یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


سایز مناسب شما چیست؟


سایز مناسب شما چیست؟
یكی از دشوارترین بخش های یك سفر تهیه سوغات برای خانواده و دوستان است. خرید سوغاتی اگرچه به خودی خود با اشتیاق و شادی خریدار همراه است ولی گاهی انتخاب آن برای فرد مورد نظر به معضلی تبدیل می شود كه تا حل نشود در تمام طول سفر ذهن و وقت مسافر را به خود مشغول كرده و از لذت سفر او می كاهد مگر آنكه از پیش در مورد نوع سوغات برای هر فرد مورد نظر تصمیمی گرفته شده باشد. به این ترتیب در واقع نیمه بزرگی از كار انجام گرفته است.
حال اگر نوع این سوغات از میان لوازم تزئینی، كاربردی، خوراكی و به طور كلی غیرپوشاكی انتخاب شده باشد، اگرچه ممكن است با سلیقه و یا ذائقه فرد هدیه گیرنده چندان مطابقتی نداشته باشد ولی موضوع بیشتر سلیقه و كاربردی است.
در حالی كه در خرید اقلامی همچون پوشاك علاوه بر بحث سلیقه، موضوع مناسب بودن اندازه آن نیز مطرح می شود كه خود مشكلی مضاعف است. بنابراین بهترین و كم دردسرترین كار، خرید اقلامی غیرپوشاكی به عنوان سوغات سفر است. حال اگر با وجود این موارد همچنان بر خرید پوشاك برای خانواده و یا دوستان خود اصرار می ورزید و یا سفارشی را از سوی آنها دریافت كرده اید، گرفتن سایز فرد چندان كافی نیست زیرا سایز لباس ها معمولاً با توجه به برش و دوخت خیاط آنها متفاوت است، البته در صورتی كه لباسی در سیستمی استاندارد دوخته شده باشد، عدد سایز موجود بر روی برچسب لباس با در نظر گرفتن تمامی موارد اندازه گیری فرد و تناسب موجود بین اعضای بدن او زده شده است.
ولی این روزها مشكل همین نبود یك سیستم استاندارد واحد برای دوخت اغلب لباس ها در كشور و در نتیجه دخالت سلایق شخصی خیاط در هر لباس است. به همین جهت هنگام خرید لباس مناسب برای یك فرد با سایزهای متفاوت مواجه می شوید. بنابراین بهترین كار اندازه گیری دقیق از روی بدن افرادی است كه قصد دارید لباسی مناسب و قابل استفاده برای آنها سوغات ببرید. برای این منظور اندازه گیری دور سر از ناحیه پیشانی برای كلاه، دور بازو، سینه، فاصله دو شانه از جلو و پشت (كارور جلو و كارور پشت) برای بلوز به خصوص زنانه، دور شكم، كمر، باسن، ران ها برای دامن و پیراهن و همچنین فاصله شروع ران ها از داخل تا نزدیك زمین برای شلوار و دور گردن برای پیراهن مردانه نیاز است.
جهت خرید كفشی مناسب نیز می بایست طول كف پا را اندازه گیری كنید. البته برای این منظور راهكار دیگری نیز وجود دارد. شما می توانید پای فرد مورد نظر را بر روی روزنامه ای قرار داده و دور آن را با خودكار خط بكشید سپس دوربری كنید. الگوی به دست آمده، همان اندازه كفش فرد و كفی واقعی داخل آن است.
به این ترتیب شما می توانید با قرار دادن آن كفی در داخل كفش های انتخابی، بهترین و مناسب ترین را با توجه به سلیقه فرد هدیه گیرنده انتخاب كنید.
برای خرید لباس نیز اگرچه اندازه گیری بدن بهترین و مطمئن ترین راه است ولی در صورت نداشتن فرصت كافی برای این منظور، می توانید یكی از لباس هایی كه از هر نظر برای فرد مورد نظر مناسب است را انتخاب كرده و با خود ببرید و یا آنكه اندازه آن را با جزئیات كامل در دفترچه ای یادداشت كرده و همراه داشته باشید. این كار در مورد شلوارها بسیار نتیجه بخش است. لازم به ذكر است كه متفاوت بودن عدد سایز موجود بر روی برچسب لباس های مناسب یك فرد همیشه نیز حاصل عدم رعایت استاندارد دوخت نیست بلكه در برخی موارد همین تفاوت خود براساس استانداردی جهانی است.
به عنوان مثال در یك سیستم قانونمند سایزبندی پوشاك در جهان، شماره گذاری سایزها به سه طریق صورت می گیرد:
۱) سیستم آمریكایی
۲) سیستم اروپایی
۳) سیستم انگلیسی.
به این ترتیب كه سایز یك لباس در هر یك از سیستم ها با عددی متفاوت با دیگری بر روی برچسب به نمایش گذاشته می شود. به عنوان نمونه پیراهن و بلوزی كه در سیستم اروپایی سایز ۳۸ برچسب خورده است، در سیستم آمریكایی با عدد ۸ و در سیستم انگلیسی با عدد ۱۰ نشان داده می شود و یا اینكه كفش شماره ۴۰ در سیستم اروپایی در سیستم آمریكایی عدد ۷ برای آقایان و عدد ۸ برای خانم ها و در سیستم انگلیسی عدد ۵/۶ برچسب می خورد.
ـ نكته: ذكر این نكته ضروری است كه سیستم سایزبندی استاندارد در كشور ما نیز با سیستم اروپایی مطابقت می كند.
جالب توجه آنكه برخی از افراد به خصوص خانم ها با توجه به عدم تناسب نیمه پایینی و نیم تنه بالایی بدنشان نمی توانند از یك سایز واحد برای یك لباس كامل استفاده كنند لذا مجبور هستند سایز بالاتنه را متفاوت تر و در اغلب اوقات كوچكتر از سایز لباس برای نیمه پایینی بدن تهیه كنند.
ـ توضیح: علاوه بر استانداردها برخی از كارخانه های حتی معروف دنیا نیز به جهت نحوه برش خاص لباس را كمی بزرگتر و یا كوچكتر از حد استاندارد می دوزند كه شناخت آن مارك و خصوصیات دوخت آنها می تواند شما را برای انتخاب لباسی مناسب كمك كند.
الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید