سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

از پوستتان در تابستان محافظت کنید


از پوستتان در تابستان محافظت کنید
● در باره تركیبات ضد آفتاب
با فرا رسیدن تابستان در نیمكره شمالی، توجه همگان به سمت استفاده از ابزار حفاظتی در مقابل نور خورشید جلب می شود. این بدان معنا است كه افراد فارغ از این كه پوست روشن یا تیره و یا چشمان آبی یا قهوه ای داشته باشند، برای فرار از گرما به سایه پناه برده و تنها گاهی به منظور لذت بردن از نور خورشید، حمام آفتاب می گیرند.
بله درست است كه نور خورشید موجب آرامش روح ، تولید و شكل گیری ویتامین D در بدن و رشد گیاهان می شود اما هیچ كس از صدمات ناشی از اشعه های ماوراء بنفش آن (UVB و UVA) در امان نیست. استفاده از محصولاتی كه به برنزه شدن پوست كمك می كنند باعث كاهش قدرت سد دفاعی پوست در مقابل آسیب های وارده از نور خورشید می شوند. به علت ناآگاهی مردم از عملكرد كرم های ضدآفتاب، ۸۰ درصد آسیب های اشعه ماوراء بنفش خورشیدی در كودكی و نوجوانی اتفاق می افتد. به عنوان مثال سوزش های سطحی ناشی از تابش آفتاب و یا اثرات ناشی از روغن های مخصوص برای برنزه كردن پوست.
ولی خوشبختانه هم اكنون می توان در تمامی سنین با رعایت یكسری از اصول بهداشتی از میزان آثار منفی برجای مانده از دهه های گذشته كاست و جلوی صدمات جدید را گرفت.
همه ما می بایست درباره فواید كرم های ضدآفتاب و پوشش های حفاظتی در مقابل نور خورشید بیشتر بدانیم و بهترین استفاده ممكن را از این امكانات حفاظتی به عمل آوریم. هر ساله در ایالات متحده آمریكا، بیش از یك میلیون مورد از سرطان سلول های پایه ای یا سلول های فلسی پوست تشخیص داده می شود.
با اینكه این نوع سرطان قابل درمان است، ولی به دلیل اینكه معمولاً نواحی صورت، گردن، بازوها و دستان را گرفتار می كند، بعد از درمان، زخم های مشخص و یا لكه های سفید برجای مانده در این مناطق، آزاردهنده هستند.
نوع دیگری از سرطان پوست به نام «ملانوما» كه معمولاً به علت صدمات ناشی از نور خورشید ایجاد می شود، خیلی قابل درمان نیست. در رابطه با نحوه استفاده از كرم های ضدآفتاب تصورهای غلط زیادی رایج است و بیشتر مردم آن را به شكل نادرستی مصرف می كنند.
هنوز هیچ مدركی دال بر افزایش سرطان پوست و یا ایجاد صدمات خارجی پوست به دلیل استفاده منظم از این كرم ها وجود ندارد، البته شكی نیست كه توانایی بدن در تولید ویتامین D را كاهش می دهند.
اگر یك فرد زیر ۶۵ سال كه پوستش را حفاظت نكرده است به مدت یك ربع در زیر نور آفتاب تابستان قرار گیرد، ویتامین D ساخته شده در بدنش برابر با كل ویتامین D ساخته شده در یك سال خواهد بود. اما تمامی افراد در تمامی سنین می توانند مواد غذایی و اساسی مورد نیاز بدنشان را از غذاها و ذخایر ویتامینی تامین كنند.
بیشتر كرم های ضدآفتاب پوست را در مقابل هر دو نوع اشعه ماوراء بنفشB كه باعث آفتاب سوختگی و اشعه ماوراءبنفش A كه در پیر شدن موثرند،محافظت می كنند. هر دو نوع اشعه در ایجاد سرطان پوست دخیلند.
اما شماره SPF (فاكتور حفاظت پوست در مقابل نور خورشید) كرم های ضدآفتاب تنها میزان حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش B(UVB)را تعیین می كند.
اگر شخصی كه بدون كرم ضدآفتاب روی پوست خود پس از ۲۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار گرفتن دچار آفتاب سوختگی شود، اگر همان فرد پوستش را به خوبی با كرم ضدآفتاب آغشته می كرد و درست ۲۰ دقیقه در مقابل نور خورشید قرار می گرفت، دچار همان میزان از آفتاب سوختگی نمی شد.
استفاده درست كرم روی پوست، به معنای مصرف یك ۳۰ گرم از محصول بر روی بدن است كه البته بیشتر مردم از نصف این مقدار هم كمتر استفاده می كنند و این خود باعث كاهش قابلیت حفاظتی كرم می شود. پزشكان متخصص پوست، استفاده منظم روزانه از كرم های ضدآفتاب با ۱۵=SPF و یا بیشتر به روی نواحی ای از بدن كه بیشتر در تماس با نور خورشید است را توصیه می كنند. متخصصان پوست حتی در روزهای ابری و برای افراد با پوست تیره، استفاده از كرم های ضدآفتاب را توصیه می كنند، چرا كه اشعه ماوراء بنفش خورشیدی به آسانی از میان ابرها هم می گذرد.
افرادی كه پوست روشن داشته و یا در گذشته به سرطان پوست مبتلا شده اند، باید از كرمی استفاده كنند كه SPF آن حداقل ۳۰ باشد. این SPF قادر است جلوی بیش از ۹۷ درصد اشعه های خورشیدی را بگیرد. به بیان دیگر هر چه SPF كرم بالاتر باشد، درجه حفاظت كرم به میزانی هرچند بسیار كم افزایش می یابد.
● موادموثر حفاظتی برای پوست
به یاد داشته باشید كه فاكتور حفاظت پوست در مقابل نور خورشید در كرم های ضدآفتاب تنها بخشی از قضیه است. ممكن است محصولی با ۳۰= SPF میزان حفاظتش در مقابل UVA تنها برابر ۲ باشد. كرم ضدآفتاب شما باید طیف وسیعی از حفاظت را انجام دهد كه جلوگیری از اشعه ماوراءبنفش A هم جزیی از آن است.
دو جزء از عوامل تشكیل دهنده ضدآفتاب های «كامل» كه به میزان كم در كرم گنجانده می شود و از لحاظ آرایشی هم قابل قبولند «دی اكسید تیتانیوم» و «اكسید روی» هستند.دو عامل دیگری كه باعث افزایش میزان حفاظت می شوند. دو عامل دیگر كه حفاظت وسیع الطیفی ایجاد می كنند،یعنی Mexoryl و Tinosorb حفاظت در برابر UVA را در تماس طولانی مدت با نور خورشید تثبیت می كنند. این محصول هم اكنون در بازار كانادا و اروپا موجود است ولی هنوز در آمریكا به تایید «سازمان غذا و دارو» نرسیده اند.
شركت Neutrogena در بازار آمریكا محصولی جدید ارائه كرده است به نام Ultra Sheer كه دارای ۵۵ = SPF بوده و گفته می شود عملكردی مشابه «مكسوریل» دارد. این محصول همچنین ارزان تر بوده و به لحاظ آرایشی استفاده اش ساده تر است.
این كمپانی از حق امتیاز تكنولوژی Helioplexبرای تثبیت دو ماده ضدآفتاب آووبنزون و اكسی بنزون بهره گرفته است.
برای موثر واقع شدن، كرم های ضدآفتاب باید با سطح پوست واكنش دهند. به همین منظور لازم است ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از ترك منزل به سطح پوست مالیده شوند. بیشتر كرم ها هم باید هر دو ساعت یك بار تجدید مصرف شوند. (یك امتیاز Ultra Sheer این است كه تصور براین است كه برای شش ساعت یا بیشتر موثر است).
شناگران و افرادی كه فعالیت بدنی بالایی دارند باید از ضدآفتاب های ضدآب استفاده كنند، ولی همه ضدآفتاب ها (چه غیر ضدآب و چه ضدآب) باید بعد از تعریق و یا شنا تجدید شوند.
تمامی افراد بالاتر از سن یك نوزاد ۶ ماهه می بایست از این كرم ها مصرف كنند. نوزادان كمتر از ۶ماه هم نباید در معرض نور خورشید قرار داده شوند و اگر بالاجبار این اتفاق می افتد، باید كرم ضدآفتاب بر روی پوستشان استعمال شود.
● لباس های مناسب در برابر آفتاب
درست همان طور كه در مورد كرم های ضدآفتاب عقاید اشتباهی رایج است.در مورد لباس های مناسب در برابر آفتاب نیز عقاید اشتباهی وجود دارد.
دكتر سوزان وینكل و هاریت لین هال در «ژورنال بنیاد سرطان پوست» می نویسند اغلب البسه تابستانی در برابر نور آفتاب محافظت ایجاد نمی كنند. یك عدد تی شرت خیس كه بر تن یك شناگر است ۳=SPF و تی شرت خشك ۷=SPF را تامین می كند.
ایمن ترین لباس ها در برابر نور خورشید آنهایی هستند كه از پارچه های با بافت متراكم دوخته شده و به رنگ تیره هستند. یك تی شرت نخی سبز می تواند ۱۰=SPF داشته باشد در حالی كه یك پیراهن جین آستین بلند فاكتوری در حد ۱۷۰۰ دارد.
هم اكنون جهت استفاده افراد حساس به نور خورشید، گزینه های بسیار خوبی در زمینه پوشاك تولید شده اند. شركت های مختلفی هستند كه پیراهن، شلوار، كلاه و سایر البسه را از پارچه های مقاوم در برابر نور خورشید تولید می كنند كه سبك بوده و به راحتی می توان آنها را در هوای گرم پوشید.
شركت «Sun Precaution » با خط تولید محصول «Solumbra »كه از نفوذ بیش از ۹۷ درصد از UVB و UVA جلوگیری می كند، مبدع این حركت بود.
یك پیراهن «سولومبرا» می تواند بهترین پوشش برای قایقرانان و یا كوهنوردان باشد. این لباس ها حتی بعد از ۱۰۰ بار شست وشو خواص حفاظتی خود را حفظ می كنند.
محصول ارزان قیمت تر دیگر، شوینده SunGuard است كه شركت Rit آن را ساخته كه به وسیله آن پارچه با محلول «تین سرب» آغشته می شود و موجب دفع ۹۶ درصد اشعه UV (ماوراءبنفش) می شود. پس از آن حتی بعد از ۲۰ بار شست وشوی معمولی لباس، خاصیت محافظتی در برابر نور خورشید در آن باقی می ماند.
علاوه بر پوست، چشم ها هم باید در مقابل آسیب های وارده از اشعه ماوراءبنفش محافظت شوند. مجبور نیستید كه یك عینك آفتابی گران قیمت و با درجه حفاظتی ۱۰۰ درصد خریداری كنید. علاوه بر بزرگسالان، كودكان هم به عینك آفتابی نیاز دارند.
بهترین كاری كه می توانید انجام دهید، این است كه هنگام خروج از خانه تمامی سطح بدن را با لباس های مناسب، كلاه لبه دار و عینك آفتابی بپوشانید. در كنار دریا هم بهتر است از چتر آفتابی و مقادیر مناسب از كرم ضدآفتاب با SPF بالا استفاده كنید.
New York Times ,June ۶,۲۰۰۶
ترجمه: پروین كریم زاده رغبتی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید