پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هک کردن سایت ها محرکی برای بازگشت به روش های سنتی


هک کردن سایت ها محرکی برای بازگشت به روش های سنتی
دنیای مجازی اینترنت امروز بخش قابل توجهی از دنیای واقعی را تشكیل داده و زندگی بشر به گونه ای ماشینی شده است كه با گرفتن رایانه از دنیای وی شاید بتوان گفت كه كابوسی وحشتناك را به او تحمیل كرده ایم، بنابراین همانند مراقبت از اموال حقیقی باید به امنیت اطلاعات و دارایی های آن لاین خود نیز اهمیت دهیم.
اگر بخواهیم از فناوری های دیجیتال بیشتر بهره بجوییم، مجبوریم قوای امنیتی رایانه ای خود را لحظه به لحظه به روز نگه داریم؛ با خرید چندین برنامه مختلف ضدویروس، وورم، تروجان، فیشینگ و نرم افزارهای جاسوسی خطر حملات اینترنتی به روی رایانه كاهش می یابد، اما مشكل این جاست كه بسیاری از شركت های امنیتی، برنامه های پیچیده ای را عرضه می كنند كه نصب كردن آن سخت بوده و همیشه اجزای آن به خوبی باهم كار نمی كنند.
به عنوان نمونه وقتی كاربری بخواهد این برنامه ها را نصب كند، همزمان با مراحل نصب سئوالات مكرری كه اكثرشان گیج كننده اند، پرسیده می شود و در نتیجه كاربر با نگرانی از نتیجه به آنها پاسخ می دهند و البته به بسیاری از این سئوالات به صورت شانسی پاسخ داده می شود.
تحقیقات نشان داده است كه در نتیجه چنین وضعی بیشتر كاربران خانگی و مشاغل و تجارت های كوچك، رایانه های خود را به دقت حمایت نمی كنند و تنها حدود یك سوم از كاربران از نرم افزارهای امنیتی كاملاً به روز شده، استفاده می كنند.
در زمینه سرویس های امنیتی رایانه از دو شركت سیمانتك و مك آفی انتظارات زیادی هست، چرا كه این دو شركت به عنوان بزرگترین حامیان امنیت رایانه در جهان مطرح هستند، اما مایكروسافت به عنوان بزرگترین شركت نرم افزاری دنیا چیزی است كه خود را به عنوان یكی از رهبران بازار امنیت رایانه مطرح ساخته است. این شركت به تازگی با عرضه برنامه امنیتی جدید خود موسوم به one care، كاربران را از شر سئوالات گیج كننده مراحل نصب، رهایی بخشیده است؛ One care امنیت سیستم رایانه را به یك سرویس خود نگهداری كننده، مبدل می سازد و قیمت آن در مقایسه با دیگر برنامه های امنیتی ارزان تر است، اكنون كه مایكروسافت زنگ خطر را برای مك آفی و سیمانتك به صدا درآورده است، انتظار می رود این دو شركت به زودی محصولات بهتری ارائه دهند. مایكروسافت اعلام كرد كه تحقیقاتش نشان داده است كه ۶۷ درصد از كاربران ویندوز از نرم افزارهای ضدویروس استفاده نمی كنند و ۸۰ درصد معتقدند كه به چنین ابزاری نیاز دارند؛ همچنین ۶۷ درصد از كاربران نیز فایروال فعال ندارند.
مدیر بخش امنیتی مایكروسافت در نشست «امنیت و رایانه» گفت: بسیاری از كاربران خانگی تصور می كنند كه با داشتن آنتی ویروس دیگر رایانه های خود را از هر آسیبی مصون ساخته اند، اما واقعیت این است كه افراد سودجویی مانند هكرها كه تحقیقات نشان داده بیشترشان جزء افراد باهوش و حتی نابغه هستند، بیكار نمی نشینند و هر روز برنامه های ویروسی جدیدتری می نویسند كه نرم افزارهای امنیتی از كشف و انهدام آنها ناتوان هستند، پس كاربران باید هر از چند گاهی نرم افزارهای به روز نصب كنند.
مطالعات شركت تحقیقاتی گارتنر نیز حاكی از آن است كه ۹۵ درصد از شركت ها نسبت به امنیت شبكه های بی سیم خود نگران هستند و ۶۰ درصد از شركت ها معتقدند كه از برنامه امنیت لازم برای پشتیبانی از شبكه های بی سیم خود استفاده نمی كنند و این در حالی است كه موضوع امنیت، جزء پنج نگرانی اصلی چنین شركت هایی است. جدا از غفلت كاربران امنیت رایانه ای، برخی شركت های بزرگ دنیایIT هم چندان به امنیت توجه ندارند، اتخاذ نشدن سیاست های كافی و مناسب برای كلاهبرداری های اینترنتی از سوی سه موتور جست وجوگر برتر جهان یعنی گوگل، یاهو و مایكروسافت باعث شد تا در سال گذشته، تبلیغات كنندگان آمریكایی متحمل ضرر ۸۰۰ میلیون دلاری شوند.
تبلیغات اینترنتی «Pay_Per- click» كه از كاربران پول طلب می كند، یكی از مهم ترین منابع كسب درآمد موتورهای جست وجوگر است كه هكرها همیشه توجه خاصی به آن داشته اند. همزمان با رشد تجارت الكترونیك، تبلیغات آن لاین گسترش زیادی پیدا كرده است، اما متاسفانه ۱۵ درصد از تبلیغات آن لاینی كه باید روی آنها كلیك شود، تا كاربر هزینه ای پرداخت نكند، جعلی و كلاهبرداری هستند. آمریكا در سال گذشته صاحب بازار ۵/۵ میلیارد دلاری تبلیغات آن لاین بوده و سهم هكرها از این بازار ۸۰۰ میلیون دلار بود؛ اما گذشته از تمام آمار و ارقام، آنچه مهم به نظر می رسد این است كه در آینده ای نه چندان دور، سیستم های رایانه ای، بخش بسیار زیادی از فعالیت های بشر را به خود اختصاص می دهند و زندگی ماشینی بیش از پیش خود را تحمیل می كنند. حال اگر از هم اكنون به فكر چاره اندیشی برای مبارزه با حملات اینترنتی نباشیم، به زودی این چالش به قدری دردسرساز می شود و نگرانی ها را تشدید می كند كه كاربران دنیای مجازی به ناچار از امكانات بی شمار زندگی دیجیتال صرف نظر كرده و روش های سنتی را ترجیح می دهند.
منبع: isna
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید