سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


سس گوجه فرنگی بدون هویت شهری


سس  گوجه فرنگی بدون هویت شهری
امروزه تصوركلان شهرها بدون بیلبوردها و تلویزیون های بزرگ تبلیغاتی امكان پذیر نیست و تبلیغات شهری جزء جدایی ناپذیر از كالبد شهر شده است. استفاده مناسب از آن نه تنها باعث تنوع و زیبایی بصری در فضای شهری می شود همچنین منبع درآمدی برای شهرداری است تا آن را صرف بهینه سازی و خدمات شهری نماید.
در اواخر سال گذشته شاهد نصب تلویزیون بزرگی در تقاطع پارك وی و ولی عصر بودیم. این تلویزیون تبلیغاتی بدون رعایت تناسب در امتداد كریدور بصری در زیباترین خیابان شهری در ولی عصر نصب شد. خیابان اصلی كه نه تنها شمال تهران را به جنوب وصل می نماید بلكه یكی از معدود خیابان های تاریخی تهران است كه از شاخص های زیبایی شهری برخوردار بوده و واجد یاد و خاطره جمعیتی است. با ردیف چنارهای سر به فلك كشیده كه با تغییر هر فصل زیبایی خاص خود را دارد كه نه تنها در ذهن كسانی كه در تهران زندگی می كنند بلكه برای مسافرینی كه یك بار از این خیابان گذشته باشند جایگاه خاصی را می یابد. با توجه به این جنبه ها مشاور منطقه بعد از ماه ها تحقیق و بررسی تصمیم به ساخت پلی گرفته كه پایه های ظریف و ضخامت كمی داشته باشد و مانع پیوستگی دید و منظر خیابان ولی عصر نباشد. تا به این ترتیب امتداد بصری و همپیوستگی چنارها و دید به كوه حفظ شود اگر چه هزینه ساخت آن خیلی بیشتر از آنچه كه تصور می شود انجام پذیرفت.
در عصر جهانی شدن شهرهای بزرگ دارای شاخصه ها و ظرفیت های بالقوه هستند كه برای سیما و هویت شهری اهمیت ویژه ای دارا است. در بسیاری از كشورهای جهان شاهد هستیم علاوه بر حفظ و تقویت هویت های قدیمی در ایجاد مفاهیم جدید شهری تلاش های زیادی انجام می شود تا با ایجاد فضای شهری ، خیابان یا میدان یا ساختمان هایی شاخص، جایگاه خود را در عصر جدید ارتقا بخشند. به طور مثال اسپانیا در چند سال اخیر با ایجاد ساختمان موزه كوگنهایم توسط معمار بزرگ فرانك گری در شهر پرآشوب و نابسامان بیلبائو نه تنها باعث شد كشور اسپانیا و شهر بیلبائو جهانی شده بلكه تاثیر این عنصر شهری بر كل ساختار اجتماعی و فرهنگی این شهر مشهود است. به طوری كه اكنون این شهر تبدیل به یكی از مراكز مهم توریستی جهان شده است كه سالانه میلیون ها نفر از این شهر به خاطر این بنا كه تبدیل به یك شاخص فراشهری در حد جهانی شده بازدید می كنند و تاثیر این بنا بر ساختار شهر به نحوی است كه ساكنان با مشاركت در امور شهری و بهتر كردن فضای اجتماعی و فرهنگی سعی در جذب توریست بیشتر دارد.
همچنین در شهر پاریس تراكم ساختمان ها قوانین خاصی دارد كه هیچ ساختمانی نمی تواند ارتفاعی داشته باشد كه مانع دید به برج ایفل شود، اگرچه شهرداری پاریس می تواند درآمد زیادی از طریق فروش تراكم كسب كند. در كلان شهری مانند تهران ارزش های طبیعی و شاخص های شهری محدودی را می توان تعریف كرد و جای تامل دارد اگر در راستای تقویت یا خلق ارزش ها تلاشی صورت نمی گیرد لااقل مانع انهدام هویت های موجود شد.
حال این سئوال در ذهن ایجاد می شود كه صرف این همه نیرو، كار كارشناسی و زمان و هزینه برای ساخت پلی با این مشخصات كه باید خود یكی از المان های شاخص شهری باشد نصب تلویزیون تبلیغاتی به این بزرگی بدون توجه به قوانین شهری و موقعیت فضایی در چنین خیابان مهمی (ولی عصر) برای چه بوده؟ نوع تبلیغات و رنگ بندی تابلوهای تبلیغات به لحاظ اصول طراحی شهری دارای قوانین مشخصی است كه منجر به هماهنگی و زیبایی بیشتر در محیط می شود.
به كارگیری تكنولوژی جدید صرفاً در مبحث سخت افزاری آن خلاصه نمی شود، استفاده درست از فرهنگ كاربردی این تكنولوژی است كه ارزش های پایداری برای شهر ایجاد می كند.
آیا مقدار هزینه ای كه شهرداری از این طریق كسب می نماید ارزش نابودی هویت شهری و زندگی مردم را دارد؟ شهرداری تهران امروز به نرم افزار كاربری طرح و هدایت توسعه منجر شده است ولی متاسفانه در عمل آن را نادیده می گیرد.
مشاوران مناطق و كارشناسان مسائل شهری با همكاری و نظر مردم عناصر، عوامل و راهكارهای حفظ و ارتقای هویت شهری هستند، كه متاسفانه همچنان نادیده انگاشته می شوند.
فریبرز رحیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید