دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ / Monday, 19 February, 2018

این دختر طلسم شده است


این دختر طلسم شده است
● داستان فیلم
دختری با ازدواج با مردان مختلف آنها را به ثروت هنگفتی می رساند. اما بعد از مدتی این مردان دچار حادثه می شوند. او به روانشناسی مراجعه می كند و از او كمك می خواهد. گره این داستان با ازدواج دختر با پسر موردعلاقه اش در زمان دانشجویی حل می شود.
▪ نویسنده و كارگردان: كاظم راست گفتار
▪ بازیگران: ماهایا پطروسیان، پارسا پیروزفر، محمدرضا شریفی نیا، حسام نواب صفوی، چنگیز وثوقی
زمانی كه عروس خوش قدم اكران شد كارگردان آن در یك برنامه تلویزیونی با سئوالات یكی از منتقدین سینمایی مواجه شد كه كمی عجیب به نظر می رسید، اینكه شما از كجا آمده اید؟ پیشینه فیلمسازی تان چه بوده؟ چند تا فیلم ساخته اید و ناگهان از كجا پیدایتان شد كه فیلمی پرفروش ساخته اید؟
پاسخ كاظم راست گفتار كارگردان عروس خوش قدم هم به این سئوال ها همان گونه بود كه انتظارش می رفت. او با فیلم های تبلیغاتی كارش را شروع كرده بود و چند فیلم كوتاه هم در كارنامه اش به چشم می خورد و به واقع پیشینه فیلمسازی پرترافیكی نداشت. اما سئوال های منتقدی كه با او گفت وگو می كرد آنقدر آزاردهنده بود كه گویی غریبه ای به ناگهان در جمع خودی ها ظاهر شده و به موفقیتی رشك برانگیز دست پیدا كرده باشد.
اما راست گفتار كه به خاطر پیشینه كارهای تبلیغاتی اش ظاهراً كارش را خوب بلد بود به تمامی المان های گیشه پسند و سینمای تجاری وفادار ماند و حاصل كارش با برخورد گرم مخاطب همراه شد. فیلم به فروشی نزدیك به نیم میلیارد تومان دست پیدا كرد و این برای یك كارگردان فیلم اولی موفقیتی بی نظیر محسوب می شود.
این نكته زمانی پررنگ تر جلوه می كند كه نگاهی به آمار فروش كمدی های فراوانی كه در سال های اخیر ساخته شده بیندازیم. در میان خیل بی شمار كمدی هایی كه در این چند سال ساخته شده چندتای شان به فروش این چنینی دست پیدا كرده اند. آمارها نشان می دهد كه تعداد این فیلم ها شاید به تعداد انگشتان یك دست هم نرسد. با همه این تفاسیر موفقیت عروس خوش قدم را باید در همین عواملی دانست كه در بیرون از جغرافیای فیلم جریان دارند و دقت در جزئیات فیلم نشان می دهد كه هرگز نمی توان در آن به جست وجوی كاركردهای هنری و مفاهیم برساخته از تئوری های اجتماعی نگر دست زد.
در عروس خوش قدم مانند بسیاری از كمدی های این سال ها سرگرمی سازی و ایجاد موقعیت های سرخوشانه برای مخاطب بیش از هر چیز دیگری جلوه گری می كند. سرنوشت دختری جوان كه خواهان زیادی هم دارد به عنوان خط سیر اصلی داستان خودنمایی می كند. او با هر كس كه ازدواج می كند بعد از ایجاد موفقیت هایی برای مرد موردنظر با مرگ او به بن بست برمی خورد. در این مسیر ما با آدم های مختلفی كه در واقع هر یك می توانند نماد گروه خاصی از آدم های جامعه باشند روبه رو هستیم كه دقیقاً بازتاباننده عادات و رفتارهای اجتماعی قشری هستند كه به آن تعلق دارند. گنگستر، هنرمند، رئیس یك كارخانه تولید شیر (شما باید ماغ كشیدن های گاه و بی گاه این كاراكتر را تحمل كنید!) و یك بچه پولدار بی عرضه شخصیت هایی هستند كه وارد زندگی این دختر شده و موجب به وجود آمدن موقعیت های خنده آوری می شوند كه می توان گفت فیلم درصد بالایی از فروشش را مدیون همین موقعیت ها است.
جالب تر اینكه مرگ این كاراكترها نه تنها هیچ اندوهی را برنمی انگیزد بلكه كیفیت اتفاقاتی كه منجر به مرگ آنها می شود خود تبدیل به یكی از نكات مفرح فیلم می شود. اگر با نگاه سختگیرانه سال های نه چندان دور متولیان سینمای ایران به عروس خوش قدم نگاه كنیم حتی می توان به عبور فیلم از برخی خط قرمزها هم برخورد كرد. اما رویكرد پایانی كاراكتر اصلی فیلم و تبلیغ ساده زیستی كه در انتخاب نهایی او نهفته، شاید در تعدیل این نگاه بی تاثیر نباشد. عروس خوش قدم فیلم سرگرم كننده ای است و دست كم از موقعیت های خنده آور و نشاط انگیز خالی نیست.


منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

درباره «کینه ۲»


درباره «کینه ۲»
بله، تمام آن ارواح و جان های در عذاب در «كینه یك»، در قسمت دوم این فیلم نیز كه از شهریورماه امسال در اروپا و آسیا و از اواخر مهرماه در آمریكا اكران عمومی شد و اینك در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در تهران در معرض نمایش است، در حال عذاب بردن مجدد هستند و ماجرا به گونه ای است كه انگار قرار است این شخصیت های رنجور دنیا را بگردند و قصه عذاب خود را جهانی سازند و پیوسته درد بكشند!
هرچه هست تاكاشی شیمیزو كارگردان نوجوی ژاپنی كه در سال ۲۰۰۴ «كینه یك » را ساخت و آن را به یكی از پرفروش ترین فیلم های سال تبدیل كرد و هالیوود را مجبور به تعقیب و همكاری با خویش كرد، همان محصولات و مخلوقات خود و شخصیت های فیلم نخست را در «كینه ۲» به صحنه بازگردانده است. با دیدن این فیلم باید برای مقداری ترسیدن آماده شوید، اما نه بیشتر از فیلم نخست و نه حتی به اندازه آن.
لازم است بدانید «كینه یك» هم یك اثر خلق الساعه و بدون مقدمه نبود و بر عكس از سری كارهای قبلی شیمیزو در ژانر سینمای هارور (وحشت) نشأت می گرفت و مجموعه و عصاره ای از آنها بود. برای بیننده ها در غرب كه هنوز شیمیزو به اندازه «سم رایمی» برایشان مهم و معروف نیست، این نكته هم اهمیت دارد كه خالق سه گانه «اسپایدرمن» نیز یكبار دیگر همانند «كینه یك» در قسمت دوم این فیلم نیز رل مدیر اجرایی را داشته و یا حداقل قضیه این است كه عنوان بندی و تیتراژ فیلم چنین چیزی را به ما می گوید.
ولی مهمتر و قدری تأثیر گذارتر از آن، رجعت كاراكترهای اصلی فیلم نخست به صحنه، مانند همان دختر مرده با موهای بلند و كثیف و سیاهرنگ چسبیده به هم (با بازی تاكاكوفوجی) و برادر كوچك او در همان موقعیت مرگبار و عجیب (با بازی اوگا تاناكا) است. این بار قرار است این شخصیت های بخت برگشته برای ما توضیح بدهند كه چرا آن خانه تاریك و مهجور مانده، آن طور نفرین شده و مرگبار است، ولی هر چه هست آن آدم های لعنت شده در قسمت دوم این قابلیت را دارند كه در هر لحظه به طور همزمان در چند جا باشند و اگر چنین است باید به این نتیجه برسیم كه با سرعت نور از دیوارها و دل آب عبور می كنند و حتی قادر به كنترل جریان برق و مكالمات تلفنی در فاصله هزار فرسخ هستند.
در غیر این صورت چطور می توانند همین حالا هم در یك باجه تلفن باشند و هم در بیمارستانی واقع در ایالتی بسیار دورتر و این چیزی است كه تصاویر و سكانس های فیلم به ما می گویند. شدت اقدام ها و سرعت سفر این شخصیت ها به حدی است كه به این نتیجه می رسید هر لحظه امكان دارد آنها معما و رازهای موجود را حل و كل ماجرا را تمام كنند و به آنچه در جست وجویش هستند، خواهند رسید، اما این طور نیست زیرا اگر چنین شود، دیگر «كینه ۳» ساخته نخواهد شد و این چیزی است كه آشكارا «كینه۲» در حال پایه گذاری آن و نوید دادنش است و سازندگان فیلم آن را تعقیب می كرده و در فكر و مخیله خود داشته اند. برخی اتفاق ها و سكانس ها در فیلم جدید خوب اند، اما مشكل این است كه مشابه آنها در قسمت نخست هم دیده شده بود و دختر كوچك مرده در فیلم نخست در حدفاصل آن فیلم و فیلم جدید به قدری تصویر و عكس هایش پخش شده و در قسمت چهارم «فیلم ترسناك» (كه برخلاف عنوانش اثری مفرح و خنده دار است) به مسخره گرفته شده كه تأثیر گذاری مرتبه نخست را ندارد و دیگر برخلاف سال ۲۰۰۴ ترسناك نیست.
حتی اخیراً در زمان پخش فیلم در یكی از سینماهای شهر لس آنجلس، یك دختر خردسال با به تن داشتن همان لباس دختر مرده فیلم و با همان ظاهر و سیما و موهای چسبیده به هم به سالن آمد و وقتی نمایش فیلم شروع شد، به تشویق پدر و مادرش مانند شخصیت اصلی فیلم «كینه ۲» شروع به راه رفتن با دو زانو بر كف زمین كرد و همه را به خنده انداخت.
آن واقعه كه در مطبوعات آمریكا هم انعكاس وسیعی یافت، به این معنا بود كه دوره اثر گذاری مستقیم و ترس آشكار «كینه یك» تا حدی گذشته است و كاری كه «كینه ۲» می خواهد انجام بدهد، برچیدن آن باور و ایجاد دوباره قوام در قصه و شخصیت ها و خلق ترسی ناب همانند فیلم نخست از این طریق است.
در فیلم نخست سارا میشل گلار زن جوانی بود كه معذب و در خطر بود ولی این بار فقط حضوری نمادین و به عنوان یادآوری و چند دقیقه ای در فیلم دارد و نقش نخست را به امبر تامبلین سپرده اند. جالب است كه در همان دقایق اندكی كه گلار بر پرده دیده می شود، به بیننده های فیلم نخست نوعی آرامش دست می دهد و انگار یك دوست قدیمی را دیده اند! مشابه این وضع در فیلم هایی كه در گذشته مانند «كینه» كارشان به دنباله سازی كشیده شده، رؤیت گشته است و توگویی كارن بلكه، مورگان فیر چایلد و آدرین باربو از فیلم های قبلی دوباره سر بر آورده و ژانر هارور را مجدداً غنی تر ساخته اند.
امبر تامبلین كه سابقه حضور در فیلم «ژوان آركادیا» را دارد، در «كینه۲» ایفاگر رل آبری دیویس است. او در جست وجوی خواهر بزرگش كارن (گلار) است كه در بیمارستانی در ژاپن بستری شده و پلیس در حال تحقیق پیرامون وی در ارتباط با واقعه آتش سوزی ای است كه در آن نامزدش جان باخته و او متهم و مظنون به دست داشتن در آن است.
فیلم به ما می گوید میان این دو اختلاف هایی وجود داشته است. اختلاف هایی كه ظاهراً فقط یك فیلم از ژانر وحشت می تواند آن را ترمیم و رفع كند!
در همین روند و در همین زمان، به تعمیم تاكاشی شیمیزو و به واقع بر اساس قصه این كارگردان، افراد متعدد دیگری قربانی طلسم های منفی شده و از پای درآمده اند و یا در چنین راه و به سوی مقصدی از این دست به پیش می روند. یكی از آنها زنی جوان به نام آلیسون (با بازی اركایل كیبل) است. او یك تازه وارد آمریكایی به یك دبیرستان در توكیو است كه می كوشد با شاگردان قدیمی تر (شخصیت های تره زا پالمر و میساكو اونو) كنار بیاید.
یك روز جملگی تصمیم می گیرند به خانه نفرین شده و همان جا بروند كه عده زیادی در آن جان باخته اند و بدیهی است كه اتفاق های بدی برای آنها در راه باشد. كارگردان از آنجا مارا به شیكاگو می برد آنجا كه تریش (جنیفر پیلز) همراه با همسرش (كریستوفر كازینز) و دو فرزندشان ( متیو نایت و سارا رومر) تغییر خانه می دهند، اما متوجه می شوند كه شب ها چیزهای عجیبی در منزل شكل می گیرد. یك شب وقتی خواهر بزرگ تریش به آنها سر می زند، می بیند كه تمام شبكه برق خانه به طرز مرموزی از كار افتاده و اثری هم از خواهر و شوهر خواهرش نمی یابد.
«كینه ۲» قصد دارد با بازی كردن با این عوامل و صحنه های موازی و كوچ سریع از این كشور به آن كشور و از این نقطه به آن نقطه ، تعلیق و بیم را بر صحنه و متن قصه حاكم سازد. ولی آنجا كه به شخصیت های اصلی و كودك مرده یعنی عامل بنیادین فیلم و قصه نخست رجعت و دوباره روی آنها سرمایه گذاری می كند، كم می آورد و این به سبب عادی شدن تدریجی روندهایی است كه وقتی تازه بودند، توفیق و فروش زیادی را برای فیلم نخست موجب شدند، اما حالا حلاوت آن دوران را ندارند.
فضا و ضرباهنگ كلی قصه گاه به مرحله و درجه ای می كشد كه بیننده گمان می برد تمام این شخصیت های پرشمار دیوانه شده اند و بدون این كه جواب این سؤال را بیابد و در این زمینه به قطعیت برسد، مجبور است همان همهمه را دنبال كند و پیوسته بیشتر از خود سؤال هایی را داشته باشد.
فلسفه و دلایل بعضی رخداد ها در داخل خانه متروك و نفرین شده، به رغم تمامی آگاهی های ارائه شده در دو فیلم «كینه» نامشخص نشان می دهد و با این كه قرار بوده است ما بپذیریم ارواح سرگردان در این خانه مشغول جولان و قتل هستند و «كودك مرده» هنوز هم نماد آنها و كارهایشان است اما شكی نیست كه مثل قطاری كه به حركت در آمده باشد و در وسط راه یك صندلی را از آن به بیرون پرت كرده باشند، چیزی به اسم عقل و تفكر در وسط مسیر حركت «كینه۲» از درون آن و از دل بافت اش به بیرون پرت شده و كسی هم كاری به كار آن نداشته و برای بازیابی اش و نشاندن آن در جای اولیه هم تلاشی صورت نگرفته است.
همان طور كه در ابتدای مطلب هم گفتیم، ما فقط روح ها و وجود های دیگری را كه در این خانه و بر اثر وجود كابوس مرگ و تردد اشباح ترسناك عذاب می كشند و گاه كشته می شوند، می بینیم و همه چیز به نظرمان همچنان آشنا و البته كم تأثیر تر از گذشته می آید.
كمپانی كلمبیا هم لابد این را می دانسته وگرنه در مقام تهیه و توزیع كننده فیلم طول مدت آن را روی ۹۸ دقیقه فیكس و تمام نمی كرد.

این سس با چیپس سیب زمینی حسابی میچسبه
چیپس سیب زمینی یکی از خوراکی های مورد علاقه در هر سنی است. این بار به جای سس گوجه فرنگی و سس مایونز، سس پیاز کاراملی درست کنید. ترکیب چیپس سیب زمینی با سس پیاز کاراملی یک پیش غذای عالی برای پذیرایی از میهمانان تان است.
وبگردی
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
خوشحالی عجیب معاون رئیس‌جمهور از افزایش هزینه سفر به خارج از کشور !
خوشحالی عجیب معاون رئیس‌جمهور از افزایش هزینه سفر به خارج از کشور ! - دولت - معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه نوسان قیمت ارز کلا آزار دهنده است، گفت: افزایش قیمت ارز به لحاظ محاسبه عددی هزینه تمام‌شده سفر به خارج از کشور را افزایش می‌دهد.
ویدئو / حضور خانواده مسافران هواپیمای یاسوج در محل حادثه
ویدئو / حضور خانواده مسافران هواپیمای یاسوج در محل حادثه - برخی از خانواده‌های مسافران هواپیمای تهران - یاسوج که صبح یکشنبه (۲۹ بهمن) در ارتفاعات سقوط کرد، در حوالی مناطق احتمالی وقوع حادثه حضور یافته‌اند تا از نزدیک در جریان عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیما قرار بگیرند. نیروهای حاضر در محل نیز برای آنها توضیح می‌دهند که چرا کار این عملیات با دشواری‌هایی مواجه است.
اسنادی که نشان می دهد فرودگاه یاسوج رادار ندارد
اسنادی که نشان می دهد فرودگاه یاسوج رادار ندارد - رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید از اسنادی رونمایی کرد که نشان می دهد، فرودگاه یاسوج علیرغم تکذیب مسئولان، رادار و تجهیزات کافی برای فرود امن هواپیماها ندارد. گفته می شود یکی از دلایل دخیل در سقوط هواپیمای تهران - یاسوج فعال نبودن رادار فرودگاه یاسوج بوده است.
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود!
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود! - رویدادی که در بطن آن، هواپیمای ATR شرکت آسمان قرار داشت که با کد EP-ATS رجیستر شده و مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان بر آن نام «خرمشهر» را گذارده بودند. نامی که هدف از انتخاب آن هرچه بوده، حتما یادآوری سقوط خرمشهر در ابتدای جنگ تحمیلی نبوده است. رویدادی که ساعاتی پیش بار دیگر رخ داد؛ این بار با سقوط هواپیمایی که خرمشهر نام داشت.
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی