پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سقوط آزاد آسیایی ها


سقوط آزاد آسیایی ها
مطابق پیش بینی ها، اولین رده بندی فیفا، دو سه روز بعد از جام جهانی، یك سقوط چشمگیر برای ایران به همراه داشت. سقوطی كه به واسطه دوری تیم ملی از بازی های تداركاتی قبل از جام جهانی و بسنده كردن به تنها نود دقیقه دوستانه مهم با كرواسی و البته پس از آن با كسب نتایج ضعیف خود در جام جهانی، به هر حال دور از انتظار نبود. اما وقتی دیروز صبح لیست جدید فیفا روی خروجی خبرگزاری ها آمد، تقریباً همه را شگفت زده كرد.
بیست و چهار پله سقوط كه با شصت و دو امتیاز منفی، ایران را به رنكینگ سال های گذشته كه غالب اوقات دور و بر پنجاه می چرخید برگرداند. چهل و هفتم. این جایگاه تازه فوتبال ایران است كه برخلاف رتبه هفدهم قبلی، بیشتر با واقعیت های موجود همخوانی دارد. حتی اگر رتبه های بالا دستی ایران، به تیم هایی چون هندوراس، گینه و البته بوسنی كه در آخرین رویارویی تداركاتی تیم ملی قبل از اعزام به آلمان، با پنج گل بدرقه شد، اختصاص یابد.
نكته ای كه نشان می دهد فیفا این بار از آن طرف پشت بام افتاده و با اتخاذ قانون جدید كه فقط بازی های یك سال اخیر را دربر می گیرد باز هم جدولی كاذب از بهترین های جهان را تشكیل داده است. بر این اساس فیفا ضمن كسر امتیازات سال های گذشته، تنها و تنها نتایج یك سال اخیر و ازجمله جام جهانی را ملاك ارزیابی خود قرار داده تا عملاً بیشترین ضرر به تیم های آسیایی وارد شود.چرا كه حدود دو سال از جام ملت های آسیا در چین گذشته و طبیعتاً قهرمانی ژاپن و سومی ایران هم كه امتیازات قابل توجهی به همراه داشت، آنها را از كورس بیست تیم بالانشین فیفا دور ساخته است.
مشابه همین شرایط برای كره و عربستان هم كه در جام جهانی حاضر بودند، اتفاق افتاده و حتی در مورد عربستان كه با تساوی مقابل تونس و نود دقیقه پایاپای با اسپانیا، عملكرد متوسطی از خود ارائه كرد، باعث دردسر شده، چهل و هفت پله سقوط تا عنوان بیشترین سقوط به آنها تعلق گیرد. عربستان در فهرست جدید هشتاد و یكم است و این در شرایطی است كه كره، شش رده پائین تر از ایران، پنجاه و سوم دنیا است. تیم های حوزه آمریكای شمالی هم به سرنوشت مشابهی دچار شده اند و برخلاف معمول كه آمریكا و مكزیك در بین ده تیم اول جای می گرفتند، این بار رتبه ای بهتر از شانزدهمی و هجدهمی به دست نیاورده اند.
به این جمع می توان یونان، قهرمان دوره گذشته جام ملت های اروپا را هم اضافه كرد كه دیگر خبری از آنها در بین بهترین ها نیست و اما مهم ترین جابه جایی در رده بندی برترین تیم های ملی، جایی است كه احتمالاً در ماه های بعدی و لیست های جدید تر هم دستخوش تغییرات خواهد شد.
ایتالیا فعلاً پس از برزیل كه از قرار معلوم حتی با اعمال قانون جدید هم جایش از صدر جدول تكان نخورده، دوم است و آرژانتین، فرانسه، انگلیس، هلند، اسپانیا، پرتغال، آلمان و چك پله های دوم تا دهم را اشغال كرده اند.نمایندگان آفریقا نیز به مدد امتیازات جام ملت های این قاره كه قبل از جام جهانی برگزار شد، سه نماینده در بین تیم های یازدهم تا بیستم دارند، در حالی كه تیم اول آسیا، استرالیایی است كه از این به بعد یك تیم آسیایی قلمداد می شود و در حال حاضر نیز با قرار گرفتن در پله سی و سوم جای ژاپن را گرفته.
● رده بندی فیفا در ماه جولای ۲۰۰۶:
۱- برزیل ۱۶۳۰ امتیاز. ۲- ایتالیا ۱۵۵۰ امتیاز۳- آرژانتین ۱۴۷۲ امتیاز۴- فرانسه ۱۴۶۲ امتیاز۵- انگلستان ۱۴۳۴ امتیاز۶- هلند ۱۳۲۲ امتیاز۷- اسپانیا ۱۳۰۹ امتیاز۸- پرتغال ۱۳۰۱ امتیاز۹- آلمان ۱۲۲۹ امتیاز۱۰- چك ۱۲۲۳ امتیاز۱۱- نیجریه ۱۱۴۹ امتیاز۱۲- كامرون ۱۱۰۹ امتیاز۱۳- سوئیس ۱۰۲۸ امتیاز۱۴- اروگوئه ۹۸۵ امتیاز۱۵- اوكراین ۹۶۱ امتیاز۱۶- ایالات متحده ۹۳۳ امتیاز۱۷- دانمارك ۹۲۷ امتیاز۱۸- مكزیك ۹۲۴ امتیاز۱۹- پاراگوئه ۹۱۵ امتیاز۲۰- ساحل عاج ۹۰۹ امتیاز۳۳- استرالیا ۷۳۸ امتیاز۴۷- ایران ۶۲۴ امتیاز۴۹- ژاپن ۶۱۵ امتیاز۵۰- ازبكستان ۶۰۶ امتیاز۵۶- كره جنوبی ۵۵۷ امتیاز۸۱- عربستان ۳۹۹ امتیاز.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید