پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


تکفا۲؛ تدوین یا تعلیق؟


تکفا۲؛ تدوین یا تعلیق؟
طرح تدوین جامع كاربردی فناوری اطلاعات ایران موسوم به تكفا یكی از چالش برانگیزترین طرح‌های سال‌های اخیر در حوزه ICT به‌شمار می‌رود.
طرح تكفا كه با نام مهندس جهانگرد -دبیر پیشین شورای عالی اطلاع‌رسانی- آمیخته شده بود پس از پایان عمر دوره اول خود، در ماه‌های پایانی مدیریت وی لباس جدیدی به نام تكفا ۲ بر تن كرد و این بار قرار شد تدوین تكفا ۲ با مشاركت كارشناسان خارجی و همچنین یك شركت داخلی در قالب كنسرسیوم انجام شود.
اما شورای عالی اطلاع‌رسانی كه رسما در تكفا ۱ نقش كارفرما را ایفا می‌كرد در پی تحولات مدیریتی در كشور از یك سو و طبق اعلام كمیسیون صنایع و معادن مجلس مبنی بر واگذاری مسایل مربوط به این طرح به شورای عالی فناوری اطلاعات، عملا كار تدوین پروژه تكفا ۲ را مختل كرده و از اسفندماه كار توسط كارفرما متوقف شده است.
هرچند به نتیجه نرسیدن و متوقف ماندن پروژه‌های IT در طول این سال‌ها در كشورمان امری عادی شده و بعضا حتی سوالی نیز مبنی بر به سرانجام رسیدن طرح‌ها و پروژه‌ها مطرح نمی‌شود (و یا اگر می‌شود پاسخ روشن و مشخصی برای آن وجود ندارد) اما آنچه كه مسلم است مشاركت شریك خارجی كه متشكل از مشاوران ارشد اتحادیه اروپا هستند در این طرح به‌نحوی آبروی كشور را به خطر می‌اندازد و دورنمایی از بی‌برنامگی، درهم‌ریختگی و بلاتكلیفی از كشورمان ارایه می‌دهد.
تكفا ۲ كه به گفته نماینده كنسرسیوم ایرانی-هلندی برنامه‌ای جهت برطرف كردن مشكلات و پیشرفت ICT در سطح فرابخشی است، امروز درگیر تعلل كارفرما و نابسامانی‌های مدیریتی در كشور است و با اینكه مهلت نهایی اتمام آن اسفند ۸۴ بود اما اینك نه‌تنها به پایان نرسیده بلكه عملا از اسفندماه نیز متوقف شده است.
ظاهرا شركت مجری داخلی برنامه زمان‌بندی جدیدی را در اردیبهشت‌ماه به كارفرما (شورای عالی اطلاع‌رسانی) اعلام كرده است اما عملا اظهارنظری از سوی شورا انجام نشده و كار به حالت معلق درآمده است.
متوقف كردن یك پروژه ملی بدون در نظر گرفتن ضوابط طرف قرارداد، رها كردن طرح‌ها به حال خود و بی‌توجهی به پروژه‌ها و طرح‌های ناتمام IT در كشور حاصلی جز اجرایی نشدن پروژه‌ها دربر نخواهد داشت و این بلاتكلیفی در شرایطی صورت می‌گیرد كه مطبوعات و رسانه‌ها نیز در جریان چگونگی انعقاد قرار داد و بررسی‌های كارشناسان از تكفا ۱ و جمع‌بندی آنان قرار نگرفته و اكنون نیز در جریان چرایی این تغییر و تحولات نیستند.
به هر شكل به‌نظر می‌رسد كه برای یك بار هم كه شده باید متولی امور مشخص شده و ضمن جلوگیری از موازی‌كاری و دوباره‌كاری در انجام و عملیاتی شدن پروژه‌ها، كار به یك سازمان واگذار شده و حاصل نیز از همان ارگان درخواست شود.
راحله میرخانی
بزرگراه فناوری
منبع : اخبار فناوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید