پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پرشی از فینال جام جهانی


پرشی از فینال جام جهانی
● در بستر رؤیا
در شب فینال جام جهانی نام‌های بزرگی مطرح شدند اتفاقات زیادی رخ داد و ستارگان و ناکامان بسیاری بر جذابیت بازی افزودند. سرآمد این بازیکان فابیو کاناوارو بود. او نمایش مطلوب چند ماه اخیر خود را ادامه داده و در نهایت بزرگترین جایزه‌ای که در فوتبال وجود دارد را دریافت نمود. ایتالیا زیر سقف برلین چهارمین جام جهانی خود را بالای سر برد حال آنکه فرانسه و زیدان در یکی از سخت‌ترین شب‌های خود تنها از کنار جام عبور کردند.
● آغاز ”درام“
شروع و پایان دراماتیک بازی با نقش‌آفرینی زین‌الدین زیدان معنا یافت. او در ابتدا گل زد، در ادامه اخراج شد و نقشی در ضربات بی‌رحم پنالتی ایفاء کرد. ربانی که این‌بار برخلاف همیشه به سود ایتالیائی‌ها پایان یافت. آن هم به سنت همیشگی: در پایان ضربه پنجم. در هنگام نواخته شدن ضربات پنالتی، خاطره باخت لاجوردی‌ها در آخرین فینال منجر به ضربات پنالتی زنده شد اما گروسو برخلاف باجو با تسلط توپ را درون چارچوب جا داد.
از طرفی زیدان برای همیشه این شب را در خاطر خواهد داشت. فرانسه به امید بازی‌های درخشان زیزو تکرار قهرمانی جام جهانی ۱۹۹۸ را یک واقعیت حتمی می‌پنداشت اما ”زینی“ همان‌طور که تنها خود قادر بود ابتدا برزیلی‌ها را در آن گونه دریبل بزند، در فینال چهره دیگری بروز داده و ماتراتزی را مصدوم کند. شعار ”بشتاب فرانسه“ با آن لهجه غلیظ فرانسوی ورزشگاه را تکان می‌داد و مرتب تکرار می‌شد. اما این ایتالیا بود که با مارچلو لیپی و آن بازیکنان قدرتمند، ابتکار عمل را به‌دست گرفت.
● تکرار تاریخ
این همان ترزگه است که در فینالیورو ۲۰۰۰ با گل طلائی، دنیا را روی سر ایتالیائی‌ها خراب کرد؟ تاریخ برای انتقام ضجه‌های آلبرتینی و مالدینی ۶ سال صبر کرد و سپس ۱۸۰ درجه چرخید. بله دیوید یوونتوسی تنها مغموم فینال بود. او خود را در آینه بازی، باجو و ماسارو (ناکامان ایتالیا در اولین فینال منجر به ضربات پنالتی) می‌دید. تسلی خاطر کاموراتزی به هم‌باشگاهی از بار غم ”ترزگل“ نکاست.
● اولین حادثه
آنری طی دقایق ابتدائی در اثر یک برخورد بیهوش شد، کاناوارو با او درگیر شده بود. به‌نظر می‌رسید مرد سه گله میدان قادر به ادامه بازی نباشد اما بهبود یافته و به زمین بازگشت.
● مرد ناشناخته و شب زیبا
وقتی ترزگه پنالتی را خراب کرد و سایرین یکی یکی ضرباتشان را گل کردند پنالتی گروسو معنای ویژه‌ای یافت. مدافع پالرمو خیلی خونسرد توپ را به گوشه سمت راست و قلب خود را روی سکوهای لاجوردی فرستاد بله یک جوان ۲۴ ساله ایتالیا را قهرمان جهان کرد. او پاداش سختکوشی خود را گرفت. شب لاجوردی اینگونه زیبا پایان یافت.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید