پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

پایان اسطوره


پایان اسطوره
● بیوگرافی
▪ نام: زین الدین یزیدزیدان
▪ تاریخ تولد: ۲۳ ژوئن ۱۹۷۲
▪ محل تولد: مارسی فرانسه
▪ اولین بازی ملی: ۱۷ آگوست ۱۹۹۴ مقابل جمهوری چك
▪ تعداد بازی ملی: ۱۰۸
▪ تعداد گل ملی: ۳۱
● باشگاه ها
▪ ۱۹۹۲-۱۹۸۸ (كن ، ۶۱ بازی، ۶ گل)
▪ ۱۹۹۶- ۱۹۹۲ (بوردو، ۱۳۹ بازی، ۲۸ گل)
▪ ۲۰۰۱- ۱۹۹۶ (یوونتوس، ۱۵۱ بازی، ۲۴ گل)
▪ ۲۰۰۶- ۲۰۰۱ (رئال مادرید، ۱۵۵ بازی، ۳۴گل)
● افتخارات
▪ باشگاهی: جام بین قاره ای (۹۶ با یوونتوس، ۲۰۰۲ با رئال مادرید)- سوپرجام اروپا (۹۶ با یوونتوس، ۲۰۰۲ با رئال مادرید)- سوپرجام ایتالیا (۹۷ با یوونتوس)- قهرمان ایتالیا (۹۷ و ۹۸ با یوونتوس)- لیگ قهرمانان اروپا (۲۰۰۲ با رئال مادرید)- قهرمان اسپانیا (۲۰۰۳ با رئال مادرید)- سوپرجام اسپانیا (۲۰۰۳ با رئال مادرید)
ملی: قهرمان جام جهانی ۱۹۹۸
● قهرمان یورو ۲۰۰۰
● شخصی:بهترین بازیكن جهان (۹۸ و ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳)- بهترین بازیكن جام جهانی (۱۹۹۸ و ۲۰۰۶)- مرد سال اروپا (۱۹۹۸)- بهترین بازیكن جام ملت های اروپا (۲۰۰۰)
● بازیكن برتر نیم قرن اروپا (۲۰۰۴)
«وقتی ما نمی دانستیم در زمین چه كار كنیم، توپ را به زیدان می دادیم، او به خوبی می دانست كه باید چه كار كند.» این جملات بیسنته لیزارازو دفاع چپ تیم ملی فرانسه در تمجید از زین الدین زیدان پس از خداحافظی زیزو از تیم ملی است. رقابت های یورو ۲۰۰۴ با حذف فرانسه در مرحله یك چهارم نهایی به پایان رسیده بود.
بی شك شماره ۱۰ افسانه ای فرانسه بهترین بازیكن خروس ها در آن تورنمنت بود و حتی در تیم منتخب جام هم جای گرفت با این حال زیزو تصمیم گرفته بود از تیم ملی كناره گیری كند و به حضور ده ساله خود در این تیم پایان دهد. اصرار مردم و مربیان فرانسه ثمری نداشت و زیدان معتقد بود كه دورانش در تیم ملی به سرآمده و باید جای خود را به جوانترها بدهد. كاری كه بسیاری از هم تیمی های او مثل دسایی، لیزارازو و تورام هم انجام داده بودند. فرانسوی ها چاره ای جز ستایش از این جادوگر نداشتند. این زیدان بود كه فرانسه را به قدرت دوباره فوتبال جهان تبدیل كرد. مگر می شد بدون زیزو قهرمان جهان و اروپا شد؟
از یك دقیقه سحرآمیز او مقابل انگلیس فقط چند روز گذشته بود كه زیدان خبر از خداحافظی از تیم ملی داد. لوموند تیتر زد «میلیون ها نفر او را تحسین می كنند». تیتر اول لیبراسیون هم به تمجید از زیدان اختصاص داشت: «او دوست داشتنی ترین بازیكن نسل خودش بود». زیدان در فرانسه یك قهرمان به معنای واقعی بود. هرساله در نظرسنجی ای كه برای انتخاب محبوب ترین شهروند فرانسوی برگزار می شد در صدر قرار می گرفت و با به جا گذاشتن تصویری باشكوه از خود از تیم ملی كنار رفت. تاكیدی كه زیدان بر كناره گیری اش داشت بازگشتش به تیم ملی را بعید جلوه می داد. اما سرنوشت به گونه ای رقم خورد كه شماره ۱۰ رضایت به بازگشت داد. فرانسه بدون زیدان حتی نمی توانست از پس اسرائیل بربیاید و حضور قهرمان ۹۸ جهان و ۲۰۰۰ اروپا در جام جهانی ۲۰۰۶ به اما و اگرها بستگی پیدا كرد، اینجا بود كه زیدان نتوانست مقابل اصرار هوادارانش مقاومت كند اعلام كرد به همراه ماكلله و تورام به تیم ملی بازمی گردد تا فرانسه را به جام جهانی برساند. این تصمیم زیدان یك ریسك بزرگ بود، احتمال نرسیدن فرانسه به جام جهانی بسیار زیاد بود. این تیم دو دیدار دشوار در سوئیس و ایرلند داشت و نتیجه نگرفتن فرانسه در این بازی موجب می شد بازگشت زیزو به تیم ملی با ناكامی همراه شود و كمی به اعتبار و شكوه او خدشه وارد شود، اما زیدان تصمیمش را گرفت و برای كمك به آبی ها بازگشت. گویی تمام فرانسه منتظر این تصمیم او بودند. هنوز شماره ۱۰ به كسی سپرده نشده بود و دوباره به صاحب اصلی اش رسید.
بازگشت زیدان امید را به فوتبال فرانسه بازگرداند و تیمی كه در یك سال گذشته دوران مصیبت باری را پشت سر گذاشته بود دوباره جان گرفت. ماموریت زیدان و شركا شروع شد. اكیپ با چاپ عكسی بزرگ از زیدان تیتر زد «از رهبر پیروی كنید» و در نهایت فرانسه به كمك بزرگانش موفق شد به جام جهانی صعود كند. بازی آخر این تیم برابر قبرس بود، یك پیروزی ۴ بر صفر جشن خروس ها را تكمیل كرد به ویژه اینكه گل او را كاپیتان زیدان به ثمر رسانده بود، فرانسه به جام جهانی رسید و همه آماده بودند تا از زیدان تشكر كنند.
درست است كه او دیگر همان جادوگر سال ۲۰۰۰ نبود اما باز هم تمامی فرانسوی ها می دانستند كه تیم ملی كشورشان با زیدان و بدون این بازیكن دو تیم متفاوت است. بدون شماره ۱۰ به راحتی در جام جهانی ۲۰۰۲ حذف شدند و برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۰۶ به مخمصه افتادند و در آن سو در سایه درخشش زیدان به فاصله ۲ سال قهرمانی جهان و اروپا را جشن گرفتند. با اینكه در آن روزها تیری آنری در فوتبال جزیره و اروپا هنرش را به رخ می كشید باز هم همه قدردان زیدان بودند. تشكر از زیدان تیتر اصلی روزنامه ها بود و ماموریت دیگری برای این بازیكن الجزایری الاصل شروع شد؛ موفق كردن فرانسه در جام جهانی. نگاه فرانسوی ها برای رسیدن به این آرزوی بزرگشان به زیزو بود چرا كه می دانستند زیدان برای موفقیت آفریده شده است.
● عاشق مارسی
زین الدین زیدان در ۲۳ ژوئن ۱۹۷۲ در مارسی به دنیا آمد. پدر و مادر او یك زوج مهاجر الجزایری و مسلمان بودند و آنها در یك منطقه مهاجرنشین فرانسه به نام كاستیل زندگی می كردند. زیزو در این باره می گوید: «من همیشه سپاسگزار فوتبال هستم چرا كه این فوتبال بود كه اجازه نداد من در منطقه فقیرنشین كاستیل به سمت كارهای خلاف كشیده شوم.» زیدان كه فوتبال را از محله ها و خیابان های مارسی شروع كرده بود خیلی زود به باشگاه «یو اس سن هنری» رفت و بعد از گذراندن دوره ای در آكادمی «المپیك» توسط ژان وارود برای باشگاه كن انتخاب شد. ابتدا قرار بود حضور او در كن كوتاه مدت باشد. اما مسئولان این باشگاه پس از دیدن استعداد این بازیكن او را از دست ندادند و در ۱۶سالگی یك قرارداد حرفه ای با زیدان امضا كردند.
مطمئناً آرزوی زیدان مثل تمامی هم سن وسال هایش بازی در تیم محبوب شهر المپیك مارسی بود و او با این هدف كار خود را شروع كرد. انزو فرانچسكولی ستاره اروگوئه ای مارسی الگوی زین الدین محسوب می شد و به همین دلیل او بعدها نام پسر اول خود را انزو گذاشت. زیدان اولین بازی خود در لیگ فرانسه را در ۱۷سالگی انجام داد و در ۸ فوریه ۱۹۹۱ اولین گل خود را برای كن به ثمر رساند. پس از این گل رئیس باشگاه یك «سیلو» به او هدیه داد. در همان فصل اول به همراه كن به جام یوفا صعود كرد كه موفقیت بزرگی برای این بازیكن محسوب می شد. فصل دوم حضور زیزو در كن چندان موفقیت بار نبود و او حتی یك بار هم بازی كرد، با این حال زیدان از آن سال خاطرات خوبی در ذهن دارد در آن موقع بود كه با همسر اسپانیایی خود «ورونیك» آشنا شد. آنها در سال ۱۹۹۳ با هم ازدواج كردند.
دو سال پایانی حضور زیدان جوان در بوردو بسیار موفقیت بار بود و او مورد توجه چند باشگاه قرار گرفت. در نهایت در سال ۱۹۹۲ در حالی كه بیست سال بیشتر نداشت به بوردو ملحق شد. در آن زمان مارسی هم خواستار این بازیكن بود اما از آنجا كه بوردو تمایل بیشتری نشان داد زین الدین بوردو را انتخاب كرد. این در حالی است كه زیدان همیشه دوست داشت برای مارسی بازی كند اما هیچ گاه به این آرزویش نرسید.
● تولد زیزو
شكوفایی زیدان در فرانسه با بوردو شروع شد. در این تیم بود كه او درخشش خود را شروع كرد و نشان داد كه چه نابغه ای است. نام زیزو هم در همین دوره روی او گذاشته شد. هواداران بوردو با گفتن زیزو او را تشویق می كردند. این در حالی است كه دوستان نزدیك و خانواده زیدان او را «یز» صدا می زنند.
بازی های خوب زیزو در بوردو كاملاً به چشم می آمد و او پس از دو سال حضور در بوردو به تیم ملی دعوت شد. بوردو با زیدان دوران نسبتاً موفقی را پشت سر گذاشت. اوج كار آنها به فصل ۹۶- ۹۵ برمی گردد. بوردو توانست خود را به فینال جام یوفا برساند هر چند كه آنها در دیدار پایانی مغلوب بایرن شدند، با این وجود عملكرد زیدان در آن رقابت ها باعث شد كه باشگاه یوونتوس او را به خدمت بگیرد.
● شروع رویایی در تیم ملی
اولین بازی ملی زیدان در ۱۷ آگوست ۱۹۹۴ مقابل جمهوری چك بود. او در دقیقه ۶۳ هنگامی كه فرانسه دو بر صفر از حریف خود عقب بود وارد زمین شد و با به ثمر رساندن دو گل بازی را به تساوی كشاند. یك شروع رویایی. زیزو از همان اول نشان داد كه یك هدیه برای تیم ملی فرانسه است. البته زیدان چون ملیت فرانسوی الجزایری داشت می توانست برای الجزایر هم بازی كند. اما عبدالحمید كرمالی مربی الجزایر او را به تیم ملی دعوت نكرد چرا كه معتقد بود زیدان بازیكن سریعی نیست و زیزو فرانسه را برگزید.
یورو ۹۶ اولین تورنمنت معتبری بود كه این بازیكن در آن شركت كرد. امه ژاكه اعتقاد ویژه ای به زیدان داشت و در آن رقابت ها زیدان با پیراهن شماره ۱۰ مهره ثابت خط میانی تیمش بود. با اینكه عده ای از ژاكه ایراد می گرفتند كه بیش از حد به زیدان اعتقاد دارد اما مربی فرانسه به این بازیكن ایمان داشت. حتی یوری ژوركائف ستاره آن روزهای تیم ملی فرانسه به ژاكه پیشنهاد داده بود كه اینقدر به زیدان بازی ندهد اما ژاكه می دانست كه همین بازیكن قرار است او را به قهرمانی جهان برساند. در سال های بعد مطبوعات فرانسه شایعات زیادی در مورد رابطه نه چندان صمیمانه زیدان و ژوركائف منتشر كردند و منشاء این اختلافات را به یورو ۹۶ مرتبط دانستند. به هر حال زیدان پس از یورو ۹۶ راهی تورین ایتالیا شد تا بخت خود را در سری A بیازماید.
● جا پای پلاتینی
میشل پلاتینی در دهه ۸۰ دوران بسیار موفقی را در یووه پشت سر گذاشت و همه انتظار داشتند كه زیدان هم چنین سرنوشتی در تورین داشته باشد. اتفاقاً زیزو خیلی زود همه نگاه ها را به خود معطوف كرد و از همان ابتدا نشان داد كه چه هافبك ممتازی است. زیدان در یووه با مربیگری مارچلو لیپی روز به روز كاملتر و هنرمندتر شد و دیگر كسی شك نداشت كه او بهترین هافبك جهان است. در همان دو سال اول دو بار با یوونتوس فاتح سری A شد و اتفاقاً در هر دو سال به فینال لیگ قهرمانان اروپا صعود كرد اما در هر دو مرتبه ناكام ماند. زیدان و هم تیمی هایش در سال ۹۷ برابر دورتموند تسلیم شدند و در سال بعد نتیجه را به رئال مادرید واگذار كردند. سه شكست در سه فینال پیاپی اروپایی در كارنامه زیدان ثبت شد كه اولین آن به همراه بوردو در جام یوفا بود با این حال افتخار بزرگتری انتظار او را می كشید.
● پیوند به تاریخ
فرانسه قصد داشت در خانه خود فاتح جام جهانی شود. امه ژاكه مربی اصولگرای فرانسه از چند سال قبل برای فتح جام نقشه كشیده بود و در برنامه های او زیدان شاه مهره بود. او از اریك كانتونا و دیوید ژینولای نامدار چشم پوشی كرده بود تا زیدان را فرمانده تیمش كند. زیدان و فرانسه جام را بسیار خوب شروع كردند. این تیم در گام اول با ۳ گل آفریقای جنوبی را شكست داد. زیدان در زادگاهش مارسی، نمایش قابل قبولی از خود ارائه كرد: «بازی اول برایم خیلی مهم بود. تمامی خانواده ام در «ولودروم» حاضر بودند.
و می خواستم كه این بازی را ببریم.» در بازی دوم هم فرانسه با میدانداری زیزو به راحتی عربستان را گلباران می كرد تا اینكه در دقیقه ۷۰ یك اتفاق عجیب رخ داد؛ زیدان به علت لگد زدن به فواد امین بازیكن عربستان از زمین اخراج شد. آنهایی كه نزدیك صحنه حاضر بودند می گویند كه امین به زیزو توهین كرد و او هم نتوانست خود را كنترل كند و واكنش نشان داد. هم اكنون می دانیم كه بازی با عربستان تنها مرتبه ای نبود كه زیدان خونسرد و آرام نتوانست آرامش خود را حفظ كند. به هر حال آن كارت قرمز جام جهانی زیزو را خراب نكرد. او بازی تشریفاتی با دانمارك و مسابقه یك هشتم مقابل پاراگوئه را از دست داد.
در ادامه زیدان و فرانسه ایتالیا و كرواسی را شكست دادند. تا آن فینال به یادماندنی به سراغ این بازیكن آمد. زیدان كه در طول رقابت ها به رغم ارائه بازی های قابل قبول نتوانسته بود گل بزند دو گل با ضربه سر به ثمر رساند تا قهرمانی را به فرانسه هدیه دهد. این دو گل باعث شد كه قهرمانی فرانسه در سال ۹۸ به پای زیدان نوشته شود. در همان سال او عناوین مرد سال جهان و اروپا را از آن خود كرد و به یك چهره تاریخی در فوتبال جهان تبدیل شد. فصل ۹۹ - ۹۸ فصل چندان پرباری برای زین الدین نبود. او بسیاری از بازی های مهم یوونتوس را به علت مصدومیت از دست داد و در واقع پس از سال ۹۸ هرگز زیدان و یوونتوس به عنوان مهمی دست پیدا نكردند.دو عنوان قهرمانی سری A را با مربیگری آنچلوتی به لاتزیو و رم واگذار كردند و در لیگ قهرمانان نیز به جایی نرسیدند، البته این بدان معنی نیست كه زیزو سال های ۹۸ تا ۲۰۰۱ را بدون افتخار خاصی پشت سر گذاشته باشد.
او در اوج قرار داشت. بازیكنی كه یك سر و گردن از همه بالاتر بود و در سال ۲۰۰۰ درخشش او در یورو ۲۰۰۰ باعث شد كه فرانسه دو سال پس از قهرمانی در جام جهانی قهرمان اروپا هم شود. بدون تردید زیدان بهترین بازیكن آن رقابت ها به شمار می رفت و بازی های درخشان و گل های حیاتی اش موجب شد كه فرانسه با عبور از اسپانیا و پرتغال به فینال برسد. فرانسه در دیدار نهایی نیز به آن شكل خاطره انگیز پیروز شد تا ویترین افتخارات زیدان تكمیل شود. او علاوه بر اینكه به عنوان بهترین بازیكن رقابت ها برگزیده شد در پایان سال برای مرتبه دوم عنوان مرد سال جهان را تصاحب كرد.
● گران ترین بازیكن تاریخ
فصل ۲۰۰۱ - ۲۰۰۰ آخرین فصل حضور زیزو در یووه بود. مطبوعات ایتالیا از چند ماه قبل نوشته بودند كه زیدان از زندگی در تورین خسته شده و به علت اینكه همسرش اسپانیایی است علاقه دارد به رئال یا بارسلونا ملحق شود.
شماره ۲۱ یوونتوس ضمن تكذیب این اخبار عنوان كرد كه دوست ندارد مسائل شخصی زندگی اش به روزنامه ها درج پیدا كند. تمدید قرارداد با یوونتوس تا سال ۲۰۰۵ تمامی احتمالات را از بین برد اما چندماه بعد آن انتقال بزرگ به وقوع پیوست. فلور نتینوپرس رئیس باشگاه رئال در ادامه پروژه «رئال كهكشانی» یك پیشنهاد باور نكردنی برای خرید زیدان به یووه ارائه كرد و در نهایت در تابستان ۲۰۰۱ زین الدین زیدان با قراردادی به ارزش ۶۵ میلیون پوند به رئال مادرید پیوست و عنوان گران ترین بازیكن جهان را از آن خود كرد. هزاران هواداران رئال پیوستن بهترین بازیكن جهان به تیمشان را جشن گرفتند.
آنودودی استفانو اسطوره این باشگاه در جلسه معارفه زیدان گفت: «او ستاره ای است كه از همان روزی كه متولد شد معلوم بود روزی پیراهن رئال را بر تن می كند.» همه منتظر درخشش شماره ۵ رئال در میانه میدان بودند. اما شروع زیدان در رئال كمی ناامیدكننده بود. زیزو از آن دسته بازیكنانی است كه برای هماهنگ شدن با هم تیمی هایش به زمان نیاز دارد. در واقع سایر بازیكنان رئال فرصت می خواستند تا با نحوه بازی هنرمندانه زیدان و پاس های استادانه اش خو بگیرند. زیدان پس از چند هفته به آنچه تبدیل شد كه انتظار می رفت. فیگو و دیگر ستاره های رئال در سایه او قرار گرفته بودند.
رئال آنقدر به زیدان وابسته شده بود كه هنگامی كه او در نیم فصل دوم در دو بازی غایب بود رئال باخت و پس از بازگشت او حریف را گلباران كرد و به همین دلیل ماركا تیتر زد: «ویتامین Z». رئال در آن فصل قهرمانی در اروپا را هدف گرفته بود و به همین دلیل قهرمانی در لالیگا را به والنسیا واگذار كرد. اما این تیم در اروپا چیز دیگری بود و در سایه جادوی زیدان به هدفش رسید. زیزو در فصل گذشته لیگ قهرمانان (۲۰۰۱- ۲۰۰۰) به علت ضربه سنگینی كه با سر به هافبك هامبورگ «هاینتز» زده بود با محرومیت ۵ جلسه ای روبه رو شد و به همین علت در چهار بازی ابتدایی رئال غایب بود اما در ادامه آمد و رئال را به قهرمانی رساند.
قهرمانی رئال در آن سال را باید به پای زیدان نوشت. بازی های بی نقص این هافبك ممتاز باعث شد كه رئال پس از عبور از بایرن مونیخ و بارسلونا فینالیست شود. فینال در گلاسكو برگزار می شد و حتماً آن گل تماشایی و جاودانه زیدان را مقابل لوركوزن به یاد دارید. بی دلیل نیست كه هواداران رئال هرگز آن گل را فراموش نمی كنند و می دانند كه آخرین قهرمانی شان در اروپا را زیدان به آنها هدیه داده است.
چند روز پس از آن فینال رویایی جام جهانی شروع می شد. فرانسه مطمئن بود كه با زیدان می تواند از عنوان قهرمانی اش دفاع كند اما یك بدشانسی بزرگ نصیب این تیم و روژه لمه شد، چند روز مانده به جام جهانی زیدان در بازی دوستانه مقابل كره جنوبی آسیب دید. فرانسه در دو بازی ابتدایی خود بدون زیدان به هیچ جایی نرسید و حضور شماره ۱۰ در بازی سوم هم چاره ساز نشد و مدافع عنوان قهرمانی با شكست ۲ بر صفر مقابل دانمارك بدون حتی یك گل زده از جام جهانی كنار رفت. زیدان در آن روزها فوق العاده بود. آن قدر عالی كار می كرد كه با اینكه فرانسه آن بازی را دو بر صفر باخت و زیدان هم در اوج آمادگی اش قرار نداشت به عنوان بهترین بازیكن زمین شناخته شد. دومین جام جهانی زیدان خوشایند نبود.
● الزید
در همان سال ۲۰۰۲ كه زیدان در جام جهانی كاری از پیش نبرد عده ای اعتقاد داشتند كه او بهترین بازیكن سال بوده و این عنوان باید به زیزو می رسیده نه رونالدو. به هر حال زیدان در جمع سه مرد برتر سال ۲۰۰۲ قرار گرفت و در سال بعد برای سومین مرتبه به این عنوان ارزشمند دست پیدا كرد. شماره ۵ رئال در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ برای رئال بسیار خوب كار كرد و نقش ویژه ای در قهرمانی این تیم در لالیگا برعهده داشت.
بازی های خوب او باعث شد كه مطبوعات چاپ مادرید القاب زیادی روی او بگذارند. پس از یكی از بازی های خوبش ماركا با الگوبرداری از فیلم «السید» لقب «الزید» را به زیدان داد. «زورو» نیز لقب دیگری بود كه نصیب این بازیكن هنرمند شد. پس از آن سال بود كه با رفتن دل بوسكه نزول رئال شروع شد و زیدان هم تحت تاثیر این روند قرار گرفت. با این حال فرانسوی ها منتظر بودند كه در یورو ۲۰۰۴ باز هم زیدان برای آنها هدیه ای داشته باشد. چند هفته قبل از شروع رقابت های جام ملت ها، مردم اروپا در یك نظرسنجی زیدان را به عنوان بازیكن برتر ۵۰سال اخیر قاره برگزیده بودند. او حتی بالاتر از كرویف و بكن باوئر قرار گرفته بود.
از طرفی فرانسه با رهبری زیزو در هر هشت دیدار مقدماتی خود پیروز شده بود و خوش بینی فرانسوی ها بی دلیل نبود. یكی از روزهای به یاد ماندنی زندگی زیدان در یورو ۲۰۰۴ رقم خورد. فرانسه تا دقیقه ۹۰ یك بر صفر از انگلیس عقب بود كه زیدان در عرض یك دقیقه با یك ضربه آزاد و یك پنالتی نتیجه را دو بر یك كرد. باور نكردنی به نظر می رسید یكی از روزنامه های فرانسوی فردای آن بازی تیتر زد: «خدایا از خلقت زیدان متشكریم». با این حال فرانسه تیم چندان خوبی در آن تورنمنت نشان نداد. در مرحله یك چهارم به یونان باخت.
زیدان با اینكه در آن رقابت ها خوب كار كرده بود ترجیح داد از تیم ملی كنار برود. تمامی كارشناسان معتقد بودند كه او حداقل تا جام جهانی باید در تیم ملی باقی بماند. طرفداران زیزو باید از نتایج ضعیف فرانسه ممنون باشند كه موجب شد زیدان دوباره به تیم ملی بازگردد. در مورد بازگشت او مطبوعات فرانسوی داستان های زیادی چاپ كردند و از قول زیزو نوشتند كه هنگامی كه خواب بوده یك صدای غریبی به او گفته كه به تیم ملی برگردد. البته زیدان این داستان ها را رد كرد و مدعی شد صاحب آن صدا برادرش فرید بوده است.
● رهبر واقعی
دو ماه مانده به جام جهانی زیدان همه را شوكه كرد؛ اعلام كرد پس از جام جهانی برای همیشه فوتبال را كنار می گذارد. قابل پیش بینی بود كه او پس از جام جهانی از تیم ملی كناره می رود، اما هواداران رئال انتظار نداشتند كه هافبك تیمشان كلاً بازنشسته شود. در دیدار رئال با ویارئال در سال ۲۰۰۶ كه آخرین حضور این نابغه فرانسوی در سانتیاگو برنابئو بود هواداران رئال برایش سنگ تمام گذاشتند و وداع باشكوهی برای شماره ۵ ترتیب دادند. شمارش معكوس برای مرد سال جهان در سال های ۹۸ و ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳ شروع شده بود.
او بود و جام جهانی. زیدان چند روز قبل از جام جهانی در ورزشگاه استاددوفرانس در میان هزاران هواداراش در دیدار مقابل مكزیك صدمین دیدار ملی اش را جشن گرفت و می دانست كه تنها خودش است كه می تواند در جام جهانی بازنشستگی اش را بازی به بازی عقب بیندازد. كارشناسان چندان روی فرانسه و زیدان ۳۴ ساله حساب باز نمی كردند. اما همین بازیكن یك تنه فرانسه را تا فینال برد. از همان ابتدا نشان داد كه برای درخشش در جام جهانی آماده است و در مرحله حذفی اوج گرفت.
زیدان در دو بازی ابتدایی فرانسه چندان بد كار نكرد اما در هر دو بازی اخطار گرفت و بازی سوم را از دست داد. فرانسه بدون كاپیتان در بازی مقابل توگو پیروز شد تا عده ای این نظریه را ارائه دهند كه این تیم بدون كاپیتانش بهتر كار می كند و تنها خود این بازیكن بود كه نشان داد این حرف تا چه حد ساده لوحانه است. فرانسه نه چندان قدرتمند به مصاف اسپانیای سر حال می رفت. ماركا تیتر زد: «زیدان را بازنشسته كنید» اما در زمین این پیرمردهای فرانسوی بودند كه بازنشستگی این بازیكن را حداقل یك بازی عقب انداختند و بعد نوبت به بازی با برزیل و آن نمایش تاریخی شماره ۱۰ رسید. اگر هم اكنون توپ طلای جام جهانی را دست زیدان می بینید به خاطر همان بازی فرازمینی است و كسی باور نمی كرد كه این زیدان ۳۴ ساله است كه این گونه در میانه میدان آقایی می كند و از كاكا، رونالدینیو دیگر ستاره های برزیل چند تماشاگر ساخته. آیا فرانسه بدون زیدان هم می توانست به نیمه نهایی و فینال جام جهانی برسد؟
خود هم تیمی هایش هم به این سئوال جواب منفی می دهند. در نیمه نهایی هم پنالتی زدن به ریكاردوی پنالتی گیر كار آسانی نبود كه زیدان با اعتماد به نفس بالایی آن را انجام داد. فراموش نكنیم كه او قبل از بازی با پرتغال در یك بازی دوستانه مقابل چین برای اولین بار در دیدارهای ملی پنالتی خراب كرده بود اما او زیدانی نبود كه در دیدار نیمه نهایی پنالتی خراب كند. كاری كه در دیدار فینال هم به بهترین شكل انجام داد.
زیدان اگر كمی خوش شانس بود و آن ضربه سرش در دقیقه ۱۰۲ به گل تبدیل می شد قهرمانانه از فوتبال كنار می رفت. اما بوفون مانع گل شدن ضربه سر زیزو شد تا او چند دقیقه بعد آن حركت را انجام دهد و در روزهای بعدی هم ماجراهای دیگری به وجود بیاید. در روزهای گذشته در مورد درگیری زیدان و ماتراتزی و پیامدهای آن زیاد نوشته شد. به هر حال زیدان با آنكه قهرمان نشد و به آن شكل تلخ از فوتبال كنار رفت باز هم یك نام جاودانه در تاریخ فوتبال جهان است؛ بازیكنی با آن همه افتخار، بازی های تحسین برانگیز و حتی گل های تاریخی.
حتی در فینال جام جهانی هم اتفاقاتی افتاد كه پیوند زیدان را با تاریخ محكم تر كرد او، پله، واوا پل برایتز تنها بازیكنانی هستند كه در هر دو فینال جام جهانی گل زدند و به همراه پله و واوا و جف هرست گلزن ترین بازیكنان فینال جام جهانی محسوب می شوند. زیدان و روبرت سونگ كامرونی تنها بازیكنانی هستند كه در دو جام جهانی اخراج شده اند. زیدان در آن سال ها آنقدر افسانه ای بوده كه جهان فوتبال به راحتی حركت او در فینال را بخشید. بخشیدن یك واكنش غریزی از مردی كه در این سال ها به آرام و خجالتی بودن معروف بوده كار سختی نیست. زیدان در این سال ها در خارج از زمین یك الگوی واقعی برای جوانان محسوب شده. ورزشكاری كه هرگز از انجام كارهای انسان دوستانه غافل نبوده و نیست.
او یكی از پردرآمدترین ورزشكاران جهان محسوب می شد. در همین فصل ۲۰۰۶- ۲۰۰۵ درآمدش از فوتبال ۴/۶ میلیون یورو و از محل تبلیغات ۶/۸ میلیون یورو بود و با اینكه او از این به بعد از قسمت اول درآمدش محروم است اما همچنان می تواند از تبلیغات درآمد خوبی داشته باشد. پس از فینال جام جهانی اسپانسرهای زیدان كه نزدیك به ده شركت گوناگون هستند اعلام كردند همچنان زیزو طرف قراردادشان خواهد بود. به هر ترتیب بعید است كه از این به بعد این بازیكن افسانه ای را در كنار فوتبال ببینیم. خودش اعلام كرده كه هیچ علاقه ای به مربیگری ندارد و قصد دارد به آموزش فوتبال به كودكان بپردازد. با این حال هرگز نمی توانم او را فراموش كنم. همان طور كه پله و مارادونا فراموش نشده اند.
مهدی زعیم زاده
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید