جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بنگاهی به نام AOL.com


بنگاهی به نام AOL.com
پایانی برای انقلاب دیجیتال متصور خواهد بود؟ اینترنت لیبرال است یا دموكرات؟ رهبر اینترنت آیكان است یا وینت سرف یا پورتال های آمریكایی؟ اینها نمونه پرسش هایی هستند كه یافتن پاسخی قانع كننده و جامع برای هر یك، فرآیند دشواری را می طلبد. اما در واقع پاسخ دهی به هر یك از این پرسش ها، شاید با پیش فرض ها و بسترهای متنوع، مختصات خاص خود را بطلبد. لكن آنچه مسلم است، پدید آمدن رسانه ای فراگیر است كه بستر حضور یك میلیارد كاربر را در خود فراهم كرده است. ابزاری كه لازمه دهكده جهانی كنونی بشری است و فقدان وجود آن، هزاران میلیارد نفر ساعت، وقت و بهره وری نیروی كار را در اقصی نقاط جهان به هدر خواهد داد. اكنون به طور فزاینده ای شاهد رشد و خلق بنگاه هایی هستیم كه با هر دید به آن بنگریم، رفتارهای اقتصادی در آنها قابل مشاهده است.
جهانی شدن خود فی نفسه قابلیت اثر بخشی است كه نمود های مختلفی چون توجه به شاخص های اقتصادی را یدك می كشد. بنگاه های اقتصادی دیجیتالی گسترده ای كه هم اینك در اینترنت آفریده شده است، در خلق بلامنازع شاهراه جهانی وب اهتمام می كنند. نیل به لیبرال دموكراسی مجازی یا پاتولوژی رهبری در دنیای سایبرنتیك، پروسه ای است كه پرورش آن، بیش از پیش در اختیار و انحصار سازمان های دیجیتالی بزرگ وب درآمده است. فضایی كه در وب وجود دارد، با وجود فعال بودن ده ها میلیون پورتال در آن، لكن بر بال قدرت چند شركت اینترنتی فراگیر استوار شده است. گوگل، یاهو، آمریكن آن لاین، آمازون، ای بی، مایكروسافت و امثالهم، امپراتورهای عصر دیجیتالی هستند كه دامنه اثر بخشی رفتار سازمانی آنها، روز به روز در حال افزایش است. میلیون ها كاربر اینترنت، كه می تواند از دسته ها و گروه های محقق، دانش آموز، دانشجو، كارمند، كاسب و حتی تاجر باشد، هر روز نتایجی را در وب به دست می آورد كه نوع دسته بندی های موتورهای جست وجو به آنها حكم می كنند. اگر چه باشگاه موتورهای جست وجو، همچنان بر غیر عمدی بودن لیست شدن نتایج جست وجو براساس كلید واژه كاربران، تاكید می كنند و آن را فرآیندی كاملاً ماشینی و نه انسانی و سلیقه ای می دانند، اما موارد نقض این رفتار بسیار به چشم خورده است. هدایت افكار عمومی در فضای مجازی، روزبه روز به مقوله ای جدی تر و قابل بحث تر در محافل ارتباطات دیجیتالی مبدل می شود و این رهیافت، خود زمینه ای برای خلق فضایی سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی خاص بر فرهنگ اینترنت است.
● كنسرسیوم های دیجیتالی
گروه تحقیقاتی نیلسن در گزارشی در اواخر سال گذشته میلادی اعلام كرد، هر كدام از سایت های مایكروسافت، یاهو و تایم وارنر با یكصد میلیون بازدید كننده ماهانه مواجه هستند .در ماه نوامبر ،۲۰۰۵ سایت مایكروسافت ۱۱۱ میلیون و ۵۲۴ هزار بیننده داشته است كه هر كاربر به طور متوسط دو ساعت و پنج دقیقه از این سایت استفاده كرده است. ۱۰۴ میلیون و ۱۴۸ هزار كاربر نیز از سایت یاهو دیدن كرده اند كه به طور میانگین هر كدام سه ساعت و ۲۲ دقیقه به گشت وگذار در این سایت ادامه داده اند. بیشترین زمان صرف شده از سوی كاربران برای بازدید از سایت های اینترنتی نیز در اختیار سایت تایم وارنر با ۱۰۱ میلیون و ۶۱۴ هزار بازدید كننده است كه هر كدام از این كاربران پنج ساعت و ۱۶ ثانیه از سایت دیده كرده اند. پس از این سه سایت، گوگل با ۸۷ میلیون و ۴۹۲ میلیون بازدید كننده و زمان متوسط ۵۵ دقیقه و ۴۸ ثانیه در جایگاه چهارم قرار دارد.
آخرین بررسی های انجام شده نشان می دهند موتور جست وجوی «AOL» در زمینه فعالیت های تجاری جهت معرفی، خرید محصولات و خدمات اینترنتی در صدر شركت های جست وجوگر اینترنتی جای دارد و مایكروسافت، یاهو و گوگل به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند. AOL در نخستین ماه سال ۲۰۰۶ میلادی، بیشترین خدمات را به مشتریان برای خرید اینترنتی ارائه كرد و در میان موتورهای جست وجوگر جهان در رتبه نخست ایستاد. این مطالعه نشان می دهد شركت «AOL» با ۶۱/۶ درصد، مایكروسافت با ۳۰/۶ درصد، یاهو با ۶۰/۴ درصد و گوگل با ۳۸/۳ درصد بیشترین سهم را در ارائه خدمات خرید و فروش اینترنتی كالا به كاربران ارائه كردند. در این میان گوگل به علت آنكه بیشتر تمركز خود را بر ارائه جست وجوی اینترنتی قرار داده است، در رتبه آخر قرار دارد.
ایجاد كنسرسیوم های بین المللی میان بزرگان دیجیتال، امری است كه سودآوری و تمركز بیشتری را برای سود دهی و ارتقای فعالیت های مجازی این شركت در دنیای تجارت جهانی فراهم كرده است. اواخر آذر سال گذشته، خبرگزاری ایسنا گزارش داد كه شركت تایم وارنر، به گفت وگو با مایكروسافت خاتمه داد و برای سرمایه گذاری یك میلیارد دلاری و مشاركت تبلیغاتی گسترده تر با on line America، با شركت گوگل وارد مذاكره شد. بر اساس این قرارداد گوگل پنج درصد از سهام AOL به ارزش۲۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص خواهد داد. در مقابل، گوگل كه در زمینه ابزارهای جست وجو حاكمیت دارد نیز متعهد شده است تا صفحات وب AOL را جزء لینك های خود قرار دهد و ویدئو كلیپ های AOL را در سرویس ویدئویی گوگل قرار دهد. همچنین AOL به عرضه موتور جست وجوگر گوگل به مشتركان خود ادامه داد. گوگل كه نمی خواست مایكروسافت با AOL به توافق برسد و رقیب جدی تری در زمینه ابزارهای جست وجوی اینترنتی باشد، نهایتاً نظر مثبت تایم وارنر را به خود جلب كرد. AOL بزرگترین مشتری گوگل به شمار می آید كه حدود ۱۰ درصد از درآمد گوگل در ۹ماهه نخست ،۲۰۰۵ به ارزش ۴۲۰ میلیون دلار را تامین كرده است. در واقع این دو شركت بزرگ دره سیلیكون، با اهتمام به سرآمدی در دنیای دیجیتال و مقابله با رقبای اروپایی و آسیایی خود تا حدی به اجماع و نزدیكی مختصات رفتار سازمانی خود روی آورده اند و این امر در حال افزایش است.
● كالبد شكافی AOL
آمریكن آن لاین AOL American Online به عنوان یكی از مجموعه شركت های كمپانی تایم وارنر www.TimeWarner.com شهرت دارد. تایم وارنر، كنسرسیوم دیجیتالی قدرتمندی از رسانه های سنتی و مجازی دنیای امروزی است كه مانند امپراتوری های خبری دیجیتالی چون فاكس نیوز (www.foxnews.com) و ورلد نیوز (www.wn.com) اخیراً سی ان ان (www.CNN.com) را به استخدام خود درآورده است. سی ان ان كه تد ترنر، میلیاردر یهودی بنیانگذار آن به شمار می رود، لكن با زیر پوشش رفتن سهام به تایم وارنر، رسانه سنتی این كمپانی به شمار می رود. شركت هایی چون :
AOL, Time Inc. Time Warner Cable, Home Box Office, New Line Cinema, Turner Broadcasting System and Warner Bros
كنسرسیوم تایم وارنر را تشكیل می دهند كه از آن به عنوان كنسرسیوم با نفوذ رسانه ای صهیونیست های مقیم آمریكا نیز نام برده می شود. این شركت بیش از ۸۵ هزار كارمند در اختیار دارد كه سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار درآمد دارد. (به نقل از ویكی پدیا) اگر دوست دارید بدانید این شركت چه فرآیندی را در گزینش و استخدام و مصاحبه كارمندان خود در اختیار دارد به نشانی :
www.interviewat.com/time-warner مراجعه كنید. درآمد خالص سالانه آمریكن آن لاین بیش از ۸ میلیارد دلار برآورد شده است كه یك چهارم كارمندان تایم وارنر را در اختیار خود دارد. این رقم به میزان درآمد سالانه یاهو و حتی گوگل به شمار می رود. براساس اعلام فورچون ،۵۰۰ تایم وارنر به عنوان یكی از موفق ترین و موثرترین شركت های آمریكایی در كسب و كار و مدیریت رسانه ها به شمار می رود. امروزه AOL شهرتش در آمریكا در این است كه یكی از بهترین و بزرگترین ارائه دهندگان سرویس های اینترنت است.
خدمات اینترنت گسترده ای را این شركت به كاربران خود در آمریكا ارائه می دهد كه اعطای یك نشانی پست الكترونیكی تحت سایت آمریكن آن لاین، از دیگر مزایای اینترنت های ADSL این شركت قلمداد می شود. علاقه مندی AOL به جذب كاربران در استفاده از سرویس صندوق الكترونیكی این پایگاه به حدی است كه این شركت در تبلیغات اینترنتی خود، اعطای اشتراك چند ماه اینترنت پر سرعت را در ازای ثبت نام رایگان در email این شركت ارائه می كند. با وجود آن كه یاهو با همكاری شركت AT&T، www.att.com یكی دیگر از سرویس دهند گان بزرگ اینترنت در قاره آمریكا به شمار می رود، اما فوكوس آمریكن آن لاین در این حوزه مزیت رقابتی خاصی را به آن اختصاص داده است. رقبای اصلی AOL دو شركت MSN و مایكروسافت هستند. اگر مایل باشید می توانید سری هم به سایت این شركت در اینترنت به آدرس www.aol.com بزنید. مقر اصلی AOL در دولس ایالت ویرجینیا است و البته در شهرهای دیگر جهان نیز به طور منطقه ای اداره كل دارد. برخی از این شهرها عبارتند از: سائوپائولو در برزیل، شانگهای چین، سیدنی استرالیا، لندن، تورنتو، توكیو و پاریس.
AOL در ابتدا فقط به مشتریان خود امكان این را می داد كه یك مودم به قیمت ۹۵/۴۹ دلار خریداری كنند و ۱۵ دلار بابت راه اندازی آن بپردازند و سپس بابت هر ساعت كه آن لاین می شوند یك دلار بدهند تا فقط بتوانند به صورت آن لاین بازی كنند و از امتیازات یكدیگر باخبر شوند. (نقل از روزنامه آسیا ) در دهه ۹۰ میلادی شركت AOL جزء اولین شركت هایی بود كه به مشتریان خود كه نه نظامی بودند و نه دانشگاهی سرویس خدمات اینترنت ارائه می كرد.
تنها كافی بود كسانی كه مایل به استفاده از اینترنت بودند مشترك AOL می شدند. با اینكه شركت های ISP در آن دوران به صورت قارچ گونه ای رشد پیدا كرده بودند، اما سرویس خوب AOL باعث شد تا خیلی زود نیم میلیون نفر را مشترك خود كند. AOL تاكنون بازاریابی وسیعی را انجام داده است. این شركت به بیش از ۱۰۰ میلیون خانوار CD و دیسكت فرستاده تا صرفاً از طریق اجرا كردن برنامه های ذخیره شده بر آنها بتوانند از سرویس اینترنت بهره مند شوند. اما شخصیت مهمی كه باعث موفقیت AOL شده است كسی نیست جز جیمز كیمزی. كیمزی در شهر واشینگتن دی سی به دنیا آمد و در ویرجینیا بزرگ شد. بعد از بازگشتش به ایالات متحده، كیمزی به دنبال كسب و كار و تجارت رفت و سرمایه خود را وارد حرفه رستوران داری و شركت های سرمایه گذاری و بنگاه معاملات املاك و همچنین خدمات IT كرد. در سال ۱۹۸۵ شركت Quantum computer Service را تاسیس كرد و از خدمات استیوكیس در راه اندازی شركت بهره مند شد. در سال ۱۹۹۰ نام این شركت را به AOL تغییر داد. امروزه AOL بیش از ۱۱ میلیون مشترك دارد و از تمام رقبای خود پیشی گرفته است. در دهه اول كار شركت جیمز كیمزی به عنوان رئیس اجرایی AOL فعالیت می كرد، اما در سال ۱۹۹۵ او این مسئولیت را به «استیوكیس» واگذار كرد.● گشتی در AOL
پایگاه AOL در چند سال اخیر مرتباً تغییر چهره داده است و ایندكس آن مانند ایندكس یاهو تغییر كرده است. اگر بخواهیم یك نكته آموزشی در مورد ایندكس سایت AOL ارائه كنیم، توجه به مقوله ساده سازی لینك مداری در پایگاه است. بیش از ۵۰ لینك كاربردی به صدها بخش محبوب این پایگاه پر مخاطب ارائه شده است كه در كنار حجم پائین صفحات و بارگذاری سریع، بروسینگ آسانی را برای مخاطبان به ارمغان آورده است. شخصی سازی ایندكس صفحات در اینترنت، مقوله بسیار مهمی است كه برای جذاب تر شدن پایگاه های وب، وب مسترها به آن توجه می كنند.
این مقوله در http://www.aol.com/mksplash.adp در دسترس است. مانند موتور جست وجوی گوگل و یاهو و آلتاویستا و ام اس ان، قادرید تا با استفاده باكس جست وجوی AOL، موضوع جست وجوی خود را در ۶ موضوع: وب، تصاویر، ویدئو ها، موارد محلی، موسیقی و فروشگاه های الكترونیكی، جست وجو كنید. در نهایت، سازمان جست وجوی این پایگاه در آدرس: http://search.aol.com معرفی شده است. AOL دایركتوری مانند دایركتوری سایت یاهو، به طور مجزا و گسترده، نیازمندی های كاربران جهانی این سایت را در نظر گرفته است. فهرست كامل قابلیت های این پایگاه در نشانیhttp://about.aol.com/sitemap موجود است. مثلاً سرویس یلوپیج این پایگاه كه فهرست شركت های متعددی را در حوزه های مختلف ارائه كرده است در آدرس http://yellowpages.aol.com معرفی شده است. البته سایت اختصاصی خرید و فروش shopping در AOL در نشانی www.instore.com است كه مثل بخش خرید و فروش گوگل : www.froogle.com، از مخاطب زیادی برخوردار است. سرویس هایی مانند :
۱- نوار ابزار: http://downloads.channel.aol.com/toolbar
۲- مرور گر: http://downloads.channel.aol.com/browser
۳- مسنجر : www.aim.com
۴- صندوق پستی: http://webmail.aol.com
۵- اخبار جهان: http:///news.aol.com
۶- ویروس یابی آن لاین: http://discover.aol.com/product/checkup.adp
۷- سرویس امنیتی: http://daol.aol.com/safetycenter
۸- مكان یابی: www.mapquest.com
۹- تلویزیون: AOL http://
television.aol.com
۱۰- سرویس های مالی و اقتصادی: http://money.aol.com
۱۱- مركز دانلود سایت: www.aim.com در زمره پرمخاطب ترین بخش های AOL.com به شمار می آید. پست الكترونیك ۲ گیگا بایتی aol، باعث شده است تا امروزه حجم زیادی از نشانی های پست الكترونیك در وب، از طریق این سرویس گر تغذیه شود. مسنجر خاص AOL، جامعه كاربران این پایگاه را از ورود به مجتمع های اینترنتی نظیر مسنجر یاهو، گوگل و مایكروسافت بی نیاز كرده است. اما همواره Room های پر چالشی مثل PALTALK، Flicker، Orkut و امثالهم به راحتی از یاد كاربران وب فراموش نمی شود. برخلاف گوگل و یاهو كه هر یك انجمن های اینترنت گسترده را تعبیه كرده اند، این پایگاه از بخش گروه و انجمن ها تقریباً خالی است. اما از طریق سرویس جست وجوی افراد آن كه در
http://peopleconnection.aol.com ارائه شده است، می توان مشخصات كلی كاربران AOL را در اختیار داشت كه البته اكثراً آمریكایی هستند. اما این بدان معنا نیست كه فقط كاربران آمریكایی از این سایت استفاده می كنند. اگرچه در سوم آوریل ،۲۰۰۶ AOL به اختصار America Online نامیده شده است، اما هنوز با نام آمریكن آن لاین شهرت است.
● سایت های AOL
آژانس تبلیغات اینترنتی به نام WWW.ADVERTISING.com كه ژوئن ۲۰۰۴ میلادی توسط AOL خریداری شد از معتبرترین سایت های پخش آگهی در وب است. سرویس دهنده پست الكترونیك http://mailblocks.com نیز در اوت ۲۰۰۴ به استخدام AOL درآمد. برای گسترش فعالیت های آمریكن آن لاین بر روی سرویس دهنده اینترنتی موبایل، در اوت ۲۰۰۵ نیز، وایلد سید،
http://wildseed.com توسط این شركت خریداری شد. شركت خصوصی ایكس درایو كه یك ارائه دهنده معتبر ذخیره سازی و انتشار و اشتراك فایل در اینترنت به شمار می آمد، در اوت ۲۰۰۵ مانند وایلد سید توسط آمریكن آن لاین خریداری شد. سایت این مركز در نشانی
http://xdrive.com معرفی شده است.
● نكاتی از AOL
قصد این تحریر، تبلیغ صرف خدمات این پایگاه نیست. آشنایی با رویكردهای موثر در رونق كسب و كار دیجیتالی سایت AOL یك تجربه خوب برای وب مسترهای ایرانی است، همانند سایت گوگل و یاهو، AOL.com برای سرآمدی در صنعت دیجیتال، اهتمام به سرآمدی را در سرلوحه كار خود قرار داده است. تولید روزانه هزاران فایل html و ارائه اخبار و اطلاعات مورد علاقه جامعه كاربران این سایت، از جمله مزیت های رقابتی این سایت است. هر ساعت كه وارد این پایگاه می شوید، اگر قبلاً sign in كرده باشید، نام آی دی شما در ایندكس اعلام و براساس موقعیت روز، به شما عصر به خیر، شب به خیر، روز به خیر و امثالهم گفته می شود. تكلیف كاربران برای ورود و خروج از سرویس های مختلف سایت، مشخص است. خریداری چندین شركت و سرویس دهنده در حوزه اینترنت نشان می دهد كه انتقال تكنولوژی و خریداری آن به جای تلاش پرهزینه برای تولید فناوری دیجیتالی، اصلی است كه شركت های بزرگ وب به آن توجه ویژه دارند. بنگاه ای او ال، مشخصات كاری خاصی دارد كه فهم آن به خصوص برای سایت های شركت های ICP ایرانی، می تواند درآمد زایی خوبی را برای كاربران این مراكز ارائه كند.
علی محمد آقازمانی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید