شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۱ ستاره‌ای که در آسمان فرانسه می‌درخشند


۱۱ ستاره‌ای که در آسمان فرانسه می‌درخشند
امروز پرده نمایش فصل جدید در فوتبال فرانسه بالا خواهد رفت و تیم‌های لیون و پاری سن ژرمن در سوپر جام فرانسه مقابل یکدیگر صف‌آرائی خواهند کرد. بازار ترانسفر تا یک ماه دیگر نیز باز است، اما در حالی‌که شمارش معکوس برای آغاز فصل جدید شروع شده، انتقال‌های مهم و چشمگیری که تاکنون در لیگ یک فوتبال فرانسه صورت گرفته توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در عین حال لیون نیزکه فصل گذشته هم قهرمان لیگ یک شد، مصمم است امسال نیز رکوردشکنی کرده و برای پنجمین بار متوالی قهرمان فرانسه شود. مجله یوفا در این گزارش دست به انتخاب انتقال‌های مهم و بازیسازانی زده است که امید می‌رود در فصل جدید بدرخشند...
● میکائیل لندرو (دروازه‌بان، پاری سن ژرمن)
پس از ۱۰ سال بازی در نانت و کسب یک عنوان قهرمانی در لیگ و ۲ قهرمانی در جام حذفی فرانسه به همراه این تیم، لندرو با خود گفت: ”که زمان رفتن به یک تیم پرکار و پرفشارتر و نیز پیشرفت در چنین تیمی فرا رسیده است“. این بازیکن ۲۶ ساله برای تیم ”قناری‌ها“ یک نیروی ثابت بود، اما راستی اگر پاری سن ژرمن باز هم یکی دیگر از انگشت‌نماترین فصول ناکامی خود را تجربه کند این دروازه‌بان بلندپرواز چه خواهد کرد؟ از آنجا که لیونل لنیزی به رنجرز ملحق شده است، حضور لندرو در جایگاه ثابت دروازه‌بانی یاری سن ژرمن تضمین شده به‌نظر می‌رسد. این دروازه‌بان سوم تیم ملی فرانسه به زودی درمی‌یابد که بازی در پارک دوپرنس چه شوری دارد و هواداران فرانسوی نیز شور بازی او را درک خواهند کرد.
● ولادیمیر استویکوویچ (دروازه‌بان، نانت)
یافتن جانشین لندرو برای نانت کار آسانی نبود، اما این تیم با آوردن ولادیمیر استویکوویچ دروازه‌بانی را جذب کرد که آماده آغاز مبارزه است. این دروازه‌بان ۲۲ ساله با ۹۵/۱ سانتی‌متر قد حضوری برجسته و مسلط دارد و از زخمی شدن به‌هنگام شیرجه‌های دشوار و بلند نمی‌هراسد. این سنگربان سابق تیم ”کرونا زوزدا“ در بازی‌های قهرمانی زیر ۲۱ سال اروپا توانمندی‌هایش را نشان داد. او در تمرینات پیش از آغاز این تورنمنت در برخورد فیزیکی با یکی از همتیمی‌هایش چند دندان خود را از دست داد. با این حال وی طی مدت حضور در این تورنمنت حتی یک بازی را هم از دست نداد و به همراه تیم صربستان و مونته‌نگرو راهی مرحله نیمه‌نهائی شد.
● سیاستین اسکیلاچی (مدافع، لیون)
اسکیلاچی بدشانس بود که در تیم ملی فرانسه جهت حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ جائی نداشت. او در جام جهانی نود، اما در ذهن لیون بود. لیون برای جذب این بازیکن ۲۵ ساله که در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۰۵ اروپا برای موناکو بازی کرد، ۵ میلیون یورو پرداخت کرد. پس از آن فینال، اسکیلاچی موهایش را بلند کرد و انگیزه‌اش همچنان بالا است. او گفت: ”زمانی‌که به موناکو رسیدم خودم را ثابت کردم و در اینجا هم همین‌کار را خواهم کرد. هدفم این است که جایم را در تیم ملی به‌دست آورم“.
● ژره‌ می ‌بره شه (مدافع، سوشو)
فصل گذشته سوشو ”مراد مغنی“ را پس از ۵ سال بازی‌های خوب و بدش در بولونیا، از ایتالیا به فرانسه بازگرداند و مغنی همان‌گونه در سوشو بازی کرد که در بولونیا بازی می‌کرد. اکنون درباره بره‌شه سؤالی مطرح است. آیا این مدافع ۲۶ ساله در سوشو شانس‌های بهتری خواهد داشت؟ یا مانند مغنی خواهد شد. بره‌شه ۳ سال پیش، بعد از ترک لیون به اینتر ملحق شد.
● رونالد زوبار (مدافع، مارسی)
اگر زوبار بتواند از شر مصدومی‌هائی که در ماه‌های اخیر پیشرفت او را کند کرده بود، رهائی یابد، امسال فصلی نفسگیر خواهد داشت. زوبار که از تیم کاتن به مارسی پیوسته است، اگر در تیم جدیش سامان یابد و در آنجا گام‌های بلندی بردارد، به زودی درمی‌یابد که ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک لیلیان تورام جدید را دارا است. جالب اینکه، تورام الگو و نیز دوست زوبار است بنابراین اگر از وی انتظار داشته باشیم که مانند تورام شود، توقع زیادی از او نداشته‌ایم. اگر بخواهیم براساس بازی اول وی برای مارسی در جام اینتر توتو قضاوت کنیم، باید گفت که این بازیکن ۲۰ ساله آماده درخشیدن است.
● کیم کالستروم (هافبک، لیون)
این ملی‌پوش سوئدی پس از ۳ فصل درخشش در رن به خواسته خود مبنی بر پیوستن به تیم موردعلاقه‌اش رسید و به لیون رفت. او گفت: ”اینجا همه چیزش بزرگتر از ون است“. اکنون آزمون واقعی و دشوار او این خواهد بود که توانائی‌هایش را در یک تیم قهرمان ثابت کند.
● کریم زیاتی (هافبک، سوشو)
زیانی فصل گذشته به تیم لوریان کمک کرد تا به لیگ یک فرانسه صعود نماید و به همین دلیل به‌عنوان بازیکن برتر سال در لیگ ۲ فرانسه برگزیده شد. پس از آن بود که به سوشو پیوست. او در دسته دوم فوتبال فرانسه تیم‌های زیادی را وحشت زده کرد، اما آیا او در فصل جدید و در یک دسته بالاتر همان تأثیرگذاری سابق را خواهد داشت؟ زیانی ۲۳ ساله و بازیکن تیم ملی الجزایر است.
● یوهان میکود (هافبک، بوردو)
میکود، سال ۱۹۹۹ به همراه بوردو قهرمان لیگ یک شد، بنابراین بازگشت او به این تیم انتقال برتر تابستان به‌شمار می‌آید. این بازیکن ۳۳ ساله، یا وجودی که از سال ۲۰۰۴ تاکنون در تیم ملی فرانسه بازی نکرده هنوز جز بهترین‌های این کشور است. ریکاردو مربی بوردو که به لیگ قهرمانان اروپا می‌اندیشید، گفت: ”ما به تجارب اروپائی او تکیه می‌کنیم“.
● یان کولر (مهاجم، موناکو)
بازیکن کهنه‌کار دیگری که باید در فصل جدید نگاه‌ها را به او نیز معطوف کرد، از آلمان به فرانسه می‌رود. این ملی‌پوش اهل جمهوری چک، فصل گذشته در دورتموند با مصدومیت‌های زیادی دست و پنجه نرم کرد، اما اکنون مصمم است که در پرنس‌نشین موناکو فرم مطلوب خود را باز یابد یعنی کاری که کریستین ویه‌ری فصل گذشته از عهده آن برنیامد.
● توسن دوسومو (مهاجم، نانسی)
۲ سال پیش لوئیجی پیه رونی گلزن شاخص بلژیک از مرز این کشور گذشت و به اوسر ملحق شد و این‌بار دو سوموی نیجریه‌ای پا جای پای او گذاشته است. او فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ برای آنتورپ ۱۸ گل زد و امسال از این بازیکن ۲۶ ساله که ۳/۱ میلیون یورو برای نانسی هزینه داشت، انتظار بیشتری می‌رود. قدرت و توان گلزنی او به احتمال زیاد به نانسی کمک خوهد کرد تا جایگاه خود را در لیگ یک حفظ کند یا حتی این تیم را به‌سوی رقابت‌های جام یوفا سوق دهد.
● جبرئیل سیسه (مهاجم، مارسی)
هواداران مارسی از بازگشت این بازیکن هموطن که وی را از خود می‌دانند استقبال گرمی کرده و انتقال قرضی وی از لیورپول به مارسی را خوشامد گفته‌اند. سیسه قبل از آنکه اوسر را به مقصد مرسی سید ترک کند گلزن برتر فرانسه بود، اما پای شکسته وی سبب خواهد شد که به رکورد ۲۶ گلی که آن فصل زد، نرسد. انتظار می‌رود که این اواسط ماه اکتبر به بازی برگردد. پاپ دیوف رئیس باشگاه مارسی در مورد این بازیکن گفت: ”او ۲ هفته از برنامه پزشکی جلو است“.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید