پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
فاطمه بنت اسد (ع)؛ پیشگام در عرصه ایمان و هجرت
شخصیت والا و برتر فاطمه بنت اسد علیهاالسلام از بانوان مجاهد و مهاجر صدر اسلام از دو زاویه حقوقی و حقیقی مورد توجه است: نقش ایشان نسبت به پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله و تربیت حضرت علی علیهالسلام . علاوه بر این، از ابعاد و ساحتهای معرفتی، ولایی، جهادی و حضور و ظهور در عرصههای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایشان نیز سخن به میان میآید. از جمله ایمان آگاهانه، بصیرت در دین و پایداری در حفظ و گسترش ارزشهای اسلامی، تقرّب وجودی و ایدئولوژیكی ایشان به پیامبر صلیاللهعلیهوآله و حضرت علی علیهالسلام ، زن نمونه بودن، برخورداری از عقلانیت و معنویتگرایی.
شناخت تحلیلی و فراگیر شخصیت والای فاطمه بنت اسد علیهاالسلام از دو جهت ضروری است:
الف. از زنان نمونه صدر اسلام و الگوی ایمان، جهاد در راه خدا، هجرت، بصیرت و صبر در عرصههای ایدئولوژیكی و سیاسی و اجتماعی است.
ب. مادری نمونه، تأثیرگذار و كارآمد در كانون خانواده و اجتماع است، آن هم مادرِ مركز حقیقت، فلك حكمت، منبع معرفت و تجسّم عدالت در ساحتهای عقلانی، اخلاقی و اجتماعی؛ یعنی قطب عارفان، امیرمؤمنان، پیشوای پارسایان، الگوی مجاهدان، اسوه عابدان و زاهدان حضرت علی علیهالسلام ، كه مردمداری و حكمت و حكومت از امتیازات برجسته و منحصر به فرد ایشان میباشد و جامعه اسلامی و بشری هماره، بخصوص در عصر جدید، محتاج و مشتاق چنین اسوههای جاودانه انسانی است كه فراتر از زمان و زمین و زبان توانسته است نقش مهم و تعیینكنندهای در تاریخ ایفا نماید.
● ابعاد شخصیتی
از شخصیت فاطمه بنت اسد علیهاالسلام میتوان در دو بخش مباحثی را مطرح نمود
۱. شخصیت حقوقی او در ارتباط با پرورش، سرپرستی و حق مادریِ عقل كل، هادی سُبُل، خاتم رُسُل، بشیر و نذیر، یعنی محمّد مصطفی صلیاللهعلیهوآله و فرزند یگانهای است كه تشبّه تام و كامل به خدای سبحان پیدا كرد و باید اعتراف نمود كه بشر معمولی عاجز از ادراك مقاماتِ غیبی و فتوحات معنوی و وجودی اوست؛ یعنی علی علیهالسلام كه خود را «عبدٌ من عبید محمّد صلیاللهعلیهوآله »(۲) مینامد. شخصیتی همچون فاطمه بنت اسد علیهاالسلام ، كه مادر حقیقی علی علیهالسلام (۳) و ایفاگر نقش مادری برای محمّد رسولاللّه صلیاللهعلیهوآله میباشد، از بزرگترین افتخارات، امتیازات و شرافت وجودی آن «بانوی نمونه»، مادری اسوه و زنی اهل ایمان و عمل صالح میباشد كه مصداق بارز «مَن عَمِلَ صالح مِن ذَكَرٍ او اُنثی فهو مؤمنٌ فَلَنُحیینَّهُ حیاهًٔ طیّبهً»(نحل: ۷۹) است.(۴)
۲. شخصیت حقیقی فاطمه بنت اسد علیهاالسلام در حنیف بودن، حقگرایی و توحیدش ظهور یافته است. او پیش از بعثت پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله بر دین نیایش ابراهیم علیهالسلام بود؛ چنانكه همسرش ابوطالب علیهالسلام نیز دین حنیف و توحید ابراهیمی علیهالسلام را داشت(۵) و پس از بعثت نبی اكرم صلیاللهعلیهوآله نیز از اولین زنانی بود كه به اسلام گرایش پیدا كرد و با پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله پس از خدیجه علیهاالسلام به عنوان نخستین زن بیعت نمود(۶) و ابوطالب علیهالسلام نیز كه همسر فاطمه علیهاالسلام بود، در قالب شعری چنین سروده است:
وَ لَقدْ عَلِمْتُ بانَّ دینَ محمّدٍ مِن خَیرِ ادیان البریّهِٔ دنیا(۷)
یعنی: هر آینه دانستم كه دین محمّد صلیاللهعلیهوآله از بهترین ادیان بشر در جهان است. و همو به فرزندش جعفر (وقتی دید پیامبر صلیاللهعلیهوآله در یكی از درّههای مكّه با علی علیهالسلام نماز میخواند) گفت: پیش برو و طرف چپ پسر عمویت برای نماز بایست.(۸) حال آیا شخصیتی كه پیش از ظهور اسلام بر آیین توحیدی و ابراهیمی و پس از ظهور اسلام از زمره اولین مسلمانان و پیروان آیین توحیدی محمّد صلیاللهعلیهوآله قرار گیرد، دارای مقامات معرفتی، ایمانی، اخلاقی و تربیتی والایی نیست؟ چگونه زنی كه اینچنین در سایهسار بینش وحیانی و گرایش آسمانی زندگی كرده است، شایسته الگو شدن نباشد؟ انتخاب آگاهانه، آزادانه و مبتنی بر بیداری و پایداری آیین الهی از سوی فاطمه بنت اسد علیهاالسلام او را در مرتبهای از انسانیت قرار میدهد كه شایسته تكریم و تفضیلهای سرور عالمیان محمّد مصطفی صلیاللهعلیهوآله قرار گرفته و خدای سبحان او را لایق مادری علی علیهالسلام برگزیده و در خانه خویش كعبه مكرّمه جواز ورودش داده است، در حالی كه مریم عذرا علیهاالسلام را چنین مقامی نداد، و این منزلت تنها از حضرت علی علیهالسلام نیست كه مولود كعبه است، بلكه از موقعیت ممتاز فاطمه بنت اسد علیهاالسلام نیز حكایت مینماید. اینك آیا شایسته تأمّل و تدبّر نیست كه مریم مادر عیسی علیهماالسلام صاحب مقام عبودیت، طهارت، رزق معنوی و بهشتی و مقام ولایت باشد(۹) و مادر حضرت علی علیهالسلام ، كه كعبه بر او شكافته شد تا در پناه عنایات و افاضات عینی و رحمانی قرار گیرد، دارای منزلت عبودیت، طهارت، رزق معنوی، بهشتی و مقام ولایت نباشد؟(۱۰) مقام «ولایت» از رهگذر معرفت الهی، عبودیت الهی، محبت الهی، سرعت و سبقت در ایمان و عمل صالح حاصل میگردد كه مقام فنای در خدا و شهود ملكوت عالم و آدم و زمامدار مطلق هستی پیدا و پنهان یا شهادت و غیب است؛ «بِیَدهِ مَلكوتُ السّمواتِ والارضِ»(یس: ۸۳)؛ «و كَذلِكَ نُری ابراهیمَ مَلكوتَ السمواتِ والارضِ لِیكونَ مِن الموقنینَ»(انعام: ۷۵) ملكوتی كه چشم عقل و دل فاطمه بنت اسد علیهاالسلام ، بدان گشوده شد همان چیزی بود كه وی را اهل حقیقت و یقین نمود.
● زندگی ظاهری و باطنی
فاطمه بنت اسد بن هاشم بن عبد مناف علیهاالسلام ، با ابوطالب علیهالسلام همسر و عموزادهاش و با رسول خدا صلیاللهعلیهوآله از یك تیره بودند.(۱۱) او نخستین زن هاشمیای بود كه همسرش نیز از خاندان هاشم بود.(۱۲) وی از زنان سابقهدار و مؤثّر در تاریخ اسلام به شمار میآمد، او از حیث ایفای نقش مادری برای پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله و ایمان و مقاومت در راه هدف توحیدی و الهی و هجرت از مكّه به مدینه سرآمد و نمونه بود. به تعبیر ابوالفرج اصفهانی، او نخستین زنی بود كه پس از نزول آیه «یَا اَیُّها النَّبیُّ اِذا جاءَكَ المؤمناتُ یُبایِعنكَ» (ممتحنه: ۱۲) با پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله بیعت كرد(۱۳) و ابن ابی الحدید نیز به این مطلب، كاملاً معترف بوده است و اشاره كرده(۱۴) كه وی یازدهمین مسلمانی است كه به اسلام گروید.(۱۵) پس مصداق آیه مباركه «یَا ایُّها النَّبی اِذا جاءَكَ المؤمناتُ یُبایِعنكَ عَلی اَن لا یُشركنَ بِاللّهِ و لایَسرِقنَ و لایَزنینَ و لایَقتُلنَ اولادَهُنّ و لایَأتینَ بِبُهتانٍ یَفْتَرینَهُ بَین اَیدیهنّ و اَرْجُلِهِنَّ و لایَعصینَكَ فی مَعروفٍ فَبایعهُنَّ و استغفِر لَهُّنَ اللّهَ اِنّ اللّهَ غَفورٌ رَحیمٌ» (ممتحنه: ۱۲) است كه به گفته ابن عبّاس آیه مزبور در مورد ایشان نازل شده.(۱۶)
همچنین او مصداق آیه «والسابقونَ الاوّلونَ مِن المهاجرینَ والانصارِ و الّذینَ اتَّبعوهُم بِاحسانٍ رَضِیَ اللّهُ عَنهم و رَضوُا عَنهُ و اَعدَّ لهم جنّاتٍ تجری مِن تَحتِهاَ الانهارُ خالدینَ فیها ابدا ذلك الفوزُ العظیمُ» (توبه: ۱۰۰)(۱۷) است. فاطمه بنت اسد علیهاالسلام از جمله زنان بزرگواری بود كه فضیلت سبقت و مهاجرت را درك كرد و در آیه دوازدهم سوره ممتحنه، پس از اثبات صفت بیعت با پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله بسیاری از صفات نكوهیده و رذیله، مثل شرك به خدا، دزدی، زنا، قتل فرزند، افترا و بهتان و مخالفت با پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله از او سلب شدهاند. او از همه آنها اجتناب كرد. او با پیامبر بیعت نمود كه صفات رذیله یاد شده را انجام ندهد و از آنها دوری كند. او حتی قبل از بیعت و نیز بعد از آن هرگز آلوده به آن صفات زشت نشد و از زنان مؤمن، موحّد، پاك صورت و پاك سیرت بود؛ یعنی به مقام تخلیه و طهارت از ضد ارزشها و صفات مذموم اخلاقی و رفتاری رسیده بود.
در آیه یكصدم سوره توبه نیز از «سبقت» و «هجرت» به عنوان امتیازات برجسته نام برده شده و در كنار آن فضیلتها، از صفاتی بسیار مهم، بنیادین و معرفتی ـ معنوی، كه از عقیده، اخلاق و اعمال پاك حكایت مینمایند، نیز نام برده شده است؛ همچون پیروی از پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله ، رضایت خدای سبحان از آنان و رضایت آنان از خداوند متعال، آماده شدن بهشت برای آنان ـ كه صفت بهشتی بودن را اثبات مینماید ـ و اینكه اهل فوز عظیم و رستگاریاند و فاطمه بنت اسد علیهالسلام همه صفات سلبی و ثبوتی در آیات یاد شده را دارا بود؛ چنانكه از حضرت جعفر بن محمّد علیهالسلام روایت شده است كه فاطمه دختر اسد علیهاالسلام نخستین زنی بود كه از مكّه به مدینه با پاهای خود به سوی پیامبر صلیاللهعلیهوآله هجرت كرد و حضرت فرمود: «فاطمه دختر اسد مادر علی علیهالسلام جزو یازده تن از "سابقون" در اسلام و از "بدریون" است و هنگامی كه آیه «یَا اَیُّها النَّبیُّ اِذا جَاءكَ المؤمناتُ یُبایِعنكَ»نازل شد، فاطمه نخستین زنی بود كه با پیامبر صلیاللهعلیهوآله بیعت نمود.»(۱۸)
● شكوه ایمان در بارگاه الهی
با توجه به مباحث پیشگفته، شخصیت ایمانی و الهی فاطمه بنت اسد علیهاالسلام تا اندازهای روشن شد. در این فراز از نوشتار حاضر، توجه به ایمان این بانوی محترم به خدای تبارك و تعالی و پیغمبران الهی، حتی پیش از بعثت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله ، بر اساس حدیثی از اصول كافی در باب ولادت امیرالمؤمنین علیهالسلام ، كه شیعه و سنّی آن را نقل كردهاند، قابل توجه است كه چگونه وقتی فاطمه بنت اسد علیهاالسلام درد زایمان بر او فشار آورد، به كنار خانه خدا آمد و با این چند جمله، شكوه ایمانش را در پیشگاه الهی و بارگاه قدس ربوبی متبلور ساخت و عرضه داشت:
«پروردگارا! من ایمان دارم به تو و به همه پیغمبران و كتابهایی كه از سوی تو آمدهاند و گفتار جدّم ابراهیم خلیل را تصدیق كردهام؛ همو كه این خانه كعبه را بنا كرد.
پروردگارا! به حق همان كسی كه این خانه را بنا نهاد و به حق این نوزادی كه در شكم من است، ولادت او را بر من آسان گردان.»(۱۹)
در حدیث یاد شده، چند نكته مهم متجلّیاند: الف. ایمان به خدا و وحدانیت الهی؛ ب. ایمان به انبیای الهی علیهمالسلام ؛ ج. ایمان به ابراهیم خلیل الرحمن علیهالسلام ؛ د. ایمان به كتابهای آسمانی نازل شده بر پیامبران خدا؛ ه. ایمان به خانه خدا و قداست و عظمت آن؛ و. شناخت فرزندش حضرت علی علیهالسلام و جایگاه و منزلتش نزد خدای متعال؛ ز. توسّل به انوار قدسی پیامبران، خانه خدا و شخصیت حضرت علی علیهالسلام . آیا اینها همه از معرفت، ادب و تكامل روحی و معنوی فاطمه بنت اسد علیهاالسلام حكایت نمینمایند؟در احادیثی دیگر، از شخصیت متعالی و هوشیار فاطمه بنت اسد علیهاالسلام نسبت به مقام و منزلت حضرت محمّد و علی علیهماالسلام سخن به میان آمده است.(۲۰) همچنین پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله پس از دفن فاطمه بنت اسد علیهاالسلام به عمّار فرمود: «به خدا سوگند! من از قبر فاطمه بیرون نیامدم، جز آنكه دو چراغ از نور دیدم كه نزد سر فاطمه آوردند و دو چراغ دیگر از نور نزد دستهای او بود و دو چراغ از نور در كنار پاهایش و دو فرشته كه بر قبر او گماشته شده بودند و تا روز قیامت برای او استغفار میكنند.»(۲۱)
نحوه عملكرد پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله در مراسم وفات، كفن و دفن فاطمه بنت اسد علیهاالسلام در شناخت عمیقتر مقام والای او بسیار تنبّهآمیز و بصیرتبخش است؛ چنانكه شیعه و سنّی نقل كردهاند: رسول خدا در مراسم تشییع و كفن و دفن او حاضر شدند و تابوت او را بر دوش گرفتند و در حَفر قبر نیز شركت كردند و سپس داخل قبر گردیدند و در آن خوابیدند و آنگاه پیراهن خود را بیرون آوردند و دستور دادند فاطمه را در آن پیراهن كفن كنند و در قبر بگذارند.(۲۲) امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: «چون فاطمه دختر اسد بن هاشم وفات كرد، رسول گرامی او را در پیراهنشان كفن كردند و بر او نماز خواندند و در نماز، بر او هفتاد تكبیر گفتند و وارد قبرش شدند و با دستانشان قبر را وسیع كردند و محكم گرداندند. آنگاه از قبر خارج شدند، در حالی كه اشك از دیده فرومیریختند و با دستان خویش، خاك بر روی لَحَد ریختند.»(۲۳)
از سوی دیگر، فاطمه بنت اسد علیهاالسلام نیز هنگام ولادت پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله به كمك آمنه علیهاالسلام مادر آن حضرت آمد و چون حضرت محمّد صلیاللهعلیهوآله به دنیا آمد، نوری پدیدار شد كه مابین شرق و غرب را فراگرفت و موجب تعجب و شگفت آن دو گردید و فاطمه بنت اسد علیهاالسلام داستان نوری را كه مشاهده كرده بود، به ابوطالب علیهالسلام بشارت داد.(۲۴) این موضوع نیز دست كم بر دو مطلب دلالت مینماید:
۱. حضور فاطمه بنت اسد هنگام تولّد پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله و كمك به آمنه بنت وهب، مادر بزرگوار پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله ؛
۲. شهود نور فراگیر و مسلّط بر شرق و غرب عالم.
حال آیا نحوه رفتار پیامبر اكرم در وفات فاطمه بنت اسد علیهاالسلام و حضور عارفانه و شاهدانه او هنگام تولّد پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله بر والایی منزلت آن زن نمونه و قرب وجودی او نزد خدا و رسول خدا صلیاللهعلیهوآله دلالت نمینماید؟
● سیمای ایمانی ـ معرفتی
در این بخش، به پنج گفتار راهگشا و عمیق از پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله درباره شخصیت فاطمه بنت اسد علیهاالسلام استناد میكنیم:
۱. پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله از فاطمه بنت اسد علیهاالسلام چنین یاد كردند: «او پس از ابیطالب، بهترین خلق خدا به لحاظ رفتار با من بود. او مادر دیگر من پس از مادرم بود. ابوطالب نیكی میكرد و صاحب سفره بود و فاطمه ما را بر طعامی كه تهیه دیده بود، گرد میآورد و از هر غذایی كه بود، سهم مرا از دیگران بیشتر میداد تا دوباره برگردم.»(۲۵)
۲. فاطمه بنت اسد علیهاالسلام شنید كه پیامبر صلیاللهعلیهوآله میفرمودند: «مردم در روز قیامت عریان حضور پیدا میكنند.»
فاطمه علیهاالسلام گفت: وای بر من از چنین كار وقیحی!
حضرت فرمودند: «من از خداوند درخواست میكنم تا شما را پوشیده برانگیزاند.»
همچنین فاطمه علیهاالسلام شنید كه پیامبر درباره عذاب قبر سخن میگفتند. عرض كرد: «وای از ناتوانی در آن روز!»
حضرت فرمود: «من از خداوند درخواست میكنم تا شما را از این بابت كفایت كند.»(۲۶)
۳. رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: «در قبرش خوابیدم تا فشار قبرش را سبك گردانم و پیراهنم بر او پوشاندم تا از لباس بهشتی بپوشد.»(۲۷)
۴. پیامبر گرامی صلیاللهعلیهوآله پس از تدفین فاطمه بنت اسد علیهاالسلام فرمودند: «فرشتگان افق را پر كردند و درِ بهشت را برای او (فاطمه) گشودند و فرشهای بهشتی را برای او گستردند و ریحان بهشتی به ملاقات او آمدند و او در روح و ریحان و نعمت بهشتی غوطهور است و قبرش باغیاز باغهای بهشت است.»(۲۸)
۵. پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند: «جبرئیل به من خبر داد كه او اهل بهشت است و خداوند به هفتاد هزار فرشته امر كرده كه بر او نماز بخوانند.»(۲۹)
در اینجا، به برخی از سخنان علما و اندیشمندان بزرگ اسلامی در خصوص شخصیت معرفتی، اخلاقی، ایمانی و معنوی فاطمه بنت اسد علیهاالسلام اشاره میكنیم:
الف. عبدالله بن عبّاس میگفت: «او نخستین زنی است كه پیاده و با پای برهنه از مكّه به مدینه هجرت كرد و نخستین زنی است كه پس از خدیجه با پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله در مكّه بیعت كرد.»(۳۰)
ب. زهری گفته است: «پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله فاطمه را دیدار میكرد و در خانهاش میخوابید. او زنی شایسته بود.»(۳۱)
ج. جمال الدین ابوالفرج عبدالرحمن بن جوزی میگوید: او زنی بود كه اسلام آورد و از بانوان صالحه بود.»(۳۲)
د. سید محسن امین گفته است: «او از پیشگامان در اسلام و نخستین زن مهاجر به مدینه بود.»(۳۳)
در پایان، به دو نكته مهم در باب شخصیت فاطمه بنت اسد علیهاالسلام اشاره میكنیم:
۱. فاطمهٔ بنت اسد علیهاالسلام از زنان مهاجر به مدینه بود كه به همراه حضرت علی علیهالسلام و فاطمه زهرا علیهاالسلام به سوی پیامبر صلیاللهعلیهوآله حركت كردند و در «ضجنان» در طول شبانهروزی كه در آنجا توقف كرده بودند، حضرت علی علیهالسلام آن شب را با «فواطم» یا به نماز و یا به ذكر خدا در حال ایستاده و نشسته و خوابیده، به سر آوردند و تا سپیدهدم چنین كردند. سپیدهدم نماز صبح را حضرت علی علیهالسلام با ایشان به جای آورد و پس از آن، منزل به منزل را با یاد خدا طی میكردند تا به مدینه رسیدند. وحی الهی پیش از ورود به مدینه، در شأن آنها نازل شد: «الّذینَ یَذكرونَ اللّه قیاما و قعودا و علی جُنُوبِهم و یَتفكَّرونَ فی خَلقِ السّمواتِ والارضِ» تا آنجا كه در پاسخ آنها آیه شریفه میفرماید: «فَاستجابَ لهم رَبُّهم اَنّی لا اُضیعُ عَملَ عاملٍ مِنكم مِن ذَكَرٍ او اُنثی.» (آل عمران: ۱۸۹ ـ ۱۹۵) لفظ «ذَكَر» اشاره به حضرت علی علیهالسلام و «انثی» اشاره بر فواطم (فاطمه بنت رسولالله، فاطمه بنت اسد علیهماالسلام و فاطمه بنت زبیر) دلالت دارد.(۳۴)
۲. امام صادق علیهالسلام فرمودند: «فاطمه بنت اسد، مادر امیرالمؤمنین علیهالسلام ، نخستین زنی بود كه با پای پیاده از مكّه به مدینه به سوی پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله هجرت كرد. او از نیكوكارترین مردم به پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله بود. شنید كه پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمودند: روز قیامت مردم همانند روز تولّد، عریان برانگیخته میشوند. ایشان از این عریانی ناراحت شد. پیامبر فرمودند: از خداوند میخواهم كه تو را پوشیده محشور نماید. نیز شنید كه پیامبر در باب فشار قبر میفرمودند. او از ناتوانی در آن روز شكوه كرد. حضرت فرمودند: از خدای بزرگ درخواست میكنم كه شما را در این زمینه كفایت كند.»(۳۵)
اینك با توجه به مباحث مطرح شده، به چند اشارت درباره شأن و شخصیت حضرت فاطمه بنت اسد علیهاالسلام بسنده مینماییم:
▪ اشارت اول: فاطمه بنت اسد علیهاالسلام دارای فكری نورانی و روحی لطف و درونی پاك بود كه خدای سبحان توفیق ایمان حقیقی و عمل صالح به او بخشید و او را همسر ابوطالب علیهالسلام ، كه مسلمانی فداكار، مجاهد و حامی همهجانبه پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله بود، قرار داد(۳۶) و باطن الهی ـ توحیدی او را ظرف وجود و پرورش حضرت علی علیهالسلام گرداند. پس او مصداق «بَلَدهًٔ طیّبهٔ» (اعراف: ۵۷) و «كلمهًٔ طیّبهٔ» (ابراهیم: ۲۲ ـ ۲۴) بود. این وجود مبارك آیت كبری(۳۷) الهی شد؛ یعنی ابوالائمّه علی علیهالسلام را در دامان خویش پرورش داد و پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله نیز او را به منزله مادر خویش خواند.
▪ اشارت دوم: فاطمه بنت اسد علیهاالسلام الگویی از زنان اهل بصیرت دینی، معرفت دینی و در عین حال، هجرت و جهاد در راه خدا و پایداری در راه اهداف توحیدی بود و در عین حال، اهل سبقت در ایمان نیز به شمار میرفت. پس علم و معرفت،(۳۸) تقوای الهی(۳۹) جهاد در راه خدا(۴۰) سبقت در اسلام و ایمان آوردن را،(۴۱) كه از معیارهای فضیلت و برتری و مراحل تكامل علمی و عملی و سلوك معرفتی و معنوی است، دارا بود و بنا بر نصّ آیه قرآن، كه در شأن حضرت علی علیهالسلام و فواطم نازل شده است،(۴۲) اهل تفكر و تذكر و از جمله صاحبان لبّ و خردورزی بود. پس در حقیقت، وی تفسیر عینی و واقعی بر جمله «عقولُ النساءِ فی جمالهنّ و جمالُ الرجالِ فی عقولُهم»(۴۳) نیز به شمار میرفت. پس، از نبوغ فكری و فرهنگی، بینش سیاسی و اجتماعی، طهارت فكری و فعلی برخوردار بود؛ همچون حضرت خدیجه علیهاالسلام و سمیّه آل یاسر در راه تعالی ایمان و ترویج ارزشهای اسلامی تلاشها و مجاهدتهای فراوانی داشتند و دوشادوش پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله و حضرت علی علیهماالسلام و مجاهدان و مهاجران در راه اسلام كوشش نمودند و در دوران غربت اسلام، از آن حمایت كردند. و این مقام معنوی بسیار ستودنی و مهم است.(۴۴)
▪ اشارت سوم: فاطمه بنت اسد علیهاالسلام در اثر صلاحیت فكری و روحی و استعداد درونی و ظرفیت وجودیاش، شایسته این مقام منیع بود كه از انوار و لمعات ملكوتی و رحمانی دو انسان كامل، كه صاحبان مقام ممتاز نبوّت و ولایت بودند، یعنی حضرت محمّد مصطفی صلیاللهعلیهوآله و حضرت علیّ مرتضی علیهالسلام ، بهرههای وافی و كافی ببرد و چون مریدی گرد وجود آن مرادهای جاودانه الهی بگردد و سلوك خَلقی و خُلقی، تجلّی تكوینی و تهذیبی، جذبه سلوكی و سلوك جذبهای خویش را مرهون و مدیون آنان باشد. كمتر انسانهای اهل فضیلت بودهاند كه شایستگی یافتهاند تا در پرتو هدایت، حمایت، ارشادها و اشارتهای انسانهای كاملی همچون پیامبر اكرم و حضرت علی علیهماالسلام قرار گیرند و چه شگرف و شگفت و در عین حال، شیرین و دلنشین است كه پیر راه و خضر طریق و مرشد حكیم انسان سالكی همچون فاطمه بنت اسد علیهاالسلام ، پیامبر و علی علیهماالسلام باشند كه پدران امّتاند! و چه زیبا و صادقانه فاطمه بنت اسد علیهاالسلام مرید و شاگرد آنان شد و تعالی وجودی و رقای معنوی و معرفتی یافت و جاودانه تاریخ گردید و تشبّه و تخلّق به اسوههای حسنه جست و خود اسوهای برای سالكان كوی حقیقت و اسلاممداران و دینداران گشت.
▪ اشارت چهارم: فاطمه بنت اسد علیهاالسلام جامع عقل و دل و معرفت فكری و باطنی بود و پذیرش توحید پیش از بعثت نبی اكرم صلیاللهعلیهوآله و قبول اسلام پس از بعثت و نثار و ایثار در راه دین و دینداری و شهود انوار غیبی هنگامه تولّد سیّد كائنات عالم و عقل كل و خاتم رسل و توسّل به نوزاد در رحم هنگام ولادت حضرت علی علیهالسلام در خانه خدا گواه صادقی بر این حقیقت است كه او مصداق بارز آیت كریمه «اِنّ فی ذلكَ لَذكری لِمَن كانَ له قلبٌ اَو الَقَی السّمعَ و هوُ شهیدٌ»(۴۵) است و از چشم و دل شهودی و گوش جان برای درك حقایق و ترنّمات و نغمات غیبی برخوردار بود و توانست از دو چشم و دو گوش و دو قلب خویش(۴۶) یعنی قوای ظاهری و باطنی وجود خود بهره كافی و شافی ببرد.
▪ اشارت پنجم: فاطمه بنت اسد علیهاالسلام مؤیَّد به تأییدات الهی و قدسی بود و كتاب علم او را پیامبر اسلام امضا كرد و بهشت، جایگاه او و فرشتگان، استقبالكنندهاش بودند و از چنان موقعیتی برخوردار بود كه در تشییع جنازهاش، پیامبر جنازه او را بر دوش گرفت و همچنان زیر جنازهاش بود تا به قبر رسید و جنازه را بر زمین نهاد و داخل قبر شد و در آن خوابید و آنگاه برخاست و جنازهاش را در قبر نهاد و سپس سر خود را به طرف او خم كرد و مدتی طولانی سخنانی با او گفت و در آخر، سه بار به او فرمود: پسرت! آنگاه بیرون آمد و خاك بر روی قبر ریخت و سپس خود را روی قبر او انداخت و حاضران شنیدند كه میفرمود: «لاالهالاالله اللّهم اِنّی اِستَودِعُها ایّاكَ»؛ معبودی جز خدای یكتا نیست، پروردگارا! او را به تو میسپارم.(۴۷)
نتیجه آنكه فاطمه بنت اسد علیهاالسلام به حقیقت، مصداق «اِلیهَ یَصعدُ الكَلِمُ الطّیّبُ و العملُ الصالحُ یَرفَعُه» (فاطر: ۱۰) بود و از زنان نمونه صدر اسلام و پیشگامان عرصه ایمان، توحید، جهاد و هجرت به شمار میرفت و شخصیت برجسته دینی در دو حوزه درك دینی و درد دینی و شایسته الگوپذیری و اسوهگیری برای همه اصحاب اسلام و بخصوص زنان و دختران مسلمان در دوران كنونی است. امید است جامعه اسلامی و علوی، بخصوص نسل جوان، با این بانوی مسلمان و نمونه بیش از پیش آشنا شود.
۱ دكترای عرفان اسلامی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه «فرهنگ و اندیشه اسلامی».
۲. اصول كافی، ج ۱، ص ۸۹ و ۹۰، باب الكون و المكان.
۳. شیخ مفید، الارشاد، ج ۱، ص ۲ / شیخ عباس قمی، تاریخ زندگی حضرت علی علیهالسلام ، ص ۱۴ / سیدهاشم رسولی محلاّتی، زندگی امیرالمؤمنین علیهالسلام ، چ هشتم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۷، ص ۱۴ ـ ۱۵.
۴. ر. ك: عبداللّه جوادی آملی، زن در آینه جلال و جمال، چ سوم، قم، اسراء، ۱۳۷۷، ص ۹۰ ـ ۹۱.
۵. علی محمّد علی دخیّل، فاطمه بنت اسد، ترجمه صادق آئینهوند، تهران، امیر كبیر، ۱۳۶۲، ص ۱۲.
۶. ابن الصباغ مالكی، الفصول المهمّه، ص ۳۱.
۷. علی محمّد علی دخیّل، پیشین، ص ۱۳.
۸. ابن ابی الحدید، شرح نهجالبلاغه، ج ۱، ص ۵ و طبق حدیثی در اصول كافی، ج ۱، ص ۴۴۸ امام صادق علیهالسلام حكایت ابیطالب را حكایت اصحاب كهف دانست كه ایمان خود را مخفی داشتند و تظاهر به شرك كردند و خداوند دوبار به آنها پاداش داده است.
۹. مریم: ۱۷ و ۱۸ / تحریم: ۱۲ / آل عمران: ۳۷، ۴۲، ۴۳، ۴۵ و ر. ك: عبدالله جوادی آملی، پیشین، ص ۱۴۴ ـ ۱۷۳ / عبدالله جوادی آملی، ولایت در قرآن، تهران، رجاء، چ چهارم، ۱۳۷۵، ص ۲۷۶.
۱۰. ر. ك: محمّد دیلمی، ارشاد القلوب / سیدمحسن امین عاملی، اعیان الشیعه / شیخ صدوق، الامالی، محمدباقر مجلسی، جلاء العیون / همو، بحارالانوار / شیخ صدوق، علل الشرائع.
۱۱. سیدجعفر شهیدی، علی از زبان علی یا زندگانی امیرالمؤمنان علیهالسلام ، چ هشتم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۸، ص ۶.
۱۲. سیدمحسن امین، پیشین، ج ۳، ص ۱۰.
۱۳. ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبییّن، ص ۵.
۱۴. ابن ابی الحدید، پیشین، ج ۱، ص ۶.
۱۵. همان.
۱۶. سبط بن جوزی، تذكرهٔ الخواص، ص ۱۰.
۱۷. ر. ك: ناصر مكارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، ج ۸، ص ۹۹ ـ ۱۱۱.
۱۸. هاشم بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۴، ص ۲۲۷؛ و در زمینه شرایط بیعت، رابطه بیعت زنان و شخصیت اسلامی آنان ر. ك: ناصر مكارم شیرازی و دیگران، پیشین، ج ۲۴، ص ۴۴ ـ ۵۰ و ج ۲۲،ص۶۹ ـ ۷۸.
۱۹. محمدبن یعقوب كلینی، اصول كافی، ج ۳، ص ۳۰۱ ـ ۳۱۳ / محمّدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۵، ص ۳۰۷ / علاّمه امینی، الغدیر، ج ۶، ص ۲۱ به بعد / حاكم نیشابوری، المستدرك علی الصحیحین، ج ۳، ص ۴۸۳.
۲۰. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۷۰، ۱۷۹، ۱۸۰ / ابن اثیر، اسدالغابهٔ، ج ۵، ص ۵۱۷.
۲۱. سیدهاشم رسولی محلاتی، پیشین، ص ۱۵.
۲۲. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۷۰، ۸۰، ۱۷۹ و ۱۸۰ / ابن اثیر، پیشین، ج ۵، ص ۵۱۷.
۲۳. حاكم نیشابوری، پیشین، ج ۳، ص ۱۰۸.
۲۴. سیدهاشم رسولی محلاّتی، پیشین، ص ۱۲.
۲۵. توفیق ابوعلم، الامام علی؛ رجل الاسلام المخلّد، ص ۳۳ / ابن حجر عسقلانی، الاصابهٔ فی التمییز الصحابه، ج ۴، ص ۳۶۹ / ابوالمؤیّد الموفق خوارزمی، مقتل الحسین علیهالسلام ، ج ۱، ص ۳۳.
۲۶. سبط بن جوزی، پیشین، ص ۱۲.
۲۷. عمادالدین بن یحیی بن ابی كبر العامری، شرح بهجهٔ المحافل، ج ۱، ص ۲۳۲.
۲۸. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۹، ص ۱۷.
۲۹. حاكم نیشابوری، پیشین، ج ۳، ص ۱۰۸.
۳۰. سبط بن جوزی، پیشین، ص ۱۳.
۳۱. همان، ص ۱۲.
۳۲. جمالالدین ابوالفرج ابن الجوزی، صفوهٔ الصفوهٔ، ج ۲، ص ۲۸.
۳۳. سیدمحسن امین، پیشین، ج ۴۲، ص ۲۵۰.
۳۴. علی محمّد علی دخیّل، پیشین، ص ۲۴ ـ ۲۵.
۳۵. محمد بن یعقوب كلینی، پیشین، ج ۱، ص ۴۲۲.
۳۶. ر. ك: محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۶۸ ـ ۱۸۳ / علاّمه امینی، پیشین، ج ۷، ص ۴۹ ـ ۳۳۰ / عبداللّه شیخ علی الخنبیزی، ابوطالب مؤمن قریش.
۳۷. محمّدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱.
۳۸. مجادله: ۱۱.
۳۹. حجرات: ۱۳.
۴۰. نبأ: ۹۵ / توبه: ۲۰.
۴۱. حشر: ۱۰ / توبه: ۱۰۰.
۴۲. آل عمران: ۱۹۰ ـ ۱۹۵ / ر. ك: ناصر مكارم شیرازی و دیگران، پیشین، ج ۳، ص ۲۴۳ ـ ۲۵۱.
۴۳. محمّدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۲۴.
۴۴. ر. ك: عبداللّه جوادی آملی، زن در آینه جلال و جمال، ص ۲۹۰ ـ ۳۰۴ / علی محمّد علی دخیّل، زنان بزرگ اسلام، ج ۲، ص ۹ ـ ۳۴.
۴۵. ق: ۳۷ / نیز ر. ك: محمّد بن یعقوب كلینی، پیشین، با ترجمه و شرح فارسی، چ پنجم، اسوه، ۱۳۸۱، ج ۳، ص ۳۰۷، حدیث سوم.
۴۶. حج: ۴۶ / مولی محسن فیض كاشانی، تفسیر الصافی، مشهد، مطبعهٔ سعید، ج ۳، ص ۳۸۳ و ۳۸۴ / سیدمحمّدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۴، ص ۳۸۹، معرّب، چاپ ایران / ناصر مكارم شیرازی و دیگران، پیشین، ج ۱۴، ص ۱۴۵ ـ ۱۴۶.
۴۷. سیدهاشم رسولی محلاّتی، پیشین، ص ۱۴ و ۱۵ / سیدمهدی شمس الدین، بانوان نمونه، قم، دارالفكر، ۱۳۷۶، ص ۳۵.
منبع:ماهنامه بانوان شیعه، شماره ۳
۲. اصول كافی، ج ۱، ص ۸۹ و ۹۰، باب الكون و المكان.
۳. شیخ مفید، الارشاد، ج ۱، ص ۲ / شیخ عباس قمی، تاریخ زندگی حضرت علی علیهالسلام ، ص ۱۴ / سیدهاشم رسولی محلاّتی، زندگی امیرالمؤمنین علیهالسلام ، چ هشتم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۷، ص ۱۴ ـ ۱۵.
۴. ر. ك: عبداللّه جوادی آملی، زن در آینه جلال و جمال، چ سوم، قم، اسراء، ۱۳۷۷، ص ۹۰ ـ ۹۱.
۵. علی محمّد علی دخیّل، فاطمه بنت اسد، ترجمه صادق آئینهوند، تهران، امیر كبیر، ۱۳۶۲، ص ۱۲.
۶. ابن الصباغ مالكی، الفصول المهمّه، ص ۳۱.
۷. علی محمّد علی دخیّل، پیشین، ص ۱۳.
۸. ابن ابی الحدید، شرح نهجالبلاغه، ج ۱، ص ۵ و طبق حدیثی در اصول كافی، ج ۱، ص ۴۴۸ امام صادق علیهالسلام حكایت ابیطالب را حكایت اصحاب كهف دانست كه ایمان خود را مخفی داشتند و تظاهر به شرك كردند و خداوند دوبار به آنها پاداش داده است.
۹. مریم: ۱۷ و ۱۸ / تحریم: ۱۲ / آل عمران: ۳۷، ۴۲، ۴۳، ۴۵ و ر. ك: عبدالله جوادی آملی، پیشین، ص ۱۴۴ ـ ۱۷۳ / عبدالله جوادی آملی، ولایت در قرآن، تهران، رجاء، چ چهارم، ۱۳۷۵، ص ۲۷۶.
۱۰. ر. ك: محمّد دیلمی، ارشاد القلوب / سیدمحسن امین عاملی، اعیان الشیعه / شیخ صدوق، الامالی، محمدباقر مجلسی، جلاء العیون / همو، بحارالانوار / شیخ صدوق، علل الشرائع.
۱۱. سیدجعفر شهیدی، علی از زبان علی یا زندگانی امیرالمؤمنان علیهالسلام ، چ هشتم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۸، ص ۶.
۱۲. سیدمحسن امین، پیشین، ج ۳، ص ۱۰.
۱۳. ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبییّن، ص ۵.
۱۴. ابن ابی الحدید، پیشین، ج ۱، ص ۶.
۱۵. همان.
۱۶. سبط بن جوزی، تذكرهٔ الخواص، ص ۱۰.
۱۷. ر. ك: ناصر مكارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه، ج ۸، ص ۹۹ ـ ۱۱۱.
۱۸. هاشم بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۴، ص ۲۲۷؛ و در زمینه شرایط بیعت، رابطه بیعت زنان و شخصیت اسلامی آنان ر. ك: ناصر مكارم شیرازی و دیگران، پیشین، ج ۲۴، ص ۴۴ ـ ۵۰ و ج ۲۲،ص۶۹ ـ ۷۸.
۱۹. محمدبن یعقوب كلینی، اصول كافی، ج ۳، ص ۳۰۱ ـ ۳۱۳ / محمّدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۵، ص ۳۰۷ / علاّمه امینی، الغدیر، ج ۶، ص ۲۱ به بعد / حاكم نیشابوری، المستدرك علی الصحیحین، ج ۳، ص ۴۸۳.
۲۰. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۷۰، ۱۷۹، ۱۸۰ / ابن اثیر، اسدالغابهٔ، ج ۵، ص ۵۱۷.
۲۱. سیدهاشم رسولی محلاتی، پیشین، ص ۱۵.
۲۲. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۷۰، ۸۰، ۱۷۹ و ۱۸۰ / ابن اثیر، پیشین، ج ۵، ص ۵۱۷.
۲۳. حاكم نیشابوری، پیشین، ج ۳، ص ۱۰۸.
۲۴. سیدهاشم رسولی محلاّتی، پیشین، ص ۱۲.
۲۵. توفیق ابوعلم، الامام علی؛ رجل الاسلام المخلّد، ص ۳۳ / ابن حجر عسقلانی، الاصابهٔ فی التمییز الصحابه، ج ۴، ص ۳۶۹ / ابوالمؤیّد الموفق خوارزمی، مقتل الحسین علیهالسلام ، ج ۱، ص ۳۳.
۲۶. سبط بن جوزی، پیشین، ص ۱۲.
۲۷. عمادالدین بن یحیی بن ابی كبر العامری، شرح بهجهٔ المحافل، ج ۱، ص ۲۳۲.
۲۸. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۹، ص ۱۷.
۲۹. حاكم نیشابوری، پیشین، ج ۳، ص ۱۰۸.
۳۰. سبط بن جوزی، پیشین، ص ۱۳.
۳۱. همان، ص ۱۲.
۳۲. جمالالدین ابوالفرج ابن الجوزی، صفوهٔ الصفوهٔ، ج ۲، ص ۲۸.
۳۳. سیدمحسن امین، پیشین، ج ۴۲، ص ۲۵۰.
۳۴. علی محمّد علی دخیّل، پیشین، ص ۲۴ ـ ۲۵.
۳۵. محمد بن یعقوب كلینی، پیشین، ج ۱، ص ۴۲۲.
۳۶. ر. ك: محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۶۸ ـ ۱۸۳ / علاّمه امینی، پیشین، ج ۷، ص ۴۹ ـ ۳۳۰ / عبداللّه شیخ علی الخنبیزی، ابوطالب مؤمن قریش.
۳۷. محمّدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱.
۳۸. مجادله: ۱۱.
۳۹. حجرات: ۱۳.
۴۰. نبأ: ۹۵ / توبه: ۲۰.
۴۱. حشر: ۱۰ / توبه: ۱۰۰.
۴۲. آل عمران: ۱۹۰ ـ ۱۹۵ / ر. ك: ناصر مكارم شیرازی و دیگران، پیشین، ج ۳، ص ۲۴۳ ـ ۲۵۱.
۴۳. محمّدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۲۴.
۴۴. ر. ك: عبداللّه جوادی آملی، زن در آینه جلال و جمال، ص ۲۹۰ ـ ۳۰۴ / علی محمّد علی دخیّل، زنان بزرگ اسلام، ج ۲، ص ۹ ـ ۳۴.
۴۵. ق: ۳۷ / نیز ر. ك: محمّد بن یعقوب كلینی، پیشین، با ترجمه و شرح فارسی، چ پنجم، اسوه، ۱۳۸۱، ج ۳، ص ۳۰۷، حدیث سوم.
۴۶. حج: ۴۶ / مولی محسن فیض كاشانی، تفسیر الصافی، مشهد، مطبعهٔ سعید، ج ۳، ص ۳۸۳ و ۳۸۴ / سیدمحمّدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۴، ص ۳۸۹، معرّب، چاپ ایران / ناصر مكارم شیرازی و دیگران، پیشین، ج ۱۴، ص ۱۴۵ ـ ۱۴۶.
۴۷. سیدهاشم رسولی محلاّتی، پیشین، ص ۱۴ و ۱۵ / سیدمهدی شمس الدین، بانوان نمونه، قم، دارالفكر، ۱۳۷۶، ص ۳۵.
منبع:ماهنامه بانوان شیعه، شماره ۳
منبع : خبرگزاری فارس
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی پاکستان سریلانکا حجاب دولت کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور
کنکور هواشناسی سیل تهران سازمان سنجش زنان شهرداری تهران پلیس اصفهان فراجا قتل سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو ارز قیمت سکه ایران خودرو تورم سایپا
ترانه علیدوستی تلویزیون فیلم سینمای ایران گردشگری سحر دولتشاهی مهران مدیری کتاب بازیگر تئاتر سینما شعر
کنکور ۱۴۰۳ علوم انسانی
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا روسیه جنگ غزه اوکراین حماس طوفان الاقصی اتحادیه اروپا ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تراکتور فوتسال تیم ملی فوتسال ایران والیبال
هوش مصنوعی همراه اول تسلا فیلترینگ فناوری تبلیغات ایلان ماسک اپل
استرس سلامت روان افسردگی داروخانه پیری هندوانه دوش گرفتن