چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

اختلال بلع : چه وقت به پزشک مراجعه کنیم ؟


اختلال بلع : چه وقت به پزشک مراجعه کنیم ؟
▪ اختلال بلع بیش از یکی دو روز طول کشیده است .
▪ هنگام بلع احساس خفگی دست می دهد .
▪ گوش درد و خلط خونی هم وجود دارد .
● اختلال بلع نشانه چیست ؟
بلع از چیزهایی است که تا دچار اختلال نشود به آن توجه نمی کنید . ولی وقتی گرفتاری ایجاد کند ،‌ زیاد به آن فکر می کنید . خوردن مشکل می شود و در گلو احساس وجود چیزی قلنبه می کنید .
بلع هم مانند تنفس بی خبر کار خود را می کند . ماهیچه های حلق صدها بار در روز برای فرو بردن لقمه غذا یا بزاق و مخاط مدام در حال ترشح به کار می افتند . وقتی چیزی قورت می دهید ، ماهیچه های حلقوی انتهای فوقانی مری شل شده و پایین رفتن آنچه را که در دهان گذاشته اید امکان پذیر می کنند .
چون شل شدن ماهیچه ها این عمل را شدنی می کنند ، اگر در اثر فشار و تنش روانی ، یا ترس ماهیچه ها شل نشوند ،‌ بلع مشکل می گردد .
دلایل بی خطر دیگری هم برای اختلال بلع وجود دارد . التهاب مزمن گلو - مخصوصاً در اثر خشکی هوای اتاق در زمستان - می تواند بلع را مشکل کند ، بخصوص هنگام برخاستن از خواب و اگر مقدار زیادی مایعات نخورده باشید ، گلو خشک شده و بلع مشکل می گردد . اختلال بلع از گلو درد یا آنفلوانزا هم ناشی می شود .
اگر سیگاری هستید ، عامل اصلی اختلال بلع معلوم است . اگر این اشکال در بلع با سرفه و درد همراه باشد ، آن را زنگ خطری بدانید و نزد پزشک بروید .
احساس وجود چیزی در گلو می کنید ؟ این حالت ناشی از برگشت اسید معده است ، زیرا ماهیچه اسفنکتر ورودی مری به معده بسته نمانده است و اسید به مری و گلو نشت کردهاست . اگر سوزش دل هم داشته باشید این علت قطعی است .
در موارد نادر ، اختلال بلع ناشی از ناهنجاری جسمانی ، مثل گرفتگی ماهیچه اسفنکتر است . اگر زخم معده دارید ،‌ برگشت اسید معده عامل اشکال در بلع است .اختلال بلع گاهی از اولین علائم وجود تومور است .
● درمان اختلال بلع
اگر سیگار می کشید و مشکل بلع دارید ، حتماً برای معاینه بیشتر نزد پزشک بروید . هر اختلال بلع که به تنش ، هوا ، یا عادات شخصی مربوط نباشد ، باید به پزشک اطلاع داده شود .
آرامش داشته باشید . تنش و فشار روانی باعث مشکل شدن بلع هم می شود . هر چیزی که آرامش را به شما بازگرداند . مثل ورزش - ماساژ ، یوگا ، نفس عمیق - فشار را از روی گلویتان هم برمی دارد . کمپرس آب گرم بر روی گلو هم تا حدی ماهیچه های آن را شل می کند .
هوا را مرطوب کنید . چون بسیاری از اختلالات بلع ناشی از خشکی هواست ، مرطوب کردن هوا می تواند کمک کننده باشد . بعضی متخصصان خوردن روزانه لااقل هشت لیوان آب را هم توصیه می کنند . هوا باید ۳۵ تا ۴۰ درصد رطوبت داشته باشد . گذاشتن دستگاه در اتاق خواب مؤثر است . گرچه تأثیر هوای مرطوب گرم یا سرد هنوز مورد بحث است ، ولی هوای خنک و مرطوب برای گلو بهتر است .
برگشت اسید را درمان کنید . اگر احساس برگشت اسید معده به گلو دارید ، راه های زیادی برای کنترل آن وجود دارد ، از جمله ترک کافئین ، الکل ، شکلات و سیگار .
وضع بدن را معاینه کنید . گر چه ناهنجاری جسمانی نادر است ، پزشک ممکن است علت احتمالی اختلال بلع را ناشی از آن بداند . پس با روش خوردن نمک باریم و عکس برداری با پرتو ایکس گرفتگی احتمالی ماهیچه اسفنکتر حلق مشخص می شود . تنگی این ماهیچه نخست با دارو و سپس با روشی خاص برای گشاده کردن آن در مطب رفع می شود . این روش بسیار مؤثر است . در موارد شدیدتر ، جراح ماهیچه را پاره می کند تا شل شود .
گرفتاریهای مادرزادی و بیماریی که دیورتیکولوم زنکر نام دارد - که در آن ،‌ پوشش درونی مری کیسه ای تشکیل می دهد که بلع را مشکل می کند - هم با روش جراحی درمان می شوند .
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید