سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ / Tuesday, 25 September, 2018

کلیک می‌کارند، دلار برمی‌دارند


کلیک می‌کارند، دلار برمی‌دارند
هنگامی كه چیزی را در موتور جستجوی گوگل جستجو می‌كنید، در كنار آن تبلیغات متنی شركت‌های ایرانی و از جمله شركت‌های بزرگ خودروسازی دیده می‌شود. در واقع گوگل كه تا دیروز فقط برایمان كلمات دلخواه را به رایگان جستجو می‌كرد، امروز دارد پیامی، هر چند تبلیغاتی را عرضه می‌كند؛ و این خود نكته‌ها در دل نهفته دارد كه خواهم گفت.
ز كنج صومعه حافظ مجوی گوهر عشق
قدم برون نه اگر میل جستجو داری
● میل جستجو دارند ...
بسیار هم میل جستجو دارند؛ برای جستجو آمده‌اند. جستجوی كلمه. كلمات را می‌جویند، نه در كنج صومعه، كه در هر برگی كه در فضای مجازی می‌یابند. كلمه می‌جویند تا به دلار برسند. دلار می‌یابند تا به قدرت برسند. وحالا‌ قدرت تنها در دست آن‌ها نیست كه بر كرسی‌های عیان نشسته‌اند؛ قدرت امروز، در توانِ جستن و متصل كردن نهفته است. آنان می‌جویند و متصل می‌كنند؛ و این چنین، در چشم برهم‌زدنی، به غول‌هایی تبدیل می‌شوند كه توان آن دارند كه در هر گوشه این فضای تودرتو سرك بكشند، كلیك بكارند و دلار بردارند. آری، از گوگل می‌گویم و از یاهو، و دیگران. نام‌هایی كه تا چندی پیش برایمان تنها افسانه‌هایی بودند در دوردست‌ها؛ در قصه‌های قشنگ مدیریتی...
مطلب از این قرار است: از مدتی پیش، هنگامی كه چیزی را در موتور جستجوی گوگل جستجو می‌كنید، در كنار آن تبلیغات متنی شركت‌های ایرانی و از جمله شركت‌های بزرگ خودروسازی دیده می‌شود. در واقع گوگل كه تا دیروز فقط برایمان كلمات دلخواه را به رایگان جستجو می‌كرد، امروز دارد پیامی، هر چند تبلیغاتی را عرضه می‌كند؛ و این خود نكته‌ها در دل نهفته دارد كه خواهم گفت. و این را بگذارید در كنار خبری كه امروز شنیده‌ام و آن این‌كه، گوگل علامت تجاری خود را در ایران نیز به ثبت رسانده است.
● كلیك، كلیك - سنت، سنت ...
چندی پیش هم لابد همه آن‌ها كه اخبارIT را دنبال می‌كنند، خبردار شده‌اند كه گوگل بابت هر جستجو و یا هر كلیك بر روی آگهی‌هایش چقدر درآمد كسب می‌كند. ۱۲ سنت بابت هر جستجو، و ۶۲ سنت بابت هر كلیك روی آگهی. در جایی دیگر نیز خواندم كه هر كلیك برای آگهی‌دهندگان گوگل یك دلا‌ر‌‌ و‌‌ هفتاد‌وپنج سنت هزینه دربر‌‌دارد. سرمایه‌اش به بیش از یكصد میلیارد دلار رسیده است و ارزش سهامش نزدیك به ۴۰۰ دلا‌ر (مقایسه كنید با سهام ۲۵ دلا‌ری مایكروسافت، البته با در نظر گرفتن این نكته كه تعداد سهام مایكروسافت بسیار بیشتر است.)
آری، همین گوگل محجوب كه در صفحه جستجوی ساده آن تنها چند كلمه و یك كادر قرار دارد، از راه جستجو در میلیون‌ها سایت در دنیا و از قبل دریافت آگهی‌های تبلیغاتی به چنین قدرت اقتصادی عظیمی دست یافته است؛ هر روز سرویس جدیدی عرضه می‌كند، غول‌هایی چون مایكروسافت را به سختی به چالش‌ طلبیده است، با این‌همه، بازار كم‌رونق تبلیغات اینترنتی در ایران را نیز از یاد نبرده است. و این از مدل تجاری پیچیده و عجیب و غریبش حكایت می‌كند. واقعیت این است كه گوگل می‌داند كه كاربران چه چیزی را می‌پسندند، چه چیزی را بیشتر می‌پسندند و چه چیزی را اصلاً نمی‌پسندند. به عبارت دیگر، گوگل از آمار و اطلاعات مربوط به علایق كاربران اینترنت آگاه است و این آگاهی به نظرم، راز و رمز پیشرفت چشمگیر این شركت است كه در طول چند سال توانسته‌ از شركتی چند نفره به شركتی چند ده میلیاردی تبدیل شود.
● آمد یكی آتش‌سوار ...
همه آن‌ها كه سایت‌های پربیننده‌ای دارند می‌دانند كه روزانه چند نفر از جانب گوگل به سوی سایت‌های آن‌ها هدایت می‌شوند. در واقع گوگل یكی از منابع تهیه بازدیدكننده برای سایت‌های پربیننده، از جمله سایت‌های ایرانی است؛ و اكنون نیز با جلب آگهی‌ برای خود، مزد این خدمت به ظاهر رایگان را می‌گیرد. اما سایه گوگل به نظر سنگین می‌آید. همان‌گونه كه سایه مایكروسافت در یك دهه پیش‌تر چنین بود. هر بازاری كه مایكروسافت به آن وارد می‌شد، چالش عظیم را به دیگر رقبا تحمیل می‌كرد (اگر چه امروزه هم تا حدودی چنین است). حضور گوگل نیز امروزه، می‌تواند دارندگان سایت‌های اینترنتی را به فكر فرو برد. تبلیغات اینترنتی در ایران هرگز بازار پررونقی نداشته است و اكنون گوگل می‌آید تا تكه بزرگی از این كیك كوچك را برای خود بردارد.
از دیگر سو، رسانه‌های سنتی مكتوب، كه هنوز درگیر چالشی فرساینده با رسانه‌های دیجیتال و به ویژه اینترنت هستند، اكنون رقیبی چالاك را در آوردگاه خود می‌بینند. گوگل هم اكنون نیز خبرنامه‌هایی پرخواننده را منتشر می‌كند كه در واقع گزیده پرخواننده‌ترین خبرهای دنیاست. شاید بسیاری از خبرگزاری‌ها و حتی رسانه‌های سنتی، رادیوها و تلویزیون ‌ها و ... نگران روزی هستند كه گوگل بخواهد در عرصه تولید محتوا نیز قدم بگذارد. و از آنجا كه از علایق و سلایق ساكنان دنیای مجازی به خوبی آگاه است، طبیعی است كه رقابت با آن بس دشوار خواهد بود. اگر چه، شاید آن روز، شأن خود را به عنوان یك موتور جستجوی برتر تا حدودی از دست بدهد.
● شمشاد خانه‌پر‌ور ما از كه كمتر است...
حكایت ورود گوگل به بازار تبلیغات به ویژه در ایران و یا ورود احتمالی آن به عرصه تولید محتوا، تنها یكی از پدیده‌هایی است كه امروزه در برابر رسانه‌های سنتی و دیجیتال قرار دارد. طبیعتاً دیگران نیز از این خوان بهره‌هایی طلب خواهند كرد؛ البته شاید به شكل‌ها و شیوه‌هایی دیگر. آنچه مهم است این كه، حالا دیگر نگاه كردن به یك نشریه یا سایت دیگر و كپی‌برداری از مطالب و حتی ‌آگهی‌های آن، چندان كفاف نمی‌دهد. این ترفند، در دنیایی با وجود غول‌هایی چون گوگل و یاهو و دیگران، دیگر جواب نمی‌دهد. این عرصه، عرصه دیگری است، حریف، حریف دیگری و میدان مبارزه، وسعتی به پهنای دو دنیای واقعی و مجازی. شستن چشم‌ها هم شاید دیگر جواب ندهد! این‌بار جهان به سراغ ما آمده است. بخواهیم یا نخواهیم وارد بازی بزرگی شده‌ایم. بازیگرانی چیره‌دست، در‌آن سوی میدان، با پشتوانه‌ گرانی از تجربه، فن و سرمایه، صف‌آراسته‌اند.
من اما، به هیچ روی اعتقاد ندارم كه ما در این بازی، بازندهِ از پیش‌مُقدریم. اگرچه عرصه بسیار تنگ است و دست حریف بسیار فراخ، اما از یاد نباید برد كه همین حریف، خود با اتكا به نوآوری و پشتكار و خلاقیت، در برابر هیولایی همچون مایكروسافت سر برآورد. خلاقیت، اتكا به محتوای بومی برای برآمدن در عرصه ملی، مرعوب نشدن در برابر غول‌ها، می‌تواند در این عرصه كارگشا باشد. اگرچه همهِ این‌ها، شعار هم می‌تواند باشد!

هرمز پوررستمی

منبع : ماهنامه شبکه

مطالب مرتبط

گوگل به کجا می‌رود؟

گوگل به کجا می‌رود؟
بی شك گوگل یكی از محبوب ترین سایت های اینترنتی در نزد كاربران است. شاید هر كدام از ما روزانه بارها به این سایت مراجعه كرده و هر بار با چهره ای خندان و دستی پر برگردیم. دوقلوهای افسانه ای گوگل كه این روزها شاهد حضور بیش از پیش آنها در رسانه ها هستیم به شدت مایلند راه طی شده بیل گیتس و پل آلن را دوباره اما با ایده هایی جدید و فكری نو طی كنند. گوگل با چهره ای ساده و با حركتی به ظاهر آرام اما به باطن توفانی كار خود را آغاز كرد و با تكیه بر توانایی های فنی منحصر به فرد خود كه برای كاربران آن زمان بیشتر شبیه به یك معجزه بود، خیلی زود توانست رقیب قدرتمند و جاافتاده خود را از سر راه بردارد و او را تا ورشكستی كامل پیش ببرد. تا بدان جا كه آلتاویستا مدتی به فكر فروش سایت خود افتاد. گوگلی ها هم همانند آبیان بزرگ در پی گسترش امپراتوری خود افتادند و به ارائه سرویس های جدید پرداختند. Gmail آخرین سرویس گوگل در زمان كوتاهی توانست در قلب كاربران جا گرفته. به طوری كه كاربران امتیاز استفاده از این سرویس را به صورت هدایایی به بهترین دوستان خود پیشكش كردند. گوگلی ها شاید در آینده ای نزدیك در پی ارائه سرویس های جدید دیگری نیز باشند و بخواهند برخی شركت های بزرگ دیگر را نیز از سر راه خود بردارند. اما آیا گوگل موفق خواهد شد؟ بی شك موفقیت گوگل این نوزاد پنج ساله دانشگاهی، مرهون قدرت فنی آن است و همین قدرت است كه می تواند آینده گوگل را حتی در مقابل مایكروسافت تضمین كند. اما این روزها شاهد آنیم كه نتایج گوگل همانند گذشته سرحال و راضی كننده نیست. به نظر می رسد روبات های عنكبوتی گوگل تنبل تر از گذشته شده اند و در نتیجه نتایج جست وجو كه حاصل كار این روبات های خزنده است طراوت گذشته را ندارند. كافی است برخی كلمات كلیدی را همزمان در گوگل و یاهو و آلتاویستا بگردید. نتایج جست وجوگر یاهو و آلتاویستا- متحد تازه یاهو- بهتر و نزدیك تر از گوگل خواهد بود. گوگل برای در امان ماندن از آسیب های جنگ احتمالی مایكروسافت به ارائه سرویس ای میل روی آورده است. این شاید اشتباه بزرگ گوگل باشد كه او را از چاله تمساح به چاه اژدها بیندازد. گوگل قصد آن را دارد كه طریق پرفراز و نشیب ۸ساله یاهو و msn را در ۸ ماه طی كند و این قماری بسیار بزرگ است كه چه بسا می تواند باعث نابودی این شركت نوپا شود. مایكروسافت به زودی و در ویندوز جدید خود با ارائه محصولاتی یكپارچه برای جست وجوی سایت های وب و جست وجوی كامپیوترهای كاربران دیگر، راه را بر بقیه جست وجوگران وب خواهد بست و آنها را به جایی خواهد فرستاد كه پیش از این netscape، real و نافرمانان دیگر را فرستاده بود و گوگل هم از این امر مستثنی نخواهد بود. مگر آنكه گوگل با ارتقای كیفی محصولات فعلی و البته نفوذ در دسك تاپ های كاربران بتواند كماكان شماره یك جست وجوگران اینترنت باشد و از سیاهچال های مردان سیاتل در امان بماند. دسك تاپی كه اگرچه در چنته مایكروسافت است اما شركت های زیركی بودند كه بر روی همین دسك تاپ انحصاری، نفوذ كرده و ماندگار شدند و تجارت خود را بر آن بنا نهاند. (از جمله بورلند، adobe، یاهو و...)

ناصر عزتی

وبگردی
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال
درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقه هندبال - در این فیلم درگیری بازیکنان ایران و عربستان در مسابقات هندبال بازی‌های آسیایی جاکارتا را می بینید که این بازی در نهایت منجر به پیروزی ایران و کسب مقام پنجمی کشورمان شد.