چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پرچم میزبانی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ تقدیم به آفریقائی‌ها


پرچم میزبانی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ تقدیم به آفریقائی‌ها
در حالی‌که مسابقات جام جهانی فوتبال در آلمان به اتمام رسیده، جامعه جهانی ورزش از هم‌اکنون به میزبانی دور بعدی این مسابقات در آفریقای‌جنوبی می‌اندیشد.
نشان جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ روز جمعه طی مراسمی در برلین با حضور رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی، دبیرکل سازمان ملل و رئیس فدراسیون جهانی فوتبال تحویل میزبان بعدی این مسابقات شد.
به این ترتیب آفریقای‌جنوبی با گذشت کمتر از ۱۲ سال از بزرگترین تجربه تاریخ سیاسی خود که با فروپاشی رژیم آپارتاید رقم خورد، حضوری تازه را در عرصه بین‌المللی، با میزبانی یکی از مهمترین رویدادهای ورزشی جهان، رقم زد.
رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی روز جمعه یک هیئت بلندپایه را با خود به برلین برد و در پیامی خطاب به دوستداران ورزش فوتبال به آنان اطمینان داد که کشورش میزبان شایسته‌ای برای بازی‌های ۲۰۱۰ خواهد بود.
”تابو امبکی“ طی سخنانی در مراسم برلین گفت قاره آفریقا بعد از قرن‌ها سختی، اکنون فرصت آن را یافته همایشی از ”همبستگی انسان‌ها“ را به نمایش بگذارد.
امبکی گفته مردم آفریقا به فوتبال فقط به‌عنوان یک ورزش نمی‌نگرند، بلکه امیدواری‌های خود را برای بنای ”دنیای بهتر“ در آن جست‌وجو می‌کنند.
رئیس فدارسیون جهانی فوتبال نیز طی سخنانی آغاز رسمی برنامه رقابت‌های ۲۰۱۰ را روز ”امید“ و اشتیاق‌ برای قاره آفریقا توصیف کرد و گفت اکنون آفریقای‌جنوبی فرصت دارد با استفاده از این رویداد مهم، ارزش‌های فرهنگی و زیبائی‌های طبیعی خود را در معرض دید جهانیان قرار دهد.
سپ بلاتر گفت فیفا و جامعه جهانی به توانائی‌های آفریقای‌جنوبی اعتماد دارند و وی امیدوار است برگزاری این رویداد مهم ورزشی در کشوری که به تازگی از ”بند اهریمنی آپارتاید“ رهائی یافته است، سهم مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور ایفاء کند.
”دنی جوردن“ مدیر برنامه‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ در آفریقای‌جنوبی می‌گوید رویداد برلین سرآغاز رسمی بازی‌های دوره بعد می‌باشد و جهانیان از این پس مترصد شنیدن خبرهای جدید از آفریقای‌جنوبی در مورد میزان آمادگی این کشور برای مبزبانی این بازی‌ها هستند.
نگرانی‌ها در مورد امنیت بازی‌های ۲۰۱۰ با توجه به نرخ بالای جرم و جنایت در آفریقای‌جنوبی، به شایعات مطبوعات درباره احتمال انتقال محل برگزاری این بازی‌ها به استرالیا دامن زد.
مدیر برنامه‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ در آفریقای‌‌جنوبی شایعات رسانه‌ها را در این‌باره ”خنده‌دار و غیرقابل قبول“ دانست و گفت هیچ چیز تغییر نکرده است و اظهارنظرهای مثبت و منفی درباره میزان آمادگی این کشور، طبیعی است.
مراسم نمادین روز جمعه در برلین، اکنون این اطمینان را در جامعه جهانی ورزش به‌وجود آورده است که اگر همه چیز به‌خوبی پیش برود، آفریقای‌جنوبی فرصت میزبانی مسابقات ۲۰۱۰ میلادی را برای خود تضمین کرده است.
مراسم روز جمعه در برلین همچنین با خبر تشکیل تیم سفیران فوتبال آفریقا توسط آفریقای‌جنوبی همراه بود.
اعضاء این تیم نمادین را فوتبالیست‌های سرشناس قدیمی آفریقا همچون ”مارک فیش“ از آفریقای‌جنوبی، ”عابدی پله“ از غنا، ”مصطفی حاجی“ از مراکش و ”حسام حسن“ مصری تشکیل می‌دهند.
فدراسیون جهانی فوتبال نیز در ابتکاری نو از برنامه خیریه این فدراسیون برای ایجاد ۶ دهکده ویژه نگهداری ۸۰۰ کودک فقیر و بی‌سرپرست در کشورهای آفریقای‌جنوبی، برزیل، مکزیک، نیجریه، اوکراین و ویتنام خبر داد. رئیس دفتر فیفا در آفریقای‌جنوبی در گفت‌وگوئی با شمارگان روز جمعه هفته‌نامه ”میل اند گاردین“ گفت تشکیلات محلی فیفا در آفریقای‌جنوبی، تضمین‌های لازم را برای اجراء به موقع پروژه‌های مربوط به برگزاری مسابقات ۲۰۱۰ ایجاد کرده است.
میشل پالمر افزود نگرانی‌ها در مورد برگزاری دور بعدی مسابقات در آفریقای‌جنوبی بی‌مورد است و فیفا در تمامی مراحل، ناظر بر فعالیت‌های آفریقای‌جنوبی برای انجام کامل مقدمات این بازی‌ها خواهد بود.
میزبانی جام جهانی فوتبال برای آفریقای‌جنوبی فرصتی طلائی برای کاهش بسیاری از معضلات اساسی این کشور به‌ویژه فقر، بیکاری و در نهایت کمک به توسعه اقتصادی می‌باشد.
مهمتر آنکه، این بازی‌ها نگاه جامعه جهانی را به آفریقای‌جنوبی معطوف خواهد کرد و جاذبه‌های لازم را برای تقویت زیرساخت‌های توسعه، تشویق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی، تولید ثروت و توانمندسازی اقتصاد این کشور فراهم می‌سازد.
براساس برآورده‌های شرکت مشاوره‌ای ”گرنت تورنتون“، برگزاری این بازی‌ها به تزریق ۲۲ میلیارد رشد (در حدود ۳۳ میلیارد دلار) پول به اقتصاد آفریقای‌جنوبی خواهد انجامید و به ایجاد ۱۶۰ هزار فرصت شغلی جدید کمک خواهد کرد.
بخش گردشگری آفریقای‌جنوبی که سهم به‌سزائی در تولید ناخالص داخلی این کشور دارد، میزبان ۳ میلیون نفر از علاقه‌مندان به تماشای این بازی‌ها خواهد بود و شرکت‌های ساختمانی و مهندسی به خاطر فعالیت‌های توسعه تأسیسات زیربنائی، جان تازه‌ای خواهند گرفت.
از هم‌اکنون تا سال ۲۰۱۰ میلادی مبلغ ۵ میلیارد رند (در حدود ۷۶۰ میلیون دلار) برای ساخت و بازسازی ۱۰ استادیوم بزرگ ورزشی سرمایه‌گذاری خواهد شد.
در همین مدت، ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون رند (۸۰۰ میلیون دلار) برای توسعه فضاهای فرودگاهی و ۵/۳ میلیارد رند (۵۳۰ میلیون دلار) نیز برای توسعه راه‌ها و مسیرهای ارتباطی هزینه خواهد شد.
دولت آفریقای‌جنوبی مبلغ ۵/۳ میلیارد رند اعتبار (در حدود نیم میلیارد دلار) برای ترمیم زیرساخت‌های جاده‌ای که نگرانی‌هائی را در مورد میزان آمادگی این کشور برای پذیرائی و جابه‌جائی میلیون‌ها نفر از میهمانان جام ۲۰۱۰ ایجاد کرده، اختصاص داده است.
مسئولان ایالت ”خاتنگ“ نیز امیدوار هستند پروژه ۲۰ ملیارد رندی (در حدود ۳ میلیارد دلار) این ایالت برای راه‌اندازی خط متروی پرتو ریا به ژوهانسبورگ تا سال ۲۰۱۰ به‌طور کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد. برنامه اجرائی این پروژه بزرگ تاکنون با تأخیر همراه شده است، اما مقامات محلی می‌گویند عملیات ساختمانی آن از ماه سپتامبر آینده آغاز خواهد شد. مسابقات جام کنفدراسیون‌ها در سال ۲۰۰۹ میلادی در آفریقای‌جنوبی فرصت خوبی برای برآورد میزان آمادگی این کشور برای برگزاری رقابت‌های جهانی ۲۰۱۰ و رفع موانع و مشکلات خواهد بود. فیفا سال ۲۰۰۹ را ضرب‌الاجل تکمیل ۵ استادیوم فوتبال در آفریقای‌جنوبی تعیین کرده است و ۵ استادیوم دیگر نیز باید تا اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی آماده بهره‌برداری کامل شوند. به این ترتیب رویداد ۲۰۱۰ فقط یک واقعه ورزشی نخواهد بود، بلکه به برنامه‌ای برای پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی، اجتماعی آفریقای‌جنوبی تبدیل شده است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید