چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


جیبی پر از خیال و خرد


جیبی پر از خیال و خرد
تجربه كتاب های جیبی در ایران به زمانی بازمی گردد كه موسسه انتشارات «فرانكلین» انتشار كتاب های جیبی را با طرحی در مورد چاپ و نشر متون ایرانی از جمله آثار نویسندگان معاصر ایران و با تأسیس مؤسسه كتاب های جیبی آغاز كرد. پیش از این البته مؤسسه انتشارات امیركبیر مجموعه كتاب های «چه می دانم؟» از انتشارات گالیمار فرانسه و تعداد دیگری از كتاب های خود را به قطع جیبی منتشر كرده بود
اگر گذرتان به راسته كتابفروشی های خیابان انقلاب، كریمخان و یا «دراگ استور بوك »هایی مانند «شهر كتاب» افتاده باشد حتماً كتاب هایی هم به چشمتان خورده است كه قطع و اندازه كوچكی دارند (معمولاً ۱۰ در ۱۴) كه به قول معروف به آن كتاب جیبی می گویند. یكی از عمده دلایل این نامگذاری این است كه این قبیل كتاب ها در جیب جا می شوند؛ اساساً فلسفه وجودی شان هم همین است كه خریدار به راحتی بتواند آن را در مترو، اتوبوس، تاكسی، هواپیما، محیط های عمومی و در هر فرصتی كه پیش می آید از جیبش خارج كند و بخواند.
سابقه انتشار كتاب جیبی در ایران به سالهای پایانی دهه ۳۰ باز می گردد، اما در غرب انتشار كتاب جیبی سابقه طولانی تری دارد؛ در ایران بنا به شرایط اقتصادی پس از انقلاب و جنگ انتشار كتاب به طور كلی با مشكلاتی مواجه بود و این به دلیل محدودیت های دوران جنگ بود كه كاغذ و مواد اولیه چاپ كتاب به مدت بیش از یك دهه كمیاب بود. در این میان مؤسسات فعال در زمینه انتشار كتاب های جیبی هم پس از انقلاب وضعیت دیگری پیدا كردند. البته در این سالها كتاب هایی در قطع جیبی هم منتشر می شدند، اما نه به این معنی كه كتاب جیبی به عنوان طرحی برای كتابخوانی و مورد توجه ناشران باشد.
كتاب جیبی به عنوان یك جریان مستمر و برنامه ریزی شده تا نیمه اول دهه ۷۰ وجود نداشت، آنچه كه در این گزارش منظور نظر است به طور مشخص جریانی است كه از حدود سالهای ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ جرقه های آن زده شد و هم اكنون بخشی از بازار كتاب را به خود اختصاص داده است.
كتاب های جیبی در ایران
آنچه كه به عنوان كتاب های جیبی امروزه در بازار كتاب ایران یافت می شود طیف وسیعی از كتاب های سرگرم كننده - كه اصطلاحاً به آنها كتابهای كادویی گفته می شود - تا كتاب های داستان؛ شعر؛ رمان؛ علوم سیاسی؛ اجتماعی و انسانی را شامل می شود.
وقتی برای نوشتن این گزارش به چند كتابفروشی در تهران مراجعه كردم این عناوین به چشم می خورد: چه كسی پنیر مرا جابجا كرد، قورباغه را قورت بده، مدیر ده دقیقه ای.... love is، رازهایی برای ...، فال ورق و كتاب هایی از این دست كه به وفور در بازار پیدا می شوند.
در بازار كتاب ایران تعداد ناشرانی كه به طور حرفه ای به انتشار كتاب های جیبی مشغول هستند از ۱۰ ناشر تجاوز نمی كند، البته فهرست ناشرانی كه تاكنون كتاب جیبی چاپ كرده اند شاید بیش از ۱۰ عنوان باشد، اما آنهایی كه به طور جدی به این كار مشغول هستند از این فراتر نمی رود. تولید و انتشار كتاب هایی از این دست در كشور ما سازو كارهای تولیدی و توزیعی خاص خود را دارد كه برای درك این ساختار لازم است پیش از هر چیز به پیشینه انتشار این كتابها در ایران نگاهی بیندازیم.
تجربه كتاب های جیبی در ایران به پایان دهه ،۳۰ آغاز دهه ۴۰ و زمانی بازمی گردد كه موسسه انتشارات «فرانكلین» تحت سرپرستی همایون صنعتی زاده كار خود را آغاز كرد و در حدود یك دهه یكی از پرسودترین بخش های تجارت كتاب ایران؛ را سرپرستی می كرد.
انتشار كتاب های جیبی نخست با طرحی در مورد چاپ و نشر متون ایرانی از جمله آثار نویسندگان معاصر ایران در مؤسسه فرانكلین و با تأسیس مؤسسه كتاب های جیبی توسط آن آغاز شد. پیش از این البته مؤسسه انتشارات امیركبیر به مدیریت عبدالرحیم جعفری مجموعه كتاب های «چه می دانم؟» از انتشارات گالیمار فرانسه و تعداد دیگری از كتاب های خود را به قطع جیبی منتشر كرده بود.
روایت خود جعفری (۱) در این باره چنین است: «فرانكلین در ابتدا با ناشران بعضی از كتاب ها مذاكراتی را انجام داد و از آنها خواست كه موافقت كنند كتاب های چاپ شده خود را به قطع جیبی به سرمایه فرانكلین در شركت كتاب های جیبی تجدید چاپ كنند و از این بابت مبلغی به صاحب اثر و ناشر بپردازند.»
براساس روایت جعفری عده ای موافقت كردند و مؤسسه در ظرف مدت كوتاه صدها عنوان كتاب جیبی به این طریق منتشر شد كه شمارگان آنها از ۵ تا ۲۰ هزار نسخه بود بعدها كه این مؤسسه با پرداخت مبلغ ۵ میلیون تومان به امیركبیر واگذار شد همچنان به كار خود ادامه داد.
انتشار كتاب های جیبی در آن سالها از چنان موفقیتی برخوردار بود كه حتی آوازه آنها به خارج از ایران هم راه یافته بود، به عنوان نمونه آصف فكرت نویسنده شهیر افغان كه هم اكنون در اتاوای كانادا ساكن است وقتی از خاطرات نوجوانی خود در مورد كتابفروشی های شهر هرات یاد می كند از كتاب هایی جیبی نام می برد كه توسط «شركت كتاب هایی جیبی» و در ایران به چاپ می رسیده است. (۲)
«آصف فكرت» می نویسد: «كتاب های قطع جیبی را كه در آن سالها فراوان چاپ می شد و به دلیل ارزان بودن خواستار بسیار داشت به دست می آوردیم. كتاب های جیبی ما (منظور جوانانی افغانی است) را با مطبوعات غربی و نیز با شعر كهن و نو بیشتر آشنا می ساخت.»
فرید قاسمی كارشناس و نویسنده تاریخ نشر ایران نیز در مورد سابقه كتاب های جیبی می گوید: «انتشار كتاب جیبی در ایران با نگاه به تجربه موفق مؤسسات انگلیسی، فرانسوی و آمریكایی آغاز شد. قبل از دهه ۴۰ كتاب جیبی در ایران چاپ شده بود، اما به عنوان یك جریان و طرحی برای كتابخوانی نگاه نشده بود. اصلاً پیش از این كتاب های چاپ سنگی با این قطع و اندازه خصوصاً (یا در قطع پالتویی) برای مدارس و مكتب خانه ها به طبع رسیده و بعد از چاپ سنگی هم كتاب های دیگری در این اندازه ها وجود داشت.
اما به این شكل كه كتاب جیبی به عنوان یك روند ارائه شود و هدف از آن هم این باشد كه كتاب ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد از دهه ۴۰ شروع شد. اما نكته حائز اهمیت در مورد این كتاب ها بهای آن بود كه خیلی به آن توجه می شد؛ برای اینكه برای مردم ارزان تر باشد قیمت آن را بین ۲۰ ریال تا ۳۰ ریال در نظر می گرفتند و با توجه به طراحی جلد خوب این مجموعه ها، كیفیت بالای چاپ و بدون غلط بودن آن مورد استقبال عامه مردم و روشنفكران قرار گرفت.»
در سالهای دهه ۳۰ و ۴۰ مؤسسه امیركبیر تعداد بسیار زیادی از كتاب های جیبی را روانه بازار كتاب كرد. «كتاب های پرستو» در حوزه ادبیات زیر نظر عبدالله توكل و تینا كار می كرد. كتاب های سیمرغ هم كه وابسته به امیركبیر بود در حوزه علوم كاربردی و پژوهشی زیر نظر پرویز شهریاری فعالیت می كرد. در این دوره داستان های عشقی، آثار كلاسیك ادبیات جهان و آثار نویسندگان ایرانی مانند صادق هدایت، جلال آل احمد و بسیاری دیگر، كتاب های مذهبی و سیاسی هم به فرم كتاب های جیبی منتشر می شد. از ناشران صاحب نامی كه در كار انتشار كتاب هایی اینگونه بودند می توان به كتاب زمان، گوتنبرگ، شركت سهامی انتشار، توس، نیل و رواق اشاره كرد.
كتاب های جیبی در ایران با آغاز دهه ۷۰ بار دیگر مورد توجه ناشران و فعالان صنف كتاب قرار گرفت،اما پیش از همه مؤسسه ای با نام «كتاب همراه» بود كه انتشار دوباره این كتاب ها را باب كرد. از سال ۱۳۷۴ بحث انتشار كتاب های جیبی به عنوان طرحی برای كتابخوانی مطرح شد. این مجموعه به گفته محمد كبریایی یكی از مدیران این پروژه با همكاری شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به كار كرد. در آغاز كار تبلیغات وسیعی در مورد این كتاب ها در صدا و سیما و مطبوعات پخش و منتشر شد و سعی گردانندگان این مجموعه بر این بود كه كتاب های همراه در دراگ استورهایی مانند شهروند، رفاه، قدس، داروخانه، لوازم التحریر، كتابفروشی و سوپر ماركت ها عرضه شود و به فروش برسد.
بهای این كتاب ها در آغاز انتشار بین ۳۰ تا ۵۰ تومان بود، همین بهای كم باعث شده بود كه مردم از آن استقبال كنند و تیراژ كتاب ها هم افزایش یابد. كبریایی می گوید: برخی از كتاب های این مجموعه تا ۱۰ هزار نسخه تیراژ داشت. تنوع موضوعات و عناوین این كتاب ها؛ كه از داستان و رمان های خارجی تا افسانه و اسطوره های فارسی، امثال و حكم فارسی و خارجی، بهداشتی پزشكی، آثار كلاسیك ادبیات ایران و جهان، كتاب های آموزشی و موضوعات دیگر را شامل می شد یكی از دلایل استقبال از این مجموعه ها بود.
شمارگان بالای عناوین منتشره «كتاب همراه» باعث می شد گستره توزیع آن حداقل در تهران وسیع باشد و به طور بی سابقه ای در ایران كتاب وارد زندگی مردم شود. اما اگر چه «كتاب همراه» خوش درخشید، ولی دولت مستاجل بود و به زودی تب آن فروكش كرد. بسیاری از نوجوانان و جوانانی كه علاقه مند به خرید و مجموعه سازی از سری كتاب های همراه بودند حالا متوجه غیبت پكیج های مخصوص «كتاب همراه» در سوپرماركت ها و لوازم التحریر فروشی ها شده اند و اغلب نمی دانند كه كتاب همراه هم اكنون هم به كار خود ادامه می دهد و حجیم ترین كتاب های این مجموعه هم به راحتی در جیب جا می گیرد.
در سالهای اخیر، دو مجموعه موفق با قطع كوچك و كمی بلندتر از جیبی منتشر شد؛ یكی مجموعه نسل قلم از انتشارات كهكشان و دیگری تجربه های كوتاه از نشر تجربه. انتشارات كاروان بسیاری از آثار پائولوكوئلیو را در قطع جیبی منتشر كرده و ناشران دیگری هم در این زمینه تجربه هایی داشته اند؛ ناشرانی مانند نگار، یساولی (از ناشران نفیس)، مشكی، ماه ریز، چشمه، قدیانی، كارنامه معین، ثالث، راشین، كتاب خورشید و دیگران.
نكته مهم و اختلاف برانگیز در مورد كتاب هایی جیبی در این سالهای اخیر قطع و اندازه آن است كه بسیار هم متنوع است و هر ناشری كتاب خود را در قطع و اندازه ای منتشر می كند و ادعا دارد كه این كتاب در قطع جیبی است. در برخی از این كتاب ها ابعاد هر صفحه ۲۰+۱۲ یا ۱۱+۵/۱۶ سانتی متر است ،اما در ایران به دلیل عدم تنوع كاغذ و به منظور جلوگیری از اتلاف آن دو قطع نصف رقعی و نصف وزیری برای كتاب های جیبی متداول است.
البته به جز این قطع های دیگری هم وجود دارد كه ناشران دیگر ابداع كرده اند.●روایت ناشران و كتابخوان ها از كتاب های جیبی
انقلابی رخ نخواهد داد؛ كتاب را باید ارزان به دست مردم رساند
ناشران زیادی هم اكنون به كار انتشار كتاب های جیبی مشغول هستند چه كسانی كه به طور جدی فقط كتاب جدی چاپ می كنند و چه كسانی كه در كنار دیگر فعالیت های خود چند عنوان محدود هم در این قطع منتشر كرده اند.(۳)
محسن باقرزاده، مدیر نشر توس نیز با سابقه بیش از ۴۰سال فعالیت در زمینه نشر كتاب، اولین كسی است كه در مورد انتشار كتاب های جیبی سراغ او می رویم. او كه خود در این زمینه تجربیاتی دارد موقعیت شناسی، كیفیت و قیمت گذاری را سه فاكتور اصلی در انتشار كتاب های جیبی می داند.
وی تصریح می كند: من در سال های پیش از انقلاب و هم در سال های ابتدایی آن چندین عنوان كتاب در قطع جیبی و در موضوعات مختلف را به دست چاپ سپردم كه از این میان شاهنامه فردوسی نشر توس هنوز هم خواهان دارد.
باقرزاده ناشری است كه به گفته خودش موهایش را در خاك كتاب سفید كرده است، می گوید: كتاب های سیاسی و یا فرهنگی كه من در قطع جیبی و با شمارگان بالا منتشر كردم همگی موفق نبودند و در این میان برخی عناوین تا سال ها به فروش نرسیدند و برخی دیگر هم فروش خوبی داشتند. در مجموع كسی كه می خواهد كتاب جیبی منتشر كند باید به قیمت گذاری و هزینه های چاپ توجه جدی داشته باشد.
نادر قدیانی از جمله ناشرانی است كه چندین عنوان كتاب مذهبی در قطع جیبی منتشر كرده است. تخصص نشر قدیانی در حوزه ادبیات كودكان و نوجوانان است، اما او تاكنون كتابی برای كودكان و نوجوانان در این قطع منتشر نكرده است.او خود اعتقاد دارد كه انتشار كتاب جیبی نیاز به تخصص كافی دارد و هر كسی نمی تواند دست به این كار بزند. قدیانی انتشار كتاب جیبی و كتاب در قطع های بزرگ را دو رشته متفاوت از هم می داند و با اشاره به تجربیات ناموفق برخی از ناشران كه سرمایه خود را در این راه از دست دادند، می گوید: كتاب های جیبی در ایران سابقه قدیمی دارد و با انتشار كتاب های مذهبی مانند مفاتیح الجنان و اینگونه كتاب ها شروع شده است، اما امروزه باید با محاسبه همه جوانب دست به این كار زد.وی در ادامه می افزاید: چندی قبل یكی از افراد علاقه مند به كار كتاب قصد داشت كتاب های جیبی را دوباره در ایران راه اندازی كند اما چون سرمایه كافی نگذاشته بود با شكست مواجه شد.
نشر معین یكی دیگر از ناشرانی است كه از یكی دو سال پیش به طور فعال در زمینه كتاب های جیبی ظاهر شده است. او انتشار مجموعه كتاب های جیبی خود را به عنوان طرحی برای كتابخوانی با انتشار مجموعه آثار كلاسیك ادب فارسی آغاز كرد و تاكنون در حدود ۲۰ عنوان از این مجموعه را به چاپ رسانده است.
صالح رامسری مدیر این انتشارات درباره طرح خود برای انتشار كتاب های جیبی می گوید: انتشار آثار كلاسیك فارسی در قطع جیبی در ایران كار تازه ای نیست، اما این روزها رواج زیادی یافته است و بسیاری از ناشران اقدام به این كار می كنند اما هیچ كدام به صورت حساب شده و با برنامه مشخص دست به این كار نمی زنند.مشكلات چاپ كتاب های جیبی در ایران بیش از هر چیز مربوط به مشخص نبودن سیاست های ارشاد در زمینه تولید كتاب است. ناشران زیادی علاقه مند به سرمایه گذاری در این حوزه هستند اما مشخص نیست كه وزارت ارشاد در زمینه ممیزی چگونه با این طرح ها برخورد می كند به این خاطر ناشران ترجیح می دهند در این زمینه ریسك نكنند.وی درباره برخی از مشكلات انتشار كتاب های جیبی می گوید: كتاب های جیبی نیاز به كاغذ خاص خود دارد، اما متاسفانه تهیه كاغذ در بازار ایران بسیار دشوار است و برای پایین آمدن قیمت، استفاده از كاغذ ایرانی هم موثر نیست چون به همان نسبت كه كاغذ ایرانی كمیاب است بهای آن هم چندان تفاوتی با كاغذ خارجی ندارد.
كاوه كیانیان یكی از دست اندركاران نشر چشمه هم در این باره می گوید: گرایش نویسندگان به ادبیات مینی مالیستی زمینه ساز گسترش بیشتر كتاب های جیبی شده است. این قطع برای انتشار خلاصه ای از رمان های حجیم، گزیده اشعار و فشرده كتب مرجع هم بسیار مناسب است. نشر چشمه نیز با این امید كه شاید تنوعی در قطع كتاب های خود، مردم بیشتری را به كتابخوانی تشویق می كند اقدام به ارائه عناوین جدید كتاب های خود در این قطع كرده است.نشر مركز هم ناشر دیگری است كه در كارنامه فعالیت خود چندین عنوان كتاب جیبی دارد. این ناشر از سال ۱۳۷۱ انتشار كتاب های جیبی را آغاز كرده است و بنا به اعلام روابط عمومی آن تاكنون ۲۰ عنوان كودك و نوجوان و چند عنوان كتاب در حوزه های دیگر مانند شعر، طنز و موضوعات دیگر به چشم می خورد.
همچنین بنا به اطلاع، نشر مركز قصد دارد كتاب های جیبی خود را با عنوان كتاب های مریم و طرحی برای كتابخوانی قشر نوجوان دنبال كند. شمارگان كتاب های جیبی منتشر شده در نشر مركز از ۳ هزار نسخه فراتر نمی رود.
كتاب خورشید به مدیریت مسعود كازری كتاب جیبی منتشر می كند. این كار از سال۱۳۸۰ در این موسسه آغاز شده و تاكنون عناوین مختلفی از آثار ادبیات داستانی و داستان های ترجمه از ادبیات جهان را شامل می شود.
زهرایی مدیر كارنامه ناشری است كه انتشار كتاب های جیبی را خیلی جدی گرفته و البته در انتشار این كتاب ها ابداعاتی هم داشته است؛ قطع بی بی اندازه مخصوصی در كتاب های قطع جیبی است.
این قطع در نشر كارنامه شامل كتاب های متفاوتی است كه با كیفیت بالا و به شكل لوكس منتشر می شود منتها در قطع كوچكتر.
یراقچی مدیر كتاب پنجره، یكی دیگر از ناشرانی است كه از زمستان سال گذشته انتشار كتاب هایی را در قطع جیبی آغاز كرده است. تاكنون سه عنوان از آثار نشر كتاب پنجره به صورت جیبی منتشر شده كه چاپ مكرر این آثار نشان دهنده میزان استقبال مخاطبان از آن است.بالا افتادن، جایی كه پیاده رو تمام می شود و نوری در اتاق زیر شیروانی عناوین این آثار هستند كه همگی در حوزه ادبیات داستانی جای می گیرند.
یراقچی در مورد علت رو آوردنش به نشر كتاب های جیبی می گوید: صرفا دلایل اقتصادی نیست كه من را وامی دارد كه كتاب جیبی چاپ كنم بلكه من اول از همه به مخاطب كتاب هایی فكر می كنم كه بتوانم بهای كتاب هایم را پایین بیاورم. وقتی بهای یك كتاب ۳۰۰۰ تومانی را تا ۵۰۰ تومان پایین بیاورم خواننده كتاب های من می تواند به جای یك كتاب ۶ كتاب به خانه ببرد.
مدیر كتاب پنجره می گوید: شرط اول در چاپ یك كتاب توجه به بازار مصرف است اما صرفا با توجه به اینكه یك كتاب ممكن است پرفروش باشد من را وادار به چاپ آن در قطع جیبی نمی كند بلكه باید نوع كتاب به روشی كه من در انتشار كتاب دنبال می كنم هماهنگ باشد.
سیدعلیرضا بهشتی، مدیر نشر روزنه، می گوید: رونق گرفتن كتاب های جیبی در ایران حاصل نگاه اقتصادی به نشر است. ناشران اگر به صنعت كتاب به عنوان یك فعالیت اقتصادی نگاه كنند می توانند در این حوزه موفق باشند. رونق گرفتن دوباره كتاب های جیبی در ایران حاصل نوع نگاهی است كه به نظر می رسد آینده درخشانی هم داشته باشد.
نادر طبسیان، مدیر نشر ماه ریز كه انتشار كتاب های جیبی را از سال ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ آغاز كرده است اعتقاد دارد: كتاب جیبی را نمی توان با شمارگان بالا منتشر كرد و نهایت تیراژی كه می توان در نظر گرفت ۲ یا ۳ هزار نسخه است.
●پخش كتاب های جیبی
به گفته شالچویی، مدیر یك كتابفروشی در خیابان انقلاب :«كتاب هایی از این دست سیستم توزیع خاص خود را دارد و در مناسبات پخش كتاب ایران بخش پرسودی را به خود اختصاص داده است.»
البته او حاضر نیست درباره سهم ناشران، پخشی ها و كتابفروشان و البته خوانندگان این كتاب ها در این تجارت سخن بگوید اما ناگفته پیدا است كه در فقدان یك سود حداقلی و معقول در این زمینه، امكان افزایش تولید عناوین این كتاب ها وجود نخواهد داشت.
یك خریدار كتاب های جیبی كه در نشر ثالث با او گفت وگو می كنم در مورد كتاب های جیبی می گوید: واضح است كتاب های جیبی به نسبت انواع قطع های رقعی، وزیری و رحلی قیمت پایین تری دارد. حمل و استفاده آنها آسان تر است و شاید بتوان گفت بیشتر از انواع دیگر برای هدیه دادن مناسب است. او خود چندین جلد از این كتاب ها را برای خواهرزاده خود كه به تازگی امتحاناتش را پشت سر گذاشته، هدیه گرفته است.
اما از آن سو، كتابخوان دیگری اعتقاد دارد: ماندگاری و جلوه كتاب های غیر جیبی به خصوص آثار كلاسیك و مانا در كتابخانه های شخصی و عمومی بیشتر است و من ترجیح می دهم كه دوره دوجلدی ژان كریستف با قطع معمولی و جلد گالینگور را در منزل داشته باشم تا دوره هشت جلدی جیبی آن را.
مسعود لواسانی

پی نوشت:
۱ - جعفری، عبدالرحیم، در جستجو صبح، ج اول، ۱۳۸۴ تهران، روزبهان، ۴۳۹- ۴۳۸
۲ - افشار و جمعی از نویسندگان، كتابفروشی، ۱۳۸۳ تهران، شهاب
۳- البته تعداد ناشرانی كه تاكنون كتابی به قطع جیبی منتشر كرده اند از این بیشتر است، اما مجال گفت وگو با همه آنها (مانند كاروان و مشكی) فراهم نشد و از طرف دیگر گفت و گو با همه آنها از فرصت و حوصله این گزارش خارج است.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید