سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

روش های نوین برای درمان جوش صورت


روش های نوین برای درمان جوش صورت
اگر پوستتان چرب است ، روزی یک بار به آرامی پوست خود را با صابون غیر معطر (ترجیحاً صابون های آنتی باكتریال) بشویید. به این ترتیب كه صورت خود را از كف بپوشانید و ماساژ دهید تا صابون در منافذ پوست نفوذ كند و چربی های تجمع یافته و آلودگی ها را از بین ببرد. پوست خود را ماساژ دهید. ماساژ باعث تخلیه چربی پوست می شود و از تجمع آن جلوگیری می كند. علاوه بر این ، ماساژ دادن جریان خون را در پوست بهبود می بخشد.
بعد از ماساژ، صورت خود را با آب گرم بشویید تا چربی آن گرفته شود و بعد بلافاصله مقداری آب سرد به پوست خود بپاشید تا منافذ آن بسته شود. پس از این كار پنبه ای را به گلاب یا آب لیمو آغشته كنید و سطح پوستتان را با آن پاك كنید.
اگر پوستتان چرب است ، روزی یک بار به آرامی پوست خود را با صابون غیر معطر (ترجیحاً صابون های آنتی باكتریال) بشویید و پوست خود را ماساژ دهید.
گلاب و آب لیمو اثر قابض دارند و باعث افزایش گردش خون می شوند. اگر پوستتان خیلی چرب است، هفته ای یك بار از ماساژ با سركه سیب استفاده كنید تا چربی پوست كاهش یابد. برای این كار سركه سیب را با مقدار مساوی آب مخلوط كنید و روی پوست خود بمالید و ماساژ دهید. بعد از چند دقیقه پوستتان را بشویید. آسودگی روحی و روانی داشته باشید. خواب خوب و مرتب داشته باشید، به میزان لازم استراحت كنید و از عصبانیت بپرهیزید.
از مالیدن یا تركاندن جوش ها خودداری كنید. جوش های چركی را نباید با فشار خالی كرد. برای خالی كردن آنها دستگاه های مكنده ای وجود دارد كه جوش ها را در شرایط كاملاً استریل تخلیه می كند. موهایتان را حداقل دو بار در هفته با شامپو بشویید. اجازه ندهید كه موهایتان روی صورت بیاید. حتی در شب و به هنگام خواب موی كثیف و چرب باعث پخش چربی و باكتری ها می شود. تعریق در ۱۵ درصد افراد باعث تشدید آكنه می شود. پس از كار كردن در هوای گرم و مرطوب ، پختن غذا و ورزش، عرقتان را بشویید و در اسرع وقت چربی را از بدن و صورتتان پاك كنید.
برای بهبود آکنه ، سعی کنید آرامش روانی داشته باشید و از مواد آرایشی غیر معتبر و چرب استفاده نکنید.
برای آرایش كردن از مواد آرایشی روغنی و چرب استفاده نكنید، زیرا این مواد می توانند فولیكول های مو را مسدود كنند و باعث ایجاد و یا تشدید آكنه شوند. خصوصاً افرادی كه پوستی چرب دارند، باید از كرم های مرطوب كننده و حتی ضدآفتاب استفاده كنند كه فاقد چربی باشد. آرایش صورت خود را روزی ۲ بار با آب و شیرپاك كن های فاقد چربی و سازگار با پوست پاك كنید.
قبل از استفاده از مارک جدید لوازم آرایشی ، حتماً آن را روی بازوی خود تست كنید تا مطمئن شوید كه پوستتان به آن حساسیت ندارد. اشعه ماورای بنفش خورشید، باعث بهبود ضایعات می شود، اما در ۱۰ درصد افراد باعث تشدید علایم می شود.
در زمان قاعدگی حساسیت غدد چربی دختران نسبت به هورمون های جنسی مردانه افزایش می یابد و این باعث افزایش چربی در پوست آنها می شود. برای جلوگیری از بروز یا تشدید آكنه، در این زمان باید پوست خود را با صابون بشویید و پس از شست و شو پوستتان را با پنبه ی آغشته به محلول های الكلی موجود در بازار كه حاوی آنتی بیوتیك هستند، پاك كنید.
حوله صورتتان را هر روز عوض كنید و همیشه از حوله تمیز و خشك استفاده كنید، زیرا باكتری ها این توانایی را دارند كه به سرعت در حوله های مرطوب رشد كنند.
آكنه را نباید یك عارضه جزئی و كم اهمیت تلقی كنید. حتی ملایم ترین انواع آكنه دست كم یك سال باقی می ماند. مدت بیماری در برخی افراد به ۱۵ سال و حتی تا آخر عمر نیز رسیده است.
از ورزش و پیاده روی غفلت نكنید. اگر هر روز صبح ۳ كیلومتر پیاده روی كنید و بعد از آن دوش بگیرید متوجه می شوید كه پس از مدت كوتاهی بسیاری از جوش ها برطرف شده و پوستتان بسیار شاداب تر می شود.
آكنه را نباید یك عارضه جزئی و كم اهمیت تلقی كنید، زیرا می تواند فشارهای عصبی فراوانی را برای فرد ایجاد كند. حتی ملایم ترین انواع آكنه دست كم یك سال باقی می ماند. مدت بیماری در برخی افراد به ۱۵ سال و حتی تا آخر عمر نیز رسیده است. در صورت طولانی شدن مدت آكنه ، فرد اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و تصور بدی از ظاهر خود پیدا می كند. درمان در اغلب موارد مؤثر است، اما نیاز به حوصله و صرف وقت فراوان دارد. در بسیاری از افراد بیماری پس از دوران بلوغ و نوجوانی، خود به خود برطرف می شود.
نویسنده : دكتر پروانه اخوان- متخصص پوست و مو
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید