چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۳۲ داستان کوتاه از جام جهانی


۳۲ داستان کوتاه از جام جهانی
جام جهانی ۲۰۰۶ به پایان رسید اما مسلماً خاطرات این دوره تا سال‌های سال در ذهن هواداران فوتبال جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. وجود میلیون‌ها طرفدار که لحظه به لحظه بازی‌ها را تعقیب کردند و آن شعار زیبا با مضمون، ”زمانی برای دوستی“ تنها یکی از چند دلیل جذابیت فراوان جام هجدهم بودند. در زمین بازی ۳۲ تیم برای کسب قیمتی‌ترین جام دنیا تلاش کردند.
برخی از تیم‌ها با همان ۳ بازی دور مقدماتی متوقف شدند. تیم‌های دیگر در مرحله حذفی یکی یکی کنار رفتند تا تنها فرانسه و ایتالیا مانده و برای جام بجنگند.
عده‌ای برای ۴ سال آینده تلاش می‌کنند و گروهی دیگر برای همیشه تبدیل به خاطره خواهند شد. آنچه در ادامه می‌خوانید بررسی تک تک تیم‌های حاضر در جام است.
۱. ایتالیا
سرانجام لاجوردی‌ها در پایان یک بازی دراماتیک با توسل به ضربات پنالتی برای چهارمین بار جام جهانی را فتح کردند. نمایش آنها در مرحله گروهی، یک‌هشتم نهائی، یک‌چهارم نهائی، نیمه‌نهائی و فینال، چشمگیر و می‌توان گفت تیم لیپی شایسته قهرمانی بود.
۲. فرانسه
زیدان تا قبل از اخراج در بازی فینال یک تنه فرانسه را پیش برد. آبی‌ها با حضور در بازی فینال همه را شگفت‌زده کردند حال آنکه در مرحله گروهی به خطر افتاده و حتی احتمال حذف این تیم نیز وجود داشت.
۳. آلمان
گلزن‌ترین تیم جام به مدد هوادارانش نمایش جالب‌توجهی ارائه داد. آنها تسلیم‌ناپذیر به‌نظر می‌رسیدند.
۴. پرتغال
تیم اسکولاری جهان را شگفت‌زده کرد. آنها بالاتر از مکزیک از گروه خود بالا آمده و با حذف بزرگانی چون هلند و انگلستان به جمع ۴ تیم برتر راه یافتند. هر چند تیم فیل بزرگ در جمع ۴ تیم پایانی چهارم شد اما با هر معیاری موفقیت‌آمیز عمل کرد.
۵. آرژانتین
پس از گلباران مرحله مقدماتی، آنها در وقت اضافه مکزیک را حذف کردند اما طی مرحله یک‌چهارم نهائی با شکست مقابل آلمان میزبان از دور رقابت‌ها خارج شدند.
۶. برزیل
رؤیاهای مدافع عنوان قهرمانی با شکست مقابل فرانسه نابود شد. ششمین جام، سرابی بیش نبود.
۷. انگلستان
ناکام و مصدوم، تلخکام از همان ابتدای جام، باز هم ضربات پنالتی مانع تحقق آرزوهای شیرها شد.
۸. اوکراین
با مربیگری اولگ بلوخین در اولین حضور به جمع ۸ تیم برتر دنیا راه یافتند با این وجود ستاره اقبال آنها در هامبورگ مقابل ایتالیا فرو افتاد.
۹. استرالیا
هیچ‌کس انتظار نداشت آنها از گروهی که برزیل، ژاپن و کرواسی حاضر بودند صعود کنند اما مردان هیدینک با نمایش جادوئی این کار به ظاهرنشدنی را انجام دادند.
۱۰. اکوادور
قبل از جام در مورد درخشش آنها خارج از مرزهای اکوادور، تردید وجود داشت اما آنها فوق‌العاده ظاهر شده و بی‌فرضیه فوق مهر ”باطل شد“ زدند.
۱۱. غنا
تنها نماینده قاره آفریقا در مرحله یک‌هشتم نهائی. آنها به راستی غرور فوتبال آفریقا بودند. پیروزی بر جمهوری چک و آمریکا نمایانگر قدرت آنها بود.
۱۲. مکزیک
”ال تری“ در وقت اضافه بازی مرحله یک‌هشتم نهائی مغلوب آرژانتین شد. آنها با مقاومت فراوان و ارائه بازی‌های مطلوب به‌خصوص مقابل آرژانتین جام جهانی جالبی را سپری کردند.
۱۳. هلند
با تفوق در گروه دشوار مرحله مقدماتی و جام جهانی و همچنین مرحله گروهی جام جهانی، قدرت لاله‌ها به پایان رسید. آنها مقابل پرتغال میزبان راه به‌جائی نبودند.
۱۴. اسپانیا
پس از آنکه در گروه عربستان، اوکراین و تونس اول شدند پیش‌بینی می‌شد در مراحل حذفی راه طولانی را بپیمایند. اما به سنت گذشته در مرحله دوم خیلی راحت از دور رقابت‌ها خارج شدند.
۱۵. سوئد
دریافت ۲ گل زودهنگام در ۱۲ دقیقه ابتدائی بازی مرحله یک‌هشتم نهائی مقابل آلمان کار آنها را تمام کرد.
۱۶. سوئیس
آنها با خراب کردن تمام ضربات ضیافت پنالتی‌ها مقابل اوکراین، علاوه بر ثبت یک رکورد جدید از دور رقابت‌ها خارج شدند.
۱۷. آنگولا
عدم تجربه و ارائه یک تاکتیک غلط باعث حذف آنها شد. با این حال خروج زودهنگام تیم آفریقائی غیرمنتظره نبود.
۱۸. کاستاریکا
کاستاریکا امیدوار به شگفتی‌سازی بود اما با یکی از بهترین تیم‌های تاریخ حتی از صعود به مرحله یک‌هشتم نهائی نیز بازماند.
۱۹. ساحل‌عاج
آنها یکی از درخشان‌ترین تیم‌های مرحله گروهی بودند. فیل‌ها دوستان زیادی یافتند و در هر بازی تحسین بسیاری از کاشناسان را برانگیختند.
۲۰. کرواسی
در حالی به خانه بازگشتند که به بازی مرحله یک‌هشتم نهائی مقابل ایتالیا می‌اندیشیدند. عدم وجود شانس آرزوهای آنها را از بین برد.
۲۱. جمهوری چک
تیم دوم رده‌بندی فیفا با یک بازی خوب، قلب هواداران فوتبال را تسخیر کرد اما در ادامه مصدومیت یان‌کولر و چند بدشانسی آنها را بزرگترین ناکام مرحله گروهی جام معرفی کرد.
۲۲. ایران
شکست مقابل مکزیک و پرتغال برای آنها هیچ امیدی باقی نگذاشت. تک امتیاز بازی با آنگولا نیز ثمری نداشت.
۲۳. ژاپن
۲ گل زیبا و یک امتیاز شیرین رهاورد ژاپن از سفر به آلمان بود. آنها تمام تلاش خود را انجام دادند اما در پایان زیکو استعفاء داد.
۲۴. کره‌جنوبی
با پیروزی مقابل توگو خارج از مرزهای خود، اولین پیروزی خود در تاریخ جام جهانی را به‌دست آوردند. با این وجود تیم چهارم جهان از راهیابی به دور دوم بازماند.
۲۵. پاراگوئه
با کسب تنها ۳ امتیاز از ۳ بازی مرحله گروهی، به خانه بازگشتند. شاید تنها ۲ شکست خفیف در ۲ بازی ابتدائی مایه غرور آنها باشد.
۲۶. لهستان
لهستان و هوادارانش بهشت آرزوهای خود را جهنمی سوزناک دیدند. برتری ۲ بر یک در بازی پایانی مقابل کاستاریکا اندکی از بار غم آنها کاست.
۲۷. عربستان‌سعودی
چهارمین حضور پیاپی، تک گل سامی‌الجزایر حذف و دیگر هیچ.
۲۸. صربستان و مونته‌نگرو
تیمی که در محله مقدماتی تنها یک گل دریافت کرده و بالاتر از اسپانیا جواز صعود را به‌دست آورد، در جام جهانی ۱۰ گل پذیرفت و آخر شد!
۲۹. توگو
در اولین حضور با ۳ شکست پیاپی تیم پایانی گروه هفتم نام گرفت.
۳۰. ترینیداد و توباگو
با آمادگی و تمرین طاقت‌فرسا، کمبود تجربه خود را پوشش دادند. آنها به گذشته می‌نگرند. آنها حضور ۲ هفته‌ای خود در آلمان را یک موفقیت قلمداد خواهند کرد.
۳۱. تونس
این تیم اولین آفریقائی پیروز تمام تاریخ جام جهانی است اما ۲۸ سال پس از آن اتفاق در کسب یک پیروزی ناکام مانده و خیلی زود حذف شد.
۳۲. فقط یک تساوی آن هم مقابل ایتالیا قهرمان جهان! آنها برای ارائه یک عملکرد بهتر هیچ کم و کسری نداشتند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید