چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

قهرمانی تقدیم به ”زیزو“


قهرمانی تقدیم به ”زیزو“
● دخالت بازیکنان در کار ”دومه‌نش“ دروغ است
”مارسل دزائی“ بازیکن سابق فرانسه و مارسی، در مقاله‌ای از بازیکنان فرانسه خواست تا با قهرمانی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان زحمات زیدان را پاسخ دهند. دزائی که در سال ۱۹۹۸ به همراه زیدان قهرمان جهان شد، دخالت‌های بازیکنان باتجربه تیم را در آخر تصمیم‌گیری در مورد تیم ملی رد می‌کند.
وی از نمایش ضعیف ایتالیا انتقاد کرد و به این نکته اشاره داشت که ایتالیا فقط در نیمه دوم مصاف با آلمان فوتبال زیبائی به نمایش گذاشت. در ادامه مقاله دزائی را با هم می‌خوانیم:
دوست من ”زین‌الدین زیدان“ به آخرین بازی تاریخ بازیگری خود نزدیک می‌شود و سایر بازیکنان نیز در تلاش هستند قهرمان جهان شوند و این قهرمانی را به‌عنوان بخشی از هدیه تقدیم زیدان کنند. این انگیزه‌ای خوب برای فرانسوی‌ها جهت فتح مجدد جام است.
در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ ما شروع نسبتاً خوبی نداشتیم و نتوانستیم با قهرمانی در آن سال‌ها آن را به زیدان قدیم کنیم. زیدان در بازی مقابل توگو به میدان نرفت تا بتواند در دور بعد فرانسه را برای قهرمانی همراهی کند. هنگامی‌که فرانسه با وجود عدم استفاده از زیدان توانست به مسیر خود ادامه دهد، زیدان این بازیکن رئال فهمید که با فراغت و آرامش بیشتر می‌تواند در پیمودن راه بیش از پیش موفق باشد. فرانسه مقابل اسپانیا تحول چشمگیری از خود نشان داد. تا پیش از این دیدار هیچ‌کس فرانسه را در حد و اندازه‌های یک قهرمان نمی‌دید، اما به ناگاه همه چشم‌ها به‌سوی فرانسه و زیدان خیره شد. آنها با اعتمادبه‌نفس و پشتکار بسیار خوبی که داشتند غیرقابل مهار شده بودند. در بازی ایتالیا کمی ناامید شده بودم.
به‌نظر من آنها شایسته حضور در جام جهانی نبودند. به‌دلیل مسائل مختلفی که در فوتبال ایتالیا در جریان بود و از آن فراتر اینکه ایتالیا در این دوره به‌ غیر از ۴۵ دقیقه نیمه دوم، مقابل آلمان فوتبال دلچسب و گیرائی ارائه نداد، اما ایتالیا مشکلات فوتبال خود را کنار گذاشته و یوونتوسی‌ها در کنار میلانی‌ها، اینتری‌ها و سایرین، تیم را به دیدار فینال جام هجدهم آوردند. دیدار فینال بی‌تردید یک جنگ تمام عیار خواهد بود، جنگی تاکتیکی و فیزیکی. ۲ تیم پرسابقه ایتالیا و فرانسه آن‌قدر مهارت و تبحر دارند که بتوانند دیدارهائی از این دست را به‌خوبی برگزار کرده و از چنین مصاف‌هائی پیروز و سربلند بیرون آیند. تنها نگرانی من این است که ایتالیا خیلی سریع به گل می‌رسد. اگر اینچنین باشد، گل زدن برای فرانسه خیلی مشکل خواهد شد و دیدار فینال دیگر تماشائی و جذاب نخواهد بود.
شایعه‌ای که در تیم فرانسه وجود دارد این است که بازیکنان بزرگ و باتجربه تیم در کار ”ریموند دومه‌نش“ مربی تیم دخالت می‌کنند. من اعلام می‌کنم که این شایعه کاملاً بی‌اساس است و اصلاً حقیقت نداد. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، آنگاه زیدان هیچ‌گاه در کسوت یک مهاجم که در عمق نفوذ می‌کند، ظاهر نمی‌شد و در نقش یک بازیساز آن هم پشت سر ۲ مهاجم قرار می‌گرفت که پست تخصصی و دوست‌داشتنی وی است.
به‌علاوه ”تیه‌ری آنری“ هرگز قبول نمی‌کرد که به‌عنوان تک‌ مهاجم بازی کند. ”دومه‌نش“ برخلاف تمام حرف و حدیث‌هائی که علیه او می‌زنند، مربی است که توانسته تیم را در کنار هم قرار دهد. این تیم، تیمی خوب است که همگی در کار هم و برای کشورشان بازی می‌کنند. ”دومه‌نش“ تیم را طوری هماهنگ کرده که به‌هنگام بروز مشکلات، همه تیم سعی در رفع آن دارند. برخی حتی از این فراتر رفته و می‌گویند ”زیدان“ با ”دومه‌نش“ مشکل دارد که این حرف حقیقت ندارد. ”زین‌الدین زیدان“ قهرمان ملی فرانسه است. او پیش از این گفته بود تصمیم دارد فقط و فقط روی فوتبال تکیه کند؛ اگر چنین کند و از این جایگاهی که هم‌اکنون دارد نیز فراتر می‌رود.
زیدان قهرمان بزرگی است که باید به شایستگی، از زحمات و تلاش‌های بی‌شائبه او در دوران بازیری‌اش قدردانی شود. زحمات بی‌دریغ او چه در عرصه ملی و چه در عرصه باشگاهی از ذهن هیچ فوتبالدوست علاقه‌مندی پاک نخواهد شد. فرانسه، دومه‌نش و یارانش باید با فتح جام هجدهم و تقدیم آن به زیدان. گوشه‌ای از زحمات این بازیکن مسلمان را پاسخ دهند تا او با قهرمانی و نه نائب قهرمانی از فوتبال خداحافظی کند.
● فینال به خاطر زیدان
”زین‌الدین زیدان“ بازیکن مسلمان و الجزایری‌الاصل فرانسه تا پایان دوران بازیگری خود فاصله چندانی ندارد. ”زیزو“ پیش از آغاز رقابت‌های جام جهانی گفته بود که پایان جام جهانی پایان دوران بازیگری‌اش است زیدان ۳۴ ساله در بازی مقابل توگو که با برتری ۲ با صفر فرانسه به پایان رسید حضور نداشت. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که فرانسه بتواند از این گروه بالا بیاید و در دور حذفی حاضر شود، اما فرانسه آمد. حتی برزیل و اسپانیا هم نتوانستند مانع تداوم بازی زیدان شوند. زیدان با گلی که از نقطه پنالتی مقابل پرتغال به ثمر رساند فرانسه را به مصاف ایتالیا در فینال جام جهانی رساند.
پس از گل زدن زیدان مردان باتجربه فرانسه همچون لیلیان تورام، کلود ماکلله و پاتریک ویه‌را از این پیروزی دفاع کردند. ریموند دومه‌نش می‌گوید: ”آری این آخرین بازی است که می‌توانیم از زیدان استفاده کنیم. اما این مطمئناً آن چیزی نیست که زیدان به آن فکر می‌کند. تنها مسابقه مقابل ایتالیا در ذهن او وجود دارد و ما آنجا هستیم تا قهرمان شویم. آن چیزی است که نه تنها من و زیدان که تورام، ماکلله و سایرین نیز می‌خواهند اجراء زیدان، تورام، ویه‌را و بارتز دروازه‌بان فرانسه، این دومین حضور در فینال جام جهانی است. آنها در تلاش هستند تا برای دومین بار پیروز از میدان خارج شوند و با فراموشی گذشته به روزهای روشن بیندیشند.
”لیلیان تورام“ می‌گوید: ”این دومین بار است که در فینال جام جهانی بازی می‌کنم واقعاً غیرقابل تصور است آرزوی دوران کودکی‌ام به واقعیت تبدیل شده و من از این بابت خیلی خوشحال هستم“. دیدار فرانسه - ایتالیا از آن جهت دیدنی است که اگر با قهرمانی فرانسه همراه باشد زیدان با قهرمانی در جام جهانی با فوتبال خداحافظی می‌کند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید