سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

در انتظار بازگشت به خانه


در انتظار بازگشت به خانه
● گفت وگو با افشین قطبی دستیار ایرانی دیك ادووكات
نتایج جام جهانی ۲۰۰۶ سبب خواهد شد كه بسیاری از مربیان، شغل خود را از دست بدهند. قرارداد های عده ای تمام می شود و بعضی از مربیان هم فعلاً استراحت می كنند. «افشین قطبی» دستیار مربی تیم ملی كره در جام جهانی اخیر بود. در بازگشت به خانه و در روز های گرم تابستانی اورنج كانتی در كالیفرنیا، افشین مشغول استراحت و گذران اوقات خود با خانواده و آماده سازی پیش از مرحله ای جدید از كار با تیم ملی كره جنوبی است. فرصت كوتاهی دست داد تا با او باشیم و درباره تجربه اش در جام جهانی سئوال كنیم.
● ... تجربه جام جهانی
▪ این سومین جام جهانی تو به عنوان كمك مربی بود. كیفیت بازی ها را چگونه دیدی؟
فوتبال در تمامی جهات در طول ۳ جام جهانی اخیر، رشد كرده است. سرعت فردی بازیكنان، مهارت تاكتیكی، تنوع كاری، جهت گیری های هر تیم و تمامی ملزومات قدرت بدنی پیشرفت داشته است. تاكید بر سازماندهی تیمی همچنین دفاع تیم ها با بازیكنان بیشتر و حمله از نقاط مختلف، بیشتر بود.
● شما با فرانسه هم گروه شدید و آنها مسابقه فینال را برگزار كردند. فرانسه در مرحله گروهی، ضعیف آغاز كرد. به نظر شما چگونه تیم باسابقه و باتجربه ای همچون فرانسه، می تواند بازی ها را اینگونه به پایان رساند و قادر به شكست سه غول اسپانیا، برزیل و پرتغال باشد؟
▪ ایتالیا و فرانسه به فینال رسیدند و هر دو تاكتیكی ترین تیم های جام جهانی بودند. به تبع این كه بازیكنان خسته تر می شدند، تیم های تاكتیكی و سازمان یافته تر نتایج بهتری به دست می آوردند. فرانسه را در نظر بگیرید، تقریباً تمامی بازیكنان اصلی شان، یك عنوان لیگی را این فصل در تیم های باشگاهی بزرگشان كسب كردند. اما نه هر تیم یا باشگاهی، بلكه تعدادی از بهترین و بزرگ ترین باشگاه ها و لیگ های جهان (چلسی، یوونتوس، بایرن مونیخ و لیون). وقتی شما آنری را به این جمع اضافه می كنید (بهترین گلزن لیگ برتر) و زیدان (یكی از بهترین بازیكنان تاریخ فوتبال) خوب، شكی باقی نمی ماند كه فرانسه شایسته حضور در فینال جام جهانی است.
از دید ما، موفقیت آنها [فرانسوی ها] نتایج كره در جام جهانی را بسیار پراهمیت می سازد. كره یكی از تیم هایی بود كه در جریان بازی به فرانسه گل زد. (توجه: سه گل در این جام به فرانسه زده شد. ایتالیا در بازی فینال یك گل زد. پنالتی دیوید ویا از اسپانیا و گل كره.)
● آیا فرصت تماشای بازی های ایران در جام جهانی را از تلویزیون داشتید؟ درباره عملكرد ایران چه می اندیشید؟
▪ ترجیح می دهم كه نظری روی تیم ایران و عملكردشان ندهم. نتایج برایشان گویای همه چیز است. نكات مثبتی وجود دارد كه می توان از هر مسابقه بیرون كشید.
● فدراسیون فوتبال ایران، سرمربی و بازیكنان متعددی زیر انتقادات بسیار شدید حضور ناامید كننده در جام قرار داشتند. به نظر شما، چه میزان از این انتقادات بجا است؟
▪ وقتی نتایج مثبت اند، همه چیز تحسین شده و رضایت بخش است. حالت برعكس نیز صادق است.
● صحبت از كره...
▪ شما میزبان جام ۲۰۰۲ بودید و با كره بسیار خوب عمل كردید. در این جام جهانی، انتظارات كادر مربیان از تیم چه بود؟ تصور می كردید تا چه حدی پیشروی كنید؟
انتظارات ما بالا بود. ما پیش بینی حضور در جمع ۱۶ تیم و فراتر از آن را داشتیم.
● كره بهترین تیم آسیایی جام جهانی ۲۰۰۶ بود با این كه شما نیز در دور نخست حذف شدید، اما به رغم حذف، رسانه ها و هواداران كره حامیان تیم و كادر مربیگری بودند [این حمایت] چگونه بود؟
▪ هواداران كره بهترین هواداران دنیا هستند. حمایت غیر شرطی شان از تیم، نشانه وفاداری شان است.
آنها روحیه جنگندگی و استیل تهاجمی تیم را می ستودند. كره هیچ بردی در مسابقات جام جهانی كه خارج از خانه بوده نداشته است. پیروزی برابر توگو، تساوی دراماتیك مقابل فرانسه و عدم ترك روحیه در بازی سوئیس از پشتیبانی فوق العاده هواداران كره و رسانه ها برخوردار.
● شما زیر نظر گاس هیدینك و دیك ادووكات كار كردید. چه تفاوتی میان نحوه مربیگری این دو وجود دارد؟
▪ هر دو مربیانی بزرگ با كیفیت های بالا هستند. تجربه بین المللی گسترده شان به علاوه تسری روحیه پیروزی شان، بهترین فاكتور موفقیت را برای آنها تامین می كرد. آنها چشمان تیز بینی برای استعدادها داشتند و بهترین افراد برای دستیابی به بهترین نتایج را دور خود گردآوردند.
● شما با مربیان بزرگی از هلند و منطقه بالكان كار كردید. این دو چه تفاوت هایی با هم دارند؟
▪ هر دو منطقه بهترین مربیان و بازیكنان را ساخته اند و هر كدام باید جداگانه بررسی شوند. این شرم آور است كه مربیان با پاسپورتشان و نه با كیفیتشان مورد قضاوت قرار گیرند. فوتبال راز های اندكی دارد، اما اولویت های متفاوتی وجود دارد. مربیان تماماً نتایج تجربیاتشان هستند. بهترین مربیان جهان، برنامه های تاكتیكی را بر پایه بازیكنان ضعیف در دسترس و رقبای در برابرشان، بنا می گذارند.
● شما فوتبال كره را به خوبی می شناسید. ۵ دلیل عمده موفقیت فوتبال در آن كشور چیست؟
▪ دلایل زیادی برای موفقیت تیم ملی كره وجود دارد. تعدادی از آنها را نام می برم: استعداد، سابقه فوتبال، جاه طلبی، روحیه جنگندگی، حمایت فدراسیون، كار سخت و البته كادر مربیگری با تجربه (تجربه ملی بسیار مهم است).
● تنها به خاطر كنجكاوی، به جز ادووكات، تو و دو دستیار مربی، چند عضو دیگر در گروه شما وجود داشت؟ تمرین دهندگان، كادر پزشكی و ... لطفاً جایگاه آنها را نام ببرید.
▪ به علاوه این ۴ مربی (یك سرمربی و ۳ دستیار مربی) كادر ما شامل یك تمرین دهنده، یك مربی دروازه بانان، یك پزشك تیم، دو روانشناس پزشكی، دو ماساژور، یك مترجم، دو مجری (مدیر)، دو كارمند رسانه ای، یك آشپز و یك رئیس هیات نمایندگی.
●● نگاه به آینده...
● مفاد قرارداد شما با كره چیست؟
فدراسیون فوتبال كره، یك اعلام رسمی كوتاه از آن خواهد داشت.
▪ سال گذشته مسابقه نخست شما به عنوان مربی كره، یك بازی دوستانه برابر ایران بود. این بار یك مرتبه دیگر به عنوان عضوی از كادر مربیگری، به زودی در رقابت های مقدماتی جام ملت های آسیا با ایران روبه رو خواهید شد اما این بار در یك بازی رسمی. احساس شما در رابطه با این بازی چیست؟
این مسابقه، همواره ویژه است!
● حدس می زنم این جمله بدین معنا است كه برای اولین بار از سال ۱۹۷۷ (۲۹سال پیش) به ایران باز خواهید گشت؛ هنگامی كه با آنها در نوامبر بازی خواهید كرد. آن سفر باید یك «بازگشت به خانه» جالب باشد.
▪ بسیار مشتاقم... من خانواده بزرگی در ایران و خاطرات فراوانی دارم... .
● شما شروع های دوباره موفقی در سال های مختلف به عنوان یك مربی داشتید. آیا كسی از سوی فدراسیون فوتبال ایران یا باشگاه ها با شما تماس داشته است، به جز یك باری كه با برانكو در تابستان گذشته صحبت كردید؟
▪ نه!
● فرض كنید كه با فتح مسابقاتی بزرگ به همراه كره ظرف ۲ سال آینده، كار را به پایان برسانید. شما پیشنهاد كار در ایران را بررسی خواهید كرد؟
▪ در فوتبال همه چیز ممكن است.
●● سئوالات كوتاه
● قدرت بدنی یا تكنیك؟
▪ فوتبال تركیبی از تكنیك، قدرت بدنی، تاكتیك و روانشناسی است. هر چهار جزء به هم پیوسته و مهم هستند.
● تیم پرانرژی جوان یا تیم پرتجربه پیر؟
▪ تركیب جوانی و تجربه، توازن بسیار اهمیت دارد.
● بازی های تداركاتی كمتر یا بیشتر قبل از جام جهانی؟
▪ برای تیم های آسیایی، مشخصاً بازی های تداركاتی موثر پیش از جام جهانی.
● تیم شما ۱- صفر در برابر فرانسه پیش بود. در میان دو نیمه، چه به بازیكنان خود گفتید؟ محتاط باشند، توپ را كنترل كنند و دفاع كنند یا فشار را حفظ كنند و به حمله ادامه دهند؟
▪ نتیجه و زمان همواره بر اولویت تاكتیكی یك تیم اثر می گذارد. كیفیت تیم من و رقیب فاكتورهای بزرگ و موثر بر تصمیم من هستند اما عقب نشستن ظرف ۴۵ دقیقه برابر تیمی در جام جهانی، همیشه خطرناك است، خصوصاً تیمی با كیفیت فرانسه... من محافظت از گل مان، حفظ توپ در تیم خودی و ادامه تحت فشار قرار دادن حریف با مالكیت های توپ هوشمندانه و خطوط سریع حمله را ترجیح می دهم.
● مربی انگلیس یك بازیكن ۱۷ساله كه هیچ بازی ای را تجربه نكرده است انتخاب می كند. تصمیمی خوب یا بد؟
▪ شخصاً بازیكنی را بدون دیدن او برای اولین بار، انتخاب نمی كنم.
● به گوی طالع خود نگاه كن. افشین قطبی ظرف جام جهانی ۲۰۱۰ چه خواهد كرد؟
▪ من در حال مربیگری در آفریقای جنوبی خواهم بود! (جام جهانی بعد در كجا برگزار خواهد شد.)
● آیا تا به حال در شغلتان برای انتخاب بازیكنی برای تیم كه به باورتان بدتر از آن است كه گزینش شود، تحت فشار بوده اید؟
▪ هرگز.
كاوه محجوب
ترجمه: علی محسنی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید