ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ / Wednesday, 1 October, 2014
هنر یونان (نقاشی روی ظروف سفالی)

هنر یونان (نقاشی روی ظروف سفالی)● نقاشی روی ظروف سفالی
آمفورا یا کوزه بلند دو دسته برای شراب یا روغن، که به حدود سده دهم پیش از میلاد تعلق دارد، نخستین مراحل شکل گیری سبکی را که سبک هندسی نامیده می شود، به ما نشان می هد. این کوزه با آنکه عناصری از روشهای تزیینی سبک ما بعد میسنی پیشین را به عاریت گرفته است، ساختی تمیزتر و وقت گیر تر دارد. همزمان با تکامل سبک هندسی، تیره ی مینوسی شکلهای دارای خطوط خمیده، تدریجاً جایش را به شکلهای راست خطی با نوارها یا ردیفهای فشرده بر هم می دهد که بیشترین بخش سطح ظرف را اشغال کرده است.
پیکره انسان از نو در طرح تزیینی متعلق به دوره اوجگیری سبک هندسی، مخصوصاً در گلدان دیپولون که به سده هشتم پیش از میلاد تعلق دارد و نامش را از محل کشف خود یعنی گورستان دیپولون آتن گرفته است، ظاهر می شود. این پیکره ها چندان تفاوتی با شکلهای نمادین ندارند و از شکلهای سه گوشه دراز و کوتاهی ساخته شده اند که با ویژگیهای دقیق، منظم و هندسی شکلهای میان نوارها یا حاشیه بندیها جور در می آیند. پیکره های بی نهایت انتزاعی در دو نقطه مجاور دسته های گلدان به صف آورده شده اند و طرح کلی نقشهای گلدان نیز از پایین به بالا در آن سمت سیر می کند و در سطح گلدان هر قدر رو به بالا می رویم بر پهنای نوارها افزوده می شود.
نوع دیگری از کوزه ها و گلدانهای یونانی که مخلوط کن نامیده می شد، در مقایسه با آمفورا، بدنه ای بزرگتر و دهانه ای گشادتر داشت. در مخلوط کنی که از گورستان دیپولون به دست آمده و احتمالاً همزمان با گلدان دیپولون یا کمی پس از آن ساخته شده است، اندک افتی در ظرافتکاری به چشم می خورد؛ زیرا تزیین هندسی در درجه دوم اهمیت قرار داده شده است.
پیکره ها، حکایت از یک تشییع جنازه دارند و گردونه ها را جنگاورانی سپر به دست اشغال کرده اند، به شیوه مفهومی، دو چرخ هر گردونه نشان داده شده اند، اسبها دقیقاً از هم متمایز گردیده اند و تعداد پاهایشان درست است. جنگاوران در پشت سپرهای خود، که از دید روبرو نشان داده شده اند، ایستاده اند.
تعداد پیکره ها در مقایسه با گلدانی که به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است و نشان می دهد که هنرمند از کشف دوباره یک موضوع – پیکره آدمی – که تا بیش از ۴۰۰ سال اثری از آن در تزیین سفالینه های سرزمین اصلی یونان به چشم نمی خورد، سخت در شگفت شده است. دوره هندسی جای خود را به مرحله «شیوه خاور مابی» دوره کهن داد: این دوره گسترش پردامنه بازرگانی و مستعمرات یونانیها ایشان را به تمدنهای باستانی خاور زمین نزدیک تر کرد. پیامد این روابط جدید، ظهور پیاپی جانوران و هیولاهای مرکب متعلق به خاور زمین در سطح گلدانهای یونانی بود، با این مضامین در هنر بین النهرین و مصر آشنا شدیم: شیر، ابوالهول، شیر بالدار و آدم تنه اسبی (مینوتور) از لحاظ سبک شناسی، کوزه ای که از شهر الئوسیس به دست آمده و نمونه معرف شیوه خاورمابی است، حکایت از گسستی کامل و ریشه ای با شیوه منظم هندسی دارد.
تزیین پیکری، بخش عمده سطح این ظرف را اشغال می کند، ترتیب نمایش موضوعها سست و تقریباً از هم گسسته است و شکلها غالباً با خطوط قوسی نمایانده شده اند. به طوری که بیننده گمان می کند هنرمند می خواسته است کُتِ تنگِ شیوه هندسی را به عنوان مانعی ناجور که سر راه علاقه ای تازه – بازنمایی صحنه های از داستانها و برخی از افسانه های هومری – قرار گرفته است دور بیندازد.
در کوزه دو دسته که پولوفموس غول یک چشم به دست اولیس کور می شود، پیکره انسان – مشابه پیکره های دوره شیوه هندسی، ولی به مراتب پرتر، گردتر و فعالتر – این بار بزرگترین بخشهای سطح ظرف را اشغال می کند و تزیین به بخشهای کوچکتری در روی گردن، خمیدگی بالا و قاعده آن عقب رانده می شود.
مضامین و موضوعات هومری در دوره رونق شیوه هندسی به صورت حماسه های بزرگ گردآوری شدند؛ شیوه خاورمآبی، سرآغاز درهم آمیزی آنها و کسب محبوبیت همگانی برای شان در یونان است. تجسم تصویری حماسه ها تا چندین سده بعد نیز در سطوح گلدانها دیده خواهد شد، شاید چنین به نظر برسد که این نخستین بازتاب بزرگ انسان و کردارهایش، در حماسه یونانی، آغازگر کار بزرگ شبیه سازی از او در هنر بوده باشد. در دوره شیوه های هندسی و کهن، در سراسر منطقه اژه، چندین مرکز سفال سازی تشکیل شدند. این مراکز به دو گروه بزرگ تقسیم شده اند – مراکز سرزمین اصلی یونان و مراکز یونان شرقی (مناطق واقع در شرق سرزمین اصلی) در سرزمین اصلی، مهمترین مراکز عبارت بودند از آتن در آتیکا و کورنت در پلوپونز، و آتن پس از سال ۵۵۰ پیش از میلاد به مراکز اصلی سفال سازی و بزرگترین صادر کننده ظروف سفالی در حوضه دریای مدیترانه تبدیل شد. در بررسی فشرده کنونی، دامنه بحث را به ظروف سفالی آتنی محدود خواهیم ساخت.
گلدان فرانسوا که به نام کاشفش نامیده شده و احتمالاً ظریف ترین نمونه موجود از یک مخلوط کن متعلق به دوره کهن است، با دسته های توماری و شکل فوق العاده نیرومندش، در یک گورستان اتروسک پیدا شد. (ما به علت علاقه شدید و حریصانه اتروسکها به گردآوری سفالینه های یونانی، مدیون ایشانیم زیرا بسیاری از سالم ترین ظروف مزبور از گورهای اتروسکها به دست آمده اند). این ظرف مخصوصاً اهمیت دارد، نه فقط به دلیل بالا بودن کیفیتش بلکه به این دلیل که هم امضای سفالگر («ارگوتیموس اپویسن») بر آن نقش بسته هم تصویرگر («کلیتیاس اگرافسن»). سفالینه های امضا شده، نخستین بار در اوایل سده هفتم ظاهر می شوند و حکایت از آن دارند که سازندگان آنها به حرفه خویش می بالیده اند و هنرشان دست کم به اندازه هنر پیکرتراش یا تصویرگر دیوار، اعتبار و حیثیت داشته است.
گلدان فرانسوا با بیش از ۲۰۰ پیکره در چندین ردیف به گرد گلدان تزیین شده است. پیکره های مزبور که نمایشی از کل پرستیدنیهای یونان هستند، یکی از نخستین جلوه های تصویری شکلها و شخصیتهای یونان هستند، یکی از نخستین جلوه های تصویری شکلها و شخصیتهای دین یونانی را در معرض دید ما قرار می دهند: موضوع، عروسی پلئوس در معیت خدایان است. علاوه بر صحنه خدایان و پلئوس – پدر اخیلس – صحنه هایی از شکار گراز کالودون و مراسم تدفین پاترو کلوس نیز دیده می شوند. روی پایه گلدان، گزارش مصوری از یک نبرد بی امان میان درناها و کوتوله ها داده شده و شعاعهای نور بر فراز آن، به طرز ماهرانه و ظریفی سطح برآمده این مخلوط کن را بزرگتر جلوه گر می سازند. این صحنه های زنده، با دقت زاید الوصفی در شش ردیف با پهناهای متفاوت گنجانده شده اند، پهن ترین ردیف، نزدیک گردن ظرف قرار گرفته و نشانه ای است از بازگشت به انضباط و رسمیت شیوه هندسی پس از شیوه سست و از هم گسسته خاورمآبی متعلق به سفالینه پیدا شده از الئوسیس.
گلدان فرانسوا به شکل ابتدایی اسلوب معروف به نقش سیاه یا سیاهگون تزیین شده است، که کامل ترین و عالی ترین شکل آن را می توان در کولیکس (آبخوری دو دسته) ساخت سفالگر و تصویرگری به نام اکسکیاس مشاهده کرد. پیکره های سیاهگون به صورت سایه های نیمرخ نما بر زمینه روشن، طبیعی و سرخگون سفال نقش بسته اند. خطوط ظریف با استفاده از ابزاری نوک تیز در سایه های نیمرخ نما نقر شده اند و رنگ قرمز طبیعی سفال را عیان کرده اند. اشاراتی با رنگهای سفید و ارغوانی، مخصوصاً روی ظرف پیشین، جلوه دیگری به تزیین غالباً تک رنگی آنها می دهند. با آنکه از این گونه یادآوری است که سیاهی روی این ظروف یونانی نه در اثر استفاده از رنگ سیاه ایجاد شده نه لعاب، بلکه با استفاده از روکش یا خاک الک شده بسیار نرم دانه ای که با خاک رس همرنگ است ایجاد می شود.
در روش سه مرحله ای مورد استفاده یونانیان برای پختن سفال، مرحله نخست (اکسیداسیون) رنگ ظرف و روکش مزبور را قرمز می کند، در مرحله دوم (احیا) از ورود اکسیژن به درون کوره جلوگیری می شود و بدین ترتیب ظرف و روکش، هر دو سیاه می شوند، در مرحله نهایی (اکسیداسیون مجدد) ماده خشن تر سفال از نو اکسیژن جذب می کند و مجدداً قرمز می شود ولی روکش ظریفتر و سیلیکا دار قرمز نمی شود و به رنگ سیاه می ماند. سفالگران یونان پس از آزمایشهای طولانی توانستند نوعی «لعاب» مخمل گونه به رنگ کهربای سیاه بسازند. از رنگهای تزیینی سفید و ارغوانی به شیوه ای صرفه جویانه استفاده می کردند و این باعث می شد که پیکره ها با تضاد شدیدتری در زمینه سرخگون خود توجه بیننده را جلب کنند. این تسلط و مهار کردن عالی شکل، چارچوب مناسبی برای انبوه جزییات ناتورالیستی فراهم می آورد، که برخی شان سراپا زندگی دارند.
آبخوری دو دسته اکسكیاس با تصویری از دیونوسوس که روی کشتی در کنار هدیه هایش برای بشریت به پشت لم داده و به همراه دولفینهای بازیگوش به نرمی در آب پیش می رود و در حالی که دکل کشتی اش را یک درخت شاد انگور در خود پیچانده، سرآغاز سنت نوآورانه تماشایی تری است: سنتی که خبر از آغاز یک انقلاب در هنر جهان می دهد. اکسکیاس در طراحی بادبان این کشتی، از هیچ گونه نماد سنتی و قراردادی استفاده نکرده است که به معنی «بادبان» «خوانده» شود بلکه بادبان را آن چنان که در واقعیت هست، یعنی در حالی که باد بر پیکرش وزیده و شکم داده، مجسم ساخته است. در اینجا تصویری از عمل باد را می بینیم، بادی که به عنوان یک نیروی طبیعی به صورت ملموس نمایانده شده است و این به احتمال قوی نتیجه آگاهی جدیدی است که تصویر نسبت به حضور فیزیکی طبیعت پیدا کرده است. این آگاهی، همه جا گیر شد، در نظر پردازیهای ایونیها درباره ترکیب فیزیکی جهان و شعر سرشار از واقعیت هومر نیز هست: «اما بیدرنگ بادی از ساحل وزیدن گرفت که ما را خوش آمد – بادی بادبان پر کن ... دماغه کشتی به درون آب کشیده شد ... بادبانها ترق ترق کنان باز شدند ...».
با آنکه در آثار هومر خدایان همچنان گردانندگان عناصر طبیعت هستند، آنکه متوجه عوارض این عناصر می شود، آنکه زوزه بادهای پرتوان را می شنود، بوی نامطبوع را استشمام، طنابهای سفت کشیده را لمس و باران خیس کننده را حس می کند انسان است. او تجربه آدمی از جهان و خود جهان را تدریجاً به زبان فیزیکی درک می کند.یک چنین تحول ژرفی در آگاهی انسان از رابطه اش با طبیعت و نتیجتاً از رابطه اش با طبیعت خودش، الزاماً در هنر احساس خواهد شد. هنر یونانی، از زمان آفریده شدن بادبان اکسکیاس به بعد، نشان خواهد داد که بر دامنه ادراکش از طبیعت فیزیکی به گونه ای که حس بینایی آدمی تشخیص می دهد، بسی افزوده شده است.مهارت و ظریفکاری اکسکیاس، یک مسأله دشوار ترکیب بندی را تا حد نزدیک به کمال، حل می کند، کشتی را چگونه در قاب مدورش بگنجاند. بخشی از راه حل و خوشه های آویزان انگور و بخشی دیگر دلفینهای معکوس قلاب مانندی است که به نظر می رسد عناصر ترکیب بندی تصویر را به دور قابش بخیه کرده اند.
در حدود سال ۵۳۰ پیش از میلاد اسلوب نقاشی جدیدی ابداع شد که عکس شیوه نقش سیاهگون بود. یعنی زمینه را سیاه می کرد و پیکره ها را به رنگ قرمز نگه می داشت. پیکره های انسانها و جانوران، دیگر به رنگ تیره و خاکی و موجوداتی بزرگ بر زمینه ای روشن نشان داده نمی شوند، بلکه مانند نور و هوا روشنند و درخشش شان در زمینه سیاه بیننده را به خود جلب می کند. در این اسلوب جدید نقش سرخگون، نشان گذاریهای اصلی درون ظرف را به صورت خطوط برجسته با استفاده از ابزار سرنگ مانندی که ماده سیاه «لعاب» را به طور یکنواخت و صاف در سطح سفال می ریخت، اجرا می کردند.
نشان گذاریهای فرعی مانند موی سر، عضلات و گاهی حتی سایه را با «لعاب رقیق» (روکش رقیق شده با آب) که با یک قلم موی ظریف قابل استفاده بود، انجام می دادند. این سبک در مقایسه با سبک نقش سیاهگون پیشین، آزادتر و روان تر است و به همین علت در مدت بیست سال توانست در بیشتر موارد جای آن را بگیرد. هنرمند نیازی به بزرگتر کردن طرح محدود رنگهایش احساس نمی کرد زیرا قرمز براق مسی بر زمینه سیاه مخملی، تأثیری در بیننده برجا می گذاشت که سرشار از ظرافت بود. هنرمندی که غالباً افتخار ابداع اسلوب نقش سرخگون را بدو منسوب می کنند آندوکیدس نقاش است؛ وی نامش را از اندوکیدس سفالگر گرفته است و بسیاری از ظروف سفالین ساخت وی را نیز تزیین کرده است.
آندوکیدس نقاش که گاهی شاگرد اکسکیاس پنداشته می شود، از شیوه های تصویری سود می جوید که در سبک کار آن استاد کهن ریشه دارند. در کوزه دو دسته ای که پیکره های هرکول و آپولون را در حال تلاش برای به چنگ آوردن سه پایه مجسم کرده است، او علاقه اش را به تزئینات غنی پارچه ای به گونه ای که در کار استاد فرضی اش دیده شده است، بروز می دهد. اثر او گرمی و گیرایی اثر اکسکیاس را ندارد زیرا وی بیش از استادش در اندیشه بهره گیری از امکانات اسلوب جدید خویش است و در اینجاست که ابتکار عمل به خرج می دهد و به آزمایشگری با جلوه های بدیع و گوناگون رنگ می پردازد (رنگهای ارغوانی و سفید را بسیار دوست می داشت) و در اسلوبی که مستلزم استفاده از فن بس دشوار شیار اندازی است، طرحهای تزیینی تازه و بسیار ظریف می آفریند.
در کوزه مخلوط کنی که به دست ائو فرونیوس یکی از نیرومندترین نقاشان آفریننده نقش سرخگون در اواخر سده ششم پیش از میلاد نقاشی شده است، هرکول را در حال خفه کردن آنتایوس غول می بینیم .
ائوفرونیوس از جمله نخستین هنرمندانی بود که عمرش را جداً وقف مطالعه تشریحی اندامهای بدن کرد و از این لحاظ در روزگار خود مشهور شد. در اینجا او دو پیکره مذکر را در حالتی نشان می دهد که سخت به هم پیچیده اند و گویی کُشتی می گیرند، یکی از پهلو و دیگری از روبرو دیده می شود. او به آزمایشهایی بنیادی مانند تلاش برای نشان دادن دو پای در زیر مانده آنتاپوس و سفید نمایاندن چهره وی به نشانه رنگ پریدگی لحظه پیش از مرگ، دست می زند. می کوشد اندامهای کشیده و پرتوان هرکول و آنتایوس را به تصویر بکشاند و توجهی رنج آور به عضلات ایشان می کند و با آنکه موفق نمی شود تصویر درستی از آنان بیافریند، تلاش وی برای به کار بستن دانش به دست آمده از راه مشاهده حرکت بدن، از همه مهم تر است.
ائوتومیدس معاصر و رقیب ائوفرونیوس و همچون او یک آزمایشگر بود. همچنان که از پیکره های شادی کنندگان در روی کوزه دو دسته آفریده وی برمی آید، ائوتومیدس بیش از مطالعه تشریحی اندامهای بدن به مسایل کوته نمایی با تجسم شکل بر سطح محدب و مقعر و نشان دادن آن از نمادهای مختلف توجه دارد. رقصندگان نیمه شنگول، که با همه توانشان از این حالت خویش لذت می برند، موضوعی نسبتاً رایج در روی ظروف سفالی متعلق به دوره های کهن پسین و کلاسیک پیشین به شمار می روند و معنی هلنی عنصر کمیک را که همچون وزنه ای در برابر اشتیاقش به هنر تراژیک در عرصه درام بود، روشن تر می کنند.
در اینجا ائوتومیدس فرصتی به دست آورده است و پیکره ها را با حرکتی غیررسمی با موفقیت بی مانندی در نشان دادن نماهای سه چهارم پشت و روبرو مجسم کرده است. چرخش و پیچش پیکره ها نشان می دهد که هنرمند تدریجاً می خواهد آنها را همچون احجامی سه بعدی در نظر بگیرد که در فضایی عمیقتر از سطح تخت و دو بعدی روی تصویر، تحرکی آزادانه تر دارند – و این گسستی معنی دار از سنت ماقبل یونانی است.
خودآگاهی رشد یابنده یونانیان نه فقط از علاقه ایشان به نمایش پیکره های انسان بلکه از آگاهی ایشان بر وجود خودشان در مقام هنرمند نیز آشکارا دیده می شود. آنها آثارشان را به نام خودشان امضا می کنند و بر این نیز آگاهند که به عنوان همکاران و رقیبانی در یک حرفه به کارهایی تازه و انقلابی دست زده اند. ائوتومیدس با دست خط خودش روی این کوزه دو دسته غرور ساده لوحانه اش را چنین به زبان می آورد: «ائوفرونیوس هرگز اثری چون این نیافرید».
همچنان که ائوفرونیوس و ائوتومیدس نقاشانی انقلابی بودند، بروگوش نقاش (هنرمند ناشناخته ای که نام سفالگری که ظروفش را وی تزیین می کرد به او داده شده است) در حدود سال ۴۹۰ پیش از میلاد، گامی بزرگ برمی دارد و از آنها نیز جلوتر می رود.
این بار نیز موضوع شادی کنندگان با حالت و حرکت موج گونه رقصندگان، فرصتی برای آزمایشگری در اختیار هنرمند می گذارد. از ۲۵۰۰ سال پیش یعنی ساخته شدن لوحه آرایش پادشاه نارمر در هیراکونپولیس تا این زمان، پیکره های نقاشی شده و نقش برجسته، پای سمت نادیدنی را جلو گذاشته بودند تا گام برداشتن را نشان دهند – و این بر روی هم، اگر بخواهیم پیکره نیم تنه را با نمای تمام رخ و کمتری کژ نمایی پیکره نشان دهیم، بهترین شیوه است. ائوتومیدس این قاعده را شکسته بود و پای مرئی پیکره را پیش آورده بود تا آن را با نمای سه چهارم از پشت نشان دهد ولی بروگوس نقاش، نخستین، بار، پیکره ای گام بردارنده را در حالی که پای مرئی اش را جلو گذاشته و شانه اش را به طور مورب رو به بیننده برگردانده است، نشان می دهد. (دو پیکره میانی را ببینید) نتیجه، آفرینش نخستین حالت ایستایی متعادل در تاریخ نقاشی است.
این بار، پیکره در نظر نقاش، واحدی فعال است، نه مجموعه بر هم سوار شده ای از چند قطعه، مسأله مهندسی پیکره، تا بدان پایه حل شده است که بتوان آن را با حرکت متقاعد کننده ای شبیه سازی کرد. این در وهله نخست ممکن است مسأله ای جزیی باشد، ولی یک جزء ظاهراً سطحی می تواند مظهر تحولی دورانساز در مفهوم آن چیزی باشد که انسانها مشاهده می کنند.

منبع : واحد مرکزی خبر

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
دارو و درمان    درمان    بیماری های داخلی    نورولوژی    انواع بیماری های نورولوژی   
شعر و ادب    سعدی    دیوان اشعار    غزلیات   
شعر و ادب    خاقانی    دیوان اشعار    غزلیات   
بازار و بازاریابی    بازرگانی خارجی    صادرات    راهنمای صادرات    راهنمای صادرات - خدمات    ابزار تبلیغاتی متناسب با استانداردهای جهانی   
شعر و ادب    سعدی    بوستان    باب ششم در قناعت   
دارو و درمان    درمان    بیماریهای شایع (اپیدمیولوژی)    اپیدمیولوژی و کنترل بیماری های شایع ایران    اپیدمیولوژی و کنترل بیماری های غیرقابل انتقال    بیماری های گوارشی    زخم های پپتیک    هلیکوباکتر پیلوری    عوامل ایجاد بیماری   
علوم و مبانی تربیت بدنی و ورزش    علوم تربیت بدنی و ورزش    طب ورزش    ورزش برای گروه های خاص   
دارو و درمان    درمان    بیماریهای شایع (اپیدمیولوژی)    اپیدمیولوژی و کنترل بیماری های شایع ایران    اپیدمیولوژی و کنترل بیماری های غیرقابل انتقال    بیماری های گوارشی    بیماری های التهابی روده    کولیت اولسروز    نشانه های بالینی   
صنعت توریسم    مدیریت و شناخت صنعت جهانگردی و گردشگری    برنامه ریزی و سیاست های جهانگردی    سیاستگذاری جهانگردی   
بازار و بازاریابی    اصول بازاریابی    انتخاب بازارهای هدف    اندازه گیری پیش بینی تقاضا    پیش بینی تقاضای آینده   

کلمات در حال جستجو
انگلیس    فاحشگی    دانشجو    محیط زیست    حیات وحش    سپر    پوتین    روحانی    هدیه    تحریم    مذاکرات هسته ای    مذاکرات وین    مصباح یزدی    اصولگرایان    نشست سیاسی    موتلفه    علی شمخانی    بشار اسد    سوریه    کلیپ    هپی    ابلاغ حکم    دادگاه    شلاق    ایران    افغانستان    آمریکا    توافقنامه    امنیتی    سردار نجات    سپاه پاسداران    هاشمی    محمد خاتمی    یزدی    فتنه    موسوی    کروبی   

برخی منابع مهم خبری
برهان - بی باک - ایبنا - بورس نیوز - ای استخدام - جنوب - فارس - سفیر - لیزنا - خبرنامه دانشجویان - شفقنا - آرمان - سیاست روز - ملت - جام جم - قدس آنلاین - شانا - معماری - فرهنگ امروز - سیتنا - مثلث - پول - ایربا - افکار - عصرایران - رجانیوز - سراج 24 - روزنامه نود - ایلنا - کتابخانه مجلس - آی تی آنالیز - آریا - اصفهان امروز - سنا - اقتصاد پنهان - روزنو - پی سی ورلد - فرهنگ‌نیوز - گفتار - تریبون - ایران ورزشی - نماینده - ایفنام - پانا - رسالت - نورپرتال - گسترش صنعت - ایران و جهان - آفتاب نیوز - تدبیر 24 - جماران - دیپلماسی ایرانی - سلامانه - خبر آنلاین - خرداد - مشرق - ارانیکو - اقتصاد ایرانی - بهارنیوز - تبیان - پرسپولیس - ورزش سه - سیمرغ - فرارو - مجله ماشین - تسنیم - تهران پرس - گویا آی تی - سلامت نیوز - ایتنا - شفاف - ایمنا - سی نت - جهان نیوز - پارسینه - فارنت - ایران استخدام - تفاهم - زیباکلام - تیک - شفا - دنیای اقتصاد - تابناک - سینما پرس - جوان - پارس فوتبال - فان پاتوق - الف - عماریون - دانشجو - پارس - موسیقی ایرانیان - خبرورزشی - اقتصاد آنلاین - . - شهرخبر - پرداد - شبکه - ایران اکونومیست - ایران گراند - نیک صالحی - رویش - همشهری - برترینها - ایرنا - پیام نو - انتخاب - پویش - نامه - العالم - عصر خودرو - جمهوریت - مهر - بنکر - دیدبان - واحد مرکزی خبر - باشگاه خبرنگاران - موج - صراط - شرق - طلا - آی سی تی - خودرو - افق - پیام نفت - تراز - حوادث - اقتصادایران آنلاین - بانک ورزش - حوزه هنری - انصاف - ایران - پرشین خودرو - ایسنا - موبنا - عیارآنلاین - سخن‌آنلاین - فردا - پرشین وی - سینما نگار - اعتدال - بانی فیلم - ایستنا - بولتن - برنا - آفتاب - اکو - زومیت - شهرسخت‎‌افزار - اروم‌نیوز - شفقنا ورزشی - خانه ملت - موسیقی ما - استخدام - خانه‌ ورزش - کافه سینما - میراث فرهنگی - رهیاب - روزگارنو - سینما خبر -

دنیای کشتی این لکه ننگ را تا سال‌ها فراموش نخواهد کرد + ویدئو - اگرچه امروز جی هیون جونگ، مانند المپیک لندن یک قهرمانی دیگر به قهرمانی‌هایش در دنیای کشتی افزود اما هیچگاه آن ثانیه‌هایی را که دست و پایش مدام در هوا و در جهت‌های مختلف می‌چرخید و اسیر فیتوهای…
فرود بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان در فرودگاه امام + تصاویر - یک فروند هواپیمای پهن پیکر ایرباس A380 متعلق به شرکت هواپیمایی امارات متحده عربی، عصر سه شنبه برای نخستین بار در فرودگاه امام خمینی(ره) بر زمین نشست.
فکر می کردند می خوام هفت را نابود کنم - مثلث آنلاین: محمود گبرلو سال‌ها پیش به‌عنوان یک روزنامه‌نگار فعال اصولگرا شناخته شده بود. حالا او پس از ماه‌ها اجرای برنامه «هفت»، به چهره‌ای شناخته‌شده برای سینما نیز تبدیل شده است.
هدیه عجیب پوتین به روحانی +عکس - پایان دیدار گرم پوتین - روحانی خاطره انگیز هم شد. رئیس جمهور روسیه دستور داد کارکنان کاخ کرملینِ آستاراخان (قلعه تاریخی تسیخ هاوس که در جنگ جهانی اول دژ و انبار مهمات بوده است) قابی را برای هدیه به رئیس جمهور ایران بیاورند.…
جرج‌ کلونی و همسرش پس از ازدواج + تصاویر - جورج کلونی هنرپیشه معروف آمریکایی در سن ۵۳ سالگی با نامزدش امل علم‌الدین وکیل و فعال حقوق بشر ۳۶ ساله در ونیز ایتالیا ازدواج کرد. این دو برای برگزاری جشن عروسی خود، به ونیز رفته‌ بودند و دیروز استن روسنفیلد، وکیل…
چرا آزاده نامداری و فرزاد حسنی جدا شدند؟ - هنوز آزاده نامداری و فرزاد حسنی شمع یک سالگی ازدواج‌شان را فوت نکرده بودند که خبر طلاق‌شان در محافل پیچید.
تولد‌ نوزادی‌ با‌‌ بیماری‌ وحشتناک‌ در‌ایران /تصاویر+18 - خانم باردار 26 ساله ای در شامگاه 5 شنبه با مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان امام حسن(ع) شهرستان داراب از توابع استان فارس تحت عمل سزارین قرار گرفت و نوزاد پسری با بیماری نادر ایکتیوز پیشرفته(هارلیکون)…
نیکی کریمی در خودروی قلعه‌نویی! +تصاویر - عکاس این مجموعه تصاویری پرشمار از مصاحبه های نیکی کریمی با ستاره های فوتبال و عکس های پشت صحنه مستندها را روی صفحه شخصی خود منتشر کرده که تعدادی از آنها را با هم تماشا می‌ کنیم.
ترویج پوشش نامرسوم دو زن در تلویزیون +عکس - پخش زنده مصاحبه با دو زن یک خانواده که به خاطر پوشش نامرسوم آنها که حتی چشم هایشان به خاطر حجاب سخت آنها دیده نمی شد، به سرعت در شبکه های اجتماعی جلب توجه کرد.
عکسی‌سیاسی از مسابقات جهانی‌والیبال! - رامین مهمان‌پرست، سفیر کنونی جمهوری اسلامی ایران در لهستان و سخنگوی سابق وزارت خارجه در دولت احمدی‌نژاد، در کنار آملیا اسدی، از طرفداران تیم ملی والیبال ایران در اروپا. اسدی به واسطه‌ی پخش چندثانیه‌ای تصویرش از تلویزیون…
بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
تأکید مودی و اوباما بر حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران - نخست‌وزیر هند و رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه پس از دیدار در کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران تأکید کردند.
توتی رکورد گیگز را شکست تا رم، من سیتی را در خانه متوقف کند - تیم فوتبال رم بعد از چندین سال دوری از رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا این بار با درخشش یکی از محبوب ترین ستاره های فوتبال جهان منچسترسیتی را در خانه اش متوقف کرد.
پاری سن ژرمن در دیداری پر گل بارسا را شکست داد - تیم فوتبال پاری سن ژرمن با وجود اینکه زلاتان ایبراهیموویچ ستاره سوئدی خود را در اختیار نداشت در دیدار که 5 گل داشت موفق شد رقیب قدرتمند اسپانیایی خود را شکست دهد.
کیارستمی: من پاسخگوی همه رزمندگان واقعی هستم - گروه هنری: عباس کیارستمی تأکید کرد: من پاسخگوی همه رزمندگان واقعی هستم. من از هیچ جنگی دفاع نمی‌کنم اما بحث دفاع ...
اولین شکست آبی‌اناری‌ها با لوئیز انریکه - گروه ورزشی: رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا با انجام 8 دیدار پیگیری شد که در مهم‌ترین مسابقه تیم فوتبال پاری سن ...
به زنان محجبه در بلژیک لقب «حیوان» و «تروریست» می‌دهند - یک فعال حقوق بشر و مدافع حقوق مسلمانان در بلژیک در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تصریح کرد که حجاب بزرگترین مشکل زنان در بلژیک است و بسیاری از مسلمانان به دلیل دین خود از کار برکنار شدند.
ژاوی رکورد رائول را در لیگ قهرمانان اروپا شکست - ژاوی کاپیتان و بازیکن پر افتخار بارسا با بازی در برابر پاری سن ژمن رکورد رائول گونزالز را شکست.
پاری‌سن‌ژرمن 3 - بارسلونا 2/ نخستین شکست آبی‌اناری‌ها با لوئیز انریکه - رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا با انجام دو دیدار از گروه ششم پیگیری شد.
«نایجل فاراژ» در صدر لیست قدرتمندترین سیاستمداران جناح راست انگلستان در سال 2014 - نشریه تایمز به رسم هر ساله، لیست قدرتمندترین سیاستمداران جناح راست انگلستان را منتشر کرد که «نایجل فاراژ» رهبر «یوکیپ» (حزب استقلال)، در صدر لیست قرار دارد، درحالیکه نخست…
من پاسخگوی همه رزمندگان واقعی هستم  - عباس کیارستمی در پاسخ به پرسش‌های حبیب احمدزاده نویسنده دفاع مقدس درباره جنگ و دفاع مقدس که در قالب یک گفتگو در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفت، تأکید کرد: من پاسخگوی همه ...
اصول‌گرایان در بحث‌های انتخاباتی با یکدیگر اختلاف دارند/اصولگرایان شورای رهبری جریان تشکیل دهند - در نبود آقای مهدوی کنی بهترین راه تعیین رهبر، تشکیل یک شورای رهبری برای جریان اصول‌گرایی است که اعضای آن بتوانند از بین خودشان شخصی را برای رهبری انتخاب کنند/آیت‌الله…
افسانه‌ سازی‌ غرب درباره ایران غیر واقعی است - وزیر خارجه سابق قرقیزستان پس از سفر به ایران و گشت و گذاری در شهرهای کشورمان می‌گوید: «افسانه‌هایی که غرب پیرامون ایران ساخته است با اتفاقات و فضای کنونی این کشور مطابقتی ندارد».
ساخت 4 مرکز نگهداری معتادان تا 6 ماه آینده در تهران - شهردار تهران از بهره برداری 4 مرکز نگهداری معتادان متجاهر تا 6 ماه آینده خبر داد.
دنیای کشتی این لکه ننگ را تا سال‌ها فراموش نخواهد کرد + ویدئو - اگرچه امروز جی هیون جونگ، مانند المپیک لندن یک قهرمانی دیگر به قهرمانی‌هایش در دنیای کشتی افزود اما هیچگاه آن ثانیه‌هایی را که دست و پایش مدام در هوا و در جهت‌های مختلف می‌چرخید و اسیر فیتوهای…
علی کریمی در تمرین تیم استقلال + تصاویر - علی کریمی مربی تیم ملی عصر امروز دوشنبه از تمرین تیم فوتبال استقلال بازدید کرد.
مقام غربی: در صورت رفع نگرانی‌ها آماده لغو بخش قابل توجهی از تحریم‌های ایران هستیم - یک مقام ارشد غربی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است که در صورت رفع نگرانیهای غرب در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، آماده ارائه پیشنهاد کاهش قابل توجه تحریم‌ها هستیم.
تقبل ساخت ۴ مرکز نگهداری معتادان از سوی شهرداری/ کمپ ۱۰ هزار نفری ترک اعتیاد فشافویه افتتاح می‌شود - دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزیر کشور از تقبل ساخت ۴ مرکز نگهداری معتادان با ظرفیت ۴ هزار و ۵۰۰ نفر ظرف ۶ ماه توسط شهرداری خبر داد.
فرود بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان در فرودگاه امام + تصاویر - یک فروند هواپیمای پهن پیکر ایرباس A380 متعلق به شرکت هواپیمایی امارات متحده عربی، عصر سه شنبه برای نخستین بار در فرودگاه امام خمینی(ره) بر زمین نشست.
ریشه خشونت داعش در وهابیت تلخ عربستان سعودی است - نگاه نیویورک تایمز به مخوف ترین گروه تروریستی ریشه خشونت داعش در وهابیت تلخ عربستان سعودی است رهبران دولت اسلامی عراق و شام یا داعش اصول هدایتی خود را بطور روشن از جنبش وهابی اسلام اهل سنت می گیرند. آنها…
برنامه روز دوازدهم بازی‌های آسیایی/ چشم به مدال‌های کشتی و تکواندو - ورزشکاران ایران در دوازدهمین روز از رقابتهای بازی‌های آسیایی اینچئون در 8 رشته تیمی و انفرادی به مصاف حریفان خود می‌روند که در رشته‌های کشتی و تکواندو شانس افزایش ...
چرا بهترین برنامه‌ها را نیمه شب تماشا می‌کنیم؟ - ای کاش مسئولان امر، اقدام به تغییر چیدمان برنامه‌ها کنند و فیلم‌ها و برنامه های پربیننده را به ساعت‌های میانی شب بازگردانند تا بدین ترتیب ساعت بدن مخاطبان میلیونیِ برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون نیز از شرایط…
گسترش مناسبات گمرکی ایران - آذربایجان/ تکمیل کریدور ترانزیتی شمال - جنوب - در دیدار رئیس کل گمرک ایران با رئیس کمیته دولتی گمرکات جمهوری آذربایجان در باکو، موانع همکاری های گمرکی میان دو کشور بررسی و بر رفع آنها تاکید شد.
جوابیه شرکت راه آهن به یک خبر و توضیحات «تابناک» - مسئولان راه آهن در حالی گران شدن نرخ بلیت قطار در چند مرحله را کذب خوانده اند که خود در جوابیه ارسال کرده، دست کم دو مورد از گرانی های رقم خورده را صحه گذاشته‌ و علاوه بر آن، «یکسال اخیر» را محدود به نیمه…
حملات هوایی انگلیس به داعش آغاز شد - وزیر دفاع انگلیس می‌گوید که جنگنده‌های این کشور امروز برای اولین بار، مواضع داعش در عراق را بمبارن کرده‌اند.
ولایتی: به ادامه مذاکرات پایبند هستیم - رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخلاف برخی تصورات که با طولانی‌شدن مذاکرات یا وارد آوردن فشارهای اقتصادی به ایران، کشور ما از اصول حقه خود کوتاه می‌آید اعلام می کنیم که ما همچنان به ادامه مذاکرات…
جزئیات دستور جدید خودرویی دولت/ خودروهای لوکس پس فرستاده می‌شوند - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دستور بازگرداندن خودروهای لوکس موجود در گمرکات کشور داده شده است و این خودروها باید برگردند.
ساخت مرکز پرتودهی صنعتی قزوین به زودی آغاز می شود - قزوین- خبرگزاری مهر: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: با اختصاص 50 میلیارد تومان کلنگ آغاز عملیات اجرایی احداث مرکز پرتودهی صنعتی در قزوین در حداکثر دو ماه آینده به ...
وزارت کتاب، نیاز اساسی امروز نشر کشور است/ مسئولان فرهنگی در کشور ضعیف عمل می‌کنند - مدیر انتشارات بین المللی گاج معتقد است در کشوری مثل ایران که رهبری فرهیخته‌ آن، خود به عنوان یک کتاب‌شناس و نویسنده‌ حرفه‌ای، به این میزان به امر کتاب و کتاب‌خوانی تأکید…
داستانهای ناتمام بیگدلی را چه کسی به اتمام می رساند - علی فاطمی وکیل خانواده بیگدلی در مراسم بزرگداشت وی از وصیت این نویسنده مبنی بر به اتمام رساندن داستانهای ناتمام خودش توسط وکیلش خبر داد.
هزار آتش‌سوزی در سال جاری/ دستور وزیر کشور به مدیریت بحران - وزیر کشور به مدیریت بحران دستور داد تا گزارش ویژه‌ای از حوادث آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها تهیه کند.
مفقود شدن عجیب دختران و زنان در اروپا - گروه بین‌الملل: یک روزنامه انگلیسی در گزارشی به مفقود شدن عجیب دختران و زنان جوان در کشورهای اروپایی و آمریکا و افزایش این پدیده در ...
21 هزار و 548 هکتار از جنگل‌های کشور در 6 ماهه نخست امسال طعمه حریق شد - رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در 6 ماهه نخست امسال هزار و 100 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌‌ها داشته‌ایم که موجب شده 21 هزار و 548 هکتار از این منابع طبیعی طعمه حریق شود.
کاسپارف: پوتین خطرناک‌ترین مرد جهان است - گروه بین‌الملل: قهرمان روسی سابق شطرنج جهان گفت: بزرگترین تهدید برای ناآرامی‌های جهان، داعش، القاعده یا کره‌شمالی نیست بلکه رییس جمهوری ...
نتایج ایران در پایان روز یازدهم/ شش مدال، ایران را به قزاقستان نزدیک کرد - ورزشکاران ایرانی در پایان یازدهمین روز از بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌‎جنوبی 4 مدال طلا و 2 برنز دیگر بدست آوردند تا فاصله کاروان ورزش کشورمان با قزاقستان در جدول ...
حکم دادگاه مصر برای حبس ۶۸ نفر از حامیان اخوان - دادگاهی در مصر، ۶۸ تن از حامیان اخوان‌المسلمین را در اتهام کشتن ۳۰ نفر در جریان درگیری‌های ۶ اکتبر ۲۰۱۳ مجرم شناخت و به زندان‌های طولانی مدت محکوم کرد.
اعتراف های تکان‌دهنده باراک اوباما - امریکا بر اساس کدام استراتژی با داعش می‌جنگد؟اعتراف های تکان‌دهنده باراک اوبامامی‌توانیم بگوییم امریکا در جنگی که رهبری آن را علیه داعش بر عهده گرفته، فاقد استراتژی است. آیا قرار است منطقه هزینه دیگری را بابت این اشتباه…
واکنش‌های خاص به سخنان حاتمی‌کیا و کیارستمی - سخنان عباس کیارستمی در نقل قولی درباره دفاع مقدس که با یک تحریف زمانی 6 ماهه به‌عنوان واکنش او به اظهارات و کنایه‌های ابراهیم حاتمی کیا منتشر شد، همچنین اعتراض شدید‌اللحن ابراهیم حاتمی‌کیا به این سخنان او، واکنش‌های…
توضیحات مدیر کل فرودگاه امام درباره فرود ایرباس امارات - مدیر کل فرودگاه امام خمینی (ره) با بیان این‌که از ابتدای ساخت فرودگاه، فرود هواپیماهای غول پیکر در آن طراحی و پیش بینی شده بود، اظهار کرد: فرود هواپیمای ایرباس 380 با درخواست شرکت هواپیمایی امارات…
کمپین 6 فیلم‌ساز ایرانی برای حمایت از توافق هسته‌ای - عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، مجید مجیدی، رخشان بنی‌اعتماد،رضا میرکریمی و محمد مهدی عسگرپور در یک کمپین خواستار رسیدن به توافق هسته‌ای و حمایت مردم از این توافق شدند.
ولایتی: مقابله با تروریسم باید در چارچوب مقررات بین‌المللی باشد - رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: ایران و چین اعتقادی به دعوت آمریکا که به بهانه‌ی مقابله با تروریسم در منطقه صورت می‌گیرد و در حقیقت زیربناهای سوریه را تخریب می‌کند ندارند.


Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved