جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مثل خورشید بتابیم


مثل خورشید بتابیم
● گشتی در اولین هفته مد تابستانی میلان
قدم زدن در روزهای پایانی ژوئن در میلان آن هم در خیابان پاسكولی با مركز خریدهای ۱۵ ، ۱۶ طبقه بسیار دل چسب و خوشایند است. دیدن مانكن هایی كه جدیدترین لباس های طراحی شده آرمانی، ورساچه و كووری را به تن كرده اند و كیف های ظریف چنل را به دست گرفته اند و مغازه هایی كه كفش های تازه از تنور درآمده را به معرض نمایش گذاشته اند ذوق خرید و پوشیدن لباس های متنوع را در آدم صد چندان می كند.
اصولاً خرید كیف و كفش و لباس كار مشكلی است آن هم در میان انبوه مدل های متنوع و رنگارنگی كه مارك های مختلف به بازار عرضه می كنند. اگر دنبال مارك های معروف بگردی و به اصطلاح مارك بازباشی چندان راه سختی در پیش نداری، سراغ بوتیك مورد نظر می روی و انتخاب می كنی ولی اگر هر روز و هر ماه از یك رنگ و سبك و مدل خوشت بیاید، مجبوری تك تك بوتیك های معروف را سر بزنی تا بتوانی آنچه را در ذهنت بهترین می دانی، پیدا كنی. در این میان، مارك هایی پیدا می شود كه كم سابقه بوده ولی فعالیت منحصر به فرد دارند. ناواررا (Navarra) یكی از همین اسامی است. ماركی كه از زمستان ۲۰۰۶ با طراحی انواع پولیور و ژیله های مردانه به جمع برترین مدل های لباس پیوست.
گایتون ناواررا اصلیت اسپانیایی دارد و زاده بولونیاست. طراحی لباس را از زمان كودكی با لباس های بافتنی كه مادرش در خانه می بافت، شناخت. فعالیت اش را در سال ۱۹۸۶ با اجرای نمایش لباس های زمستانی در میلان آغاز كرد. او اكنون مدیریت خانه مد در بولونیا را بر عهده دارد و چندی پیش نیز توانست جایزه خلاق ترین طراح لباس های زمستانی را از آن خود كند.
او كه همیشه با موهای كوتاه و خالكوبی های ژاپنی روی بازوهایش در محافل هنری ظاهر می شود، خود را یك آدم آزاد معرفی می كند كه قصد دارد در طراحی لباسش نیز به دیگران حس آزاداندیشی القا كند. آزادانه و به دور از هرگونه تعلقات سنتی و مدرن لباس بپوشید. این جملات شعار اوست برای دختران و پسران جوانی كه ساعت های بسیار در مراكز خرید سپری می كنند و دست آخر هم سردرگم و دست خالی به خانه برمی گردند.
ناواررا از سال ۱۹۹۲ با گروه Genny آغاز به كار كرد و در همان سال خط تولید لباس های شركت ناواررا را به راه انداخت. شوالیه ماریو پاندیرا نیز در سال ۲۰۰۱ او را به سمت مدیریت مركز طراحی Lescopains كه لباس های جین طراحی می كند، منصوب كرد.
ناواررا روحیات زنان را می شناسد و ظرافت زنانه را به خوبی درك می كند. لباس هایی كه او برای زنان در تابستان امسال طراحی كرده بسیار دیدنی است، لباس هایی آزاد و راحت با پارچه های شلوغ. مدل لباس های تابستانه او دریایی نام دارد. بلوز و پیراهن هایی به رنگ سفید، قرمز، آبی و زرد برای افرادی كه تمایل به اسپرت پوشی دارند. شلوار گشاد سفید با بلوز یقه هفت ملوانی (آبی و سفید) یكی از ساده ترین مدل های او برای تابستان است كه اتفاقاً با استقبال فراوانی روبه رو شد.
از آنجا كه پیش بینی می شود تابستان امسال گرم ترین و طاقت فرساترین در چند سال اخیر خواهد بود، لباس های سفید از فروش بالایی برخوردارند. همین اتفاق باعث شده تا آرمانی از ست های سفید رنگ خودش دست برندارد و همچنان به دوخت لباس هایی به رنگ سفید ادامه دهد. شیك ترین پیراهنی كه از آرمانی به تن مانكن ها دیده می شود، مربوط است به پیراهن آستین حلقه ای كه از قسمت زانو ۳ طبقه و از جنس حریر است و یقه خشتی داشته كه اطراف یقه سنگ های نقره ای كار شده است.
پیراهنی به رنگ شیری كه كفش و كیف آن نیز به رنگ های نقره ای یا طلایی طراحی شده است. گرچه خلاقیت آرمانی در ارائه پیراهن های بلند و پرچین با كفش كتانی است ولی تابستان امسال صندل هایی با چرم سفید روانه بازار كرده كه پاشنه خنجری داشته و تركیب رویه آن حالت پاپیون دارد. صندل های پاشنه ۷ سانت كه با كمك بند دور پا بسته می شوند و كمی از ساق پا را دربرمی گیرند، نمونه دیگری از صندل هایی است كه آرمانی برای هفته مد میلان طراحی كرده بود. در مدل كفش های ناواررا هیچ صندل تختی دیده نمی شود، همگی پاشنه بلند، رنگی و مدل رومی هستند. صندل هایی به رنگ طلایی، نقره ای و خردلی كه رویه آن با سنگ های براق زینت داده شده است. صندل های پارچه ای با رنگ های شاد ناواررا نیز از استقبال فراوان برخوردار بوده و جایگاه ویژه ای نزد دختران جوان پیدا كرده است.
ساده ترین مدل های لباس را می توان در مدل های ورساچه جست وجو كرد. ورساچه كه بیشترین سهم در طراحی لباس های هنرپیشگان در مراسم مختلف هنری را بر عهده دارد، تابستان امسال بسیار كم كار بوده است. كرم، قهوه ای و خردلی رنگ پیشنهادی او برای تابستان است. البته با توجه به اینكه اكثر لباس های كمپانی ورساچه مخصوص میهمانی ها و مراسم های رسمی است، به نظر می رسد انتخاب كرم و قهوه ای در دوخت لباس شب كار جالبی باشد و بسیار هم طرفدار پیدا كند.
پیراهن های ماكسی و حلقه ای به رنگ بدن كه كت كوتاه قهوه ای پررنگ روی آن پوشیده می شود و با كت و شلوارهایی با تنالیته كرم كه سنجاق سینه ای پارچه ای به شكل گل و رنگ قرمز روی یقه آن زده می شود و جلوه ای دو چندان به آن می بخشد، از بهترین انتخاب های ورساچه برای تابستان به شمار می رود. ورساچه با صندل میانه ای ندارد.
تمامی كفش ها از نوع ورنی مشكی یا قهوه ای بوده و نشانه تابستانی بودن آنها جلو باز بودنشان است. شیك ترین كفش ورساچه مدل پروانه ای است. كفش قهوه ای با پاشنه ۷سانتی كه روی آن به صورت بال های پروانه دو قسمت است، دو بند بلند داشته كه از پشت به هم گره می شوند. ورساچه كفش های مدل پاپیونی را همچنان حفظ كرده است. كالج های اسپرت پارچه ای كه روی آن پاپیون نصب شده یا كفش پاشنه دار جیری كه رویه حالت پاپیون به خود می گیرد هنوز هم در بوتیك هایی كه آرم خورشید گونه ورساچه را دارند، دیده می شود.
به مدل های لوئیس ویتون كه می رسیم اوضاع مد جور دیگری می شود. طراحان كمپانی ویتون عادت دارند، مدل های سنتی را با طرح های مدرن درآمیزند و لباس هایی طراحی كنند كه برای مدت ها خیره كننده باشد.
این سبك لوئیس ویتون طراح فرانسوی است كه دوست دارد مدل های قدیم و جدید را با هم ادغام كند. بیش از ۸۰ سال است كه كمپانی ویتون چنین هدفی را در طراحی لباس ها، كیف و كفش و روسر ی هایش منظور می كند. در میان مارك ها، لوئیس ویتون تجملاتی ترین است.
پیراهن های سنگ دوزی شده طوسی و فیلی كه یقه و آستین های حریر و دنباله ای شبیه ماهی دارد، هنوز هم در میان خانم ها جایگاه خاص دارد. لباس های سری تابستانی لوئیس ویتون برای جوان ها پیراهن ساده و دو تكه به رنگ های قرمز، نارنجی و زرد است.شلوارها گشاد، بلوزها یقه هفت یا یقه رومی پرچین و آستین كوتاه است.
دامن های هرمی به رنگ های نقره ای، بنفش و سفید كه از زانو پرچین می شوند و حسابی سنگ دوزی شده اند از دیگر لباس طراحی شده ویتون برای تابستان است. لباس های دیگری نیز از كمپانی ویتون درآمده كه بی شباهت به لباس های هندی نیست. پیراهن های آستین حلقه ای كوتاه از جنس ساتن كه روی آن شالی از حریر رنگی پولك دار پوشیده می شود. یكی از مهم ترین ویژگی های مدل های لوئیس ویتون همین ادغام لباس های سنتی كشورهای شرقی و آفریقایی با لباس های مدرن اروپایی است كه اتفاقاً این تابستان قرعه به نام شال و ساری های هندی افتاده كه در اروپا مد شوند و حتی در دوخت لباس عروس مورد استفاده قرار بگیرند.
كمپانی والنتینو اما ایده جالب تر و راحت تری برای گذران تابستان دارد.
پیراهن های راه راه و چهارخانه آبی -سفید، آبی - سرمه ای و سفید - سبز پیراهن های پرفروش والنتینو برای این دوره است. در میان الگوهای لباس زنانه ای كه تن مانكن ها كرده است، پیراهن های آستین كوتاه میدی، تاپ و دامن های كنفی و شلوار گشاد آبی با بلوزهای زرد بیشترین طرفدار را نزد جوانان دارد.در میان انواع لباس هایی كه در هفته مد میلان به نمایش گذاشته شد، اثری از دامن های كوتاه نیست. پشت ویترین یكی از بوتیك های ناواررا نوشته شده: خانم ها پاهایتان را مخفی كنید. این آخرین اولتیماتوم برای افراد مدپوش است. اكثر پیراهن ها ماكسی اند. حالت تاپ گونه دارند كه با دو بند پشت گردن بسته می شود.
گردن بندهایی كه روی لباس مانكن ها دیده می شود از همه جالب تر است. اما قبل از اینكه به سراغ جواهرات مد شده در تابستان برویم به معرفی رنگ فصل از دید طراحان برتر می پردازیم. همه طراحان متفق القول زرد را رنگ تابستان معرفی كرده اند. پیراهن هایی كه مثل خورشید پشت ویترین بوتیك ها می درخشند كاملاً گواهی بر برتری زرد در میان دیگر رنگ ها می دهد.البته قرمز، سبز و بنفش هم طرفداران خاص خود را دارد ولی آنچه بیش از همه جلب توجه می كند لباس های زرد و طلایی است.در این میان برخی نیز همچنان پایبند سنت خود بوده و رنگی متفاوت برای لباس هایشان در نظر می گیرند. میان لباس های مد شده گوچی قرمز و سرخابی و زرد نمی توان پیدا كرد. هر چه هست یا زرشكی است یا طوسی یا نوك مدادی. معمولاً هم تلفیقی از دو رنگ است.
شاهكار گوچی در این فصل كت و دامن دو رنگ زرشكی و طوسی است كه كت آن یقه هفت بوده و دامن آن از بالا حالت طبقه ای و پرچین می گیرد. دامن این لباس از دو رنگ پارچه تهیه شده و طبقه هایش یكی در میان زرشكی - طوسی اند. یك لباس طرح پانچو و بلند نیز در بوتیك گوچی دیده می شود كه زرشكی است و روی آن سنگ های بسیار ریز كار شده است.
● جواهرات تابستانی
Brosway طراح معروف جواهرات این تابستان نسل جدیدی از آویز، گوشواره و دستبند را به بازار عرضه كرده است. آویزهایی كه از آلیاژ سفید ساخته و به شكل های گل، قلب و موجودات افسانه ای طراحی شده اند. اسب دریایی یا آتلانتیس پرفروش ترین مدل گردن بند در هفته های اخیر بود. اسب دریایی، اسب افسانه ای و سمبل نیروهای مثبت و آزاداندیش است. گل مینا، مدلی است كه برای افراد عاشق پیشه طراحی شده است. گل مینا، سمبل محبت، مهربانی و شاعرانگی است و شایسته و درخور آدم های صمیمی و عاشق. پروانه، قلب، سنبله گندم، صلیب مربع شكل كه میانه آن گل مینا دیده می شود از دیگر آویزهای مد شده در اوایل فصل هستند.
بهاره مهرنژاد
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید