پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

وقتی موتورهای جست و جو گر را نادیده می گیریم


وقتی موتورهای جست و جو گر را نادیده می گیریم
همواره پذیرش یافته های نوین بشری با مخالفتهایی روبه رو بوده است که در بسیاری از موارد، این مخالفتها به رشد و توسعه موضوع اختلاف منجر شده است. اینترنت هم از این موضوع مستثنی نبوده است. در ابتدا که اینترنت و اهمیت آن مطرح شد، بسیاری آنرا کوچک شمردند. اما مدت کوتاهی نگذشت که اینترنت جای خود را در دنیای امروز باز کرد و در بسیاری از فعل و انفعالات دنیای كنونی نقش دارد.
مدتی از اقبال به اینترنت و استفاده از آن نگذشته بود كه حضور در اینترنت و استفاده از فرصتهایی که آن در اختیار می نهد، جدی تر مطرح شد. در بررسی این موضوع از دیدگاه تجاری، داشتن یک آدرس پست الکترونیک دیگر راه حل قانع كننده ای نبود و سازمانها با مسئله داشتن یک وب سایت اختصاصی و مختص به خود روبرو شدند. اینكه مدیران چگونه با این مسئله روبرو شدند، مهم نیست. آنچه كه جالب توجه می نماید آن است كه تقریبا بسیاری از سازمانها در حال حاضر سایت دارند و حضور در اینترنت دیگر یك مسئله نیست كه یك ضرورت شده است.
امروزه اینترنت ما را با مسایل دیگری مواجه کرده است که باید برای آنها تصمیم گیری نماییم. اینترنت به ما آموخته است که داشتن یک سایت مهم است، داشتن یک سایت زیبا و پر محتوا مهم است اما داشتن یک سایت پر بیننده مهم ترین است. داشتن یک سایت پر بیننده مهم ترین است اما بالاتر از آن داشتن سایت پربیننده ای است که درآمد زاست!
▪ حال سوال اساسی اینجاست كه برای درآمد زایی سایت خود چه باید بکنیم؟
اگر فرض کنیم کالا و خدماتی که در سایت ارایه می دهیم، درست انتخاب و خود سایت هم زیبا، پر محتوا و طبق اصول طراحی شده باشد، آنگاه چالش اصلی تامین بینندگان آن است.
اما آیا هر بیننده ای به موضوع و محتوای سایت ما علاقه دارد؟ جواب این سوال حتما منفی است. لذا سوال دیگری که مطرح می شود این است که چگونه بینندگان علاقه مند به موضوع سایت خود را جذب کنیم؟
اینترنت پاسخ این سوال را استفاده از راهکارهای بازاریابی الکترونیک می داند. بازاریابی الکترونیک نیز راهکارهای زیادی پیش روی قرار می دهد اما موتورهای جستجوگر و استفاده تجاری از آنها مورد توجه ترین و بهترین راهکار موجود است.
اگر این ایده را پذیرفته باشیم که بازاریابی الکترونیک می تواند در تجارت ما فرصت خود نمایی داشته باشد، چه بهتر که بهترین راه آنرا مورد توجه قرار دهیم و این راه، کسب رتبه های بالا در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر است.
هر چه که در سایت خود عرضه می کنیم، حتما نامی دارد و توضیحاتی که با آن شناخته می شود. نکته کلیدی هم در همین جا نهفته است. درست است که سایتهای بسیاری وجود دارد، درست است که وقت و حافظه ما انسانها یارای به خاطر سپردن آدرسهای بی شمار را نیست اما همه ما در بیشتر اوقات می دانیم که چه می خواهیم.
ما سراغ یکی از موتورهای جستجوگر می رویم و با نوشتن کلماتی درباره آنچه که به دنبالش هستیم، منتظر نتایج جستجو می مانیم. این گونه هم نیست که از ابتدا سراغ نتایج ارایه شده در صفحات دوم و به بعد برویم بلکه در بیشتر اوقات یکی از همان ده نتیجه اول، گم شده ما خواهد بود و جستجوی ما پایان می یابد اگر آن سایتی که بدان مراجعه می کنیم نیازهای اطلاعاتی ما را بر آورده کند.
دیگرانی که به کالا و خدمات ما نیاز دارند نیز دقیقا به همین ترتیب عمل می کنند. حالا باید از خود بپرسیم که اگر ما در رتبه یک تا ده نیستیم چه کسی آنجاست؟ هیچ! رقبای ما آنجا هستند. معنای دقیق تر بودن رقبا در آنجا یعنی اینکه کسانی که می توانستند به ما مراجعه کنند و شاید چیزی از ما بخرند، دیگر به سراغ ما نمی آیند.
اگر ما در بین این ده سایت نباشیم، چه اتفاقی می افتد؟ تقریبا، هیچ. ما تنها یک فروش را از دست می دهیم.
اما متاسفانه این اتفاق هر روز می افتد و در نتیجه ما فروشهای بسیاری را از دست می دهیم. از دست دادن این همه فروش به معنای آن است که رقبای ما هر روز چاق تر و چاق تر می شوند، آنهم تنها به این خاطر که بالاتر از ما ایستاده اند.
جویندگان واقعی کالا و خدماتی که ارایه می دهیم، آنقدر وقت و حوصله ندارند که دقیقا سایت ما را در نتایج جستجو بیابند. آنها به دنبال رفع نیازهای خود هستند پس منطقی به نظر می رسد که آنها تنها همان ده سایت لیست شده در ابتدای نتایج جستجو را مرور کنند.
اگر می خواهید که سایت شما تنها مانند یک کارت ویزیت عمل ننماید بلکه بینندگان به آن مراجعه کرده، از شما اطلاعات درخواست کنند و وارد مذاکره شوند، توصیه می شود موتورهای جستجوگر را جدی بگیرید.
مهدی رودکی
منبع : شبکه خبری ورلد نیوز


همچنین مشاهده کنید