شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

یک روز تا پایان فرصت فیفا به فوتبال ایران


یک روز تا پایان فرصت فیفا به فوتبال ایران
یك روز كامل. این تمام زمانی است كه برای فدراسیون فوتبال ایران مانده است تا اساسنامه اش را تغییر دهد و منطبق با اساسنامه فیفا كند. مهلتی كه سحرگاه اول آگوست- دهم مرداد- به پایان می رسد.
این ترس از آنجا ناشی شد كه هفت ماه قبل، فیفا به فدراسیون فوتبال كشورمان اخطار داد تا بر اساس منشور این سازمان با تغییر در اساسنامه اش و حذف دو ماده از مفاد این اساسنامه اجازه دخالت نهاد های دولتی را در امور فوتبال سلب كند. این دو ماده را بندهای ۲ و ۱۰ اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتور كشور مصوب ۱۳۲۶ كه پس از آن برای آخرین بار در سال ۱۳۸۰ اصلاح شده تشكیل می دهند.
بندهایی كه بر اساس آنها ریاست مجمع فدراسیون بر عهده رئیس سازمان تربیت بدنی است همچنین رئیس مجمع حق بركناری رئیس فدراسیون را دارد. فیفا در دستورالعملی كه به همه فدراسیون های ملی ابلاغ كرده بر اساس جدولی زمانی خواستار تغییراتی در اساسنامه ها یشان شد و از آنها خواسته اختیار فوتبال را به مجمع های فدراسیون های ملی بسپارد و ریاست مجمع هم برعهده رئیس فدراسیون باشد همچنین هیچ مقام دولتی و غیردولتی به غیر از آرای اكثریت مجمع نتواند رئیس فدراسیون را بركنار كند.
پس از اخطار فیفا به فدراسیون ایران ضرب الاجلی ۶ ماهه برای ایران در نظر گرفته شد تا اساسنامه اش را تغییر دهد. از همان زمان مسئولین پیشین فدراسیون به تكاپو افتادند تا تغییرات مورد نظر را لحاظ كنند. ناصر نوآموز نایب رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در این باره می گوید: «ما همان موقع نشستی را با مسئولین سازمان داشتیم اما مهندس قدمی رئیس وقت مركز توسعه قهرمانی به ما گفت رئیس جدید سازمان نسبت به این موضوع حساسیت دارد و راغب نیست امتیاز ریاست مجمع و حق عزل روسای فدراسیون ها از او سلب شود.» علی آبادی كه به تازگی راهی ستاد مركزی سیاستگزاری ورزشی كشور شده بود این اتفاق را اعلام استقلال فدراسیون سركشی به نام فوتبال می دانست و اجازه این كار را نداد.
با پایان مهلت ۶ ماهه و در آستانه جام جهانی بار دیگر و همزمان با اوج گیری اختلافات داخلی میان سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال اخطاریه جدیدی از سوی فیفا فرستاده شد كه در آن از تعلیق قریب الوقوع فوتبال ایران خبر داده بود. نوآموز می گوید: «این بار اخطار جدی تر بود و در داخل هم كه دادكان و علی آبادی حسابی مشكل داشتند به همین دلیل من با فیفا مكاتبه كردم و برای آنها توضیح دادم كه به دلیل در پیش رو بودن جام جهانی و زمان بر بودن تنظیم اساسنامه ای جدید مهلت مجددی در اختیار فدراسیون ایران قرار گیرد.
فیفا هم در نامه ای مجدد تا پایان ماه جولای، یعنی تا عصر روز نهم مرداد به ما زمان داد كه اصلاحات مورد نظرشان را انجام دهیم.» عصر روز نهم مرداد؛ این زمانی است كه فیفا برای ایران تعیین كرده. فیفا پیش از این نشان داده برای اجرای اساسنامه جدیدش جدیت ویژه ای دارد، همان طور كه كمتر از یك ماه قبل حكم به تعلیق فدراسیون یونان داد. هوشنگ نصیرزاده كارشناس حقوقی فوتبال در این باره توضیح می دهد؛ «فیفا از سال ۲۰۰۴ گروهی از كارشناسان حقوقی مجرب را مامور كرد تا اساسنامه های ۲۰۶ كشور عضو را خوانده و از اعضایی كه اساسنامه هایشان اجازه دخالت دولت را در امور فوتبال می دهد بخواهد پیش از پایان سال ۲۰۰۶ طبق زمان بندی اعلام شده اساسنامه هایشان را اصلاح كنند. همان طور كه دیدید با پایان فرصت یونان در ۳۱ ژوئن فیفا روز اول جولای فدراسیون این كشور را معلق كرد. حالا هم مهلتی كه به فدراسیون ما داده شده، روز نهم مرداد به پایان می رسد.»
نصیرزاده هم مثل نوآموز تایید می كند فرصت زمانی ایران تا پایان ماه جولای تمام می شود. این همان چیزی است كه AFC هم دو هفته قبل از طریق سایت خبری اش اعلام كرده بود. با این وجود حسن غفاری مسئول روابط بین الملل فدراسیون با تكذیب چنین ضرب الاجلی می گوید: «چنین نامه ای هیچ گاه به من نرسیده است. فقط می توانم بگویم تا پایان سال جاری میلادی باید اساسنامه مان را تغییر دهیم.»
او در حالی از تغییر بی چون و چرای اساسنامه می گوید كه كیومرث هاشمی دو روز قبل به یكی از روزنامه های سیاسی گفته بود مشكل محرومیت ایران حل شده و نیازی به ایجاد تغییر در اساسنامه نیست.
روز گذشته تلاش ما برای گفت وگو با كیومرث هاشمی و داریوش مصطفوی به دلیل امتناع آنها از مصاحبه میسر نشد تا از كارهای فدراسیون برای فرار از این بحران آگاه شویم. با پایان مهلت داده شده از سوی فیفا پرونده ایران بار دیگر به كمیته اجرایی كه ریاست آن را شخص سپ بلاتر بر عهده دارد فرستاده می شود. اولین نشست این كمیته ۱۵ سپتامبر ۲۵ شهریور است. اگر تا پیش از آن حكم تعلیق ایران اعلام نشود این آخرین فرصت مسئولین ایرانی برای تغییر در اساسنامه و فرار از تعلیق خواهد بود.
● استعفای دادكان تاثیری ندارد
«استعفا یا عدم استعفای محمد دادكان تاثیری در محرومیت فوتبال ایران نخواهد داشت». سه روز قبل ۱۳ عضو سابق فدراسیون فوتبال در نامه ای به رئیس جمهور، هشدار داده بودند حكم بركناری محمد دادكان از سوی علی آبادی منجر به مجازات فیفا علیه فوتبال ایران به دلیل دخالت دولت در امور ورزش می شود.با این وجود هوشنگ نصیرزاده می گوید: «این اتفاق اثری در محرومیت ایران ندارد؛ تا زمانی كه تغییرات مورد نظر فیفا و تا پایان زمان مقرر در اساسنامه لحاظ نشود. ملاك فیفا همان اساسنامه قبلی است پس بر این اساس سازمان تربیت بدنی تا پیش از نهم مرداد حق بركناری محمد دادكان را داشته و از این بابت خطری ایران را تهدید نمی كند.»
● خادم: علی آبادی مسئول است
«هر كس تصمیم می گیرد تبعاتش را هم برعهده می گیرد.» با نزدیك شدن به پایان فرصت فیفا برای تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال كشورمان و احتمال تعلیق فوتبال ایران، امیررضا خادم رئیس فراكسیون ورزش مجلس، علی آبادی را مسئول مستقیم هر نوع اتفاق ناگواری علیه ایران می داند و می گوید: «وقتی نفر اول ورزش كشور تصمیم به اقدامی خودسرانه می گیرد خودش هم باید پاسخگو باشد. ما از او پرسیدیم كه اوضاع چگونه است و او تضمین داده كه اتفاق ناگواری نمی افتد. من هم نمی دانم آنها چه كاری انجام داده اند ولی اگر كارهایشان موثر نباشد باید پاسخگو شوند.»
فرهاد عشوندی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید