پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


سبز کوه و سبز شاخه ها


سبز کوه و سبز شاخه ها
●سیاهكل
سیاهكل شهر كوهستانی جلگه ای گیلان فرصتی برای تجربه آب و هوایی ملایم در تابستان است. این شهرستان از شمال به شهرستان لاهیجان، از غرب به شهرستان رشت، از جنوب به شهرستان رودبار و از شرق به شهرستان املش و لنگرود محدود است. ناحیه كوهستانی سیاهكل، بخشی از دامنه های شمالی رشته كوه البرز است و مهمترین ارتفاعات آن در فك و شاه نشین است. ناحیه جلگه ای بخش مهمی از جلگه پهناور گیلان به شمار می رود. بارش فراوان در نواحی كوهستانی رودخانه های متعددی مانند شیم رود، خرارود و چاكرود در این منطقه ایجاد كرده است. سیاهكل از دو كلمه سی (به معنی پای كوه) و كل (به معنی جایگاه) تشكیل شده است. اقتصاد این شهرستان متكی بر كشاورزی و دامداری است. علاوه بر این مردم به باغداری، زنبورداری، پرورش كرم ابریشم و ماهی نیز مشغولند.
●دیلمان
دیلمان یكی از شهرهای سیاهكل است با دیدنی های بسیار. ۲۰۰ اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی در این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. از جمله این آثار ارزشمند می توان به پناهگاه صخره ای تیر شلمان، مراتع تاریخی ارده سامان، شاجان و لشگستان و غار تاریخی دعاكوه یا نیازخانه و بقعه گروكول، محوطه ها و تپه های باستانی فیروزكوه، یسین، نقار كول، مشكی چال و خسرو خانی اشاره كرد. كاروانسرای تی تی كه در روستای بالارود و در ۱۰ كیلومتری جاده سیاهكل به دیلمان واقع شده یكی از مشهورترین آثار دیلمان متعلق به دوره كیائیان (هم عصر سلسله صفوی) است. دیوارهای این كاروانسرا از كف تا زیر طاق از جنس قلوه و ملات ساروج است و سقف آن را گنبدهای زیبای آجری پوشانده اند.
قلعه و برج گرماور نیز یكی دیگر از زیباترین نقاط تاریخی این شهر است. این قلعه بر فراز كوه بلند و در كنار روستای گرماور و در فاصله ۳ كیلومتری دهكده تاریخی مربو واقع شده است. در حال حاضر از بنای اصلی قلعه فقط برج دیده بانی بر جا مانده و در بخش غربی برج نشانه هایی از ساختمان با آثار خشت قرمزرنگ مشاهده می شود. قدمت این قلعه را به دوران پیش از اسلام نسبت می دهند.
حمام دیلمان كه در بافت شهر واقع شده است، به حمام میربلوك نیز شهرت دارد. بنای حمام به دستور میرزاعلی میربلوك از زیر لایه های خاك بیرون آورده شده و مورد تعمیر و بهره برداری قرار گرفته است. به همین مناسبت به حمام میر بلوك شهرت یافته و به احتمال قوی جزء بناهای دوره ایلخانی است كه در دوره های مختلف ضمن اضافه كردن الحاقات، مورد بازسازی واقع شده است.
این منطقه از نظر چشم اندازهای طبیعی نیز شهرت زیاد دارد. طبیعت سرسبز و زیبا و خانه های بومی لته پوش (تخته سر) دیلمان مشهورند.
كوه درفك، منطقه سرسبز دیلمان و اسپیلی، آبشار لونك، چشمه آب معدنی لاریخانی، آبشار بابا ولی، غار اسپهبدان و منطقه آغوزی جاذبه های طبیعی سیاهكل هستند. جاذبه های تاریخی این شهرستان مناطق باستانی قلعه كوتی، كوه پس و حسنی محله، قلعه كوتول شاه، قلعه دیده بانی روستای گرماور، حمام تاریخی دیلمان، غار لو علی (زاگام) و پناهگاه سنگی گیلاركش و سلمان هستند و زیارتگاه های سیاهكل عبارتند از: امامزاده تورار، بقعه آقا سیداسماعیل، بقعه آقا سیدابراهیم، بقعه آقامحمد صالح، بقعه آقاسلطان حسین، بقعه آقا سید احمد و بقعه آقا سید حسین.
برای سفر به دیلمان و سیاهكل بهترین زمان تیر و مرداد است. سفری دوروزه برای دیدن طبیعت سبز و زیبای این منطقه مناسب است.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید