سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

باید معجزه کنیم


باید معجزه کنیم
● مصاحبه با دیدیه دشان مربی یووه
به خوبی شرایط را می شناسیم و بازیكنان هم این را می دانند. ما باید خودمان را برای هر حرفی آماده كنیم و این بخشی از وظایف من است كه این آمادگی را به وجود بیاورم.
ما كار می كنیم تا با شرایط عصبی مقابله كنیم بدون اینكه حالت تهاجمی خودمان را از دست بدهیم.
تا وقتی دیدیه دشان به عنوان سرمربی تیم یوونتوس رسماً معرفی شد همه فكر می كردند كه شوخی دیگری در راه است و بعد از چند ساعت یك مربی دیگر از راه خواهد رسید. این بار نه لوچانو موجی وجود دارد كه همه چیز را پنهان كند و نه فابیو كاپلو كه خود را متعلق به تیم دیگری بداند، و در یك چشم به هم زدن در تورینو سروكله اش پیدا شود. موجی برای پنج سال و نیم از فوتبال محروم است و كاپلو به مادرید رفته است.
دشان می بایست می آمد و سرانجام آمد. مثل دو سال پیش. درست مثل زمانی كه آنیلی او را به عنوان سرمربی جدید انتخاب كرد اما بعد از مرگ او همه چیز عوض شد و كاپلو از راه رسید كه انتخاب خانواده آنیلی نبود بلكه مدیران سه گانه او را فراخوانده بودند. اما این بار خانواده انتخاب می كرد و دشان توانست از دونادونی، زاكه رونی، رانیری و ویالی سبقت بگیرد و روی نیمكت بنشیند. او روی شانه هایش تجربه بزرگی دارد و روی سینه اش مدال های بزرگی دارد كه همه آنها را با یوونتوس به دست آورده است.
دشان متعلق به خانواده یوونتوس است و حالا به خانه اش برگشته است اما این بازگشت با شرایط چند سال پیش فرق می كند. یونتوس به دسته دوم سقوط كرده است و رسوایی بزرگی در فوتبال به وجود آورده است. ستاره ها در حال رفتن هستند و چمدان هایشان را بسته اند. او با تیمی روبه رو می شود كه هیچ شباهتی با تیم قهرمان سه ماه گذشته ندارد علاوه بر اینكه او ۳۰ امتیاز از تمام تیم های كوچك و بزرگ دسته دوم عقب تر است و جبران آن به سادگی نخواهد بود اما دشان می خواهد كارش را با شجاعت شروع كند و می گوید:« به این عنوان افتخار می كنم و خوشحالم كه یوونتوس مرا انتخاب كرده است.
اعتقاد و باور من همانی است كه در دوران فوتبالم داشتم: كار كردن، سختی كشیدن، دویدن، و مثبت اندیشیدن. ما همه برای اینكه به بالاترین نقطه ممكن برسیم باید این كار را انجام دهیم و فكر می كنم كه این یك پروژه ورزشی است كه باید آن را خوب انجام دهیم.» یوونتوس زندگی دیگری را باید شروع كند.
● سری B شرایط دیگری دارد علاوه بر اینكه ۳۰ امتیاز كمتر از دیگران دارید. از نظر روحی و رده بندی راه دشواری پیش رو دارید.
▪ باید منتظر بمانیم و ببینیم كه چه اتفاقی می افتد. مدیران باشگاه می خواهند این جریمه امتیازها به حداقل برسد.
● از اینكه دو سال دیرتر به یووه آمده اید پشیمان نیستید؟
▪ به هیچ وجه. خیلی ساده است كه گر اوضاع این طور بماند برای رسیدن به دسته اول باید فكر دیگری بكنیم. اما برای من هیچ چیزی فرق ندارد و به كار در یوونتوس افتخار می كنم. هر چند همه می دانیم بازی به عنوان قهرمان لیگ با عنوان و وضعیتی كه الان در آن قرار داریم كاملاً فرق می كند. اگر ۱۰ امتیاز جریمه می شدیم همه چیز جبران پذیر بود اما با ۳۰ امتیاز جریمه باید معجزه كنیم.
● اگر قبل از امضای قرارداد این موضوع را می دانستید آن وقت از مدیران می خواستید قرارداد سه ساله امضا كنید؟
▪ من با این مسئله مشكلی ندارم.
● كاپلو رفت چون می دانست كه كاری نمی تواند انجام دهد...
▪ تا وقتی شرایط را نمی دانید نمی توانید در مورد دیگران قضاوت كنید و من هم دوست ندارم كه در مورد كاپلو و تصمیم او حرف بزنم. دل پیرو می ماند. با هم تلفنی صحبت كردیم و او گفت كه می خواهد برای یووه بازی كند. ندود هم شفاهاً تائید كرده بود كه می ماند اما حالا كه پنج نفر رفته اند شاید او هم نظرش عوض شود. من اگر این امكان را داشتم كه یك نفر دیگر را هم نگه دارم مسلماً از كاناوارو می خواستم كه اینجا بماند. او یك رهبر واقعی است.
● اگر این جریمه امتیازات نبود شاید ستاره ها می ماندند اما برای دو سال خیلی سخت است.
▪ بله یك سال جهنمی در پیش داریم و كمتر ستاره ای قبول می كند كه دو سال بماند.
● واقعاً فكر می كردید كه چنین جریمه ای نصیب یوونتوس بشود؟
▪ نه، می دانستیم كه باید به دسته دوم برویم اما با حداقل امتیازات تنبیهی.
● در ذهن تان به دنبال چه یوونتوسی هستید؟
▪ فیزیكی و تهاجمی؛ تیمی كه قبل از حریف عمل كند و به دنبال عكس العمل نباشد. یوونتوس صاحب توپ و زمین؛ تیمی كه عاشق خطر كردن باشد.
● اما این یووه هر جا برود با اعتراض و حرف های مردم و طرفداران روبه رو می شود. از این موضوع كه آگاه هستید؟
▪ بله، به خوبی شرایط را می شناسیم و بازیكنان هم این را می دانند. ما باید خودمان را برای هر حرفی آماده كنیم و این بخشی از وظایف من است كه این آمادگی را به وجود بیاورم. ما كار می كنیم تا با شرایط عصبی مقابله كنیم بدون اینكه حالت تهاجمی خودمان را از دست بدهیم.
● تجربه كاری شما در موناكو این را نشان می داد كه سناتورها بیرون بروند و جوان ها بازی كنند. آیا این روش را در تورینو هم به كار می گیرید؟
▪ كسی كه بیشترین اطمینان را به من بدهد بازی خواهد كرد. حتی اگر یك ۱۹ساله باشد او به جای یك ۳۰ساله بازی می كند. بدون شك همان روش را خواهم داشت.
● با موناكو به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیدید و در لیگ فرانسه یك مقام دومی و دو مقام سومی داشتید. بعد استعفا دادید و دیگر مربیگری نكردید. دلیل آن چیست؟
▪ طی چهار سال دو صورت متفاوت مربیگری را دیدم. اگر از موناكو بیرون آمدم به این دلیل بود كه با پروژه های باشگاه موافق نبودم. آزادی من قیمت ندارد و دوست ندارم كه خودم را به دیگران تحمیل كنم. هدف ها همیشه باید با استراتژی هماهنگ باشد. سال چهارم در موناكو اینطور نبود.
● به دنبال چه بازیكنانی هستید؟
▪ بازیكنانی كه انگیزه و هیجان زیادی برای بازی داشته باشند و بدانند كه مسئولیت زیادی در برابر این پیراهن و طرفداران دارند. فقط اسم كافی نیست چون نمی دانیم كه كجا می رویم و چطور بازی خواهیم كرد.
● جمله ای برای طرفداران یوونتوس.
▪ اینكه تمام تلاشمان را می كنیم. همیشه و با اصرار آن را ادامه می دهیم. سعی می كنیم كه فوتبال جذاب و زیبایی را بازی كنیم. درهای تمرین بر روی همه طرفداران باز است اما اجازه بدهند كه در آرامش كارمان را ادامه دهیم. این بزرگترین رقابت و جنگ دوره كاری یوونتوس است.
ترجمه:محسن ابراهیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید