جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


۱۷ اصل کار تیمی


۱۷ اصل کار تیمی
كتاب ۱۷ اصل كار تیمی، با سه مقدمه، و ۱۷ فصل، در ۲۲۴صفحه ترجمه و منتشر شده است. جان ماكسول، نویسنده كتاب پرآوازه «صفتهای بایسته یك رهبر» در كتاب ۱۷ اصل كار تیمی، رمــــز و راز این كار را با خوانندگان در میان می گذارد و تاكید دارد كه در یك سازمان «اهمیت تشكیل تیم از تولید محصول كمتر نیست».
كشور ما - ایران - یكی از كشورهایی است كه دارای سابقه و فرهنگ كار تیمی است. در ساختار اجتماعی سنتی ما، بویژه در جماعتهای روستایی و عشایری كه قرنها ستونهای بنای اجتماعی بوده اند&، بسیاری از كارها به شكل تیمی و با همكاری انجام شده است. اما فرهنگ و نگرش كار تیمی تا حدی كه پاسخگوی نیازهای كنونی باشد قوام نیافته است.
این كتاب با برخورداری از بینش و راه و رسم كار تیمی در جامعه صنعتی - جامعه ای كه دست كم از نظر سازماندهی نظام تولید به سوی آن حركت می كنیم - به ما كمك می كند.
به نظر نویسنده همین كه الگوی رفتار خود را برپایه انتظار خویش از رفتار اعضای تیم بنا نهادید، و ۱۷ صفت ضروری برای بازیگران تیمی را مبنای كار قرار دهید. تا به اعضای تیم خود كمك كنید كه صرف نظر از میزان استعداد خود اعضای موثرتری باشند، و اگر خواستید بازیگرانی جدیداز بیرون بیاورید، كتاب را دریافتن بازیگرانی مورداستفاده قرار دهید كه قبل از هر چیز به تیم و كارگروهی می اندیشند. اگر كسی همه ۱۷ صفت یا ویژگی موردبحث در این كتاب را در خود جمع داشته باشد، مطمئن باشید كه نقش تیمی خود را خوب بازی خواهدكرد.
۱ - سازوكار و انعطاف پذیرند: كارتیمی با خشكی و انعطاف ناپذیری سازگار نیست. جلو خشونت خویش را می توان گرفت، بر ترس می توان چیره شد و تنبلی را با حربه انضباط از خود دور كرد، اما خشكی دماغ علاجی ندارد، و بذر انهدام را در درون خود دارد. اگر بخواهید با دیگران كار كنید و در تیم عضوی موثر باشید باید از انطباق بر تیم ابایی نداشته باشید. بازیگران سازگار و انعطاف پذیر تیم الف- آموختن را دوست دارند. ب - احساس امنیت می كنند. پ - خلاق هستند. و ت - خدمت به مردم را دوست دارند.
۲ - هم دست و هم داستانند: اول باید با یكدیگر كار كرد، بعد با یكدیگر برنده شد. چالشهای بزرگ، كار تیمــــی بزرگ می طلبد، و ضروری ترین صفتی كه تیم را در كارهای دشوار موفق می سازد همكاری توأم با همدلی اعضای آن است. همكاری توأم با همدلی یعنی اینكه با دل و جان با یكدیگر كار كنیم. نویسنده نظر داده كه چهار تحول باید رخ دهد تا همكاری اعضای تیم همدلانه شود:
تحول در برداشت و بینش - به اعضای تیم به چشم همكارانی همدل بنگرید نه به چشم رقیب؛
نگرش - اگر بخواهید ذهنیتی پیدا كنید كه خود و اعضای تیم را به جای رقیب مكمل یكدیگر بدانید به حمایت از اعضای تیم روی آورید؛
كانون توجه - به جای خود، تیم را در كانون توجه قرار دهید؛
به نتیجه بیندیشید. همكاری و همدلی، چند را، چندان می كند.
۳ - تعهدپذیرند: لحظه ای كه خود را به انجام كــاری متعهد می سازید، خداوند هم به یاری می آید. دستهایی به یاری می آیند كه اگر تعهدی نداشتید نمی آمدند. بسیاری از مرد تعهد را از دریچه احساس خود می نگرند. احساس آنها راهنمای انجام تعهد است. اما تعهد راستین چیزی دیگر است. تعهد امری احساسی نیست بلكه ریشه آن در منش ماست. تعهد معمولاً درگیر و دار سختی خود را نشان می دهد. تعهد به استعداد و توانایی بستگی ندارد. تعهد بر اثر انتخاب ایجاد می شود، نه بر اثر شرایط و تعهدی می ماند كه مبتنی بر ارزشها باشد. زیرا پذیرش تعهد یك چیز است و پایبندی به آن چیز دیگر.
۴ - ارتباط برقرار می كنند: تیم یعنی یك جان در چندین بدن. مثل خردمندان فكر كنید، اما با مردم به زبان خودشان حرف بزنید. جان كلام این است كه كار تیمی نمی توان كرد، مگراینكه بازیكنان با یكدیگر ارتباط برقرار كنند. اگر ارتباط نباشد تیمی در كار نیست، بلكه جمعی از افراد هستند كه پیوندی با یكدیگر ندارند. ارتباط بازپایه های اعتماد را محكم می سازد. داشتن مقاصد پنهان، و ایجاد ارتباط از طریق شخص ثالث مناسبات تیم را تضعیف می كند. مردم به كاری كه در آن به بازی گرفته شوند دل می دهند.
۵ - لایق و باكفایت هستند: اعضای باكفایت هر تیمی توانایی و صلاحیت انجام كار را در بهترین وجـــه ممكن آن دارند. آدمهای لایق و با كفایت تعالی طلب هستند. تعالی، ارزش ما را برپایه توانایی و ظرفیت خود ما می سنجد. آدمهای باكفایت به متوسط قانع نمی شوند. نیروی خود را بر كار خویش متمركز می سازند و در طبق اخلاص مـــــــی گذارند. آدمهای با كفایت، كیفیت كار خود را پایین نمی آورند.
۶ - قابل اعتماد هستند: از آنهایی كه بحث و استدلال می كنند نترسید، از كسانی بترسید كه در بحث و گفتگو طفره می روند. پایه های اعتماد به نظر نویسنده عبارتند از:
▪انگیزه اصلـــی - نویسنده نظر داده كه سعی می كنم انگیزه های خود را در چارچوبی درست قرار دهم و اعضای تیم را نیز تشویق به همین كار می كنم، حال اگر كسی باشد كه مصلحت خویش را بر مصلحت تیم مقدم بدارد قابل اعتماد نخواهدبود.
▪مسئولیت - در تحلیل نهایی، صفت مشترك همه آدمهای موفق مسئولیت پذیری آنها است. انگیزه به ما می فهماند كه چرا اشخاص قابل اعتماد هستند، اما احساس مسئولیت اشخاص نشان می دهد كه می خواهند قابل اعتماد باشند.
▪فكركــردن - قابلیت اعتماد فراتر از مسئولیت پذیری است. مسئولیت پذیری باید با فكر همراه باشد تا به درد بخورد.
▪پایداری - اگر نتوان بر یاران تیمی همیشه اعتماد كرد، هیچگاه به آنها اعتماد نكنید. پایداری فراتر از استعــــداد است. منشی را می طلبد كه به رغم دشواریها جا نزند.
۷ - انضباط دارند: در كوره انضباط است كه استعداد به توانایی تبدیل می شود. انضباط انجام كارهایی است كه نمی خواهید انجام دهید، تا دست به انجام كاری بشوید كـــــه می خواهید انجام دهید. اشخاص باید در سه زمینه انضباط ایجاد كنند تا برای تیم مفید باشند:
الف - انضباط اندیشیدن - اگر ذهن خود را فعال نگاه دارید پیوسته به چالشهایی ذهنی روی مـــی آورید و همواره به چیزهای خیر می اندیشید؛
ب - انضباط احساسات، نگذارید احساسات شما را از كاری كه باید بكنید باز دارد یا به كاری كه نباید بكنید وادارد.
پ - انضباط لازم برای اقدام و عمل - تفاوت برنده با بازنده درعمل و بی عملی است.
۸ - یاران، تیم را بالا می كشند: بر قدر و ارزش یاران افزودن كاری بزرگ است. بیشتر مردم وقتی كه به وضع موجود راضی می شوند از صعود به قله های بالاتر باز می مانند. اعضای تیم، كسی را كه بتواند آنان را بالا ببرد، و بر توان و ظرفیت آنها بیفزایـــــــد دوست دارند و می ستایند. كســانی كه یاران تیمی خود را پروبال می دهند و راه رشدشان را می گشایند چند ویژگی مشترك دارند:
الف - یاران تیمی خود را قدر می شناسند؛
ب - ارزشهای یاران تیمی را ارج می نهند؛
پ - قدر و منزلت یاران تیمی را بالا می برند؛
ت - به دیگران بال و پر می دهند قبل از آنكه خود بال و پر گشایند.
حقیقت این است كه مردم همیشه به كسی كه بزرگشان كند نزدیك می شوند و از كسی كه از قدرشان بكاهد دوری می جویند.
۹ - مشتاقند: كاری بزرگ بدون اشتیاق انجام نشده است. هیچ چیز جای اشتیاق را نمی گیرد. تیمی كه محفل مشتاقان باشد نیرویی شگرف می یابد، و چنین نیرویی منشاء قدرت می شود. آدمهای موفق می دانند كه نگرش انسان دست خود اوست و اشتیاق بخشی از آن است. آنان كه دست روی دست می گذارند تا نیرویی از خارج اشتیاق شان را برانگیزد ریزه خوار دیگرانند.
اگر بازی را آغاز نكنید برنده نمی شوید. بر ترس غلبه كنید. برای غلبه بر ترس، باید ترس را احساس كنید و بعد دست به عمل بزنید. راه شكستن دور تـــرس فقط این است كه با ترس رو به رو شویم و سپس گامی عملی برداریم. همین طور اگر بخواهیم از مشتاقان باشیم، باید در این راه گام برداریم.۱۰ - قصدی و هدفی دارند: زندگی كردن با عقاید جهانیان آسان است، فرورفتن در لاك عقاید و افكار خویش نیز آسان است. اما انسان بزرگ كسی است كه هم در میان جمع باشد و هم استقلال رأی و فكر خود را حفظ كند.
تیمی موفق می شود كه اعضای آن برای رسیدن به مقصد مصمم باشند و هوش و حواسشان به كارشان باشد. نویسنده از قول «ویتنی» نخستین رئیس آزمایشگاه پژوهشی جنرال الكتریك گفته است: «بعضی از مردم هزاران دلیل می آورند كه چرا كـــاری را كه می خواهند انجام دهند نمی توانند. درصورتی كه فقط یك دلیـــــل نیـــــــاز دارند كه چرا می توانند».
طول عمر ما دست خود ما نیست، اما صرف عمر دست خود ماست. اگر هدفی و مقصودی را دنبال كنیم، از عمر و استعدادی كه خداوند به ما داده نهایت استفاده را خواهیم كرد.
۱۱ - احساس رسالت می كنند: راز كامیابی، پایداری در راه هدف است. كسی كه «چرا»یی دارد كــه برای آن زندگی می كند تقریباً «چگونه» ای را تحمل می كند. یاران تیمی كه رسالتی را بر دوش خود احساس می كنند و خــــود را نسبت به تیم متعهد ساخته باشند می گذارند كه رهبر تیم وظیفه رهبری خود را انجام دهد.
▪ نـــویسنده برای آنان كه احساس رسالت می كنند چهار ویژگی را شناسایی و معرفی كرده است:
الف - مقصد تیم را می دانند؛
ب - می گذارند كه رهبر تیم، رهبری كند؛
پ - اول توفیق تیم را می خواهند بعد توفیق خود را؛
ت - به هر كاری كه لازم باشد دست می زنند تا رسالت خود را انجام دهند.
۱۲ - آماده اند: آمادگی، تفاوت بین برد و باخت است. دستاوردهای چشمگیر، حاصل آمادگی عادی ومعمولی است. آمادگی از آنجا آغـــاز می شود كه بدانید برای چه چیزی آمـــــاده می شوید. برای توفیق درهر كار و كوششی باید مراقب جنبه های ذهنی بازی خود باشید. باید خود را ازنظر جسمی آماده كنید. اما باید به خود، به تیم خود و به شرایط و موقعیتی كه در آن هستید نیز نگرشی مثبت داشته باشید. «هنری فورد» عقیده داشته است كه: «راز كامیابی بیش از هر چیز دیگر در آمادگی است». آمادگی ایجاب می كند كه به سیر حركت آینده بیندیشیم به طوری كه اكنون دریابیم كه بعدها چه نیازی داریم.
۱۳ - با یاران تیم می جوشند: آن كس كه عقاید خویش را بیشتر از یاران تیم دوست دارد و عقیده های خود را پیش می برد، تیم را از حركت باز می دارد. وقتی كه پای مناسبات به میان می آید همه چیز با احترام و ارج نهادن دیگران آغاز می شود. جورج مك دوفالد شاعر اسكاتلندی عقیده دارد: «كسی كه به من اعتماد می كند از كسی كه مرا دوست دارد گامی فراتر نهاده است.»
۱۴ - درپی ارتقای خویشند: ارتقای شما، ارتقای تیم است. چنان بیاموزید كه گویی عمری جاودانه دارید. چنان زندگی كنید كه گویی همین فردا پایان عمر شماست. نویسنده از قول مدیرعــــامل جوان «نوكیا» در ارتباط با ارتقا می نویسد كه استراتژی او دو خط را دنبــال می كرد. نخست تصمیم گرفت كه تلاشهای سازمان را در فناوری اطلاعات متمركز سازد. كار مهم دیگر این بود كه به آدمها توجه كند. زیرا او تشخیص داد كه ارزش شركت به منابع انسانی است و نه به منابع طبیعی. او می گوید: «آموزش مدام حق هر كسی است كه در آن شركت كار می كند».
۱۵ - از خود گذشته اند: جایی كه تیم باشد، منی در كار نیست. یك شاعر به شوخی گفته است: «ما را خدا برای این خلق كرده است كه به دیگران نیكی كنیم. دیگران اینجا چه می كنند، نمی دانم». هیچ تیمی توفیق نمی یابد، مگر اینكه هركس دیگری را بر خود مقدم بدارد. از خودگذشتگی آسان نیست. اما لازم است. بذر از خودگذشتگی را چگونه در بستر ذهن خود می پـــــاشید این كار را با گامهای زیر بردارید:
الف - بخشنده و گشاده دست باشید؛
ب - سیاست بازی را كنار بگذارید؛
پ - وفادار باشید؛
ت - به وابستگی متقابل بیش از استقلال ارج نهید.
۱۶ - مشكل گشایند: دنبال درد نگردید، درمان را پیدا كنید. نویسنده از قول «الفرد مونتاپرت» می نویسد: «اكثر مردم دشواریها را می بینند، اما شما كسانی كه هدفها را می بینند اندك است، تاریخ كامیابی را اینها رقم می زنند.
تیپ شخصیتی ما، پرورش و تربیت، و تاریخچه زندگی شخصی ما تعیین می كند كه تا چه حــد مشكل گشا هستیم. اما البته هركسی می تواند اهل یافتن راه حل باشد. به حقایقی توجه كنید كه همه راه حل جویان و مشكل گشایان تشخیص داده اند:
الف - مشكلات، تصویرهای ذهنی ما هستند؛
ب - همه مشكلات قابل حل هستند؛
پ - مشكلات، آن چنـــــان را آن چنان تر می كنند. در رویارویی با مشكلات چهار راه درپیش دارید: فرار از مشكل، مبارزه با مشكل، فراموش كردن مشكل یا رویارویی با آن انتخاب شما كدام است.
۱۷ - پی گیر و نستوه اند: هرگز میدان را ترك نكنید. دور را دیدن یك چیز است و رفتن به آنجا چیزی دیگر. آدمهای نستوه به بخت، سرنوشت، یا قضاوقدر متكی نیستند و وقتی كه شرایط دشوار می شود، از كار دست نمی كشند. می دانند كه روز جهد و كوشش، روز وادادن نیست. توماس ادیسون می گفت: «من از جایی آغاز می كنم كه آخرین نفر رها كرده است».
نویسنده از قول «ویلیامز» می نویسد: «اگر سختكوش باشید از پنجاه درصد مردم - آمریكا جلو افتاده اید، اگر صادق باشید از چهل درصد دیگر پیش می افتید و ده درصد دیگر در نظام اقتصاد آزاد، جنگی است با چنگ و دندان. در پایان مترجم نظر داده: «خوشا به حال جامعه ای كه در آن صداقت مایه كامیابی باشد و بدا به حال مردمی كه در بین آنها صداقت باید ناكامی باشد».
نویسنده: جان ماكسول
مترجم: مهندس عزیز كیاوند
سیدمحمدباقری زاده
منبع : ماهنامه تدبیر


همچنین مشاهده کنید