شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


جان ها فدای دین


جان ها فدای دین
● نگاهی به كتاب جدید مصباح یزدی
«این سئوال همچنان باقی است كه در چه موردی است كه حفظ دین متوقف بر نثار جان است؟ كجا است كه امر دایر می شود بین دین و جان من و یا باید دین بماند یا جان من حفظ شود و اسلام می گوید جانت را بده تا دین بماند؟
پاسخ این است كه این مسئله نه مربوط به دین و وظیفه فردی اشخاص است و نه مربوط به اعتقاد و ایمان قلبی بلكه بحث «اسلام اجتماعی» و «بقای دین در جامعه» است. بحث این است كه من فدا شوم تا دین برای جامعه باقی بماند. دین و اعتقاد یك «فرد» مطرح نیست بلكه دین و اعتقاد «جامعه» در میان است. مسئله اجرای احكام اسلام در جامعه و ایجاد یا بقای دولت و نظام اسلامی است كه مجری احكام اسلام در جامعه است. اگر برقراری و یا حفظ دولت اسلامی منوط به این است كه من نوعی فدا شوم باید این كار را انجام دهم.
اگر امر دایر است بین اینكه یا من باید فدا شوم یا دین برای دیگران و جامعه باقی بماند، باید من خود را فدای دین جامعه كنم. اگر وضعیت و شرایط به گونه ای است كه اگر من بذل جان نكنم كفار بر جامعه اسلامی مسلط می شوند و دین از جامعه رخت بر می بندد، آنجاست كه پیامبر اكرم (ص) می فرماید: باید هم بذل مال كنی و هم جانت را بدهی تا دین باقی بماند... آنچه برای حكومت ها مشكل درست می كند و دردسرساز است احكام اجتماعی اسلام است. حكومتی كه بخواهد به فساد و تباهكاری بپردازد و ثروت ملی را به یغما ببرد و برای منافع شخصی و حزبی با شیاطین و قدرت های استعماری كنار بیاید، با احكام اجتماعی اسلام مشكل خواهد داشت و آن را مانعی بر سر راه خود می بیند.
آنچه مانع می شود چنین حكومتی نتواند به اغراض و منافعش دست پیدا كند احكام و مسائل فردی اسلام نظیر نماز و روزه و نذر و نیاز نیست، بلكه اسلامی است كه بخواهد در حیطه مسائل اجتماعی و سیاسی و حكومتی دخالت كند و در این رابطه امر و نهی و دستوری داشته باشد. اگر اسلام بخواهد «میزان قوانین اجتماعی» قرار گیرد و بنا شود روابط و مناسبات اجتماعی براساس قوانین و احكام اسلامی تنظیم گردد، اینجا است كه بین دین و حكومت تزاحم و اصطكاك پیدا می شود و در اینجا است كه حكومت درصدد حذف و تعطیل دین برمی آید. آنگاه در چنین شرایطی است كه اسلام در معرض مخاطره قرار می گیرد و ممكن است حفظ و بقای آن در گرو نثار خون و جان باشد.»جان ها فدای دین ـ ص ۵۶
آنچه ذكر شد بخش هایی كوتاه از كتاب تازه انتشار یافته آیت الله مصباح یزدی است كه تحت عنوان «جان ها فدای دین» در ۹۶ صفحه و از سوی مركز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در شهرستان قم منتشر شده است.
در مقدمه كتاب آمده است: «آنچه پیش رو داری برگی دیگر از تحلیل تاریخ الهام بخش و انسان ساز كربلا و عاشورا است. كتاب حاضر ویراسته ای است از سه سخنرانی استاد فرزانه، حضرت آیت الله مصباح یزدی كه در محرم سال ۱۳۸۳ ایراد شده و توسط حجت الاسلام محمدمهدی نادری قمی نگارش و تدوین شده است.»
كتاب ذكر شده در شمارگان سه هزار نسخه و به قیمت ۶۵۰ تومان وارد بازار شده و دربرگیرنده مباحثی همچون بذل جان در راه دین، حفظ جان یا حفظ دین؟، سكولاریسم دشمن دیرینه اسلام، نگاه كلیسایی بر حادثه عاشورا و روش های پاسداری از دین و ارزش ها است.
نویسنده در بخشی از كتاب مذكور می نویسد: «مسئله جدایی و تفكیك دین از سیاست در واقع اساس اش در سقیفه گذاشته شد. البته آن روزها این اصطلاحات وجود نداشت كه مثلاً نام آن را سكولاریسم بگذارند، اما آنچه كه در سقیفه انجام شد بذر اولیه و ریشه همان چیزی است كه آقایان امروزه به عنوان «سكولاریسم» از آن نام می برند. باری مسئله جدایی دین از سیاست كه اساس آن در سقیفه بنیان نهاده شده به تدریج رشد كرد و كم كم كار به جایی رسید كه خلفایی كه به نام «خلیفه رسول الله» بر مسند خلافت تكیه می زدند رسماً شراب می خوردند. شراب هم كه می خوردند نه از این شراب های رقیق و در حد نصف پیمانه و یك پیمانه، بلكه در حدی كه آنچنان مست می شدند كه از حال عادی خارج می شدند و نمی فهمیدند چه می گویند و چه می كنند. كار از پیمانه و پیاله گذشته بود و حوض شراب درست كرده بودند و خود را در آن می انداختند و غوطه ور می ساختند!» (ص ،۸۴ سكولاریسم و پیامدهای آن در جامعه اسلامی)
مژگان ایلانلو
محمدتقی مصباح یزدی
تدوین و نگارش: محمدمهدی نادری قمی
ناشر:موسسه امام خمینی
۱۳۸۳
۹۶صفحه
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید