چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

فاتحان جام، پرافتخارترین مردان اروپا


فاتحان جام، پرافتخارترین مردان اروپا
با نگاهی به اسامی ملی‌پوشان ایتالیائی‌ که در بین آنها جمع کثیری از یوونتوسی‌ها و میلانی‌ها به چشم می‌خورند، درمی‌یابیم فتح این جام باعث شد بازیکنان فوق به تمام افتخارت ممکن در عرصه فوتبال نایل شوند.
نستا، پیرلو، گتوسو و اینزاگی از میلان به همراه دل‌پیه‌رو، بوفون، زامبروتا، کاناوارو و کامورانزی مردان منتخب ۲ تیم میلان و یوونتوس بودند که در رقابت‌های باشگاهی کلیه عناوین مهم داخلی و خارجی را طی سال‌های فعالیت خود فتح کرده بودند و جای جام قهرمانی جهان در بین کلکسیون افتخارات آنها خالی بود.
به این جمع ”توتی“ را هم اضافه کنید که با پیراهن ”رم“ اسکودتو را فتح کرده و مشتاقانه در بی‌جامی در عرصه ملی بود. این گروه زیرنظر ”لیپی“ که به حق جزء پرافتخارترین مربیان باشگاهی بود از ۲ سال قبل راه صعود به قله نهائی جام جهانی را آغاز کردند و با بهره‌گیری از توان فنی و تجربه بالای باشگاهی سرانجام توانستند با کنار زدن تیم‌های کوچک و بزرگ جام جهانی را فتح کند. نسل فعلی فوتبال ایتالیا که تلفیقی از تجربه و جوانی را به همراه دارد، سرانجام مقام نخست را از آن خود کرد، مقامی که باعث پیشی گرفتن این کشور مقابل آلمانی شد که با ۳ جام قهرمانی در جدول فیفا شریک آنها بود.
حسن بزرگ ایتالیا در اختیار داشتن نفرات جایگزین روی نیمکت ذخیره‌ها بود، به‌گونه‌ای که هرگاه بازیکنی تعویض می‌شد، عملکردی به مراتب بهتر از نفر اصلی بروز می‌داد و این یعنی ”لیپی“ در انتخاب نفراتش کاملاً موفق بوده است.
تدر تورنمنت‌های مهمی که یک ماه به طول می‌انجامد، ضریب موفقیت تیم‌هائی بالا می‌رود که نفرات جایگزین مناسبی داشته باشند و نیمکت تیم قهرمان از این حیث از تمام مدعیان، برتر بود و نفرات بزرگی روی این نیمکت دیده می‌شد که با همدلی و تمرکز در تمرینات، آمادگی ذهنی فوق‌العاده‌ای برای کمک به تیم خود داشتند.
ایتالیای قهرمان در هنگام اهدا جام شادی نفراتی را شاهد بود که پیش از این در عرصه باشگاهی جام‌های معتبر داخلی و اروپائی را فتح کرده بودند و بی‌گمان این جام حلاوت و شیرینی خاصی برای آنها در پی داشت و حالا بازیکنانی امثال پیرلو، بوفون و زامبروتا در انتظار یورو ۲۰۰۸ هستند تا با قهرمانی در آن تورنمنت هر مدالی که در عرصه فوتبال وجود دارد را گردن‌آویز کنند که اگر این مهم تحقق یابد، نام این عده همیشه جاودانه خواهد شد و از سایرین در این زمینه پیشی می‌گیرند ضمن اینکه ”لیپی“ هم در آرامش می‌تواند تصمیم بگیرد که این گروه را در تورنمنت فوق همراهی کرده و در قهرمانی احتمالی شریک باشد که در ان صورت او نیز در بین مربیان ایتالیائی یکه‌تاز خواهد شد، مردی که با آرامش ذاتی خود کمک شایانی به دوری هیجان و استرس‌های کاذب از اردوی تیمش کرد و سرانجام ایتالیا را پس از ۲۴ سال به مقامی نائل آورد که پیش از این وینچی، ساکی، زوف و تراپاتونی در کسب چنین عنوانی ناکام ماندند و حالا او محبوب‌ترین چهره مربیگری ایتالیا است که پیشنهادات فراوانی از داخل و خارج از کشورش در اختیار دارد تا این همه تجربه و توان فنی را در اختیار گروهی دیگر از بازیکنان قرار دهد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید