جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اهالی سیاست و فوتبال


اهالی سیاست و فوتبال
برای اهالی سیاست گویا فوتبال جذابیت كمتری از شغلشان ندارد. بارها در خبرها شنیدیم و خواندیم كه در مهمترین جلسات و دیدارها سیاستمداران، برنامه های خود را لغو كرده اند تا فوتبال تماشا كنند. شاید آخرین مورد آن تق و لق شدن نشست های پارلمان اروپا به هنگام برگزاری مسابقات یورو ۲۰۰۴ در پرتغال بود كه نمایندگان این پارلمان برای دیدن فوتبال به جلسات این پارلمان نمی رفتند. اظهارها و موضع گیری های سیاسیون فوتبال هم در نوع خود جالب توجه است. ساپاته رو نخست وزیر اسپانیا خود را بارسلونی می داند. رئیس جمهوری برزیل از استرس بالا؛ هنگام دیدن بازی اخیر تیم ملی این كشور در برابر استرالیا سخن می گوید و از اضافه وزن رونالدو شاكی است. آنگلا مركل صدراعظم آلمان بازی های تیم ملی كشورش را از نزدیك می بیند و حتی به وزرایش دستور داده برای حمایت از تیم ملی كشورشان به ورزشگاه ها بروند و كاندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات متحده هم هفته گذشته درحالی كه با وزیر خارجه جدید ایتالیا ماسیمو دالما در واشینگتن دیدار داشت؛ به بازیكنان تیم ملی كشورش توصیه كرد سطح بازی شان را بهبود بخشند.
رایس گفت كه در فوتبال مهارت زیادی ندارد اما می تواند تشخیص دهد كه یك تیم چه زمانی از همه پتانسیل اش بهره نمی برد. وزیر خارجه آمریكا در ادامه صحبت های فوتبالی اش گفت كه دوست دارد ببیند كه تیم ملی فوتبال ایالات متحده خوب بازی می كند. او اضافه كرد با اینكه در فوتبال بسیار ناشی است اما این را می داند كه تیم ملی كشورش می تواند بسیار بهتر بازی كند تا در همان دور اول بازی ها از جام جهانی خداحافظی نكند. سخنان رایس البته با پاسخ دیپلماتیك دالما وزیر خارجه ایتالیا روبه رو شد. دالما در همین رابطه گفت كه به طور عمد روز دیدار با وزیر خارجه آمریكا را در روز برگزاری بازی دو تیم انتخاب كرده است تا تنش های دیپلماتیك دو كشور كه به ویژه پس از روی كار آمدن دولت جدید و سقوط دولت متحد آمریكا در رم یعنی دولت سیلویو برلوسكونی رو به افزایش گذاشته است پرهیز شود.
«ما به طور عمد روز رویارویی تیم های ملی كشورهایمان را برای ملاقات با یكدیگر انتخاب كرده ایم تا هر دویمان در شرایط روحی مناسبی باشیم؛ احساس بدی نداشته باشیم تا روابطمان تحت تاثیر مسائل روز دیپلماتیك قرار نگیرد.» رایس هم كه یك طرفدار سرسخت فوتبال آمریكایی است گفت به دلیل اینكه چندان با فوتبال آشنا نیست؛ نتیجه بازی را پیش بینی نمی كند. وزیر خارجه آمریكا همچنین ابراز امیدواری كرد كه روزی مسئول كمیته ملی اتحادیه فوتبال ایالات متحده شود. بازی دو تیم ایتالیا و آمریكا كه در كایزرسلاترن آلمان برگزار شد با تساوی یك بر یك پایان گرفت. در كشور ما هم سیاستمداران علاقه زیادی به فوتبال دارند.
تیم ملی ایران، سال گذشته همین روزها، در حضور رئیس جمهوری وقت در ورزشگاه آزادی بحرین را با یك گل شكست داد تا در آخرین روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری جشن ملی صعود را برگزار كند. خاتمی پس از سال ها انتظار به ورزشگاه آمد تا اولین رئیس جمهوری باشد كه برای دیدن یك بازی ملی به آزادی می آید. او در آخرین تمرین تیم ملی پیش از بازی با بحرین هم به تمرینات تیم ملی رفت و با آنها عكس یادگاری گرفت. اما جانشین خاتمی؛ یعنی محمود احمدی نژاد پا را از این هم فراتر گذاشت و با معاونش در یكی از تمرینات تیم ملی حضور یافت، لباس ورزشی پوشید و به میرزاپور پنالتی زد.
احمدی نژاد اما پیش از سفر تیم ایران به آلمان، اعضای این تیم را به حضور پذیرفت و به آنها توصیه كرد اگر می خواهند از گروه خود صعود كنند، ایرانی فوتبال بازی كنند. رئیس جمهوری به بازیكنان تیم ملی وعده داد اگر به دور دوم صعود كنند، به آلمان سفر می كند تا بازی های آنها را از نزدیك تماشا كند. اعضای تیم ملی هم در مقابل پیراهن شماره ۲۴ تیم ملی را به طور نمادین به احمدی نژاد هدیه دادند. اما دیگر سیاستمداران ایران هم علاقه كمی به فوتبال ندارند. حمیدرضا آصفی، مرد تكذیب های روز یكشنبه، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است و عضو هیات مدیره باشگاه استقلال. او در ایام جام جهانی به آلمان رفته بود تا در كنار تیم ملی باشد. امیدوار رضایی و عشرت شایق هم همكاران آصفی در باشگاه استقلال هستند.
●سفر نمایندگان به آلمان
اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم پس از شكست در مقابل مكزیك تصمیم گرفتند به آلمان سفر كنند. سایت فردا در همین زمینه نوشت كه گروهی ۶ نفره به آلمان سفر خواهند كرد تا حامل پیامی برای كادر فنی تیم ملی باشند. آن طور كه سایت فردا نوشت ابتدا قرار بود ۳ نفر، یعنی امیدوار رضایی، ایرج ندیمی و امیررضا خادم به آلمان سفر كنند اما اختلاف نمایندگان باعث شده اعضای این گروه از ۳ نفر به ۶ نفر افزایش یابد. خبرنگار سایت فردا در مورد هدف از سفر نمایندگان به آلمان نوشته است كه آنها حامل پیامی تهدیدآمیز برای مسئولان فوتبال ایران بوده اند و از نفوذ شدید علی دایی، به افكار كادر فنی گله مند. آنها به فدراسیون هشدار داده اند تا جلوی بازیكن سالاری را بگیرد. اما امیررضا خادم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت كه با هزینه شخصی به آلمان می رود. در همین حال محمد خوش چهره هم به آلمان رفت و از نزدیك شاهد تمرینات تیم ملی بود. خوش چهره در اولین واكنش به شكست های تیم ملی در آلمان، برانكو ایوانكوویچ را مسئول دانست
قدرت الله علیخانی نماینده فراكسیون اقلیت مجلس هم پس از سفر به آلمان از نارضایتی ملی پوشان از اختلافات موجود میان علی آبادی رئیس سازمان ورزش و محمد دادكان رئیس فدراسیون فوتبال خبر داد. علیخانی در جمع خبرنگاران گفت كه بچه ها از وضعیت هتل، پذیرایی و اختلافات موجود ناراضی بودند و انصافاً حق جمهوری اسلامی نبوده كه تیمی این گونه بدون سر و سامان را به مسابقات جام جهانی بفرستد و ضمن اشاره به مذاكراتش با علی آبادی و دادكان گفت: دادكان گفت كه سازمان تربیت بدنی پولی برای خرج تیم ملی نداده؛ اما علی آبادی هم گفت یك میلیارد تومان به مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داده است. خوش چهره عضو فراكسیون ورزش هم در همین زمینه گفت كه باید اختلافات بین فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی ریشه یابی شود. او همچنین تاكید كرد نمایندگانی كه به آلمان سفر كرده اند باید در این مورد به مجلس گزارش دهند.
● تحلیل های فنی خاتمی
اما رئیس جمهوری سابق هم گویا مطالعات فنی فوتبالی خود را افزایش داده است! خاتمی پس از بازی با مكزیك و پیش از بازی با پرتغال گفت كه باخت به مكزیك شایسته ما نبود. وی در مورد بازی با پرتغال كه ایران دو بر صفر در آن مغلوب شد، گفت: در این بازی حدس می زنم كه رقبای ما به لحاظ قدرت بدنی و دوام از ما قوی تر هستند. اگر بتوانیم در ۴۵ دقیقه اول نتیجه مطلوب را بگیریم و در نیمه دوم نقص های بدنی مان را با تاكتیك ها و شیوه درست جبران كنیم از معرض خطر خارج خواهیم شد. شاید مرد جامعه مدنی و مردم سالاری دینی و گفت وگوی تمدن ها از وقتی دیگر رئیس جمهور نیست بیشتر وقت دارد فوتبال ببیند، روزنامه ورزشی بخواند و برنامه ۹۰ تماشا كند. اگر خاتمی را در یكی از برنامه های ۹۰ دیدید كه به عنوان كارشناس روبه روی عادل فردوسی پور نشسته است و به جای قانونمندی و تنش زدایی در مورد سانتر از جناح راست حرف می زند، بدانید در عالم سیاست همه چیز ممكن است، در عالم ورزش چه طور؟
احسان ابطحی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید