سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ویتامین‌ A


ویتامین‌ A
این ویتامین خاص رشد و بینایی است. مقاومت بدن در برابر عفونتها را افزایش داده و در بهبود زخمها و آسیب‌های عضلانی نقش عمده‌ای را ایفا می‌كند.
ویتامین A در اثر حرارت از بین نمی‌رود.
● منابع طبیعی ویتامین A:
اسفناج- انبه- انجیر- بادام- بادام زمینی- پرتقال- پنیر سفید- پیاز- تخم مرغ- توت فرنگی- سویا- سیب- سیب زمینی- جگر- جگر ماهی- خامه تازه- خرما- دانهٔ آفتابگردان- روغن- زردآلو- زیتون- شیر نجوشیده- طالبی- عدس پخته- فلفل دلمه‌ای تازه- قارچ- قلب گاو- قلوه- كاهو- كدو- كرفس- كلم- گردو- گریپ فروت- گل كلم- گندم جوانه زده- گوجه فرنگی- گوشت گاو- گوشت تمام ماهی‌ها- گوشت گوسفند- لوبیا- لیمو- ماهی تن- مغز- موز- نارنگی- نان جو- نان سبوس دار- هلو- هندوانه- هویج.
● توضیحات كامل:
ویتامین A رشد را تضمین می‌كند و به همین دلیل مصرف آن در دوران نوجوانی ضروری است. این ویتامین همراه با ویتامین D در ایجاد و استحكام ساخت استخوانی بدن نقش داشته و غالباً در مواد غذایی همراه با مقدار كمی ویتامین D حضور دارد.
از خصوصیات قابل توجه دیگر این ویتامین بالا بردن مقاومت بدن در برابر عفونتها است كه خود مكملی برای ویتامین C محسوب می‌شود.
اما این ویتامین برای چشم یك عنصر حیاتی محسوب می‌شود و نه تنها باعث بهبود بینایی و جلوگیری از ضایعات ناشی از عفونتهای چشمی می‌شود بلكه در درمان شب كوری، زخمهای قرنیه و لكه‌های رسوبی چشم تنها داروی مؤثر است. از همین رو ویتامین A را ویتامین چشم نامیده‌اند.
● پس به طور مطلق می‌توان اثرات ویتامین A را در چهار قسمت طبقه‌بندی كرد.
۱- رشد و نمو خصوصاً شكل‌گیری اسكلت
۲- ترمیم زخمها
۳- كارآیی سیستم بینایی
۴- كارآیی غدد درونی بدن و تولید هورمون
۱- وجود یك استخوان‌بندی محكم، قوی و درشت همواره یك مزیت محسوب شده است. ویتامین A به عنوان یك مكمل ضروری برای ویتامین D در ایجاد یك استخوان‌بندی مناسب و قوی به خصوص در دوران رشد یعنی ۳ ماهگی تا ۲۱ سالگی همواده مورد نیاز بوده و كمبود آن می‌تواند منجر به اختلالاتی هر چند جزئی در این سیستم گردد.
۲- ویتامین A نقش بسیار مهمی در ساختار بافتهای عضلانی بر عهده داشته و همراه با ویتامین‌های B۲، B۵، C و D در بازسازی آنها شركت می‌كند. به همین دلیل گروهی از متخصصین جراحی این ویتامین را در ارتباط با زخمها و آسیب دیدگی‌ها تجویز می‌كنند كه مزیت این كار علاوه بر كمك به بهبود سریع‌تر آسیب‌ها، خاصیت ضد عفونی كنندگی آن به همراه ویتامین C است.
۳- ویتامین A به وسیلهٔ رتینول نقش بسیار مهمی در كارآیی سیستم بینایی بر عهده دارد. زیرا شفافیت و در نتیجه سلامتی تمام قسمتهای جلویی چشم و تطابق آن با نور را تضمین می‌كند.
این ویتامین نقش عمده‌ای در پیشگیری و درمان زخمهای قرنیه، لكه‌های رسوبی چشم و شب كوری داشته و كمبود آن باعث اختلال و از كار افتادگی سیستم بینایی می‌شود.
۴- ویتامین A همراه و در كنار ویتامین E نقش عمده‌ای در فعالیت‌های دستگاه تناسلی و تولید هورمون‌های جنسی دارند. همچنین این ویتامین در كنار سایر ویتامین‌های نقش خاصی در كارآیی غدد درون‌ریز ایفا می‌كند. به همین علت است كه این ویتامین را به مقدار زیاد می‌توان در جگر و كلیه احشام و طیور به دست آورد.
منبع : سایت تخصصی بدنسازی ایران


همچنین مشاهده کنید