چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تخم مرغ های دوپینگی


تخم مرغ  های دوپینگی
متخصصان علوم تغذیه بر این باورند كه بسیاری از بیماریهای غیرواگیر نظیر بیماریهای قلبی و عروقی، پوكی استخوان و ... بستگی كامل به غذایی دارند كه مردم مصرف می كنند. به همین دلیل موضوع غنی سازی و كامل كردن غذاهای مصرفی به معنی اضافه كردن مواد مغذی و ویتامین ها به صورت هدف دار به یك فرآورده غذایی از جایگاه ویژه ای در صنایع غذایی جهان برخوردار شده است.
حاصل این روند ایجاد غذایی است كه می توان برای مقاصد خاص تغذیه ای و حتی پزشكی از آن بهره گرفت. از این میان غنی سازی تخم مرغ به دلیل مصرف زیاد آن در سبد غذایی مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است.امروزه تخم مرغ هایی غنی شده با سلنیوم آلی و ویتامین E به بازار عرصه می شود.
نتایج آزمایشهای انجام شده نشان می دهد میزان سلنیوم موجود در این تخم مرغها ۵-۳ برابر و میزان ویتامین E آن تا ۸ برابر افزایش یافته است. تولید این تخم مرغها با تغییر در جیره غذایی مرغها و اضافه كردن مواد آلی و متعادل كردن مواد معدنی آن ممكن شده است.
●در زیر به برخی فواید ویتامین E اشاره می كنیم:
▪اثر پیشگیری كنند ه و درمانی از بیماری های عروق كرونر
▪ كاهش خطر ابتلا به سرطان سینه
▪ كاهش خطر ابتلا به سرطان ریه
▪اثر مثبت و درمان آرترواسكلروزیس (تصلب شریان)
▪ اثر مثبت در درمان دیابت
▪ اثر مثبت در درمان التهابات و آسیب های ورزشی
●سلنیوم :عنصری كمیاب در طبیعت بوده و نام خود را از واژه یونانی Selene به معنای الهه ماه گرفته است. لازم به ذكر است بیشتر منابع غذایی فقیر از سلنیوم هستند.
●سلنیوم آلی : این ماده به فرم سلنو آمینو مانند سلنو متیونین وجود دارد و به طور فعال از مسیرهای اسیدهای آمینه جذب می شود كه البته بیشتر سلنیوم آلی در بدن حفظ می شود و بافتهای بدن سلنیوم آلی را برای مواقع ضروری مثل استرس ذخیره می كنند. در این موارد سلنیوم آلی به شكل مفید در بدن حفظ می شود كه تخم مرغ های غنی شده معمولاً سرشار از سلنیوم آلی است.
●سلنیوم معدنی : به فرم نمك معدنی وجود دارد و از روده كوچك جذب می شود. در بسیاری از موارد سلنیوم معدنی مصرف شده از بدن دفع می شود و تنها مقدار كمی از سلنیوم معدنی به سمت پروتئین بدن راه می یابند كه خیلی كم در بدن حفظ می شود.
●فوائد غذایی و درمانی سلنیوم
۱) باروری: سلنیوم بر باروری مردان اثر شگرفی دارد، زیرا در بیوسنتز تستوسترون (هورمون مردانه) و تكامل طبیعی اسپرماتوزویید ضروری است و مطالعات اخیر وجود دو تركیب سلنو پروتئینی خاص را در اسپرم به اثبات رسانده است.
۲) سیستم ایمنی : سلنیوم یك نقش كلیدی در عملكرد سیستم ایمنی دارد زیرا تعداد رسپتورهای اینترلوكین را در سطح سلولهای T افزایش می دهد.
سلولهای T پاتوژنهای مهاجم را از بین می برند.
۳) آرتریت: بررسی روی بیماران مبتلا به آرتریت روماتیسم نشان داده است كه میزان سلنیوم خون آنها كاهش یافته است.
۴) مغز: سلنیوم در ساخت یك ماده شیمیایی در مغز به نام نوروترانسمیتر نقش مهمی ایفا می كند و با كمبود سلنیوم، جنون و ضعف افزایش می یابد. كمبود سلنیوم با بیماریهای پاركینسون و آلزایمر نیز مرتبط است.
۵) آب مروارید: سلنیوم می تواند چشم ها را در برابر بیماری آب مروارید حفظ كند.
۶) خلق و خو: كمبود سلنیوم می تواند منجر به افسردگی، بی حوصلگی، اضطراب و پرخاشگری شود.
۷) پیری: سلنیوم به عنوان یك آنتی اكسیدان روند پیری را كند می كند.
۸) بیماریهای قلبی: سلنیوم خطر بیماریهای قلبی را كاهش می دهد. آنتی اكسیدان ضمن اكسیداسیون كلسترول بد (LDL) رگهای خونی را از آسیبهای ناشی از آن حفظ می كند.
۹) پیشگیری از سرطان: مكمل های سلنیوم خطر سرطان ریه را تا ۴۶درصد، سرطان كولون را تا ۵۸ درصد و سرطان پروستات را تا ۶۳درصد و تمام انواع سرطانها را ۳۷درصد كاهش می دهند. همچنین میزان مرگ و میر ناشی از سرطان را تا ۵۰درصد كاهش می دهد.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید