پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


وفاق و همدلی مهمتر از وصول مالیات


وفاق و همدلی مهمتر از وصول مالیات
امسال قرار است در روز و هفته مالیات كارهای جدیدی صورت گیرد، از جمله خبرگزاری اختصاصی برای اطلاع رسانی در این زمینه شروع به كار كند و مردم از كم و كیف اقدامات موثر و مفید سازمان امور مالیاتی برای احقاق حق خود مطلع شوند. پرداختن به مقوله حقوق مالیاتی هم حقوق مالیاتی دولت هم حقوق مالیاتی مودیان آن در سطح وسیعی كه نقل قول شده است، به خودی خود خبر خوشایندی است و مایه امیدواری زیرا به همگان ثابت شده است كه یكی از علل ناكارآمدی نظام مالیاتی كشور عدم توجه جدی به رعایت حق و حقوق قانونی مودیان مالیاتی از یك سو و از سوی دیگر توجه شدید به تامین سهمیه وصولی مالیات بوده است. و این كه خبر می رسد رئیس كل سازمان امور مالیاتی كشور كه خود از شخصیت های دانشگاهی است و دوره چهار ساله دیگری را هم قبلاً در زمان وزارت آقای دكتر نمازی و در مقام معاونت درآمدهای مالیاتی طی كرده و به تاسی از دیدگاه های مردمی و اسلامی وزیر وقت و پایمردی و درایت ویژه خود توانسته بود شالوده تشكیل سازمان مالیاتی را با هدف تشخیص و مطالبه مالیات عادلانه، جلب اعتماد عمومی مردم و تشویق و ترغیب مودیان به پرداخت داوطلبانه مالیات پی ریزی نماید، اخیراً دستور داده است كه مدیران مالیاتی و ماموران ذیربط نباید به بهانه تامین سهمیه وصولی مالیات اصول پذیرفته شده و مورد تاكید نظام اسلامی را نادیده بگیرند بلكه (وصول صرفاً بر اساس اصول) قابل قبول است. نباید به بهانه تامین سهمیه وصولی با مردم ناعادلانه برخورد كرد و به حرف ها و اعتراضات آنان بی توجه بود و نباید بر اساس ساختار فرسوده سنتی افزایش سالیانه مالیات ها بین (۱۰ ۲۰، و ۵۰ درصد و یا بیشتر) به نسبت سال های قبل، اصول اولیه مالیات ها یعنی اصل عدالت مالیاتی، اصل قدرت پرداخت مالیات و اصل شخصی ساختن مالیات ها نادیده گرفته شوند. زیرا در موارد زیادی پرداخت كننده مالیات ممكن است طی یك دوره مالی نه تنها فعالیتی كه منجر به كسب درآمد باشد نداشته، بلكه ضرر و زیان و خسارت ناشی از تعطیلی یا توقف كسب و كار را هم متحمل شده است.
در واقع از چنین مودیانی نه تنها مطالبه مالیات موضوعیت ندارد بلكه در كشورهای متعددی در این قبیل موارد از خزانه داری كشور برای جبران خسارت و كمك و مساعدت به مالیات دهنده ای كه سال ها مالیات داده ولی طی یك دوره مالی به دلایلی درآمدی كسب نكرده و یا به زمین خورده است، مالیات منفی هم (یارانه) به او پرداخت می شود تا بار دیگر بتواند با حمایت دولت سرپا بایستد و با فعالیت مجدد درآمد كسب كند و مالیات بدهد. طرح و تاكید چنین دیدگاه های مترقیانه و مردمی به واقع جای بسی خوشحالی و امیدواری است.
اكنون در آستانه روز و هفته مالیات ضمن تبریك و آرزوی توفیق برای كارگزاران مالیاتی كه از زحمتكش ترین اقشار جامعه هستند، به عنوان یكی از همكاران سابقشان كه عمری را در بخش مالیات سپری كرده ام با عرض پوزش دو سه نكته به ایشان توصیه می كنم: هرچه بیشتر در جهت جلب اعتماد مودیان مالیاتی كه در واقع كلید حل بسیاری از نارسایی ها است بكوشند. یادشان باشد كه چندین سال پیش پیام تاثیرگذار دكتر نمازی مبنی بر این كه: آنچه از وصول مالیات مهمتر است وفاق و همدلی است، فتح بابی بود برای ایجاد بستری مناسب برای تعامل و تفاهم و درك متقابل با مودیان مالیاتی و اكنون توجه داشته باشند در راستای انجام وظیفه سنگینی كه به عهده دارید از خود بپرسید تا چه میزان توانسته اید برای ایجاد وفاق و همدلی با مردم و مودیان مالیاتی بسترسازی كنید؟ اگر افزایش وصولی مالیات داشته اید این افزایش به چه بهایی حاصل شده است؟ ارزیابی توفیق سازمان امور مالیاتی در این راستا بستگی مستقیم به اصلاح رفتار، تكریم ارباب رجوع و رعایت دقیق حقوق قانونی دولت و مخصوصاً عنایت خاص به احقاق حق قانونی مودیان مالیاتی دارد تا در نهایت جلب اعتماد عمومی حاصل شود.
علیرضا متین
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید