جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با سازمان مدیالب آسیا


آشنایی با سازمان مدیالب آسیا
مدیالب آسیا یك سازمان پژوهشی غیر انتفاعی است كه در هند به ثبت رسیده است و مسئولین نظارتی آن در شهر مومبی مستقر هستند. این سازمان با همكاری دولت هند( وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ) شكل گرفته است و بخش صنعت و سازمان های غیردولتی و دانشگاه ها و شركت های خصوصی هم با آن همكاری می كنند.هدف از این همكاری در اختیار گذاشتن منافع ناشی از نوآوری و فناوری برای توده مردم به ویژه در زمینه های آموزش ، بهداشت و توسعه اقتصادی است . ام ال آسیا شبكه ای متشكل از آزمایشگاه های پژوهشی به هم پیوسته است كه در دانشكده های دارای رشته فناوری اطلاعات در شهرهای مومبی ، دهلی ، چنای ، كانپور و خراجپور در هند قرار گرفته است . ام ال آسیا با سازمان های غیر انتفاعی دیگر هم برای توسعه و گسترش فناوری كه بتواند در اختیار عامه مردم قرار گیرد ، همكاری می كند. بیش از ۳۰ پروژه تحقیقاتی با نتایج امیدواركننده در دست اقدام هستند.
●اهداف پژوهش ها شامل چهار مبحث اساسی است :
▪صفر و یك ها برای همه :
بنیان گذاری رهبری در ارتباطات روستائی كم هزینه
▪جهان رایانه:
ساخت قطعات رایانه ای كم هزینه ، قابل دسترس و قابل واگذاری برای هر انسان عادی
▪ابزارهای فردا:
تولید رابط هائی برای استفاده از زبانهای مختلف ( گویشهای متفاوت ) و حس گرهای ارزان
▪دهكده دیجیتالی :
جائی كه تركیب سه عنوان تحقیقاتی فوق در مطالعات میدانی سرتاسری كشور مجسم میشود و نتایج و منافع آن عاید توده مردم می شود .
ام ال آسیا متشكل از ۲۵ شركت است كه در ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تأسیس شده است و هیئت مدیره آن از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هند انتخاب شده و ریاست آن را شخص وزیر به عهده دارد.
ام ال آسیا از اول ژانویه ۲۰۰۲ شروع به كار كرد و طی ۶ ماه بعد، آزمایشگاه های دانشكده های فناوری اطلاعات در كانپور ، بمبئی ، مدرس ، خراجپور و دهلی آماده به كار شده بودند. كارخانه دارهای بزرگ و برجسته ای مانند "كولی" و" نارایانا مورتی" به تركیب هیئت مدیره پیوسته بودند . پروفسور" نیكلاس نگروپونته" (بعنوان نایب رئیس ) و پروفسور "آلكس" از موسسه فناوری ماساچوست نیز جزو اعضای هیئت مدیره شده بودند." راجیو راتنا شاه" ،دبیر بخش فناوری اطلاعات نیز به تركیب هیئت مدیره پیوسته و در ژوئن ۲۰۰۲ "بیمال سارین" به عنوان مدیر عامل تعیین گردید.
●چرا مدیالب آسیا به جای مدیالب هند ؟
این همكاری در سطح آسیا است . اگرچه كه عملیات آن در هند شروع شده است اما برای گسترده كردن آن در سطح قاره آسیا برنامه ریزی می شود.فناوری هائی كه تولید می شود ، در سایر كشورها ی آسیا و بعدها در بخش های دیگر كشورهای در حال توسعه در سطح دنیا به كار گرفته خواهد شد.
●اهداف ام ال آسیا چیستند؟
منشور ام ال آسیا دنبال كردن تحقیقات فناوری های سطح بالائی است كه بتواند سطح زندگی مردم عادی كشورهای در حال توسعه را بهبود ببخشد . سازمان اعتقاد دارد كه فناوریهای جدید ، خصوصأ فناوریهای ICT ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) امكانات فراوانی برای بهبود زندگی اقتصادی – اجتماعی مردم را فراهم می سازد ، بطور مثال مبدل های گفتاری (تبدیل زبان های مختلف به یكدیگر) ،دسترسی به اطلاعات را حتی برای بی سوادان امكان پذیر می سازد. فناوری های بی سیم و تجهیزات سخت افزاری باعث می شود كه اینترنت و رایانه در دسترس بخش بزرگ تری از مردم جهان باشد.
سعی ام ال آسیا در مهار و بكارگیری این پیشرفت ها است تا عامه مردم از فواید آن بهره مند شوند مخصوصأ توده مردم روستائی كه محروم ازICT هستند.
چرا ام ال آسیا بر روی حوزه هائی نظیر گسترش استفاده از رایانه كار می كند؟
بهتر نیست كه این كار به شركت های چند ملیتی كه بودجه های تحقیقاتی بیشتری دارند ، واگذار شود؟
ام ال آسیا اعتقاد دارد كه كشورهائی نظیر هند باید پیش قدم شوندتا راهی برای كسب بازارهای جدید فناوری اطلاعات بدست آورند و در حقیقت برای دستیابی به تقدم باید در حوزه فناوری اطلاعات حضور پایدار داشت . تحقیقات میدانی نشان می دهد كه تقاضای فوق العاده زیادی برای استفاده از رایانه در محیط های روستائی وجود دارد. اگرچه را ه حل های جاری برای این بازارها نارسا هستند اما صنایع نرم افزار و سخت افزار باید نوآوری بیشتری از خود نشان دهند و را ه حل های مناسبی پیدا كنند و این جائی است كه ام ال آسیا می تواند كمك بزرگی باشد .در مقایسه با ریز رایانه ها، رایانه های شخصی( پی سی ) موفق بودند زیرا باعث می شدند كه امور رایانه ای و پردازش در اختیار گروه زیادی از مردم در كشورهای غربی قرار بگیرد و همین عاملی كلیدی بود كه پی سی ها جایگزین ریز رایانه ها شوند .در طی ۲۰ سال گذشته ، اقتصادهای وابسته به پی سی در حقیقت صنعت پردازش را تعیین كرده اند .
نسل جدید فناوری ، بهرحال از نیاز مردم در كشورهائی نظیر هند پدیدار خواهد شد . تعداد بسیار كمی از شركت های سازنده ریز رایانه می توانند ، تغییر فناوری داده و به ساخت پی سی روی بیاورند چون نمی توانند فرصت ها را تعیین كنند و یا تشخیص دهند . این نوع از تحقیقات تنها منبعی برای كسب درآمد نیست، بلكه بایستی تغییرات زیادی در دیدگاه های رهبری و هدایت بوجود آید و اعتقاد بر این است كه ام ال آسیا نقش مشاركتی مهمی در تغییر دیدگاه ها دارد و می تواند رهبری مناسب را فراهم كند .
●بودجه سازمان از كجا تأمین می شود ؟
ام ال آسیا متشكل از شبكه به هم پیوسته ای از آزمایشگاه ها ،بوسیله دولت هند با بودجه ای در حدود ۱۴ میلیون دلار بنیان گذاشته شده است .موارد مصرف این بودجه بدین قرار است :
تأمین زیرساخت های روستائی موردنیاز برای آزمون ایده های جدید
تأمین شبكه ای از آزمایشگاه ها
هدایت تحقیقات بین مجموعه روستائی و دانشگاهی
پشتیبان های مالی ام ال آسیا از بابت پشتیبانی خود چه منافعی كسب خواهند كرد؟
ام ال آسیا بر روی پروژه های تحقیقاتی كه كمك می كنند تا صنعت ICT را رو به جلو ببرند ، تمركز و توجه ویژه دارد . برای بیشتر پشتیبان ها ، این نوع از تحقیقات كه بصورت مشاركتی است ، خیلی كم هزینه خواهد بود . جمع زیادی از پشتیبان ها برای پشتیبانی از تحقیقات پیشرفته ، منافع زیادی بدست خواهند آورد.
تمام مراكز ام ال آسیا بر روی رویكردهای جدیدی كه به ICT كمك می كند تا بطور اساسی بتواند پاسخگوی نیازهای عامه مردم در آسیا ، افریقا ، آمریكای لاتین و دیگر نقاط جهان باشد كار می كنند. بازارهای موجود در این كشورها باید در قیمت هائی خدمت رسانی شوند كه با قیمت های بازارهای كشورهای مرفه غربی تفاوت داشته باشند. پروفسور"پراهالاد" این رویكرد را" قاعده هرم "نام نهاده است.
برای شركت هایی كه دنبال فرصت های جدیدی برای رشد و ترقی هستند ، تحقیقات ام ال آسیا ،بازارهای جدیدی را كه تا كنون بكار گرفته نشده یا نادیده گرفته شده اند ، فراهم می كند. تصور كنید اگر بی سوادان جهان بتوانند از رایانه به واسطه پیشرفت هائی كه در فناوری و پردازش صورت خواهد گرفت ، استفاده كنند چه تغییرات عظیمی در دسترسی توده مردم در كشورهای در حال توسعه اتفاق خواهد افتاد.تصور كنید اگر فناوری های بی سیم زمینه را برای جوامع روستائی بسیار دورافتاده فراهم كنند ، به طوری كه آنها بتوانند كالاها را از بازارهای نزدیك شان درخواست كنند و یا با نزدیك ترین و بهترین آنها تماس شان را حفظ كنند ، چه اثرات اقتصادی مطلوبی برای این بازارها خواهند داشت .
●نحوه مشاركت پشتیبان های مالی چگونه و به چه میزان است ؟
هر پشتیبان به ازای منابع اعتباری كه پرداخت می كند ، حق الامتیاز استفاده از نتایج كلیه تحقیقاتی كه در ام ال آسیا انجام می شود را خواهد داشت . انگیزه دفاتر توسعه بین المللی و سازمانهای اجتماعی بشردوستانه برای پشتیبانی از تحقیقات ، مصرف بودجه های تحقیقاتی در عاقلانه ترین حد ممكن است كه این كار را با مشاركت در سرمایه گذاری با پشتیبان های دیگر انجام می دهند . انگیزه بخش صنعت ، توسعه و گسترش فكر های خلاقانه و محصولاتی است كه بتواند فراهم كننده بازارهای جدید برای جمعیت بسیار زیادی از مردم جهان باشد كه نیازهای واقعی آنان تا كنون نادیده گرفته شده است .
علاوه بر پشتیبان ها ، ام ال آسیا شركای تحقیقاتی كه برای امور غیر انتفاعی فعالیت می كنند ، نظیر دانشگاه ها را نیز انتخاب می كند .این همكاران با سازمان ام ال آسیا برای توسعه ، آزمایش و پالایش فناوری و مدلهای خدماتی مشاركت می كنند .
میزان سهم پرداختی پشتیبان ها و انواع پشتیبان ها به شرح زیر است :
۱-پشتیبان های شریك در تحقیقات ، هریك به میزان یك میلیون دلار (وبیشتر) بابت سهم خود می پردازند و حق استفاده از پروژه های تحقیقاتی به منظور استفاده تجاری از آن را خواهند داشت . منافعی كه نصیب آنها خواهد شد شامل فرصت بسط و توسعه تحقیقات در ابعاد وسیع تر، و توانائی نفوذ در مسیر تحقیقات از طریق مشاركت نزدیكی كه با سایر دست اندركاران و براساس وظایف تعریف شده است ، خواهد بود. این پشتیبان ها می توانند یك نفر از كاركنان خود را در ام ال آسیا مستقر كنند و این شخص می تواند چه بصورت رابط فناوری یا دانشمند همكار یا هردو با آنها همكاری كند. این افراد به صورت متقابل هم از سوی پشتیبان و هم ام ال آسیا گزینش می شوند.
پشتیبان ها حق همكاری (با هزینه خود) در كارگاه های ملی و بین المللی را كه توسط ام ال آسیا برگزار می شود خواهند داشت . كسب اولویت در دعوت به سخنرانی ها و مراسم خاص ،شركت در كارگاه ها ، انتشارات و مراسم سالانه دیگری كه به وسیله ام ال آسیا سازماندهی می شود، نیز امتیاز دیگری است كه آنها از آن بهره مند خواهند شد..
۲-پشتیبان های مناطق دیجیتالی ، هریك یك میلیون دلار(و بیشتر)بابت سهم خود می پردازند. كلیه حق و حقوقی كه پشتیبان های گروه اول دارند ،این گروه نیز خواهند داشت به علاوه حق استفاده از پروژه های تحقیقاتی به منظور استفاده تجاری در داخل قلمرو ی حكومتی خویش را نیز دارند. این سازوكاری برای به كارگیری و ترویج هر چه بیشتر ام ال آسیا در مدت زمان طولانی تر و بذل توجه به موضوعات خاص یا فناوری یا موضوعات تحقیقاتی در قلمرو حكومتی این مناطق خواهد بود .
حوزه های كاری و مراحل انجام كار در ام ال آسیا چه هستند؟
●مراحل كار بدین شرح است :
- آماده كردن جزئیات پروژه های طرحها
-طراحی سخت افزار ، نرم افزار ، زیر سامانه ها و سامانه ها، همراه با مستندات
-طراحی ، ساخت و آزمایش سامانه ها ی نمونه
- تولید پروژه های راهنما
- عملیات میدانی، ارزیابی و دریافت عكس العمل ها
موضوعات مورد بررسی شامل موارد ذیل هستند :
- فناوری ها و محصولات مربوط به ارتباطات بی سیم فراخ باند
- افزاره های دسترسی ارزان قیمت)
- ICT به منظور حفظ بهداشت مشتمل بر : (سامانه های اطلاعات و مدیریت بهداشت ، تجهیزات و ابزارهای پزشكی ازدور ، وسایل مبتنی بر ICT ارزان قیمت برای پیشگیری از بیماری ها و ...)
- ICT در تحصیلات و آموزش( ابزارهای گسترش محتوای متن های آموزشی به صورت چند رسانه ای ، تولید محتوای متون به زبان محلی و انگلیسی ، مدل های كتابخانه مجازی و ...)
- ابزارهای ICT برای بهبود سطح زندگی ( تجارت الكترونیكی روستائی ، تبادل اطلاعات و تعامل با روستائیان و ...)
-مبدل های پیشرفته برای تبدیل زبان های محلی
-ابزارها و فناوری های كمكی برای ناتوانان
رویا برنا
منبع : ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات


همچنین مشاهده کنید