و کنترل امور، زندگی تمام انسان ها تحت نظر گرفته می شود. یکی از بحران های اصلی آمریکا در پی اعلان جنگ به محورهای شرارت-عراق، ایران، افغانستان و کره- و بسته شدن تنگه هرمز نبود سوخت برای مصرف ماشین جنگی آمریکا است.
شرکتی آلمانی راهی برای تولید نیرو با استفاده از آب دریا یافته، اما فشارهایی در کار است تا جلوی جایگزینی این منبع نیرو شود. گروهی از نو مارکسیست ها که در ساحل غربی[جایی که لانه قاچاقچیان مواد مخدر به رهبری سربازی کهنه کار به نام ابلین است] سکونت دارند، تصمیم گرفته اند تا دولت فدرال را از طریق انقلابی خونین سرنگون کنند.
همزمان باکسر سانتاروس هنرپیشه و داماد سناتور بابی فراست ناپدید شده و توسط کریستا ناو-هنرپیشه فیلم های پورنو-در میانه صحرا پیدا شده و به خانه او برده می شود. قرار است با استفاده از فیلم هایی که از کریستا و باکسر- که حافظه اش را از دست داده-گرفته شده، رسوایی بزرگی برای سناتور فراهم کرده و مانع از تصویب ماده قانون ٦٩ شوند. و به نظر می رسد که همه این حوادث و حتی آنهایی که در چند روز آخر باید اتفاق بیفتد، همگی در سناریوی فیلم بعدی باکسر به نام "قدرت" از قبل نوشته شده است...
● چرا باید دید؟
جیمز ریچارد کلی متولد ١٩٧٥ نیوپورت نیوز، ویرجینا است. در دانشکده سینما-تلویزیون USC جنوب کالیفرنیا درس خوانده، با ساختن دو فیلم کوتاه The Goodbye Place و موضوع غریزی در ١٩٩٦ شروع به فیلمسازی کرده و با اولین فیلم بلندش دانی دارکو به شهرت و موفقیت دست یافته است. دانی دارکو که توانست ١١ جایزه معتبر را از آن سازنده جوانش کند، قصه ای جوان پسند داشت که تلفیقی ماهرانه در چند ژانر ترسناک، علمی تخیلی و جنایی بود.
با وجود محبوبیت این فیلم ریچارد کلی در طول ٦ سال گذشته فقط در نوشتن فیلمنامه دومینو همکاری کرد و عملاً داستان های ساوت لند دومین فیلم بلند او محسوب می شود. داستان های ساوت لند که اولین بار در جشنواره کن به نمایش در آمد، در آخرین ماه های سال ٢٠٠٧ اکران شد و قرار است امسال سومین فیلم بلند کلی به نام جعبه که بر اساس داستان کوتاه مشهور دکمه، دکمه نوشته ریچارد متیسون ساخته شده، به نمایش در آید. [١]
ریچارد کلی جزو جوانان جویای نام و کمی تا قسمتی نابغه هالیوود محسوب می شود که قرار است آینده سینمای این منطقه دنیا روی شاخ سبیل شان بچرخد. داستان های ساوت لند قرار است به شکلی پیشگویانه فرجام آمریکا را تصویر کند، کاری که سریال ها امروز آمریکایی مانند جریکو کمر همت به این کار بسته اند. اما ریچارد کلی با افزودن هر پیرنگ دم دستی فیلم خود را به ملغمه ای پیچیده و سرگیجه آور تبدیل کرده است.
سکانس آغازین فیلم بی اختیار تماشاگر را به یاد سریال قهرمانان و داستان های مصور می اندازد. چیزی که کلی نیز از نزدیک شدن فیلم خود به آن ابا ندارد، اما همه چیزهای جدی تر این نوع مانند منجی های پست مدرن! را نیز از قلم هم نمی اندازد. دو برادر دوقلو که قدرتی شگرف دارند و سرنوشت همه در دست های آنان قرار گرفته یا خود باکسر و حتی ظهور مجدد مارکسیست ها که مایه شرمساری هر طرفدار اردوگاه چپ هستند و خلاصه همه چیز....
یک بازی کامپیوتری شلوغ که فقط می تواند دوستداران دانی دارکو را برای کشاندن به سالن ها فریب دهد. با این حال فیلم در لایه های زیرین خود حرف هایی جدی نیز دارد. از جمله همین موضوع محور شرارت که گویا آمریکایی ها و حتی رئیس جمهورشان به آن مانند یک بازی رایانه ای می نگرند!
فیلم با صرف بودجه ای ١٢ میلیون دلاری ساخته شده و تصور می کنم رکوردهای کتاب گینز را برای تصاحب بزرگ ترین شکست تجاری سینمایی جابجا کرده و به جای دروازه بهشت مایکل چیمینو بنشیند. چون تا این لحظه کمتر از ٣٠٠ هزار دلار در آمد داشته و از میزان فروش آن روی دی وی دی نیز اطلاع صحیحی در دست نیست. یقین دارم اگر چنین سوژه ای در دستان فرد باهوش تری مانند اسپیلبرگ قرار می گرفت، با اندکی دست کاری یک گزارش اقلیت دیگر از آن می ساخت، اما دریغ از مردی و سنگی!
● توصیه های ایمنی:
١) به نامزدی فیلم در جشنواره کن اعتنا نکنید!
٢) توجه تان را به جمله سرنوشت ساز ریچارد روپر و مایکل فیلیپس میهمانان برنامه راجر ابرت درباره فیلم جلب می کنم: "Two hours and Twenty four minutes of abstract crap".

وبگردی
در حالی که همه دنیا فکر میکردند این آغوش جنسی است مطهری گفت مادرانه بود. ولی اشکال داشت !
در حالی که همه دنیا فکر میکردند این آغوش جنسی است مطهری گفت مادرانه بود. ولی اشکال داشت ! - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+)
فیلم | سرگذشت گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان (۱۴+) - فیلم - گزارشی کامل و کوتاه از سرگذشت وحید مرادی گنده‌لات تهران تا لحظه جان‌دادن در زندان را در ویدئوی زیر ببینید.
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا
شوخی «عطاران» با «مدیری» در اکران فیلم هزارپا - مراسم اکران خصوصی فیلم هزارپا با حضور هنرمندان و بازیگران این فیلم سینمایی شب گذشته 9 تیر 1397 در برج میلاد برگزار شد.
قصور تاریخی دولت
قصور تاریخی دولت - چه باید کرد؟ پرسشی که نوبخت پرسیده است، اما شاید به دنبال پاسخ آن نباشد. در شرایط کنونی دولت و حامیان اصلی آن در مظان این اتهام تاریخ قرار خواهند گرفت که چرا به دنبال طرح و پاسخ مهم‌ترین سوال شرایط بحرانی کنونی نرفتند.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند