شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ / Saturday, 17 November, 2018

درباره کنکور پزشکی


درباره کنکور پزشکی
كنكور پزشكی آزاد و سراسری امسال نیز به پایان رسید. در حدود یك و نیم میلیون نفر داوطلب ورود به دانشگاه بودند كه بخش مهمی از آنها هدف نهایی شان رشته پزشكی بود. و این تب و تاب برخی خانواده ها را به مدت یك و گاه دو سال زیر فشارهای سنگینی قرار داده بود.
رقابت فشرده ای كه به دلیل محدودیت ناگزیر این رشته ها جریان دارد از زوایای مختلفی قابل بررسی است.
در درجه اول باید گفت این اقبال روز افزون به دانش پزشكی آن هم در شرایطی كه به گفته یكی از مسئولین نظام پزشكی تنها بیست تا سی درصد فارغ التحصیلان پزشكی امكان اشتغال می یابند و این واقعیت در سطح جامعه هم ملموس است، از یك سو مایه مباهات جامعه پزشكی است و از سوی دیگر مسئولیت سنگینی برعهده این جامعه و نهادهای تصمیم گیر آن می گذارد. همین جا باید اشاره كنیم كه این عدم اشتغال نه به دلیل عدم نیاز به پزشكان جوان بلكه به دلیل نوعی اختلال در سیستم پزشكی كشور است كه به رغم نیاز مبرم قادر به جذب نیست.
در شرایطی كه بسیاری مشاغل با زحمات كمتر دارای درآمد های بالاتری هستند جامعه پزشكی و كل كشور باید به خود ببالند كه برگزیده ترین جوانان او و خانواده های زیادی همچنان تحصیلات و به خصوص طب را برمی گزینند و بر فرزندان خود این را می پسندند.
بی تردید نحوه منش و سلوك جامعه پزشكی به مثابه یك كلیت در این گزینش بی تاثیر نبوده است. اما جامعه پزشكی باید بداند كه خواه ناخواه الگوی رفتاری برگزیده ترین جوانان كشور است و در این مسیر رقبای سرسختی دارد كه در بسیاری از موارد الگوهای خوبی برای فرزندان ما نیستند. در این زمینه نه تنها صلاحیت های اخلاقی و علمی اهمیت زیادی دارند بلكه مسائل دیگری نیز وجود دارند. لازمه الگو و محبوب جوانان بودن خصوصیات مشروعی است كه در بین جوانان جذابیت ایجاد می كند.
گاه جوانانی را می بینیم كه میل ندارند دنبال بالاترین مدارج تحصیلی بروند چرا كه فلان تحصیلكرده ای كه می شناسند بد لباس می پوشد، خیلی تمیز نیست و به رغم توانایی مالی از امكانات خوبی استفاده نمی كند، میهمانی نمی رود، ورزش نمی كند و كرم كتاب است! نه تنها كیفیت كار پزشكی بلكه كیفیت زندگی پزشكان و سایر تحصیلكرده ها یكی از مهم ترین نكاتی است كه باعث اقبال جوانان به سوی دانش و تبری از انحرافات می گردد. اما مسئولیت مهم در این زمینه برعهده سازمان های تصمیم گیر قرار دارد.
اگر بااستعدادترین جوانان پزشكی را برمی گزینند مسئولیت بسیار سنگینی پدید می آید كه برای این جوانان تحصیلات و آینده مناسبی را فراهم می كند. به جرات باید گفت كیفیت دانشكده های پزشكی ما در حال حاضر در خور این جوانان نیست. بهترین و بااستعدادترین جوانان ما كه برآمده یكی از سنگین ترین مسابقات هوش و حافظه دنیا و بلكه تاریخ هستند پس از شش- هفت سال تحصیل به عنوان پزشك عمومی نه كارایی چندانی می یابند و نه كار چندانی برای آنها یافت می شود. در حالی كه هفت سال بخش مهمی از زندگی است و پزشكان عمومی بالقوه می توانند در این مقطع كارایی بسیار بالایی بیابند و به آن كار گمارده شوند و انتظار چنین كارهایی از آنها برود. در مقام مقایسه مهندسین و وكلا در مدت زمانی بسیار كمتر از این كارایی هایی بسیار بیش از این می یابند.
تازه بعد از طی این دوره پزشكان مجبورند به اجبار مدتی را در شهری به رغم میل خود بگذرانند. یعنی بدون اینكه توافقی اصولی بین آنها و كارفرمایشان صورت بگیرد طبق قانون باید با حقوقی كه كارفرما تعیین می كند در محلی دور از شهر و دیار خود كار و زندگی كنند. و این در حالی است كه همین خدمت بدون اجبارهای قانونی هم صرفاً با رابطه مالی متعارف برای خرید واقعی خدمت امكان پذیر بود! بسیاری از پزشكان حاضرند با یك دریافت واقعی (و نه قانونی) نه چند سال بلكه بخش مهمی از زندگیشان را در مناطق محروم بگذرانند كه البته چنین بودجه ای برای جوانانی كه از چنین غربال های دشواری عبور می كنند وجود ندارد. برای بسیاری دیگر از مشاغل كه صاحبان آنها یا در بند این امتحانات نبوده اند یا در آن رد شده اند چنین قوانینی وجود ندارد.
نكته دیگر پیدایش حرفه كنكور به عنوان یك حرفه نوظهور است یعنی آموزش برای امتحان و امتحان برای آموزش. بخش مهمی از پزشكان جوان نیز جذب این حرفه نوظهور گشته اند كه بعضاً با درآمدهای قابل توجهی كه دارند می رود تا مورد توجه بسیاری دیگر از پزشكان جوان قرار بگیرد. اگرچه باید پذیرفت كه در شرایط موجود وجود چنین پدیده ای اجتناب ناپذیر است اما اشتغال بخشی از بااستعدادترین پزشكان به این حرفه نوظهور نوعی حیف و میل امكانات است كه مسئولین باید راه حلی مدبرانه و البته نرم افزاری برای آن بیابند. با همه اینها و با اطلاع از همه اینها باز هم اقبال جوانان به رشته پزشكی روزافزون است. این باید باعث دلگرمی جامعه پزشكی باشد.
آب زنید راه را زانكه نگار می رسد.

دكتر بابك زمانی

منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

چگونه خود را برای کنکور آماده سازیم؟

چگونه خود را برای کنکور آماده سازیم؟
● دلایل عدم اجراء برنامه‌ریزی:
یکی از عوامل استرس‌زا برای هر دانش‌آموز کنکوری، عدم اجراء برنامه‌های اوست. دانش‌آموز پیش از دیگران از اجراء نکردن برنامه‌های خود دچار نگرانی و پشیمانی می‌گردد. هر چند که تکرار این موضوع به‌تدریج به یک عادت تبدیل می‌شود.
پس لازم است بدانیم چه دلایل مهمی مانع اجراء برنامه‌های ما می‌شود. بدیهی است عدم توجه به نکات گفته شده در بحث قبلی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در این مورد هستند، به‌طور مثال دانش‌آموزی که توان مطالعاتی او در روز یک ساعت است به یک‌باره تصمیم می‌گیرد، روزانه شش ساعت مطالعه کند.
برای افزایش ساعات مطالعه باید به یک مدل افزایش تدریجی متناسب با توان شخصی روی آوریم. ”هفته اول (۱ ساعت)، هفته دوم (۱ ساعت و نیم)، هفته سوم (۲ ساعت و نیم)، هفته چهارم (۳ ساعت و نیم)، هفته پنجم (۴ ساعت و نیم)، هفته ششم (۵ ساعت و نیم تا ۶ ساعت).
▪ دلیل دیگر، عدم توجه به واقعیات روزمره و یا ضعف در آینده‌نگری است:
به این معنی که پیش‌بینی نکردن اتفاقاتی که در طول روز یا هفته می‌تواند مانع اجراء برنامه باشند قطعاً دانش‌آموز را دچار مشکل می‌سازد.
مثلاً دانش‌آموزی که می‌داند هفته آینده در روز پنج‌شنبه به عروسی یکی از بستگان نزدیک خود دعوت شده است، باید برای آن روز میزان ساعت مطالعاتی کمتری را لحاظ کند در غیر این‌صورت او قادر نخواهد بود به آن برنامه عمل نماید.
تعارف با دوستان و نزدیکان نیز یکی دیگر از این دلایل است. بسیاری از دانش‌آموزان ما هنگام اجراء برنامه‌های خود با اطرافیان دچار تعارف می‌شوند. یعنی در حالی‌که می‌دانند امروز نمی‌توانند با دوستان خود به گردش یا تفریح بپردازند، اما با اولین پیشنهاد از طرف آن‌ها ترجیح می‌دهند برای حفظ دوستی (یا به اصطلاح معرفت!) از اجراء برنامه پرهیز کنند و به خواسته دوستان خود توجه نمایند.
پس بهتر است که به‌طور غیر مستقیم برنامه‌های تنظیمی خود را به اطلاع دوستان و اطرافیان نزدیک خود برسانیم (مثلاً با نصب این برنامه‌ها در روی دیوار اتاق و یا کمک گرفتن از خود آن‌ها برای برنامه‌ریزی).
ناهماهنگی در اجزاء برنامه نیز می‌تواند مانع اجراء صحیح برنامه باشد، چرا که بارها با دانش‌آموزانی روبه‌رو شده‌ایم که به‌دلیل پراکندگی و از هم گسیختگی در اجزاء برنامه‌های خود نمی‌توانند به‌درستی آن را اجراء کنند.
مثلاً یا آن‌قدر تعداد زیادی درس را در یک روز برای مطالعه در نظر گرفته‌اند و یا دروسی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اند که با هیچ‌یک از برنامه‌های کلاسی فردا و یا امروز خود هماهنگی ندارند. بنابراین این برنامه حتی در صورت اجراء، بازدهی مطلوبی برای آن‌ها نخواهد داشت.
الف) برنامه‌ریزی گروهی:
گاهی اوقات با مشاورانی روبه‌رو می‌شویم که به‌دلایل معقول و یا نامعقول برای تمام دانش‌آموزان یک کلاس (با توان‌ها و ویژگی‌های گوناگون) یک برنامه درسی واحد را ارائه می‌دهند.
یک دانش‌آموز باید بداند این‌گونه برنامه‌ها، کلیات را شامل می‌شود و لازم است خود او با فکر و اندیشه نسبت به تعدیل و یا تغییرات لازم در برنامه (براساس شرایط و مشخصات فردی خود) اقدام نماید یا قابلیت اجرائی آن تضمین گردد.
ب) عواطف و احساسات:
بارها شاهد بوده‌ایم که به‌دلیل وابستگی‌های عاطفی دوران جوانی برنامه‌های مطالعاتی اجراء نمی‌شوند. مثلاً به‌راحتی برنامه یک دانش‌آموز به سبب یک اتفاق ناگوار عاطفی نظیر دعوا دچار اختلال می‌گردد و به اصطلاح معروف برای دانش‌آموز هیچ حس و حالی برای درس خواندن باقی نمی‌ماند.
● آزمون
برای ایجاد یادگیری، آزمون یکی از عوامل تٲثیرگذار است بنابراین در این زمینه به نکات زیر توجه کنید:
الف) هدف خود را در آزمون‌های موضوعی، پیدا کردن نقاط ضعف و نواقص علمی خود قرار دهید، به‌عبارت دیگر با گرفتن کارنامه، در پی درصدها و رتبه‌ها نباشید، بلکه مشخص نمائید که در چه سئوالاتی دچار اشتباه شده‌اید و یا در چه سئوالاتی ضعف علمی داشته‌اید. سپس نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنید (هر چند که دانش‌آموزی قوی و عالی قبل از گرفتن کارنامه نیز به این‌کار اقدام می‌کنند).
اما در آزمون‌های جامع که معمولاً در اواخر دوره آمادگی کنکور برگزار می‌شود، به‌دنبال کسب درصد و رتبه‌های مناسب باشید تا بتوانید تا حد مناسبی رتبه واقعی خود را در آینده پیش‌بینی نمائید و از خطاهای تاکتیکی جلوگیری کنید.
این در حالی است که اکثر دانش‌آموزان در هدف‌گذاری برعکس عمل می‌کنند به این معنی که با کسب درصدهای پائین در آزمون‌های موضوعی به‌تدریج ناامید می‌شوند و در انتها نیز معمولاً در آزمون‌های جامع شرکت نمی‌کنند.
در حالی‌که کسب درصدهای پائین در آزمون‌های ابتدائی باید منجر به تلاش دانش‌آموزان برای رفع نواقص شود که نهایت این تلاش‌ها در طول دوره، منجر به افزایش توان علمی او خواهد شد، به‌عبارت دیگر آزمون، خود یک جلسه آموزشی محسوب می‌گردد.
ب) از شرکت در آزمون‌های متعدد و گوناگون پرهیز کنید چرا که اگر تعداد آزمون‌ها زیاد باشد، منجر به کاهش انگیزه می‌گردد و ارزش شرکت در آزمون برای دانش‌آموز کم‌رنگ خواهد شد تعداد مناسب و متعادل آزمون‌ها در طول دوره آمادگی کنکور بین ۱۲ـ۱۰ آزمون است که از این تعداد ۳ـ۲ آزمون باید به‌صورت جامع برگزار شود.
ج) اگر حداقل ۸۰ـ۷۰ درصد موضوعات آزمونی را مطالعه نکرده‌اید در آن آزمون شرکت نکنید زیرا کسب هر نتیجه‌ای (چه خوب و چه بد) کاذب است. به‌عبارت دیگر این نتیجه نمی‌تواند آینده را برای شما پیش‌بینی کند.
د) دفترچه سئوالات و پاسخ‌های تشریحی هر آزمون را حفظ کنید تا در هنگام مرور مطالب، مجدداً به آن‌ها رجوع نمائید و نسبت به پاسخ‌گوئی سئوالاتی که قبلاً در آن‌ها دچار مشکل بوده‌اید، اقدام کنید.
و) برای شرکت در آزمون و در حین برگزاری آزمون، از تغذیه مناسبی بهره‌مند شوید (حداقل در آن روز صبحانه مناسبی میل کنید).
ه) از مسئولان برگزارکننده آزمون بخواهید تشویق‌های مناسبی را برای نفرات برتر هر آزمون در نظر بگیرند.
ی) از شرکت در آزمون‌هائی که طراحان سئوالات آن، به تٲلیف تست‌های سخت و دشواری می‌پردازند، پرهیز کنید.

وبگردی
ظریف چه گفت؟ / پولشویی در کشور چگونه انجام میشود؟
ظریف چه گفت؟ / پولشویی در کشور چگونه انجام میشود؟ - داستان دلواپسانی که منافع جناحی را بر مصالح مردم و نظام ترجیح می دهند را ببینید.
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا!
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا! - پس از دیدار پرسپولیس و کاشیما، در اولین بازی برگزار شده در ورزشگاه آزادی تغییرات محسوس و عجیبی نسبت به دیدار فینال آسیا دیده می‌شود.
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد - چرا خودرو سازان با وجود مشکلات عرضه بازهم پیش فروش می کنند؟
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.