جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


چشم انداز آرامش


چشم انداز آرامش
● یك هفته با سینمای ایران
تلاش سینمای ایران برای رسیدن به ساحل آرامش هفته گذشته نیز ادامه یافت و در این راه مدیران سینمایی همكاری تنگاتنگی با سینماگران تائیدشده انجام دادند. زمینه سازی ها برای بازگشت آرامش هفته جاری باید ثمر خود را نشان دهند و باید منتظر ماند تا واكنش ها را نسبت به تصمیمات دید. واكنش هایی كه خود می توانند مهم ترین اتفاقات این هفته را تشكیل دهند.
● اتفاق هفته
▪ بیانیه شورای سه نفره مدیریت خانه سینما
صدور بیانیه شورای سه نفره منتخب معاون سینمایی برای حل منازعات خانه سینما از نگاه راهبردی و كلان مهم ترین اتفاق هفته گذشته بود. احمدرضا درویش، مجید مجیدی و ناصر شفق در بیانیه خود تقریباً تمام مواردی را كه از قبل پیش بینی می شد به عنوان راهكارهای خروج از بحران خانه سینما به كار گرفته شود، مورد تاكید قرار دادند و در آن البته بر وجود برخی مشكلات در سازوكارهای حقوقی و تشكیلاتی این نهاد صنفی صحه گذاشتند. اما شاید مهم ترین نكته این بیانیه اجازه حضور نمایندگان اتحادیه تهیه كنندگان در مجمع عمومی بود كه البته منوط به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده این صنف به فاصله دو هفته بعد شده است.
به این ترتیب در واقع شورای سه نفره تا حدودی تكلیف منازعات اتحادیه تهیه كنندگان را هم روشن كرد. لزوم اصلاح اساسنامه خانه سینما كه به گفته اعضای شورای سه نفره «در جزئیات از برخی كلی نگری ها، مسكوت ماندن وظایف و ابهامات برخوردار است» از دیگر مصوبات مهم این شورا بود. برابر بیانیه شورای سه نفره مدیریت خانه سینما قرار بود شب گذشته مجمع عمومی خانه سینما با دستور جلسه حذف دو كرسی دائم كانون كارگردانان و اتحادیه تهیه كنندگان، اصلاح اساسنامه خانه سینما، انتخابات هیات مدیره و انتخاب كمیته ای مستقل برای بررسی و اصلاح اساسنامه خانه سینما تشكیل شود. درباره نتایج این جلسه و تصمیمات آن هفته آینده بهتر می توان صحبت كرد.
● خبر هفته
▪ بخشودگی عوارض دفتر سینمایی
باقی ماندن بخشودگی عوارض دفاتر هنری و سینمایی با صدور بخشنامه شهردار تهران پایان دهنده یك هفته نگرانی و اضطراب میان سینماگران ایرانی بود كه تا حد نامه نگاری برای مقامات بلندپایه سیاسی هم پیش رفته بود. براساس بخشنامه محمدباقر قالیباف اجرای قانون اخذ عوارض پذیره از دفاتر هنری و سینمایی برای مدت شش ماه دیگر به تعویق افتاد و قرار است با ارائه لایحه جدیدی به شورای شهر موضوع بخشودگی عوارض شهرداری برای این دفاتر به شكل قانونی دائمی درآید.
در مدت این یك هفته بسیاری از سینماگران ایرانی كه دفاتر كاری خود را در معرض خطر تعطیلی می دیدند، موضوع فوق را نشانه دیگری از عدم همراهی سیاستمداران با فعالیت های هنری و فرهنگی ارزیابی می كردند و خواستار بازنگری در این گونه تصمیمات شده بودند. البته زمان تصویب اخذ این گونه عوارض به چند سال قبل بازمی گشت و تا چند هفته پیش جنبه اجرایی به خود نگرفته بود. تعدادی از سینماگران در گفت وگوهای غیررسمی خود از ارقام میلیونی بالایی صحبت می كردند كه به عنوان عوارض پذیره ملزم به پرداخت شده بودند. ظاهراً در مواردی نیز كار تا پلمب بعضی دفاتر با حضور ماموران انتظامی نیز پیش رفته بود. به هر صورت باید تا شش ماه بعد منتظر ماند تا دید آیا لایحه ای برای رفع این مشكل به شورای شهر خواهد رفت یا این چرخه مجدداً در آن زمان تكرار خواهد شد.
● حاشیه هفته
۱- نمایش فیلم برای نمایندگان مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مدیریت كمیسیون فرهنگی قرار است از این به بعد به تماشای تعدادی از فیلم های ایرانی كه به نحوی به مسائل حاد جامعه می پردازند، بنشینند. این خبر را هفته گذشته یك عضو كمیسیون فرهنگی مجلس اعلام كرد و توضیح داد كه شروع این برنامه با نمایش فیلم «كدام استقلال، كدام پیروزی» ساخته مسعود ده نمكی بوده است. هر چند مشخص نیست منظور از فیلم هایی كه به نحوی به مسائل جامعه می پردازند چیست و قرار است چه فیلم هایی برای نمایندگان مجلس به نمایش درآید، اما به نظر می رسد فیلم هایی كه به نوعی بیان كننده بعضی معضلات هستند و برای نمایش عمومی لازم است نهادهایی درباره آنها نظر بدهند، مدنظر نمایندگان مجلس است.
این موضوع را البته همان عضو كمیسیون فرهنگی تاكید می كند كه «این كمیسیون می تواند بر روی برخی موارد فیلم هایی كه احیاناً برای اكران آنها جای شك و تردید وجود دارد نظر دهد و به طور مستقیم وارد عمل شود و تا حدی به مسئولان و دست اندركاران كمك كند.» به این ترتیب باید منتظر بمانیم تا شاهد ورود مجلس به منازعات نمایش فیلم در ایران باشیم. هر چند پیش از این هم كم و بیش نمایندگان كمیسیون فرهنگی به تماشای فیلم های ایرانی می نشستند اما تا به حال موضوع نمایش مرتب فیلم های ایرانی و نظر مجلس درباره نمایش فیلم ها مطرح نشده بود. البته اگر این تصمیم منجر به حل مشكلات نمایش تعدادی از فیلم های ایرانی كه به هر دلیل تا به حال رنگ پرده را به خود ندیده اند بشود در نوع خود جالب توجه و امیدواركننده است.
۲- توضیحات رضا میركریمی
هفته گذشته رضا میركریمی درباره حضورش در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و انبوه پروژه های در دست اقدامش توضیحاتی داد. اینكه او دخالتی در امور اجرایی این سازمان ندارد و صرفاً به عنوان مشاور در طراحی و برنامه ریزی این امور حضور دارد و سعی كرده است در مدت همكاری اش با مدیران جدید این سازمان حركت جدیدی در تولید فیلم و البته سالن سازی در ایران ایجاد كند. میركریمی هم اكنون مدیریت چند پروژه بزرگ ساخت فیلم كوتاه و مستند را درباره مفاخر فرهنگی، سینماگران، فیلم های مهم تاریخ سینما و... با حمایت سازمان فرهنگی و هنری شهردار تهران در دست دارد و یك پروژه دیگر را نیز به همین شكل درباره فرش در سازمان صنایع دستی مدیریت می كند. انبوه این فعالیت ها و هزینه های آنها باعث شده تا نام میركریمی این روزها در مجامع و محافل سینمایی زیاد شنیده شود. همین مسائل باعث شد تا او هفته گذشته توضیحاتی درباره فعالیت هایش بدهد. هر چند این امیدوار ی وجود دارد كه به واسطه شخصیت و سابقه میركریمی تحركی در زمینه های فرهنگی در سازمان های مختلف ایجاد شود و البته همگی آنها به سود سینمای ایران تمام شود.
● چهره هفته
▪ احمدرضا درویش
نام احمدرضا درویش هفته گذشته چند بار شنیده شد. یك بار زمانی كه بیانیه شورای سه نفره مدیریت خانه سینما منتشر شد و نام درویش علاوه بر امضای بیانیه به عنوان فردی كه مامور دعوت از نمایندگان مختلف اصناف و اجرا و مدیریت تشكیل مجمع عمومی است در بیانیه تكرار شده بود. بار دوم نیز اواخر هفته گذشته و زمان انتشار خبر صدور پروانه ساخت فیلم جدیدش با نام «روز رستاخیز» بود. به این ترتیب این فیلمساز نسل بعد از انقلاب سینمای ایران با وجود كمترین اظهارنظر هفته خبرسازی را پشت سر گذاشت و باعث شد مجدداً خاطرات زمان نمایش فیلم دوئل زنده شود. دورانی كه نام درویش به كرات شنیده می شد.
درویش البته همواره به عنوان یكی از فیلمسازان بانفوذ سینمای ایران شناخته می شده است كه در سال های اخیر به واسطه ارتباطات و نفوذش توانسته آثاری را خلق كند كه در معیارهای سینمای ایران به عنوان فیلم های خاصی كه هر فیلمسازی قادر به ساخت شان نیست ارزیابی می شده اند. فیلم جدید درویش نیز ظاهراً در ابعاد ساخت و تولید اثری عظیم در مقیاس سینمای ایران است و پیش تولیدی طولانی و هماهنگی فراوانی را می طلبد. درویش البته در تمام این سال ها جز در مقطعی كوتاه از فعالیت های صنفی دور نبوده است و نامش به عنوان یكی از مدیران خانه سینما در تاریخ این نهاد صنفی ثبت است. او با حضور در شورای عالی مدیریت موقت خانه سینما و فعالیت هایی كه در این زمینه انجام داد یك بار دیگر توان و اعتبار بالایش را در این گونه موارد نشان داد.
● فروش هفته
▪ ورود رقیب جدید
حضور رقیب جدیدی به نام «شام عروسی» باعث شد تا در هفته گذشته از فروش فیلم های «آتش بس» و «سوغات فرنگ» كاسته شود كه این افت برای فیلم تهمینه میلانی بیشتر بود. هر چند میلانی حالا دیگر می تواند خود را سازنده پرفروش ترین (نه پرتماشاگرترین) فیلم تاریخ سینمای ایران بداند. فروش آتش بس از رقم ۸۵۰ میلیون تومان گذشته است و این بیش از فروش ۷۰۰ میلیونی دوئل است. شام عروسی شروع امیدواركننده ای داشت و متوسط فروش روزانه ۱۵ میلیون تومانی در سه روز اول نشان داد كه این فیلم چشم انتظار فروش های بالایی است. البته با اظهارنظرهایی كه نسبت به فیلم از سوی منتقدان و تماشاگران ابراز می شود باید دید آیا می تواند این فروش را تا پایان حفظ كند یا نه. سوغات فرنگ حالا دیگر به فروش تثبیت شده ای
رسیده است كه برای این محصول پویافیلم راضی كننده به نظر می رسد. آخرین ساخته كامران قدكچیان به طور متوسط روزانه ۹ میلیون تومان فروش می كند. هفته گذشته «چند می گیری گریه كنی» به لطف حفظ كف فروش خود توانست به نمایش اش ادامه دهد، و به این ترتیب توانست فروش خود را به مرز ۲۵۰ میلیون تومان نزدیك كند. این فروش برای شاهد احمدلو به عنوان نخستین اثر امیدواركننده است. هر چند كه با كمی ظرافت و دقت بیشتر در تبلیغات می توانست بیشتر باشد. عبور فروش فیلم های «به آهستگی» و «باغ های كندلوس» از مرز ۵۰ میلیون تومان نیز با درنظر گرفتن فروش ۹۰ میلیون تومانی «یك تكه نان» می تواند حفظ كننده امیدواری های نسبی به استقبال از فیلم های متفاوت و فرهنگی باشد.
بابك غفوری آذر
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید