چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

آنچه مادران باردار باید درباره آسم بدانند


آنچه مادران باردار باید درباره آسم بدانند
كنترل آسم در زنانی كه قصد دارند باردار شوند بسیار مهم است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران – واحد علوم پزشكی تهران - كنترل آسم در زمان حاملگی در سلامت مادر و بچه مؤثر است و بسیاری از مادران در مورد مصرف داروهای این بیماری در زمان حاملگی نگران هستند.
بیشتر داروهایی كه در درمان آسم به كار می روند در دوران حاملگی بدون خطرند و باید توجه داشت كه قطع داروها و حمله‌های آسم در این دوران با ریسك بیشتری همراه است. ایمونوتراپی می‌تواند در زمان حاملگی ادامه پیدا كند، بنابراین مشاوره با متخصصان آسم و آلرژی در اوایل حاملگی در مورد درمان مناسب آسم ضروریست.
تغییرات شدت آسم در دوران حاملگی در طی بارداری آسم می‌تواند شدیدتر شود، بهبود یابد یا تغییری نكند و هیچ روشی برای پیش‌بینی سیر بالینی آن وجود ندارد، با این وجود كنترل دقیق آسم با بكارگیری درمانهای متناسب با تغییرات آسم در این دوران، محقق می‌شود. تأثیر آسم بر حاملگی و جنین جنین برای دریافت اكسیژن به مادر وابسته است، در صورت عدم كنترل آسم، فقدان اكسیژن بر جنین تأثیرگذار است و با كنترل آسم می‌توان از این عارضه جلوگیری كرد. میزان خطر داروها در دوران حاملگی بیشتر داروهای آسم به خصوص انواع استنشاقی، خطری برای جنین ندارند. از داروهای خوراكی (قرصها) باید اجتناب شود مگر اینكه برای كنترل علائم و با تجویز پزشك ضروری باشند.
مراجعه به یك آلرژیست در به كار بردن بی خطرترین و مؤثرترین داورها كمك زیادی می‌كند. درمان غیر دارویی برای آسم در این دوران بهترین جنبه كنترل آسم در یك بیمار دوری از عوامل حساسیت‌زا و محرك است و این امر در دوران حاملگی بسیار مهم است.
یك آلرژیست شما را راهنمایی می‌كند تا از آلرژنها و سایر محركها دوری كنید و بدین وسیله از داروهای كمتری در كنترل آسم استفاده شود. همچنین، تحت نظارت دقیق وی می‌توان از روشهای حساسیت‌زدایی استفاده كرد.
شیر دادن به نوزاد در زمان مصرف داروهای ضد آسم اكثر داروهای آسم در زمان حاملگی بی‌خطر هستند. این داروها در زمان شیردهی هم مصرف می‌شوند. شیردهی آثار مثبتی برای كودك دارد. از جمله اینكه می‌تواند از به وجود آمدن آسم و آلرژی جلوگیری كند. زنان مبتلا به آسم باید هر چه سریعتر با متخصص آسم و آلرژی در مورد كنترل آسم در زمان حاملگی مشاوره كنند. متخصص می‌تواند داروهایی مؤثر بر آسم و آلرژی در زمان حاملگی را تجویز كند و به بیمار اطمینان دهد كه این داروها عوارض جانبی ندارد. زنان مبتلا به آسم می‌توانند یك حاملگی بدون خطر داشته باشند مطالعات نشان می‌دهد كه كنترل خوب آسم در زمان حاملگی، ریسك عوارض مادی و جنین را افزایش نمی‌دهد.
با كنترل مناسب آسم، می‌توان یك كودك سالم داشت. آسم كنترل نشده بر جنین تأثیرگذار است عدم كنترل آسم با كاهش اكسیژن در خون مادر همراه است و از آنجایی كه جنین اكسیژن را از خون مادر دریافت می‌كند، كاهش اكسیژن در خون مادر منجر به كاهش اكسیژن در خون جنین می‌شود و این امر منجر به اختلال در رشد و بقای جنین می‌شود. چون جنین برای رشد و تكامل نرمال به اكسیژن كافی نیازمندست.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید