پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

بدون درد و خونریزی


بدون درد و خونریزی
●بزرگی خوش خیم پروستات
بیش از نیمی از مردان بالای ۶۰ سال، دچار بزرگی پروستات هستند و احتمال بروز این حالت با افزایش سن، بیشتر می شود. باید به خاطر داشت كه بزرگی خوش خیم پروستات سرطان نبوده و منجر به بروز سرطان نیز نخواهد شد، اما ممكن است فرد همزمان دچار بزرگی پروستات و سرطان پروستات باشد. این بیماری فقط زمانی كه منجر به بروز علایم شدید شود یا این كه سبب بروز اختلال در عملكرد كلیه ها و مجاری ادرار شود باید تحت درمان قرار گیرد. تنها وجود یك پروستات بزرگ دلیل بر درمان نیست.در حال حاضر در صورت تشدید علایم، موثرترین روش درمانی جراحی است. روش های جراحی متفاوتی جهت درمان این مشكل وجود دارد كه انتخاب آنها به عهده پزشك با توجه به شرایط بیمار است.در بسیاری از موارد پس از جراحی پروستات، عوارضی نظیر سوزش، خارش، درد و در برخی موارد عفونت و تنگی مجرای ادرار را شاهدیم.یافته های جدید محققان ایرانی گام مثبتی در تقلیل این عوارض و از بین بردن آنها برداشته است. نتایج این تحقیق به طور مفصل در مجله رسمی ارولوژی آمریكا در تاریخ June ۲۰۰۶، شماره ۶، صفحه ۲۰۸۳ به چاپ رسیده است كه به دلیل اهمیت زیاد این تحقیق به عنوان برترین مقاله آن شماره انتخاب شده و طرح روی جلد را به خود اختصاص داده است.
گاهی در نزدیكی ما، اتفاقاتی می افتد و از آن بی خبریم! شرمندگی زمانی به اوج می رسد كه مجلات معتبر خارجی، قبل از ما به آن می پردازند...
این بار اهمیت موضوع به اندازه ای است كه تصویری از طرح ارایه شده توسط تیم پزشكی ایرانی روی جلد پرتیراژترین مجله ارولوژی دنیا (ژورنال رسمی انجمن ارولوژی آمریكا) قرار می گیرد و در زیر طرح با یادداشتی خوانندگان را به صفحه ۲۰۸۳ رهنمون می شوند.
در صفحه فوق الذكر جزئیاتی از چگونگی عملكرد ابتكاری تیم ارولوژی ایران آمده است، این تیم كه متشكل از شش نفر از متخصصان ارولوژی ایران است (دكتر عبدالرسول مهرسای- دكتر هومن جلادت- دكتر یاسمن جلادت- دكتر شهرام موسوی- دكتر علی سراجی و دكتر غلامرضا پورمند به عنوان رئیس تیم تحقیق) توانسته اند روشی را ابداع كنند كه عوارض ناشی از عمل پروستات را به حداقل برساند.
جالب است بدانید این ابتكار، باعث معرفی دكتر هومن جلادت (جوانترین عضو گروه)- معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی بندرعباس- به عنوان محقق برتر در جشنواره رازی شده است.
با توجه به اهمیت موضوع و همچنین افزایش شمار افراد درگیر با عارضه های جراحی پروستات، گفت وگویی را با حضور دكتر غلامرضا پورمند- رئیس مركز تحقیقات دانشگاه علوم پزشكی تهران- دكتر عبدالرسول مهرسای- رئیس بخش ارولوژی ۲ بیمارستان سینا- و دكتر علی سراجی- متخصص ارولوژی و از اعضای تیم تحقیق- ترتیب داده ایم، در این گفت وگو دكتر پورمند كاهش عفونت، خارش و درد را از مهم ترین دستاوردهای این طرح معرفی می كند.
دكتر پورمند شروع كار را به چند سال پیش نسبت
می دهد و دلیل آن را ارایه تاكتیك و روش جدیدی برای عمل جراحی معرفی می كند. در حقیقت به شكل معمول زمانی كه روی بیمار، جراحی پروستات انجام می شود، وسیله ای به نام سوند را از داخل مجرای ادرار، وارد مثانه وی می كنند. همچنین در برخی موارد سوند دیگری از راه شكمی وارد مثانه می شود.
در بیشتر موارد سوندی كه از مجرای ادرار عبور می كند، باعث سوزش، درد و بعضاً عفونت و تنگی مجرا می شود.
دكتر پورمند می افزاید: تیم تحقیقی ما سعی كرد تا با حذف سوند مجرای ادرار، مشكلات و عوارض پس از جراحی پروستات را از میان برداشته یا بسیار محدود كند.
بنابراین سوند پایینی (مجرای ادرار) حذف شد و تنها سوند شكمی باقی ماند. در ضمن سوند به جای وارد شدن به قسمت بالن مثانه در طرح جدید در ناحیه ای كه غده پروستات برداشته می شود، وارد می گردد.این كار از خونریزی ناحیه جراحی شده، جلوگیری می كند و به دلیل عدم وجود سوند در مجرای ادرار طبیعتاً سوزش، خارش، درد، عفونت و همچنین تنگی مجرای ادرار رخ نخواهد داد.
از آنجایی كه هر طرحی، نیازمند آزموده شدن است تا درستی آن به اثبات برسد، گروه تحقیق، برای رسیدن به مرحله ثبوت، به بررسی ۹۶ بیمار (كه با شیوه نوین جراحی شده بودند)، در مقابل ۵۰ جراحی معمولی پرداختند و پس از مقایسه نتایج فرضیه عدم احتیاج به سوند از راه مجرای ادرار به اثبات رسید و عوارض جراحی كاهش چشمگیری نشان داد.
دكتر پورمند در رابطه با طراحی سوند جدید گفت: از آنجایی كه سوند مورد استفاده برای روش فوق، باید ویژگی های خاصی را دارا می بود و چنین چیزی در بازار وجود نداشت، دكتر مهرسای و بقیه همكاران به شكل دست ساز، اقدام به ساخت آن كردند.
در واقع دكتر هومن جلادت با ایجاد دو شكاف بر بدنه سوند به وسیله قیچی معمولی و بستن نخ به قسمت پایین آن، سوند مناسب برای این كار را طراحی كردند.
دكتر پورمند در تشریح این طرح افزود: چون سوندی كه به مجرای ادرار وارد می شود، جسم خارجی به حساب می آید تولید عوارضی مثل خارش، سوزش، درد و عفونت می كند، در ضمن به دلیل برداشته شدن غده پروستات، خونریزی رخ می دهد، ما با حذف سوند اول و قرار دادن سوند دوم در محل خونریزی، باعث جذب خون توسط سوند شده و چون چند ساعت بیشتر طول نمی كشد به راحتی می توان آن را خالی كرد در نهایت سوند تا چند روز بعد باقی می ماند و بعد آن را بیرون می كشند.در ادامه بحث، دكتر مهرسای به همراه دكتر سراجی، نحوه عملكرد سوند را اینگونه تشریح می كنند: سوند مذكور، ۳ شاخه است كه یكی از شاخه ها را برای پركردن بالن استفاده می كنند، این كار با وصل كردن سرم به این شاخه انجام می شود، در انتهای بدنه اصلی سوند، محفظه ای ارتجاعی وجود دارد كه با ورود مایع، حالت بادكنكی پیدا می كند، تیم تحقیق برای ممانعت از خروج مایع در مجرای ادرار و ورود به مثانه سر سوند را با نخ بسته اند. اما از آنجایی كه مایع شست وشو به هر حال باید خارج شود، سوراخ هایی را روی بدنه تعبیه كرده اند. جزئیات عملكرد این تیم تحقیق به همراه جداول پزشكی مربوطه در ژورنال رسمی انجمن ارولوژی آمریكا در تاریخ ژوئن ۲۰۰۶ به چاپ رسیده است.
دكتر پورمند در پایان، علاوه بر قدردانی از زحمات تیم تحقیق، تنها خواسته گروه را آگاهی افراد از اجرای طرح های فراگیر و مفید ذكر می كند و من به این نكته می اندیشم كه چرا چنین طرحی در سكوت پیگیری می شود.
صدف كوه كن
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید