شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

انقلاب مجازی‌سازی‌


انقلاب مجازی‌سازی‌
بانك ملی نبراسكا با ۲۱ بانك زیرمجموعه و ۱۱۰ شعبه در Midwest نخستین سایت‌های بانكداری الكترونیكی را در دهه ۱۹۹۰ میلادی راه‌اندازی كرد. این سایت‌ها روی ۳۰ دستگاه سرور، بیش از پانصد برنامه كاربردی داخلی مبتنی‌بر سرورهای مایكروسافتی را اجرا می‌كردند. اما امروزه اوضاع دگرگون شده است. بسیاری از آن ماشین‌ها، فقط یك برنامه را اجرا می‌كنند و عجیب آن‌كه، سیستم‌ها به نحو شگفت‌آوری كاراتر شده‌اند. بانك به این حقیقت رسیده است كه تاكنون تنها از دوازده درصد توان كامپیوترهایش استفاده می‌كرده است؛ حالا زمان انقلاب فرا رسیده است.
نرم‌افزارهای جدید، پردازش را ارزان‌تر و كارآمدتر كرده‌اند. حالا دیگر قدرت در دست خریداران است، نه فروشندگان.
مجازی‌سازی دستاورد مهمی برای مشتریان به ارمغان می‌آورد و آن استقلال است
البته مجازی‌سازی یا Virtualization برای بزرگان صنعت رایانش، تصویر خوبی را ترسیم نمی‌كند. با استفاده از فناوری IBM، شركت نبراسكا شصت سایت اینترنتی خود را روی یك كامپیوتر مین‌فریم كه قبلاً خریداری كرده، قرار داده است. به جای خریدن نرم‌افزارهای گران‌قیمت مین‌فریم نیز از یك سیستم‌عامل اپن‌سورسی یعنی لینوكس استفاده می‌كند.
نبراسكا با نرم‌افزارهای Vmware برنامه‌های كاربردی را به سمت یك بسته واحد كه شامل ۷۰ برنامه كوچك‌تر است، سوق داده و از آن طریق برنامه‌های تحت ویندوز و لینوكس بسیار بیشتری را اجرا می‌كند. این كار باعث صرفه‌جویی ده‌میلیون دلاری در طی پنج سال شده است. Ken kucera، جانشین مدیرعامل نبراسكا، بر این باور است كه این یك انقلاب است.
مجازی‌سازی می‌تواند مسیر شركت‌های IT را تغییر دهد. به طور سنتی، برنامه‌های كاربردی به سرورها و ادوات ذخیره‌سازی خاص وابسته هستند. اما فناوری مجازی‌سازی این امكان را فراهم می‌آورد كه برنامه‌ها و دیتاها بین گروه‌های مختلفی از كامپیوترها جابه‌جا شوند و به نحو بسیار خوبی كار‌كنند. این كار باعث می‌شود سرورها مانند هم به نظر بیایند تا از این راه بتوان به سادگی یك برنامه كاربردی را از سروری به سرور دیگر منتقل نمود. البته نرم‌افزارهای مجازی‌سازی می‌توانند به خوبی با ادوات ذخیره‌سازی نیز كار كنند و دستگاه‌های پراكنده را طوری شبیه‌سازی كنند كه انگار یك دستگاه واحد مشغول سرویس‌دهی است.
در شبكه‌های كامپیوتری نیز نرم‌افزارهای مجازی‌ساز به خوبی عمل می‌كنند. آن‌‌ها می‌توانند یك شبكه را به چند شبكه مجازی چند سطحی تقسیم كنند. مثلاً یك سطح برای تبادلات مالی با امنیت بسیار بالا و سطح دیگری برای انجام كارهای ویدیویی با سرعت بسیار بالا.
● راه‌حل قدیمی
البته مجازی‌سازی فكر جدیدی نیست. در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی كه تقاضای زیادی برای جذب منابع صنعتIT وجود داشت، عده‌ای برای ارائه راه‌حل‌های آسان و سریع به حوزه كسب و كار به فكر افتادند. این فكر براین پایه استوار بود كه شركت‌ها بتوانند فعالیت‌های كامپیوتری خود را برون‌سپاری كنند و برپایه یك واحد مشخص، هزینه پرداخت نمایند. به همین جهت، فكر مجازی‌سازی به مراحل عملی نزدیك شد.
یك تحلیلگر بازار معتقد است كه وضعیت كنونی مجازی‌سازی همانند اینترنت در ده سال گذشته است. این موضوع نیز به یك موج تبدیل خواهد شد و كسی یارای مقاومت در برابر آن‌را نخواهد داشت. چراكه مجازی‌سازی باعث انجام‌گرفتن عملیات رایانشی ارزان‌تر (با همان كارایی) می‌شود و به وضوح نیز ساده‌تر از روش قبل است. زیرا به ماشین‌ها و نرم‌افزارها و نگهداری كمتری نیاز دارد. پس فراگیر خواهد شد.
● استقلال
مجازی سازی دستاورد مهم دیگری نیز برای مشتریان به ارمغان می آورد و آن استقلال است. در گذشته، سازندگان كامپیوتر و سیستم‌عامل برمشتریان خود كنترل فراوانی داشتند. اگر محصولی را از یك شركت تهیه می‌كردید، بهتر بود سایر محصولا‌ت مرتبط را نیز از همان شركت خریداری كنید. اما با مجازی‌سازی، به سادگی می‌توان از محصولات یك شركت چشم‌پوشی نمود و محصولات دیگری را جایگزین یا مكمل آن كرد. دانشكده داروسازی Baylor نمونه خوبی از همین مورد است. زیرا یك سیستم ذخیره‌سازی اطلاعات جدید را نصب نموده كه تركیبی از محصولات هیتاچی و Network Appliance است و در آینده نیز با تكیه بر همین مجازی‌سازی، می‌تواند هر محصولی را از هر سازنده‌ای تهیه نماید. Mike Layton مدیر سیستم‌های Enterprise شركت Baylor می‌گوید: شما در این وضعیت <حق> انتخاب دارید و این حق انتخاب باعث پدیدآمدن رقابت در صنعت می‌شود.
● چالش‌ها
البته هنوز مشكلاتی بر سر راه این فناوری وجود دارد و میزان مفید بودن این كار هنوز مورد اختلا‌ف است همچنان كه مجازی‌سازی باعث آسان‌تر شدن فرایند رایانش برای مدیران فنی می‌گردد، آن‌ها نیز بیش از پیش به سیستم‌های خاص برای مانیتورینگ و مدیریت سرورها و شبكه‌های مجازی نیازمند می‌شوند.
Hubert Yoshida، از شركت هیتاچی، معتقد است كه اگر ابزار مناسب برای رفع اشكال در مواقع بحرانی را نداشته باشید، مجازی‌سازی می‌تواند زندگی شما را به جهنم تبدیل كند. در واقع برخلاف بسیاری از دیگر فناوری‌های پیشرفته، مجازی‌سازی باعث پدید آمدن روند یا جریانی در بین سازندگان تجهیزات نشده است، بلكه اكنون مشتریان به ماشین‌های كمتری برای انجام دادن همان كارها نیاز دارند و این یعنی پایین آمدن حجم فروش سرورها و ادوات ذخیره‌سازی. در واقع بزرگانی همچون Dell ،IBM ،EMC و HP در معرض خطر قرار دارند.
اما این همه ماجرا نیست. شركتی مانند Vmware كه اكنون زیرمجموعه‌ای از EMC محسوب می‌شود، با افزایش درآمد ۱۰۴ درصدی روبه‌رو بوده است كه حاصل تقاضای بازار برای نرم‌افزارهای مجازی‌سازی سرور بوده است.
همچنین ستاره‌های نوظهور دیگری هم در این بازار مشغول خودنمایی هستند. شركت Splunk Technology هم كه نرم‌افزارهای جستجو و رفع عیب سیستم‌های كامپیوتری را تولید می‌كند، از همین جمله است. شركت Cassatt نیز محصولی برای كمك به مدیران فنی جهت گردهم آوردن ماشین‌ها و شبكه‌ها تولید می‌كند. حتی شركتXenSource كه بیش از چند ماه از تأسیس آن در دره سیلیكون نمی‌گذرد، در حال توسعه نرم‌افزارهای مجازی‌سازی خود بر پایه نرم‌افزار اپن‌سورس Xen است. (Xen همان نرم‌افزاری است كه محصولات مركزی Vmware نیز برپایه آن توسعه یافته است).
مجازی‌سازی هم اكنون به عاملی تبدیل شده است كه شركت‌هایIT برای آن‌كه در گردونه بازی باقی بمانند، به سمت آن می‌آیند. اینتل و AMD، دو سازنده بزرگ تراشه‌ها از ابتدای سال آینده میلادی (۲۰۰۶) مجازی‌سازی را در تراشه‌های خود خواهند گنجاند تا سرورها به سادگی با مسئله مجازی‌سازی كنار بیایند. مایكروسافت، غول دنیای نرم‌افزار نیز كه محصولات مجازی‌سازی سرور را همانند Vmware به فروش می‌رساند، قصد دارد بعضی از توابع پایه‌ای مجازی‌سازی را در نسخه‌های آتی سیستم‌عامل خود قرار دهد و آن‌ها را برای عرضه در سال ۲۰۰۷ آماده سازد.
البته مایكروسافت هرگونه رقابت با Vmware را در این حوزه انكار می‌كند و بر این باور است كه این كار فقط جهت همگام شدن با فناوری صورت می‌گیرد و اگر مایكروسافت این عوامل را در نظر نگیرد، جنبه نوآورانه خود را از دست خواهد داد. ولی از سوی دیگر، قیمت محصولات دسكتاپی و سروری مایكروسافت كمتر از نصف قیمت محصولات Vmware خواهد بود و این یعنی به چالش طلبیدن Vmware.
البته شركت Vmware مزیت دیگری دارد و آن این‌كه بسیاری از شركت‌ها علاقمندند لینوكس را به‌عنوان جایگزین ویندوز مدنظر داشته باشند. این شركت از هر دو سكو به طور یكسان پشتیبانی می‌كند. اما مایكروسافت در حال حاضر از لینوكس پشتیبانی به عمل نمی‌آورد. هر چند در تلاش است تا سال آینده، این موضوع را به ویژگی‌های نرم‌افزار مجازی‌سازی خود اضافه كند. به هر حال هم اكنون شركتی مانند Qualcomm كه به لینوكس مهاجرت كرده است، قصد دارد در آینده نزدیك نیمی از سرورهای خود را به سمت مجازی‌سازی پیش ببرد. Norm Fjeldheim، از شركت كوالكام، می‌گوید: با این كار، لینوكس به جایگاه رفیع‌تری می‌رسد؛ زیرا ما قصد داریم از ویندوز فاصله بگیریم.
به‌هرحال، مجازی‌سازی مدیران فناوری اطلاعات بسیاری از شركت‌ها را وسوسه خواهد كرد كه سرورهایشان را با نرم‌افزارهای مجازی‌ساز تجهیز كنند و احتمالاً در سال‌های آینده با حركت‌های تندتری مواجه خواهیم بود. انگار حقیقتاً انقلاب مجازی‌سازی به راه افتاده است. شاید بالاخره مسئله رایانش كامپیوتری از موضوعی ثقیل و پیچیده به سمت طبیعی‌شدن و بدیهی شدن در حركت است.
ترجمه: علیرضا صالحی
منبع: بیزنس ویك
منبع : ماهنامه شبکه


همچنین مشاهده کنید