چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

دوپینگ گلر تیم ملی


دوپینگ گلر تیم ملی
● افشای رسوایی در فوتبال ایران
توفانی در پیش است. به زودی كمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال خبری جنجالی را اعلام می كند كه فوتبال كشور را تكان می دهد.
خبری كه اولین بازتابش خط خوردن نام یكی از دروازه بان های معروف ایران از فهرست ۴۰ نفره تیم ملی و جایگزینی مهدی رحمتی به جای او بود.
عصر جمعه اعضای ۱۵ نفره كادر فنی از میان لیست ۵۰ نفره ای كه امیر قلعه نویی برای دعوت از بازیكنان تهیه كرده بود می خواستند ۴۰ نفر را انتخاب كنند. این جلسه در منزل شخصی امیر قلعه نویی برگزار شده بود و غیر از ابراهیم زاده و چراغ پور دیگر اعضای كادر فنی حاضر بودند. اول از همه نوبت بحث به دروازه بانان رسید. ۴ نفر در لیست امیر حضور داشتند، وحید طالب لو، ابراهیم میرزاپور، حسن رودباریان و دروازه بان مورد نظر، گزینه هایی كه از نظر بیشتر حاضران در جلسه بهترین انتخاب ها بودند. اما به یك باره افشین پیروانی خبری را اعلام كرد كه همه حاضران شوكه شدند، «آقا... را دعوت نكنیم». چرا؟ او برای حرفش دلیلی قانع كننده داشت، «جواب آزمایش دوپینگ او مثبت اعلام شده است.»
این خبری بود كه چند نفری در كمیته دوپینگ فدراسیون و دو سه نفر از مسئولان رده بالای پرسپولیس از آن اطلاع داشتند. نمونه اول آزمایشی كه از آقای گلر پیش از اعزام به جام جهانی گرفته شد مثبت بود. به همین دلیل او از فهرست نفرات اعزامی به جام جهانی حذف شد. اما چون هنوز جواب نمونه دوم نیامده بود این خبر تا جمعه محرمانه مانده بود.
تنها مدیرعامل پرسپولیس كه قصد جذب آقای گلر را برای فصل جدید داشت این خبر را فهمید و قید خریدش را زد. افشین پیروانی هم نفر بعدی بود كه خبر را از یك دوست مشترك با انصاری فرد شنیده بود. او آنچه می دانست را به دیگران گفت تا قلعه نویی كه بهت زده شده بود همان لحظه با دكتر شریف مسئول كمیته دوپینگ فدراسیون تماس بگیرد. تلفن روی بلندگوست و دكتر از آن سوی خط حرف می زند، «بله، درست است. هر دو نمونه از ... مثبت اعلام شده، ما برای او محرومیت در نظر گرفته ایم. البته هنوز با مصطفوی درباره حكم حرفی نزده ام و پس از هماهنگی با او حكم اعلام می شود.» و به این ترتیب نام دروازه بان چهارم قلعه نویی از لیست حذف می شود تا رحمتی جایگزین او شود.
دوپینگ این بازیكن می تواند شروع توفانی مهیب در فوتبال كشور باشد. سال هاست كه بسیاری از كارشناسان اعتقاد دارند، بسیاری از بازیكنان فوتبال كشورمان دوپینگ می كنند ولی هربار كه نمونه های دوپینگ گرفته می شود نتیجه اش یا منفی است یا بر اساس منافع ملی فوتبال مسكوت می ماند.
اما این بار شریف و همكارانش قصد دارند رویه همیشگی را با اعلام خبر دوپینگ دسته جمعی بشكنند. او بی اشاره به نام بازیكنان دوپینگی و تیم مورد نظر می گوید: تعدادی از نمونه ها مثبت اعلام شده است و ما تا دوشنبه آنها را اعلام می كنیم. در بین این اسامی نام یكی از ملی پوشان هم وجود دارد.
هرچند شریف نامی از بازیكن دوپینگی نمی برد. یكی از حاضران در نشست عصر جمعه با تایید خبر دوپینگ آقای گلر به همشهری بین الملل می گوید: «این را مسئول كمیته دوپینگ گفت تا امیر نام او را خط بزند. البته ... به این حكم اعتراض كرده است.»
افشین پیروانی هم كه اولین بار این موضوع را مطرح كرده است هرچند تلاش می كند حرفی نزند، وقتی با سئوالات خبرنگاران ما روبه رو می شود، می گوید: «دلیل دعوت نشدن ... را باید از دكتر شریف بپرسید. او بود كه گفت این بازیكن مشكل دارد.» جوابی كه به خوبی شفاف و گویاست.
● یك تیم كامل دوپینگی
این اصل ماجراست.پزشك تیم به درخواست سرمربی و برای بالا بردن استقامت بازیكنانش داروهایی غیرمجاز به آنها می دهد. تمام فصل نمونه ای از بازیكنان گرفته نمی شود و اتفاق بدی نمی افتد. اما به یك باره برانكو در تصمیمی عجیب از آقای گلر شاغل در لیگ یك برای حضور در تیم ملی دعوت می كند. با دعوت از این بازیكن در اردوی تیم ملی از این بازیكن نمونه خون گرفته می شود. آزمایشی كه باعث می شود تا پرده از حادثه ای جنجالی در فوتبال كشور برداشته شود. پس از نمونه آقای گلر، كمیته دوپینگ از دیگر یاران تیم مورد نظر نمونه گیری می كند. نمونه هایی كه یكی پس از دیگری مثبت اعلام می شوند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید