پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


اگر با دوربین دیجیتال عازم سفری .......


اگر با دوربین دیجیتال عازم سفری .......
دلایل متعددی برای به كارگیری یك دوربین عكاسی دیجیتالی وجود دارد . اولین و مهم ترین آنها ، مشاهده سریع كیفیت عكس های گرفته شده ، آگاهی از چگونگی كار و بررسی ضرورت تنظیم دستگاه ، تغییر شیوه و یا عكسبرداری مجدد است . اگر از كودكان عكس می گیرید ، نشان دادن عكس ها به آنها در LCD دوربین ، حكم یك برگ برنده را دارد كه می تواند آنها را به عنوان مدل ، مشتاقانه در مقابل دوربین شما گرد آورد . اگر به پست الكترونیكی دسترسی داشته باشید ، قادر خواهید بود تصاویر خود را در حالی كه هنوز در سفر هستید ، برای فامیل و دوستان خود ارسال كنید . بسیاری از دوربین های دیجیتالی امكان فیلمبرداری كوتاه مدت و ضبط جملات بر روی عكس را كه بهترین روش برای به خاطر سپردن لحظات و رویدادهای با اهمیت است ، فراهم می سازند .
عبور فیلم های عكاسی از زیر دستگاه های اشعه X در ترمینالهای مسافری معمولا برای عكاسان نگران كننده است ، زیرا ممكن است باعث آسیب دیدن فیلم شود . اما دوربین های دیجیتالی این نگرانی را برطرف می كنند . با این حال یكی از نكات منفی این دوربین ها كه كمتر به آن اشاره می شود ، جاگیر بودن وسایل جانبی آنها از قبیل كارت های حافظه ، خواننده كارت ها ، كابل ها و باتری هاست . البته با انتخاب دقیق وسایل و برنامه ریزی صحیح درباره وسایل مورد نیاز عكاسی در سفر ، می توان آنها را تا حد لزوم كاهش داد . هنگام سوار شدن به هواپیما ، قطار ، اتوبوش و یا هر وسیله دیگر ، حتما دوربین و وسایل جانبی آن را همراه خود ببرید ؛ به این ترتیب هم از آسیب دیدن یا گم شدن آنها در قسمت بار جلوگیری كرده اید و هم اگر صحنه یا اتفاق جالبی رخ دهد ، آماده ثبت آن خواهید بود .
یك روش مناسب برای برنامه ریزی ، مشخص كردن نوع عكس ها ، ذخیره سازی و بررسی وسایل مورد نیاز است . برای عكاسی ، علاوه بر دوربین ، باتری و شارژ، داشتن چند كارت حافظه ، نگرانی از بابت كمبود فضا برای ذخیره عكس ها را از بین می برد . اگر یك وسیله ذخیره سازی قابل حمل و یا یك كامپیوتر كیفی به همراه دارید ، می توانید عكس های گرفته شده در طول روز را روی آن ذخیره كنید و یا حتی پس از هر بار عكس انداختن این كار را انجام دهید . در غیر این صورت ، باید از كارت های حافظه خود به نحو احسن استفاده كنید و تمامی تصاویر عكاسی شده در طول سفر را در آنها ذخیره كنید ، چون ممكن است یافتن كارت های اضافه در نقاط دور افتاده مشكل و قیمت آنها گران باشد . بررسی سریع تصاویر در LCD دوربین می تواند در تشخیص عكس های زائد و جدا كردن آنها كمك كند . البته LCD نمی تواند به تنهایی عاملی تعیین كننده برای نگهداشتن یك تصویر در كارت حافظه دستگاه باشد .
مزیت دیگر به همراه داشتن یك وسیله ذخیره سازی قابل حمل و یا كامپیوتر كیفی در سفر ، امكان اتصال آن به دستگاه تلویزیون و نمایش عكس ها است . چه برای دیدن اقوام سفر كرده باشید و چه یك پروژه عكاسی داشته باشید ، یكی از مراسم رایج در آخرین شب اقامت ، نمایش عكس های گرفته شده در طول سفر است . هر عكاس در طول سفر باید به خاطر داشته باشد كه همراهان و میزبانان از دیدن تصاویری كه خود در آن حضور دارند ، خوشحال خواهند شد . حتی اگر دلیل واقعی سفر شما ، عكاسی از طبیعت و شهر و خیابان بوده باشد ، حتما تعدادی عكس از همراهان خود بگیرید . این كار سفر را برای همه پر نشاط خواهد ساخت .
اگر تصمیم گرفتید كامپیوتر كیفی خود را به همراه ببرید ، دقت كنید هارد دیسك فضای كافی برای ذخیره تمام عكس ها را داشته باشد . در ضمن از متناسب بودن آداپتور آن با كارت خوان حافظه اطمینان حاصل كنید . اگر قصد دارید یك كامپیوتر كیفی جدید خریداری كنید ، بهتر است نوعی را انتخاب كنید كه دارای یك شیار كارت توكار متناسب با مدل دوربین عكاسی شما باشد. كامپیوتر كیفی ، نه تنها وسیله ای ایده آل برای ذخیره و بررسی عكس ها است ، بلكه برای نمایش آنها به دوستان و فامیل نیز مفید است . در صورت نیاز به كامپیوتر كیفی جدید ، مدل های كوچكتر و سبك تر را كه دارای باتری اضافی هستند ، انتخاب كنید ؛ به خصوص اگر قصد انجام سفرهای هوایی را دارید . كامژپیوترهای كیفی چند رسانه ای با صفحه نمایش ۱۷ اینچی ، حجیم و جاگیر هستند و معمولا باتری آنها تنها یك تا دو ساعت كار می كند . این در حالی است كه كامپیوترهای كیفی با صفحات نمایش ۱۴ یا ۱۵ اینچی ، قابلیت های چند رسانه ای بالاتری داشت و عمر باتری شان نیز طولانی تر است .
صفحات نمایش مستطیلی شكل در كامپیوترهای كیفی ، برای استفاده در هواپیماها مناسب تر از صفحات نمایش مربع شكل هستند ، چرا كه جای كمتری می گیرند . دسترسی به یك آداپتور برق در هواپیما بسیار مفید است اما تعداد كمی از هواپیماها دارای چنین پورتی هستند . بهره گیری از كامپیوترهای كیفی حاوی درایو ضبط كننده CD یا DVD و همچنین وجود چند دیسك خام در طول سفر ، امكان تهیه نسخه های پشتیبان از عكس های گرفته شده را فراهم می سازد. این نسخه ها ، در صورت خرابی و یا سرقت كامپیوتر ، حكم كیمیا را پیدا خواهند كرد .
به همراه بردن یك كامپیوتر كیفی در سفر ، حمل وسایل جانبی آن از جمله باتری اضافه و شارژر و نیز تحمل وزن آنها را الزامی می كند . اگر از زمره افرادی هستید كه می توانند دشواری كار ویرایش اولیه عكس های خود را در سفر تحمل كنند ، بهتر است دوربین عكاسی دیجیتالی P-۲۰۰۰ شركت Epson را خریداری كنید . این دوربین با صفحه نمایش VGA ، هارد دیسك ۴۰ گیگابایتی و توانایی ذخیره سازی و نمایش تصاویر ، در بین انواع مشابه خود بدون رقیب است . P-۲۰۰۰ دارای فضای دیسك كافی برای تمامی عكاسان ، به استثنای افراد بسیار پركار است و اجازه می دهد عكس ها را روی صفحه LCD با روشنی و وضوح خارق العاده ، مشاهده و بررسی كنید . یك كارت خوان چند قالبی در این دوربین تعبیه شده كه نه تنها تصاویر را مستقیما به كامپیوتر انتقال می دهد ، بلكه می تواند مانند یك هارد دیسك عمل كرده و اطلاعات را در خود ذخیره كند . هنگامی كه به ملاقات دوستان و فامیل می روید ، می توانید تصاویر دلخواه خود را در دوربین بارگذاری كرده و آنها را چه توسط دوربین و چه از طریق تلویزیون یا كامپیوتر ، نمایش دهید . مدل P-۲۰۰۰ حتی از قابلیت نمایش عكس های تهیه شده توسط دوربین های دیگر نیز برخوردار است. این دوربین اگر چه یك iPod نیست ، اما می توانید توسط آن به موسیقی گوش كرده و یا تصاویر ویدئویی را مشاهده كنید .
تنها نقطه ضعف مدل P-۲۰۰۰ ، محدودیت انتقال اسلاید از كامپیوتر به این دوربین است . اگر به نمایش تصاویر برای دوستان و فامیل بسیار اهمیت می دهید ، به فكر تهیه وسیله ای مبتنی بر Windows Portable Media Center مانند YH-۹۹۹ محصول شركت Samsung باشید . این وسیله كوچك داررای هارددیسك ۲۰ گیگابایتی است و می تواند به سادگی عكس ها یا تصاویر ویدئویی موجود در كامپیوتر را به نمایش بگذارد . لذت استفاده از آن با نمایش برنامه های تلویزیونی ضبط شده نیز دو چندان خواهد شد . متاسفانه این وسایل دارای كارت خوان نبوده و نمی توانند جایگزین دستگاه های ذخیره سازی قابل حمل شوند .
پس از آگاهی از وسایل مورد نیاز خود ، گام بعدی ، اطمینان از وجود منبع تغذیه كافی برای آنها است . اگر قصد سفر به خارج از كشور را دارید ، بهتر است وسایل شما دارای شارژرهایی با ولتاژ دوگانه باشد . در غیر این صورت ، ممكن است قادر به ادامه عكاسی نباشید و یا مجبور شوید شارژر دیگری برای خود تهیه كنید . اگر دارای وسایل متنوع با مارك های مختلف هستید ، سعی كنید باتری ها یا شارژرهایتان استاندارد باشد . باتری های قابل شارژAA از نظر اندازه از سایر باتری ها رایج تر است . در صورت وجود وسایلی كه با این باتری ها كار می كنند ، می توانید از یك شارژر مشترك برای آنها استفاده كنید . البته برخی از وسایل نیز ممكن است به باتری های لیتیومی ( معمولی یا قابل شارژ) نیاز داشته باشند .
حتما باتری های لیتیومی اضافه و یا شارژر را همراه خود ببرید، چرا كه این باتری ها را در مناطق دور افتاده كمتر می توان یافت . شارژرهای رایج مانند محصولات شركت Targus كه دارای آداپتورهای مناسب برای انواع كامپیوترهای كیفی و PDAها و تلفن های همراه هستند ، معمولا از دوربین های عكاسی دارای باتری های لیتیومی پشنیبانی نمی كنند. اغلب دوربین های عكاسی دیجیتالی SLR دارای ترمینال های تغذیه اضافه هستند كه امكان استفاده از باتری های AA را به جای ( و یا به همراه ) باتری های اصلی فراهم می آورند . این وسایل بار شما را سنگین تر خواهند كرد ، اما هنگام نیاز ، داشتن آنها خستگی حاصل از این بار اضافه را از تن به در می كند.
یكی از دردسرهای استفاده از دوربین عكاسی دیجیتالی در سفر ، حمل انبوهی از شارژرها و كابل ها است . در این قبیل موارد ، اشتباه در اتصال شارژرها به وسایل مربوطه ، به آسانی روی می دهد و به همین دلیل نوشتن نام هر وسیله روی شارژر مربوطه روش مناسبی برای اجتناب از این اشتباه است . بستن سیم به دور شارژرها و قرار دادن آنها در یك كیسه پلاستیكی ، روش خوبی برای حمل آنهاست . بدنه شارژرها برخلاف دوربین های عكاسی ، محكم بوده و اگر در بسته بندی ‌آنها كمی دقت شود ، می توان آنها را به قسمت بار سپرد .
پس از آماده كردن تجهیزات و سر و سامان دادن به امور ، برای اطمینان از وجود تمامی وسایل مورد نیاز و آگاهی از محل آنها ، دست به یك سفر كوتاه آزمایشی بزنید . اگر دوربین عكاسی خود را به تازگی خریداری كرده اید ، حتما آن را به طور كامل امتحان كنید . این كار شامل انتقال محتوای حافظه ، نمایش و چاپ تصاویر برای اطمینان از صحت آنهاست .
جهانگردانی هستند كه در سفرهای دور دست كه شاید یك بار بیشتر در طول زندگی پیش نیاید ، دوربینی را به همراه می برند كه تا به حال از آن استفاده نكرده و یا حتی آن را به دست نگرفته اند . به هر حال می توان گفت كه قبل از سفر ، بهترین زمان برای تمرین و استفاده از ویژگی های دوربین عكاسی است .
حتی به رغم تمرین ، عده كمی می توانند تمامی قابلیت ها و عملكردهای بخش متفاوت دوربین های عكاسی و یا وسایل دیجیتالی دیگر را به خاطر بسپارند . هیچ چیز ناراحت كننده تر از این نیست كه در هنگام بیشترین نیاز، نتوانید از ویژگی كوچك اما با اهمیتی مانند تایمر خودكار ، استفاده كنید . به همراه بردن كتابچه های راهنما نیز عملا زحمتی مضاعف است . امروزه اغلب شركت ها ، كتابچه های راهنمای وسایل را به صورت فایل های PDF در اینترنت قرار می دهند . اگر كامپیوتر كیفی تان را با خود نمی برید ، حداقل می توانید CD فایل ها را لابه لای وسایلتان جای دهید تا در صورت لزوم ، آنها را در كامپیوتری در مقصد ، مرور كنید . به همراه داشتن آدرس وب سایت تولیدكنندگان نیز برای دسترسی سریع به آنها از طریق كافی نت ها ، خالی از فایده نیست . با این همه اگر امكان دسترسی به گزینه های بالا وجود ندارد ، بردن كتابچه راهنما ، بهتر از ناتوانی در استفاده از تمامی ویژگی های دوربین عكاسی است .
در نهایت ، به خاطر داشته باشید كه حتی اگر صرفا به قصد عكاسی سفر كرده اید ، عكاسی را برای لذت آن انجام دهید و اگر عكسی را از دست دادید و یا وسیله ای خراب شد ، ناراحت و غمگین نشوید . باید دانست كه با وجود تمامی برنامه ریزی های دقیق ، مشكلات اجتناب ناپذیر هستند . اما با گذشت زمان متوجه خواهید شد كه استفاده از دوربین دیجیتالی در سفر ، چه لحظات و خاطرات شیرینی برای شما ، خانواده و دوستانتان به ارمغان خواهد آورد
منبع : ماهنامه آموزشی ، پژوهشی و اطلاع رسانی وب
منبع : پایگاه خبری هنر ایران


همچنین مشاهده کنید