یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ / Sunday, 21 January, 2018

روابط عمومی یکی از اعمال ازروی برنامه مدیریت است


روابط عمومی یکی از اعمال ازروی برنامه مدیریت است
پدر روابط عمومی نوین در ایران، هنر هشتم را با عبارتی چنین جاودانه می كند: « روابط عمومی یكی از اعمال ازروی برنامه مدیریت است كه به منظور كسب تفاهم، وتداوم تفاهم صورت می گیرد.»
او روابط عمومی را بانگرشی علمی – جامعه شناسی وانسانی به نسلی از ایرانیان كه دیوان سالاری را به جای مردم سالاری تجربه می كردند، شناساند. دردشوارترین شرایط وبه رغم بی مهری ها و كوتاهی ها درزمینهٔ تعیین جایگاه واقعی ارتباطات اجتماعی وانسانی درسیاست های كلان ملی باهمكاری تعداد اندكی از همدلان به كار تدوین متون، ایراد سخنرانی های پربار وبرگردان تازه های علمی در عرصه روابط عمومی به زبان فارسی همت گماشت .
دكتر حمید نطقی دریازدهم شهریور ماه ۱۲۹۹هجری شمسی درتبریز متولد شد ودراین شهر تحصیلات ابتدایی خودرا آغاز كرد. سپس باخانواده خود به شهر آستارا مهاجرت كرد ودرمدرسه حكیم نظامی این شهر تحصیلات خود را ادامه داد. دكتر نطقی به تهران آمده و دردانشكده حقوق دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد و درسال ۱۳۲۱ بادرجه علمی لیسانس ازاین دانشكده فارغ التحصیل و تحصیلات خود را در رشته حقوق قضایی و در مقطع دكترا دردانشگاه استانبول آغاز كرد. وی درسال ۱۳۲۷ به ایران بازگشت ودرسال ۱۳۳۰ به مدیریت روابط عمومی شركت نفت منصوب شد واز آن زمان به بعد فعالیت های جدی خورا درزمینه روابط عمومی آغاز كرد.
آنچه در این جا ضرورت دارد نقش و جایگاهی است كه روابط عمومی در اجرای این طرح ایفا می كند. روابط عمومی در این عرصه دارای نقش دو سویه است. از آنجایی كه اجرای موثر و موفقیت آمیز این طرح مستلزم تعییر نگرش سازمان نسبت به ارباب رجوع است قبول تكریم ارباب رجوع به عنوان یك فرهنگ سازمان می باشد، لذا روابط عمومی می تواند با ایجاد یك تعامل میان ارباب رجوع و سازمان نقشی موثر در ایجاد فرهنگ ایفا نماید.
پس از تاسیس ( موسسه عالی روزنامه نگاری وروابط عمومی ) درسال ۱۳۴۶ ازدكتر نطقی جهت مدیریت گروه روابط عمومی وتدریس دروس تخصصی این رشته دعوت شد. درنتیجه وی از شركت ملی نفت ایران جدا وكارخودرا به طور تمام وقت دراین موسسه آغاز كرد.
دكتر نطقی درسال ۱۳۵۱ به منظور بررسی نحوه آموزش رشته روابط عمومی دردانشكده های آمریكا وتهیه وتدوین یك برنامه جامع آموزشی این رشته سفری به این كشور كرد وپس از این سفر تحقیقاتی، برنامه پیشنهادی خود را به شورای عالی، دانشكده علوم ارتباطات اجتماعی ارائه كرد كه موردتائید وتصویب مسئولان قرار گرفت .
بنیانگذار روابط عمومی ایران تاسال ۱۳۵۷ مصادف با انقلاب اسلامی درسمت خود به عنوان رئیس اداره روابط عمومی باقی ماند . وی درسال ۱۳۵۰ كتاب مدیریت وروابط عمومی را تالیف نمود.
دكتر نطقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به حذف رشته روابط عمومی ازنظام آموزشی كشور همچنان به فعالیت های آموزشی پژوهشی ومشاوره ای خود دردانشكده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی كه نام جدید همان مؤسسه عالی روزنامه نگاری و روابط عمومی بود، ادامه داد. وی از طریق دانشكده علوم ارتباطات اجتماعی، كه خود درشكل دهی به اهداف آن نقش بسزایی داشت، به ترتیب نیروهای جوان، خوش فكر، مردم دوست و آشنا به مبانی ارتباطات انسانی واجتماعی پرداخت .
او هنر وفن روابط عمومی را ازشعار« ولا به لا ی كتابها » به عرصه عمل كشانید وازاین طریق، میدانی جدید برای گسترش وتعمیق تفاهم واقعی میان مردم وخدمتگزاران آنان دربرابر دیدگان تشنگان واقعی خدمت به خلق در راه رضای خالق متعال گشود.
« نطقی » دستی قوی درشعر وادبیات درعرصه حقوق، فعالیت های مطبوعاتی، سخنوری ودرنهایت ارتباطات انسانی و اجتماعی داشت. الگوهایی كه او برای مدیران وكارگزاران روابط عمومی ها درراستای خدمت به مردم وكشور، بنیاد نهاد به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دستمایه مراكز علمی ودانشگاهی ونیز بخش های اجرایی درعرصه عمل شده واین زیباترین و گرانبهاترین میراثی است كه دكتر حمید نطقی ازخود به یادگار گذاشت.
سخت كوشی اودرپیگیری تلاش های علمی، حتی درآستانه ۸۰ سالگی وپایداری او درپنجه درافكندن با بیماری سخت وجانكاهی كه سال ها به جانش افتاده بود، آموزه های جداگانه ای است كه همواره درادامه راه اوپیش رویمان خواهد بود. یكشنبه ۲۷ تیر ماه این پیر فرزانه دارفانی را واداع گفت وبه دیدار حق شتافت.
هرگز نمیرد آنكه دلش زنده شد به عشق
ثبـت اسـت درجریــده عــالم دوام ما

نویسنده : ندا نجاتی نصر

منبع : مدیریت روابط عمومی

مطالب مرتبط

هنر مردم داری


هنر مردم داری
همه می‌دانند کار کردن برای کارکنان در یک نهاد یا سازمان ، بدون همراهی و همگامی کارکنان به بار نخواهد نشست، همراه کردن کارکنان ، جلب مشارکت و اعتماد آنان برای پیشرفتهای مادی و معنوی سازمان از جمله وظایف و کارکردهای اساسی روابط عمومی است. تقویت روابط عمومی‌ها جهت تقویت روابط عاطفی مدیران و کارکنان ، جایگاه روابط عمومی در اطلاع رسانی دولت و فرهنگ سازی در سازمانها از دیگر کارکردهای این نهاد است.
● نقش روابط عمومی در مردم داری موفق
توجه ویژه به روابط عمومی ، به عنوان نهادی که می‌تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد ، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است. آنچه در سالهای اخیر متأسفانه به اشکال و صور گوناگونی باعث شده ، روابط عمومی همچنان بی اثر و یا کم اثر جلوه کند، همانا اقتدارگرایی مدیران ، رواج سیستم ارادت سالاری به جای شایسته سالاری ، نگاه ابزاری به روابط عمومی ، دانای کل جلوه دادن برخی مدیران ، بیگانگی سازمانی و یا بیگانگی حرفه‌ای بسیاری از مسئولان ، پایین بودن آگاهی بعضی از کارکنان و مدیران ارشد به اهمیت و نقش روابط عمومی بوده است.
● آسیب شناسی مردم داری
همچنین کم مهارتی و مشکل فنی و ضوابط قانونی و اداری برای کار روابط عمومی‌ها ، آسیب پذیری همبستگی و روح کار جمعی در مدیران روابط عمومی و مطلق اندیشی چه در مدیران روابط عمومی و چه برخی از مدیران سازمان ، بی توجهی به طرحهای پژوهشی و افکارسنجی که همه و همه موجبات بی توجهی یا کم توجهی به افکار عمومی را سبب شده و عدم مشارکت کارکنان در تصمیم گیریها را که از دغدغه‌های جدی است، باعث شده است.
سیستم باید بگونه‌ای باشد که با گماردن مدیران علمی ارزش گرا و فرآیند محور ، مدیرانی در مصدر امور روابط عمومی‌ها قرار گیرند که از لحاظ فنی ، تخصصی ، تجربی و توانمندیهای فردی با برنامه ریزی ارتباطی ویژه و پژوهشهای افکار عمومی توانایی جلب مشارکت عمومی و اعتمادسازی در افکار عمومی را دارا باشند و فرآیند توسعه سازمانی و تحقق عملی کارکردهای روابط عمومی را به نحو مطلوبی فراهم آید. روابط عمومی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند بطور کامل نگاه حرفه‌ای و تخصصی را در خود ایجاد نمایند؛ چرا که از یک طرف غالب مسئولان به این هنر و فن توجهی نکرده‌اند و از طرفی بسیاری از مدیران ما با کارکردهای روابط عمومی ایده‌آل آشنا نبوده‌اند.
● ارتباط مدیریت با مردم داری
مهرورزی ، عدالت گستری ، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت مادی و معنوی به عنوان معیارهای اصلی مردم داری موفق نیاز به مکانیزمهایی دارد و یکی از این سازوکارها روابط عمومی‌ها هستند. روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان ، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند.
‌بدون شک روابط عمومی به عنوان یک «فن» و «هنر» نقش بسزایی در برقراری و تسهیل ارتباط دوسویه بین مدیران سازمان و کارکنان دارد، بطوری که امروزه کمتر سازمانی را می‌توان یافت که خود را بی نیاز از روابط عمومی بداند و در عین حال موفقیتهای چشمگیری را در زمینه‌های مورد نظر و تحقق اهداف از پیش تعیین شده بدست آورده باشد. اما اگر روابط عمومی‌ها بخواهند تأثیر گذار باشند، باید از همه نظر در «جایگاه» بایسته و شایسته خود قرار داشته باشند.
● فنون مردم داری
۱) اگر در رأس سازمانها مدیری لایق ، متین و کارآمد وجود داشته باشد، می‌تواند با به کار گماری کارگزارانی با مهارت در این موضوعات منشأ اثر در جهت تحقق اهداف سازمانی باشند.
۲) توجه جدی به افکار همه کارکنان در ایجاد حرکت ، اصلاح و جریان سازی سالم بدون در نظر گرفتن امیال و رویکردهای سیاسی مخرب که متأسفانه یکی از معضلات روابط عمومی هاست.
۳) ارائه مشاوره‌های مؤثر به مدیران ارشد سازمان که این در صورتی محقق خواهد شد که مدیر روابط عمومی بهره‌ای از علوم مشاوره‌ای ، روانشناسی ، علوم تربیتی ، جامعه شناسی ، مردم شناسی و ... داشته باشد؛ که این موضوع خلأ بزرگی در بسیاری از مدیران روابط عمومی های فعلی است.
۴) دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالتهای غیرمسئولانه واحدها و افراد.
۵) حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی ها ، خلاف گویی ها ، دروغ پردازی ها ، تهدیدها و ... این در حالی محقق می‌شود که مدیر روابط عمومی خود به دور از این مسائل باشد.
۶) خروج روابط عمومی از موضع انفعالی به موضع فعال (در حال حاضر بسیاری از مدیران روابط عمومی کاملاً از موضع انفعالی در مقابل مدیران برخوردار می باشند.)
۷) تغییر فرهنگ سازمانی غلط ، به این نکته باید توجه کرد، کارگزار روابط عمومی موقعی در جهت تغییر فرهنگ سازمانی می‌تواند حرکت کند که با مقوله فرهنگ آشنایی داشته و دیگر این که با علم رفتار سازمانی مأنوس باشد.
۸) ایجاد حسن رابطه بین کارکنان ، مشاوران و مدیران سازمان.
۹) کمک در جذب استعدادهای درخشان کارکنان یا به عبارتی ایجاد بستری مناسب در جهت بالندگی اندیشه کارکنان.
۱۰) تقویت ارزشها و ویژگیهای مطلوب انسانی.
۱۱) معرفی الگوهای آموزشی مناسب درون سازمانی و برون سازمانی.
۱۲) سازماندهی خبری سازمان (تلاش برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی به موقع با روشها و ابزارهای ارتباطی.)
۱۳) تدوین نظام ارتباطی منسجم و تبلیغی شفاف و روشن.
۱۴) تغییر نگرش مسئولان نسبت به نقش روابط عمومی و جایگاه و اهمیت آن.
۱۵) جهت گیری و جهت دهی سازمان به سوی کارمند محوری.
۱۶) همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه‌ها.
۱۷) تأکید هماهنگ بر بهبود روابط درون سازمانی و برون سازمانی.
۱۸) تنظیم برنامه مدون و سالیانه برای عمل به شعائر و برگزاری مراسم مذهبی و غیره ... .
۱۹) انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان و دریافت بازخورد آن جهت ارائه به کارکنان.
۲۰) برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی.
۲۱) تهیه مقاله‌های علمی در حوزه فعالیتهای سازمان و نشر آن در رسانه‌های گروهی.
۲۲) معرفی مطلوب مقالات و تحقیقات کارکنان در سطح سازمان.
۲۳) انعکاس تجربه‌های موفق کارکنان سازمان.
۲۴) چاپ بروشور پیامهای آموزشی ، پژوهشی و دیگر فراورده‌های سازمانی.
۲۵) تهیه فیلم برای معرفی سازمان.
۲۶) ایجاد برنامه نظامند همدردی با خانواده‌های سازمان بدون تبعیض قائل شدن.
۲۷) تهیه و تنظیم منشور اخلاقی روابط عمومی سازمان.
اگر مدیران سازمانی می‌خواهند هنر مردم داری را تحقق بخشند، لازمه آن بکار گیری مدیران روابط عمومی کاردان ، متخصص ، بااخلاق و هنرمند در برقراری ارتباط با مخاطبان است. به هر حال می‌توان گفت دوران حبس اطلاعات به سر آمده است و مردم خواهان انتشار اطلاعات شفاف و روشن هستند.

وبگردی
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد!
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد! - محسن افشانی بازیگر سینما و تلویزیون از جدیدترین عکس حاشیه ای خود با مادر زنش رونمایی کرد.
کتابت قرآن روی بدنه یک کاردستی کشتی و نامیدن آن به سفینة النّجاة !
کتابت قرآن روی بدنه یک کاردستی کشتی و نامیدن آن به سفینة النّجاة ! - گزارشی از تصویری که چند روز پیش توسط برخی در فضای مجازی با نام قرآن طلا انتشار یافت
سرگیجه پلاسکو
سرگیجه پلاسکو - وام ٣٠٠‌میلیون تومانی تبدیل به رویای آنها شده؛ داغ پلاسکو برای کسبه هنوز تازه است. وامی که بعد از سوختن پلاسکو در بوق و کرنا کردند، امروز فقط به یکی از ساکنان پلاسکو داده شده و سهم دیگر کسبه انتظار است.
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند - یکی از موارد پیش‌آمده در این اعتراضات آتش‌زدن پرچم کشور بود که واکنش و تاسف بسیاری را برانگیخت؛ به طوری که مقام رهبری نیز به آن اشاره کردند. در آخرین واکنش‌ها...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها