پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

روح قهرمانی را بازپس گرفتیم


روح قهرمانی را بازپس گرفتیم
● كالدرون در یك جنون خارق العاده
از شعار تا عمل. رامون كالدرون صندلی پردردسر اما جذاب ریاست رئال مادرید را تحویل گرفت و بلافاصله اتحاد بین همه اجزای مرتبط با آینده تیم را هدف اول خود عنوان كرد. برای اثبات این شعار از خوان پالاسیوس- نفر دوم انتخابات كه عقیده داشت تقلب در برخی آرای اینترنتی باعث شكستش شده است- دعوت كرد كه به عنوان نایب رئیس فعالیت كند. این حسن نیت بزرگ هم بخش دیگری از همان اتحاد بزرگ بود. در فاصله كوتاهی پس از آن دادن هدایای بزرگ به هواداران شروع شد. همانطور كه در بیلبوردهای تبلیغاتی عنوان شده بود فابیو كاپلو كه كاخ خود در تورین را ویران شده دید به مادرید منتقل شد و اكنون صحبت از كاكا است كه می گوید سه ماه قبل چراغ سبز را از او گرفته است. همه چیز برای بیدار شدن رئال مهیا شده است. رئیس جدید، مربی جدید و تغییرات در كوچك ترین اعضای باشگاه. كالدرون آنقدر با اطمینان صحبت می كند كه همه هواداران خاطرات كسل كننده و تاریك سه فصل گذشته را فراموش كرده اند. ظاهراً جنس كلمات او و وعده هایش از زمین تا آسمان با فلورنتینو پرس متفاوت است...
● «به چیزی كه باور داری درست است رای بده» یك احساس واقعی بود یا صرفاً یك شعار انتخاباتی؟
▪ قطعاً یك احساس درونی. برنامه ام برای رئال از مدت ها پیش مشخص بود و قصد داشتم همه آن را باور كنند. اما دوست نداشتم برای انتخابات بیش از حد جار و جنجال به راه بیندازم. انتخابات كاملاً آزاد بود و تفكرات هر یك از كاندیداها بسیار واضح. رئال طی چند سال اخیر فاكتورهای زیادی را از دست داده بود. فوتبال زیبا، تلاش برای رسیدن به عناوین، قدرت برتری و... می خواستم همه آنها را دوباره به بدنه تیم تزریق كنم.
● قطعاً احساس مسئولیت یك عضو باشگاه با رئیس كاملاً متفاوت است... به عنوان رئیس جدید كه كار دشواری را پیش رو خواهد داشت چه احساسی دارید؟
▪ هنوز از شنیدن عنوان «رئیس» متعجب می شوم. لقب چندان فریبنده ای نیست چون در این دوره اختلاف بین كاندیداها از لحاظ قدرت مدیریتی و اجرایی بسیار كم بود و هركس كه انتخاب می شد می توانست به راحتی این سمت را قبول كند. از همان ابتدا تلاش داشتم در صورت انتخاب شدن مدیریت را به صورت گروهی انجام دهم. یك مجموعه قوی از بین مدیران مختلف كه با مشورت و بدون كوچك ترین اختلافی بهترین تصمیمات را برای باشگاه اتخاذ می كنند.
● هرگز تصور چنین روزی را می كردید؟
▪ صادقانه می گویم نه. این رویا را از زمان بچگی داشتم. خودم را رئیس یك باشگاه پرقدرت می دیدم موفق و قهرمان با در اختیار داشتن بهترین بازیكنان جهان. یك روز سرانجام تصمیم گرفتم عضو باشگاه شوم. چندین بار كاندیدای این پست شدم و بالاخره توانستم عضو هیات مدیره شوم و اكنون باید به عنوان رئیس بزرگترین باشگاه جهان فعالیت كنم. این مقام را شخصاً «یك جنون خارق العاده» می نامم و امیدوارم لحظات بسیار خوبی را سپری كنم. باشگاه در هر سال سیصد میلیون یورو درآمد دارد و قطعاً از این هم بزرگتر خواهد شد.
● همین موضوع كه عضو هیات مدیره بودید قطعاً یك نكته كاملاً مثبت است. چون به تمام مسائل ریز و درشت باشگاه آگاه هستید...
▪ از مشكلات اطلاع دارم و با آغوش باز به استقبال آنها رفته ام. كار آسانی نخواهد بود. مسئولیت بسیار سنگینی را پذیرفتم و امیدوارم از پس آن برآیم.
● رئال ناچار است از اشتباهات گذشته درس بگیرد. برای رسیدن به موفقیت باید نكات مثبت زیادی را در كنار هم جمع كرد...
▪ از دید ساختاری و اقتصادی حرف های زیادی برای گفتن داشتیم. به برخی از آنها می توان افتخار كرد. ۱۲۰ هكتار تاسیسات با عنوان «شهر رئال مادرید» كه در دنیا بی نظیر است. یك تلویزیون اختصاصی به ابعاد بسیار خوب و قدرت بالا در مسائل اقتصادی. اما در كنار آن سه فصل است تیم به خوبی نتیجه نگرفته است و همین موضوع باعث ناراحتی هواداران شده است. در فوتبال حرفه ای فراز و نشیب های بسیار زیادی وجود دارد و رئال سه فصل در «نشیب» قرار داشت اما فصل بعد با فاكتورهایی كه در اختیار داریم به اوج خواهیم رسید.
● بدون شك یكی از فاكتورها حضور كاپلو است.
▪ او تنها كسی است كه می تواند به راحتی بر مشكلات غلبه كند. او در ایتالیا، میلان، رم و یوونتوس را قهرمان كرد و اصلاً برای همین كار به دنیا آمده است. هیچ كدام از هواداران آن یك فصل به یادماندنی را همراه كاپلو فراموش نمی كنند. قهرمانی با ثبت ۸۵ گل زده... او برای بازگشت بسیار مشتاق بود و خیلی سریع به توافق رسیدیم. البته دوست دارم كه یك نكته را روشن كنم. اصلاً دوست نداشتم یوونتوس سقوط كند. نباید با فكر بحران سایر باشگاه ها به سراغ مهره های كلیدی آنها رفت. فلسفه رئال مادرید بسیار بالاتر از این است. كاپلو یك قهرمان است و این روح از دست رفته به تیم باز خواهد گشت.
● نقش میاتوویچ دقیقاً به چه شكل است؟
▪ او فوتبالیست بزرگی بود و به مسائل كاملاً آشنا است. در فصلی كه به همراه كاپلو قهرمان شدیم از اركان اصلی بود و بین هواداران محبوبیت دارد. همه این عوامل باعث شد او را به عنوان یكی از مدیران فوتبال باشگاه انتخاب كنم. میاتوویچ به قوانین حقوقی نقل و انتقالات بازیكنان آشنا است و از اقتصاد هم سررشته دارد. او میشل را به عنوان مربی تیم جوانان انتخاب كرد و به شدت تلاش می كند مهره های مورد نظر را جذب كند.
● به چه بازیكنانی نیاز دارید؟
▪ انتخاب بازیكنان كار من نیست. نه به كاپلو اطمینان داده ام بودجه لازم برای خرید شش یا هفت بازیكن جدید وجود دارد. تا سوم آگوست فهرست نهایی تیم آماده خواهد شد. قبل از آن باید عده ای در لیست فروش قرار بگیرند. شخصاً عقیده دارم به یك هافبك دفاعی، مدافع میانی و مهاجم نوك بزرگ احتیاج داریم. با فان نیستلروی به توافق رسیدیم تا كنار رونالدو بایستد. خیلی دوست دارم فابرگاس هم به این جمع اضافه شود و البته كاكا كه كاپلو مدام از او تعریف می كند. سه ماه پیش وقتی عضو هیات مدیره بودم از طریق یك منبع موثق فهمیدم او علاقه مند به حضور در رئال است و امیدوارم این انتقال صورت بگیرد. دوست دارم هشتاد و پنج هزار نفری كه هر هفته به سانتیاگو برنابئو می آیند از بازی او لذت ببرند.
● مسلماً اشتیاق فراوانی برای فتح لالیگا وجود دارد.
▪ كاملاً! برای تیمی مثل رئال سپری كردن سه فصل بدون جام واقعاً وحشتناك و سخت است. این ناكامی دلایلی داشت كه فصل بعد از شر آنها خلاص خواهیم شد. در وهله اول به یك مربی مقتدر و منضبط احتیاج داشتیم و كاپلو به خوبی وظایفش را انجام خواهد داد. فصل بعد رئال را در اوج خواهیم دید.
● قبل از این اكثر هواداران رئال شما را به عنوان یك طرفدار بزرگ تیم بسكتبال می شناختند...
▪ بله و چه لحظات خوبی را در این تیم داشتم! فصل قبل قهرمان شدیم. و هنوز فینال را به یاد دارم. در سی ثانیه پایانی هشت امتیاز عقب بودیم و پس از آن از خوشحالی دیوانه شده بودیم! تیم بسكتبال را فراموش نخواهم كرد. استادیوم اختصاصی این تیم را به یك نمونه منحصر به فرد در اروپا تبدیل خواهم كرد و بعد از آن تیمی خواهم ساخت كه توان حضور در NBA را داشته باشد.
● برخورد هواداران تاكنون چگونه بوده است؟
▪ آنها شرایط را درك می كنند و همه متحد خواهیم شد تا فصل بعد تیم به موفقیت برسد. آنها همیشه از برنده انتخابات حمایت كرده اند و به او اجازه می دهند در یك فرصت مناسب برنامه های خود را پیاده كند. برای پیشبرد پروژه خود به حضور آنها احتیاج داریم و مطمئن هستم در تیم قهرمان فصل آینده هواداران نقش اساسی ایفا می كنند.
● شرایط بكام چطور است؟ قراردادش تمدید می شود؟
▪ مسلماً فصل آینده هم در جمع ما خواهد بود. بكام از هر نظر یك بازیكن تاثیرگذار در رئال است، در سطح جهانی بازی می كند و هواداران بارها او را ستایش كرده اند. از او خواسته ام مدت زیادی در رئال بماند و فكر می كنم حداقل این زمان سه فصل آینده باشد.
● و یك نكته جالب برای بینندگان تلویزیونی... اگر در بازی های حساس رئال گل بزند شاهد خواهیم بود كالدرون چند متر به هوا می پرد یا اینكه مجبور هستید طبق سنت قدیمی در كنار رئیس تیم حریف آرام و خونسرد بنشینید؟
▪ كلاً توانایی این كه چند متر به هوا بپرم را ندارم. (با خنده) این كه در لحظات حساس در كنار مقامات تیم حریف آرام بازی را نگاه كنم كار دشواری است و اصلاً هر كس باید راحت شادی اش را بیان كند. فراموش نمی كنم وقتی فصل گذشته نزدیك بود برابر ساراگوسا به گل پنجم برسیم و صعود كنیم چه احساسی داشتم. در این باره هیچ قولی نمی توانم بدهم!
ترجمه: بهرنگ داودی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید