جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

روی بال فرشته فوتبال


روی بال فرشته فوتبال
● به خاطر استقبال ۳ لیگ معتبر دنیا
هیاهوی جام جهانی با قهرمانی نویرانه ایتالیای محبوب به پایان رسید و هم‌اکنون عشق فوتبال‌ها در خون خود کمبود ماده حیاتی به‌نام ”فوتبال باشگاهی“ را احساس می‌کنند!
تا چندی دیگر لیگ‌های مختلف اروپائی آغاز خواهد شد و باز هم به مانند سنت هر ساله هر شنبه و یکشنبه میلیون‌ها نفر از طریق تلویزیون، حضور در ورزشگاه‌ها و ... دیوانه‌وار رقابت‌ها را تعقیب و عاشقانه اوضاع تیم مورد پرستش خود را دنبال می‌کنند.
برد، باخت و آن گل‌هائی که رد و بدل می‌شود به‌طور مستقیم ثانیه‌ای پس از رؤیت، قلب هواداران را تکان خواهد داد. در این میان اشک و لبخند دائمی، تاوان عشقی است که آنها در سفر تقریباً ۹ ماهه همراه با تیم محبوب خود می‌پردازند. آنها بر کشتی‌ای سوار هستند که از تایتانیک نیز افسانه‌ای‌تر است. حداقل از این جهت که کوه یخی در سر راه وجود ندارد. حتی اگر یوونتوستان سقوط کرده باشد یا رئال‌مادرید ۳ سال خفت و خواری را تحمل و مارسی همچنان در حسرت کسب یک جام برای دلخوشی هواداران پرشمارش بماند، باز هم دنیای رنگی فوتبال باشگاهی ادامه دارد.
● لیگ برتر
شاید با قهرمانی‌های پیاپی منچستریونایتد بزرگ شده باشید، اما برای هواداران قدیمی فوتبال جزیره نوستالژی لیورپول پراحساس‌تر است. هر چند شاید نیاز هم نباشد حتماً تیم محبوبت را در اوج دیده باشی، اگر خیال کنی دیده‌ای نیز کافی است...
به هر حال در این فصل باز هم چلسی شاهزاده لیگ برتر، امید اول قهرمانی محسوب می‌شود. شناسنامه این تیم ممهور به مهر دربار انگلستان است و به همین جهت تا این حد منفور است. نه! آنها آنقدرها برای طرفداران فوتبال خاطره‌ساز نبوده‌اند. پس سراغ غول‌های قدیمی برویم. منچستریونایتد؟ به‌نظر می‌رسد امپراتوری آنها به پایان رسیده باشد، اما باز هم می‌توان به مو خشک‌کن (لقب فرگوسن) اعتماد کرد. رقیب اهل ”اسکوسر“ با بنینز داعیه قهرمانی دارد. لیورپول پرافتخارترین تیم انگلستان امیدوار است پس از ۱۷ سال، نوزدمین عنوان قهرمانی انگلستان را به‌دست بیاورد، هر چند با توجه به وضعیت فعلی، این آرزو کمی دور از دسترس جلوه می‌کند. آرسنال، نایب قهرمان اروپا با اندکی هوشیاری قادر خواهد بود رقیب اول چلسی در راه کسب عنوان قهرمانی لیگ نام بگیرد. تیم دیگر با کمترین میزان تغییرات به استقبال فصل جدید خواهد رفت و کیست که نداند ثبات تیمی چه میزان در موفقیت یک تیم در لیگ برتر تأثیرگذار است. فعلاً سایر تیم‌ها را فراموش کنید!
● لالیگا
امسال خوشبختانه به‌جز رئال مادرید و بارسا مدعی دیگری وجود ندارد. بارسا با ساختن یک تیم رؤیائی دیگر، قصد دارد برای سومین سال پیاپی رئال باشکوه را پشت سر بگذارد؛ اتفاقی که در عرصه سیاسی برای آزادیخواهان کاتالونیائی رخ نداده است! اما مادریدی‌ها با کاپلو، کاناوارو و بهترین مدافع جهان،جوانان آینده داری که می‌آیند و رائولی که امیدواریم اوج بگیرد، واردمی‌شود. باز هم هیجان نبرد سیاسی - اجتماعی - اقتصادی - فوتبالی! موسوم به ”ال کلاسیکو“ به مدت ۲ شب خواب را از چشم‌ها می‌رباید، اما تا آخرین زمان بهتر است یکی از هواداران رئال‌مادرید از مسئولان این تیم دلیل خرید امرسون را جیا شود. ما نیز با شماردن نبردهای سیاسی و فوتبال اسپانیا از گالیسیا تا باسک و مادرید روزگار می‌گذرانیم.
● سری A
اینتری‌ها می‌گویند این عدالت خداوند بود که از آستین بلند قاضی صادرکننده رأی پرونده تبانی، بیرون آمد. یووه، فیورنتینا و لاتزیو، سری B را جذاب کردند و اینتر و میلان رقابت در سری A را یک‌طرفه! اینتر آنقدر شخصیت بزرگ خود را از دست داده که بعید به‌نظر می‌رسد حتی میلان با منفی ۱۵ امتیاز در پایان فصل زیردست آنها قرار بگیرد. هواداران این تیم نیز مدت‌ها است که حس جاه‌طلبی خود را از دست داده‌اند. آنها به یک پیروزی در دربی ”ال‌مادونیتا“ راضی هستند چه برسد به قهرمانی. با تمام این اوصاف تیم مانچینی با اتکاء به خریدهای مناسب و نه گرانقیمت، از مدعیان اصلی قهرمانی محسوب می‌شود. در کنار میلان که احتمالاً ستارگان خود را حفظ و چند صید بزرگ خواهد داشت، رم رانیز فراموش نکنید. آنها در غیاب رقیب فاشیست مسلک خود بدون آنکه شکوه برتری در دربی بزرگ پایتخت را تجربه کنند، به افق‌های روشنی چشم دوخته‌اند. فوتبال ایتالیا فصل جذابی پیش رو دارد. یوونتوس پرطرفدارترین و پرافتخارترین تیم این کشور در سری B خواهد بود. قلب قصبات رم نیز با نتایج همین دسته می‌تپد و یک شهر زیبا به نام فلورانس نیز به مانند برخی مقاطع ۲ دهه اخیر همان جا بالا و پائین را تجربه خواهد کرد. در سری A نیز ۲ میلانی، ”تک‌خوری“ خواهند کرد، هر چند رم مزاحم به شیوه گلادیاتورها به آنها هجوم خواهد آورد. چه جالب!
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید